Plyšový medvěd

Plyšový medvěd

Anotace: Psal jsem po dlouhé době (asi čtyři měsíce) a dost mi to chybělo... opět jsem nevěděl, jak povídku pojmenovat...

Vítr si pohrává s vlnami, které se vpíjí do písečného pobřeží a postupně mění jeho strukturu. Nic nezůstane stejné. Nikdy. Dokonce ani naše vzpomínky. Tváře lidí, jež jsme znali, zůstanou bledé, bez výrazu. Místa, která jsme navštívili, budou obklopena mlhou a věty, které jsme slýchaly, ztratí smysl. Dokonce i naše pocity zaznamenají změny.
Už delší dobu se cítím být sám. Ležím tu na dřevěné verandě a obdivuji moře zalité slunečním svitem. Nikde nikdo, jen pár racků, kteří čekají, až se ryby začnou natahovat za sluncem. Podobný pocit jsem už jednou zažil, ale tehdy jsem byl obklopen svým druhem. Každý z nás čekal, až uslyší cupitání dětských nohou, aby se po něm následně natáhla drobná ruka. Všechny děti si přály mít svého plyšového medvěda...
Do ruky mne vzala mladá žena. Když mě nesla, stále se zamyšleně usmívala. Možná, že si představovala její dceru jásající nad novým dárkem. Jestli ano, musela být spokojená, když si mě malá Katy odnesla do pokoje a začala mi ukazovat všechny součásti jejího každodenního života.
To bylo naposledy, co se mnou mluvila. Ačkoliv jsem o ní nic nevěděl, měl jsem ji rád. Nosila mne všude s sebou. Dávala mi najevo všechny její pocity. Když plakala, pevně mne držela v objetí a tiskla ke své hrudi. Když se radovala, zvedla mne do vzduchu a tančila se mnou po pokoji. Vlastně jsem k tomu, abych ji porozuměl, ani žádnou řeč nepotřeboval. Pak ale přišel někdo jiný, objímala ho mnohem častěji a dávala mu větší lásku. Jednou jsem ho viděl, byl stejně zamlklý jako ona.
Jednoho dne mne odnesla na místo, kde bylo plno rozbitých hraček. I tam přicházely děti, ale ve zvuku jejich chůze bylo něco divného. Byl to pomalý šouravý krok zlomené duše.
,,Mamí, prosim tě, já ho chci," ozýval se odněkud hlas uplakaného chlapce.
,,No tak dobře, Damiene, ale potom už budeš zticha."
,,Ano mami."
Damien byl divoký černovlasý chlapec. Nikdy jsem nepochopil, proč mi ubližoval. Řikal mi, že mohu za všechno jeho trápení. Když měl špatnou náladu, hodil se mnou o zeď. Donekonečna mne napomínal, ať nezlobím. Jedenkrát přišel, plakal a z nosu mu tekla krev. Chytil mne a začal mi kroutit hlavou, nepřestával, dokud mi nepraskly švy na krku.
Nakonec mne od něj vysvobodila jeho matka, spolu s dalšími hračkami mne odnesla v černém pytli a vysypala na hromadu zrezivělého železa.
Pod nánosem toho harampádí jsem ležel celé dny. I sem chodili mnozí lidé. Ale nikdo si nic neodnášel. Jen tu nechávali věci, které už nechtělí. Věci, pro které už nebylo místo u nich v srdci, ani v obýváku.
Moje čekání se vyplatilo, z té hromady mne vytáhla stará paní. Odnesla si mne k sobě domů. Vyprávěla mi o svém životě. Oslovovala mne jako jí rovného, jako člověka. A oslovovala mne často. Věděl jsem o každé její myšlence. Bylo to poprvé, co mi někdo dal jméno. Řikala mi Ede, tak se jmenoval její zesnulý manžel. Umřel před rokem. Ale mrtvý prý byl už dávno před tím. Jen ležel a čekal, až se stane to, co mu řekli v nemocnici.
Doufal jsem, že s ní už zůstanu napořád. Vlastně v to pořád doufám. Sedím tu na verandě jejího domu, kam mě před týdnem posadila.
,,Dnes je krásně, že Ede. Víš, pokaždé, když vidím východ slunce, vzpomenu si na svoje dětství. Sama nevím, jak ta asociace funguje. Možná proto, že v dětství jsem věřila na zázraky a každý nový den takový malý zázrak je," odmlčela se v důsledku zamyšlení.
,,Nevím, jestli jsem ti to už říkala, ale když jsem byla malá, dostala jsem od maminky podobného medvěda, jako jsi ty. No nic. Zůstaň tu sedět, Ede, během pár hodin jsem zpátky. Jdu se podívat na trh, dyť víš, došel nám čaj," přehodila přes sebe šátek a za chvíli se začala ztrácet z dohledu.

Vlny se pod náporem větru začínají zvětšovat a na obloze se objevily tmavé mraky, které jsou předzvěstí bouřky. Ryby se schovávají před stíny mraků a zklamaní racci odlétají. Nic nezůstane beze změny.
Autor Košťák David, 15.07.2006
Přečteno 688x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (7)
ikonkaKomentujících (7)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

Já jsem doma vždycky všecky plyšáky dědila po starším bráchovi. Aaale pak nastala změna! A byl to právě bratr, kdo mi dal plyšovou hračku (promiň, medvídek to nebyl, spíš králíček), na kterou se obracím ve svém největším smutku, kterou neustále objímám, a kterou pořád s sebou někam tahám. Chudák, ale pořád je na tom dobře, není odhozený na nějaké skládce. Tvá povídka se mi mooooc líbí!

24.08.2006 16:15:00 | Boulette

Doufám, že nevadí, že jsem tuhle nádhernou povídku šířila v rodinném kruhu a všem se moc líbila. Mamka nevěděla, kdo to psal a když jsem jí to pak řekla, tak řekla, že si myslela, že to psal někdo mnohem starší. No, ale co se mě týče, tak mi nechybělo moc, abych se rozbrečela (ale já brečím u všeho), ale myslím, že se strašně rychle zlepšuješ a každá povídka je toho důkazem....:) (líbí se mi taky proto, že medvídka mám a mám ho moc ráda...:))

01.08.2006 09:38:00 | Hejky

Některé věci odkládáme, aniž bychom se starali, jak se jim pak povede, kam se dostanou a jestli to všechno vůbec udýchají...víš, věci jak věci, ale co s lidmi? Moc se mi líbilo, jak jsi tomu plyšovému medvídkovi vdechl duši:o)Tohle jsem dělávala jako malá, všechny mé panenky tančívaly po pokoji a s večer se probouzely, ale to já musela už dávno spát:o))jinak by kouzlo nefungovalo...
ta tvá povídka není smutná, protože je to jako u lidí, kteří taky šplhají až k nejvyšším příčkám žebříku:o)mám tě ráda, opatruj se a zase něco napiš. Tohle bylo vážně krásné, pa Davídku, Sunny

19.07.2006 13:01:00 | Sunny

Tahle povídka je opravdu dobře napsaná, zvlášť úvodní pasáž. Já v ní smutek nevidím, vidím jen mladého autora,který dokáže nahlížet pod povrch věcí. A to je vzácný dar. Držím Ti palce, Davide, v dalším psaní.

18.07.2006 08:57:00 | Branwen1

Nevím jestli je to tím, že jsem od Tebe dlouho nic nečetl, anebo tím, že je tato povídka vážně hodně dobře napsaná.Ja to prostě musím považovat za nejlepší dílo od Tebe.
Měj se..... užívej prázdnin. :)

16.07.2006 20:07:00 | Meliorist

ano...
je to smutné.. ale takhle to opravdu chodí...
Lidé si ani neuvědomují, že ubližují.. a leckdy se stane.. že ani dotyčný neví, že je ubližovaným...
ale vyměnit něco staršího za prostě už obehraného...
to je přece... hloupost.
Druhá hračka nikdy přesně nenahradí tu první. Vzpomínky zůstanou.
A horší je, že to nemusí být zrovna hračka....

Škoda... že tohle vše si uvědomujeme až... hodně, hodně, hodně pozdě...

Krásně si to napsal, Davide.. Fakt.

:)

16.07.2006 10:40:00 | Zamilovaná do nezamilované doby

Je to krásné, ale smutné.Člověk by si myslel, že na smutek má právo stáří, když vidí, jak se nemilosrdně krátí roky, dny, hodiny života...Ale proč zrovna mládí?! Občas si projdu tvorbu vás mladých, namátkově, nehledám určitá jména ani témata a povětšinou nacházím smutek, melancholii, občas i rezignaci...nechápu to, vždyť máte všechno před sebou a všechno ve svých rukou,můžete si splnit všechny cíle, které před sebe postavíte, když do nich vložíte svoji energii...napiš, prosím, něco optimistického s jiskřičkou humoru...(:-))

15.07.2006 21:50:00 | Mara*

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí