RASISTA

RASISTA

Anotace: Spoluautorem této povídky je Kristián, který v ní autobiograficky vystupuje pod pozměněným jménem, protože jsem od něj neměl možnost získat souhlas ke zveřejnění...

 

 

                                                             RASISTA

 

Před časem mě na sociální síti upozornil můj dobrý kamarád Max, etnický Asiat, výborný básník a tehdy téměř maturant, že se do jeho černošského kamaráda, amerického středoškoláka, který přechodně žije s rodiči v Praze, navezl hrubým způsobem jakýsi mladík, evidentní rasista.

 

Karle, to je šílené, že admin tu nechává bez povšimnutí takové otevřeně rasistické útoky“, napsal mi a já si to vyložil mimo jiné i jako zkoušku, jestli projevím dost odvahy, abych nějak zakročil, nebo strčím hlavu do písku. No jak bych pak před Maxem vypadal - mám rád sice svůj klid a nesnáším konflikty, ale do tohodle jsem musel jít čelem, i kdybych nechtěl. Ale já navíc chtěl, nesnáším zbabělost a podlost a xenofobní útoky nejsou pro mě nic jiného a dokážou mi taky pěkně zdvihnout adrenalin.

 

Zaskočil jsem tedy na profil k Joshuovi - to je ten americký mládenec - a tomu náckovi, co má nick Johnny, jsem to setsakra nedaroval a veřejně ho označil  za zakomplexovaného blbečka a obdařil ho ještě pár podobnými lichotkami, i když samozřejmě tak, abych si zachoval ještě glanc a nesnížil se na jeho úroveň. Joshua mi za to hezky zdvořile poděkoval, ale současně mě ubezpečil, že je nad podobné úlety povznesený a ať si nedělám starosti, že to zvládne sám. Jo, abyste se nedivili - Američan, nácek i já jsme komunikovali česky, protože i Joshua češtinu slušně ovládá, má totiž českou maminku.

 

Tím jsem to považoval za vyřízené, před Maxem jsem si zachoval tvář a cítil jsem takové vnitřní uspokojení, jako když nějak povyrostete ve vlastních očích - určitě víte, jak to myslím. Kdy taky má člověk možnost zahrát si bez velkého rizika na hrdinu, že?

 

Druhý den mi ale přistála zpráva od toho šestnáctiletého rasisty Johnnyho: „Skvělé, tleskám! Co jsi, ochránce slabších? Nemůžu za to, že je mi při pohledu na něj zle!“ Tím myslel Joshuu.

 

Od Maxe jsem věděl, že on sám to od Johnnyho už taky pěkně schytal, protože se samozřejmě za Joshuu postavil ještě dřív a ještě razantněji než já, a okamžitě byl za to titulován přivandrovalým rákosníkem a to je ještě to nejmírnější, čím ho Johnny počastoval - to ostatní už sem dávat nemůžu a ani nechci. Proč taky ještě rozstřikovat v éteru takovou špínu a dělat xenofobům radost, to tak!

 

No ale zpátky k tomu vzkazu od Johnnyho. Věděl jsem, že pokračovat s ním ve výměně nadávek nemá vůbec žádný smysl, tím se ostatně řídím občas i tady na Literu, ale z dikce té jeho poznámky jsem nějak zavětřil, že bych to mohl zkusit možná trošku jinak a nějak na něj vyzrát. Ochránce slabých – no toho by se přece dalo nějak chytit a obrátit to přímo vůči tomu mladému rasistovi. Navíc takový šestnáctiletý kluk přece nemusí být ještě úplně ztracená existence a třeba jenom blbne, protože se nějak hledá. A na té první své odpovědi, přiznám se, jsem si nakonec dal dost záležet a pro jistotu jsem ji ještě poslal Maxovi, aby mi napsal, jestli jsem se nezbláznil naopak já. Přece jen do teenagerské duše vidí trošku víc než já, když je mu jen o dva roky víc, než Johnnymu. A jelikož mi to Max vstřícně posvětil, tak jsem Johnnymu odpověděl:.

 

„Ochránce slabších doufám jsem“ potvrdil jsem jeho předpoklad, „to je každý správný chlap. V tomto případě jsi ale ty mnohem slabší, než ti, které napadáš, takže to zas tak moc nesedí, ale můžu být tvůj ochránce, když budeš chtít a něco pro to uděláš. Není totiž žádné hrdinství sprostě napadat někoho jen proto, že je nějak odlišný od tebe. Předpokládám, že jsi taky gay a zrovna tak by tě mohli napadat primitivní homofobové - to si myslíš, že je správné?

 

Nevím, co jsi zač a jestli jsi opravdu tak z podstaty zlý člověk nebo ti jen někdo hrozně ublížil či ubližoval a ty se snažíš odreagovat a mstít na těch, ke kterým směřuješ nesmyslně svou nenávist. To, co děláš, je totiž nesmírně zbabělé a měl by sis to umět přiznat – škodíš tím jen sám sobě, vypadáš pak před ostatními jako primitiv a slaboch. Jsi ještě hodně mladý a třeba ani nejsi hloupý, jen ses nechal unést nějakou debilní partou nebo ti opravdu bylo někým hodně ublíženo a ty vidíš řešení v tom, že budeš ubližovat druhým taky. To ale není skutečné řešení, zbytečně tak ponižuješ sám sebe...V takovém případě si nejvíc pomůžeš, když se staneš sám sebou, nebudeš se za sebe stydět a budeš se mít rád. Když totiž nenávidíš bezdůvodně druhé, tak to je známka toho, že nemáš především rád sám sebe.

 

Je třeba známá věc, že gayům nejvíc spílají skrytí gayové, kteří z toho mají sami komplex a chtějí ho nějak zastřít. Zrovna tak fašistické a rasistické názory mají většinou zase jinak zakomplexovaní lidé a zbabělí slaboši, kteří jsou v životě neúspěšní a neumí se prosadit jinak než tím, že chtějí ubližovat druhým a páchat zlo. A ještě k tomu se potřebují skrývat v davu či anonymitě, protože sami žádnou odvahu nemají – tu jim dává jen tlupa, v níž se cítí bezpečně.

 

To je hloupá cesta a je dobrá opravdu leda tak pro slabochy a primitivy. Je to samozřejmě tvoje volba, jestli chceš být považován za primitiva – ale doufám, že nechceš, byla by tě určitě škoda. V šestnácti máš pořád ještě možnost si říct, že máš na víc a pokusit se podívat sám na sebe trochu jinak. Stačí jen trošku víc sebevědomí a uvidíš, že i tobě bude nakonec líp. Pokud se nemáš komu svěřit se svým problémem, můžeš ho napsat mně, já to nikomu dál říkat nebudu, a třeba se ti uleví a najdeme spolu způsob, jak z toho ven...“

 

Tak, a kostky byly vrženy. Byla to střelba naslepo, ale byl jsem strašně zvědavý, jaká bude reakce a jestli vůbec nějaká bude. A Johnny kupodivu odpověděl, což byl vlastně první dobrý signál:

 

„Nevadí mi že vypadám jako primitiv a slaboch. Vůbec mi to nevadí. Je mi jedno, kdo si co o mně myslí, nezáleží mi na tom. A mám problém s těma všema, neumí se ani podepsat, ale budou se chovat jako páni světa? Neví, co je práce, nechávají se živit státem a budou se povyšovat? Dělat si děti, aby jim stát na ně platil, pak je strčí do děcáku, nebo se pohybujou mezi svejma a bude to stále dokola, protože budou uplně stejní jako svoji rodiče? A co stejní, ještě horší...Vždyť se podívej, jak se chovají. Nerozeznají, co je špatný a co dobrý, dělají jen to, co jim prospěje, nehledě na to, kolika ostatním to ublíží. A jak to pak dopadá? Jsou ostatníma považovaný za nepřizpůsobivý, za tu špínu. A jsou za to považovaný oprávněně! Lidi se pak koukají na všechny stejně, nechtějí mít s cikánama nic společnýho, považujou je za hlupáky, co sotva umí psát... A teď se můžeš zasmát, podívej se do galerie, heslo je sklípkan.“

 

Tak tohle nepsal žádný primitiv a do galerie jsem si samozřejmě hned zašel a... páni! – Johnny sám je Cikán, pardon – Rom, přitom docela pohledný mladík, rozhodně už žádné dítě, vypadá spíš na osmnáct, příjemná tvář zaujme chytrým, i když trošku nedůvěřivým pohledem, a taky z ní lze vyčíst i poněkud ublíženě zatvrzelý a pohrdavý výraz... To jsem tedy opravdu nečekal! Ovšem hned mi zároveň došlo a byl jsem na to i tak nějak pyšný, znáte to, že jsem asi nezvolil špatnou taktiku, a byl jsem strašně zvědavý na pokračování. Svá další slova jsem samozřejmě musel volit přepečlivě, jak jen to šlo:

 

„No ale to je přece přesně to, o čem jsem ti psal. Nejsi vyrovnaný sám se sebou a proto jsi naštvaný na celý svět. Zbytečně. Napadáš tu konkrétní lidi, kteří jsou lepší než 90% ostatních tady. A mají to přitom těžší než ti ostatní. Jaký to má smysl? Z toho jak píšeš (ne co píšeš), je vidět, že nejsi hloupý kluk. Tak bys neměl zbytečně zevšeobecňovat a paušalizovat. Tuším, že nemáš jednoduché životní zkušenosti, ale být na tvém místě, šel bych na to jinak... Vyvztekat se, to může na chvíli pomoct, ale fakt to nemá velký smysl. A ubližovat druhým už vůbec ne. Když tak mi o sobě napiš víc, až se ti třeba bude chtít...“

 

Bál jsem se přitom, abych Johnnyho nevyplašil a napjatě jsem čekal, zda bude dialog pokračovat. A sláva! Je to na dobré cestě - Johnny zase odpověděl:

 

„A co jsi, psycholog? Možná se chovám jako primitiv a možná dokonce jsem primitiv. K ničemu mi to třeba nebude, ale to je snad moje věc. A co je mi po tom, že je třeba ten černoch jinej? Já třeba taky nejsem takovej, za jakýho mě mají, a koho to zajímá? Nikoho, tak proč by to mělo zajímat mě.“

 

Než jsem stačil zareagovat, dodal: „A ten Asiat? Kdyby se do toho nepletl, neřekl bych ani popel.“

 

A za další chvíli: „...sem tohle ještě neudělal. Nechám si ty kecy pro sebe, spokojenej?“

 

A vzápětí: „Pokud mě někdo nenaštve... „

 

Na tohle se mi už odpovídalo strašně moc dobře a protože z Johnnyho evidentně mluvila naštvanost na celý svět a osudová ublíženost, docela pochopitelná, jinak asi vcelku správného kluka, chtěl jsem ho především povzbudit, aby si víc věřil a věděl, že i osudový handicap se dá někdy překonat:

 

„Dík. Toho si fakt od tebe cením. Nejsi žádný primitiv, to je vidět, jen sis svoji bolest léčil nesprávným způsobem na nesprávných lidech. Jsi mladý a teprve se hledáš, proto jsem ti i napsal. A jak vidíš, nejsi každýmu ukradený. Tohle je fakt od tebe chlapské a dospělé gesto. A je mi jasné, že to nebylo lehké se k tomu rozhodnout, tím je mi to od tebe sympatičtější. A když tě něco naštve, klidně mi napiš a můžeme si o tom pokecat. Spousta lidí je primitivních a zlých, ale těch dobrých je víc, věř mi. Nesuď všechny podle pár pitomců, kteří ti někdy ubližují. To jsou právě ti primitivové, slaboši a hlupáci a nemá smysl jim dělat radost, že tě vykolejí... Je vidět, že ti to myslí, a když tu naštvanost nasměruješ nějakým pozitivním směrem, tak toho v životě můžeš hodně dosáhnout. Tak se drž a rád s tebou popíšu, kdykoliv budeš chtít.

 

A ještě ti chci napsat, že jsi moc hezký kluk a jelikož nejsi hloupý, tak máš dost dobrých důvodů být i sebevědomý. Tak buď a ostatní si na tebe nedovolí, když to z tebe budou cítit. To se totiž pozná, když člověk zná svoji cenu.“

 

Jenže to zase tak jednoduché samozřejmě nebylo: „Kecy. Nejspíš jsou to tví přátelé a na mě tady budeš něco hrát. Jen nechceš, aby sem ti urážel kamarády. To tvé samaritánské gesto - rád s tebou popíšu - ti ani za mák nevěřím. Chápu tě, čau.“

 

A vzápětí ještě dodal: „...jasně, hezký. Fakt pokračuješ skvělým tempem, věřím tomu, co píšeš, míň a míň...“

 

Tenhle kluk mi už ale stál za to, abych se nedal odbýt: „Chápu, že jsi nedůvěřivý, je mi jasné, že máš hodně špatných zkušeností. Ale můžeš si být jist, že všechno, co jsem ti napsal, myslím naprosto vážně. Já bych ti nelichotil jen proto, abys dal pokoj mým kamarádům, jak píšeš - to by bylo hodně pitomoučké. A jen tak pro pořádek - můj kamarád je ten Asiat, toho černocha vůbec neznám. Ale to fakt není podstatné.

Já umím ocenit to, co jsi napsal - z toho je vidět, že máš potenciál být osobnost. Je vidět, že nejsi zbabělý, zbabělec by si naopak stál na svém a byl by ještě agresivnější. Mile jsi mě překvapil a mám z toho a z tebe, věř mi, pro tuto chvíli radost. A nepodléhej té naštvanosti, byla by to fakt škoda - máš na mnohem víc, než být naštvaný na celý svět. Ale co s tím uděláš, je jen a jen na tobě. A že si s tebou rád popíšu, když budeš chtít a překonáš svoji nedůvěřivost, to je taky pravda. Nemám skutečně jediný důvod, mazat ti med kolem huby... A když mě pak třeba naštveš, tak ti to taky napíšu otevřeně a bez obalu, jako jsem to udělal už předtím...“

 

Moc jsem samozřejmě stál o to, aby se Johnny se mnou nepřestal bavit a tak jsem byl šťastný za další odpověď:

 

„Když si někdo udělá dítě, má se o něj starat. Když to dítě nemá rád, má ho dát hned do kojeňáku, protože kojence si ještě někdo vezme...nebo je alespoň větší šance. Nikdo si nevezme puberťáka. Ani bílého. A zvlášť když je to cikán. A proč by si ho bral? Jaká je šance že to bude hodný kluk? Jen minimální. Pravděpodobně to bude spratek, bude zlej, bude to zloděj. Bude z něho prostě jen odpad společnosti. A nikdo nechce zmetka, který by je s největší pravděpodobností okrádal a nesnášel. Nebyl by vděčný za tu šanci na normální život, protože on je přece něco víc, ti gadžové mu nesahají ani po paty...pak se za ním zavřou dveře cely a pohádky je konec.

 

Vzal bych jim podpory, vzal bych jim přídavky, nedal bych jim nažrat, ať třeba pochcípají. Nebo ať jdou do práce. Ať se naučí žít normálně, ne tak aby to měli co nejlehčí, aby se náhodou nepředřeli. Protože pak to budou odnášet ty další generace, bude to stále horší a horší...Stydím se za to, kým jsem, nesnáším se, nesnáším ty všechny. Někdo mi řikal, že nechápe, Romové přece tak drží při rodině...a proč jsou děcáky plné cikánů? Protože každému záleží akorát na sobě, prodali by vlastní dítě pro flašku rumu...Co vím, tak mám čtyři sourozence. Všichni jsou po dětskejch domovech. Protože moje matka si akorát umí dítě udělat - jen co na něj přestane dostávat přídavky, tak šup s nima pryč. Nebo jí je odeberou, protože je zanedbává. A takových případů je spousta. Skoro to samé dělala sestra mojí matky a bůh ví, kolik má někde dětí její bratr, je to šílený. Střílel bych takový lidi! Sami mají život na nic, žijou z ruky do huby, kradou, kde se dá, podvádějí, kde se dá, roztáhnou nohy každýmu, kdo dá, a tak ničej život i těm ostatním. Co potom bude z těch dalších? Naprosto totéž, to je prostě daný !


Pak je to jasné, každý nebo většina cikánama opovrhuje, mají k tomu důvod. A přitom by stačilo, aby se trochu snažili. Ale oni nechtějí, jsou spokojený s tím ubohým přežíváním, kterému řikají život. A je jim jedno, že někdo třeba ne, protože jsou sobecký a jeden člověk nic nezmění. O čem to vlastně mluvím? Stejně to nemá smysl, k ničemu to není. Vůbec k ničemu.“

 

Tohle už mi přišlo, když jsem nebyl na síti, tak jsem Johnnymu odepsal až druhý den: „Ahoj, nakonec jsem se při psaní trochu rozjel a je to delší, tak ti to posílám jako přílohu, aby to bylo praktičtější. Budu rád, když si občas budeme psát i dál, a pak už to třeba nebude tak dlouhé... A já jsem Karel. Zatím ahoj!“

 

Zpráva ale zůstávala až do odpoledne neotevřená, už jsem se začínal bát, že je konec. Ale když už jsem to skoro přestal očekávat, ozvalo se pípnutí: „Ahoj, dík, ale mně se to na mobilu neotevře :( A já jsem Kristián.“

 

To mi udělalo velkou radost, ale současně mě mrzelo, že neodepsal dřív: „Tak já ti to překopíruju, ale za chvíli odcházím... Chtěl jsem tě dnes pozvat do ZOO, mám dva volňásky, ale už je asi pozdě...“, přitom jsem se fakt chtěl s Kristiánem docela vidět, zajímal mě čím dál víc, cítil jsem, že bych tomuhle chytrýmu klukovi mohl pozdvihnout sebevědomí a pokusit se nějak... no však víte, co chci asi říct - zkrátka pomoct jednomu sice vzpurnýmu, ale přitom docela roztomilýmu a sympatickýmu mláděti.

 

„Tak to nech na jindy, to je jasné. A já bych stejně nešel, sorry...“, napsal.

 

Zkopíroval jsem mu tedy aspoň to své povídání, ale pro vás to stejně ještě trochu zkrátím, i tak vás to možná bude nudit, ale vynechat to taky nechci...:

 

„Ahoj a hlavně ti děkuju za důvěru, žes mi to všechno napsal. Vážím si toho, protože si umím představit, jak moc jsi váhal, jestli má smysl mi to psát a jestli vůbec o tvůj názor stojím. Víš, já nejsem žádný psycholog, jenom cítím s každým, kdo se dostane ne vlastní vinou do situce, která mu připadá bezvýchodná. Samozřejmě nemůžu svůj čas věnovat každému, kdo by o to třeba stál, ale náhoda tomu chtěla, že jsme na sebe narazili za poněkud zvláštních okolností, já věřím na něco, jako je osud , a protože jsi mi od chvíle, kdy jsi mi napsal , že nebudeš pokračovat v těch útocích, sympatický, tak budu opravdu rád, pokud si tu na sebe občas uděláme čas.

 

Z toho, jak píšeš, vidím, že jsi poměrně silná osobnost a že není lehké tě nějak ovlivnit, ale já tě ani nechci ovlivnit - jen ti nabízím možnost si o různých věcech podiskutovat a co si z toho vezmeš, je jen a jen tvoje volba. Omlouvám se za ten dlouhý úvod, ale stojím o to, abys mi rozuměl a chápal moje důvody, proč si s tebou píšu.


S tím, co jsi napsal, se dá jen těžko polemizovat. Má to hlavu a patu, určitě máš téměř ve všem, co jsi napsal, pravdu. Umím si představit (i když mi určitě namítneš, že neumím), jak těžko se můžeš smířit s tím, kým ses narodil, kolik ústrků musíš nespravedlivě zažívat, jak se za spoustu Romů stydíš, jakou křivdu v sobě cítíš, když tě někdo háže do jednoho pytle s těmi, jejichž způsob života sám neuznáváš... Musí to být hrozně těžké a sám nevím, jak bych to zvládl na tvém místě. Právě proto, že jsi inteligentní a o všem přemýšlíš, tak to máš o to těžší. To je ale problém všech inteligentních lidí - hlupáci snadněji dosahují pocitu štěstí, protože jim spousta věcí nedochází a jsou jim ukradené.

V každé situaci, i v té nejhorší, má člověk vždycky dvě možnosti, z nichž si může zvolit. Jedna možnost je dívat se na všechno z té horší stránky, propadnout skepsi, nadávat na každého a na poměry, nehledat východisko, výčitat všem všechno a sebe stavět do role nevinné oběti a rezignovat. Tahle možnost je dokonce pohodlnější, protože nevyžaduje ani velké úsilí, ani velké sebezapření, prostě člověk se tomu poddá a je vymalováno. Jenže to nikam nevede a opravdu to nemá žádný smysl, jak sám píšeš.

Druhá možnost je, podívat se na to, co si z toho můžeš vzít pro sebe pozitivního – mám na mysli nějakou motivaci, jak na sobě ještě víc zapracovat, jak dosáhnout nějakých svých cílů, co se i z toho zlého a špatného dá vytěžit jako zkušenost do budoucna a tak... Jsou ale věci, které jsou ti dané, které se nedají změnit, a s těmi je zapotřebí se nejdřív vyrovnat. Nejdřív bys měl přijmout sám sebe, skutečně se mít rád takový, jaký jsi. Ono to zní jako klišé, ale ty nejdůležitější věci jsou zpravidla strašně jednoduché... Bez toho se nehneš prostě dál. A proč by ses nemohl přijmout takový, jaký jsi? Nejenže jsi chytrý, ale jsi taky hezký a přitažlivý, už to samo o sobě je něco, co ti dává výhodu před spoustou dalších lidí. Takže máš dobrý důvod být na sebe přiměřeně hrdý. Podle mne máš i dobré srdce a pokud z tebe mluví nějaká nenávist, tak je to jen proto, abys přehlušil tu bolest a pocit křivdy, co v sobě máš. Začni si víc všímat toho, čím druhé převyšuješ, a uvidíš, že brzy objevíš řadu věcí, které na sobě můžeš mít opravdu rád. A když budeš víc pozitivní, ucítí to podvědomě i tvoje okolí a taky tě budou mít víc rádi, ani sami nebudou vědět proč.

Rómská problematika je mnohem složitější, než to zjednodušené vidění většiny lidí, cos tu popsal. Já měl třeba kamaráda, který pracoval v rozhlase a v médiích a ten se nejvíc kamarádil právě s Romy, chodil do rodin a obdivoval to prostředí a kulturu a nedal na ně dopustit. My máme v baráku taky romskou rodinu a zdravíme se a usmíváme se na sebe, když se potkáme u výtahu. Tak je samozřejmě vidět, že žijí víc společenským životem, než třeba já, ale proč by mi to mělo vadit?

A vem si, kolik je kolem Romů, kteří mají všeobecný respekt a nestydí se za svůj původ – třeba Ida Kellarová, když to vezmu jenom tak namátkou. Byl jsem nedávno na jejím představení v divadle, kde s ní zpívala i spousta romských dětí, a bylo to něco úžasného, měli bouřlivý aplaus a skutečně si ho zasloužili. Byla se na to podívat i manželka prezidenta a z těch dětí čišela taková radost. A cikánská hudba je přeci nádherná. Jsou to krásné a tklivé melodie, které opravdu chytí za srdce. A taky inspirovaly i skladatele vážné hudby – Dvořákova píseň „Když mě moje matka“ je jedno z nejkrásnějších hudebních děl, co znám, a je inspirováno právě cikánskou písní.

 

Rozhodně se za svůj původ nestyď. K tomu opravdu není důvod a na blbečky, kteří ti to třeba dávají nějak najevo, se můžeš vykašlat. Když budeš znát svou cenu, tak je můžeš opravdu přezírat, protože takoví lidé ti nesahají ani po kotníky. Ale když tomu ty sám neuvěříš, tak se z toho nevymaníš. Jenom ty sám si rozhodneš, jestli se budeš cítit jako oběť a nebo jestli všem s klidem ukážeš, že z tebe nikdo žádnou oběť neudělá, protože máš sílu na to, aby ses tomu vzepřel. Vypadá to jednoduše, není to ale jednoduché. Když ale budeš chtít, tak to půjde. Uvidíš.“

 

Na tohle celé samozřejmě Kristián nemohl hned odpovědět, tak jsme si jen chvíli ještě přátelsky povídali a rozloučili se.

 

Druhý den jsme se na síti zase potkali a první zareagoval Kristián: „Ahoj, můžu napsat? A nemohl bych si tu odpověď na tvou zprávu nechat až budu někdy na pc?“

 

„Ahoj, samozřejmě můžeš... To je jen na tobě. Teď si můžeme psát jen tak, jestli chceš...“

 

„Sem vůl. Nejdřív se chovám jak kokot a pak se tady div že nevtírám.“

 

„Prosímtě Kristiáne, nebuď na sebe tak zlý... Vůbec jsem si nevšiml, že by ses vtíral, naopak jsem rád, že ses ozval... Dokonce jsem měl ze sebe pocit, jestli se náhodou nevtírám já... nebo spíš, jestli to tak nevypadá...“

 

„Protože ze sebe nejdřív dělám mistra světa a pak se ptám, jestli můžu napsat“, a zmizel...

 

Objevil se až za nekonečné dva dny a já navázal na předchozí zprávu: „Ahoj Kristiáne, to je v pohodě. Přede mnou si nemusíš na nic hrát, já si před tebou na nic taky nehraju... Víš snad, jak to myslím. Já tě beru takového, jaký jsi, a budu rád, když nebudeš přemýšlet nad tím, jestli se máš dělat nějaký jiný... Na mě působíš dobře od chvíle, co ses trochu rozepsal, a fakt si nedělej hlavu s tím, jestli se máš tvářit víc nebo míň ´namistrovaně´... Nejlepší bude, když budeš svůj. Ale ani nechci, aby to vypadalo, že tě chci nějak poučovat, to jsi snad poznal...“

 

„Ahoj.Ale ty nevíš jaký jsem. Možná sis udělal nějakou představu, asi zakomplexovanýho chudáčka, ale tak to taky není. Řikals, že si kamarád toho Asiata? A řekneš mu, že jsem to tak nemyslel? Já opravdu nemám nic proti Asiatům, černochům...proti cigánům ano, to víš.“

 

„ Vůbec nemám představu zakomplexovanýho chudáčka, já nejsem až takový samaritán, jak si myslíš. To bych si tu s tebou nepsal, protože tolik času na rozdávání zase nemám. Ale tys mě zaujal právě tím, že je z tebe cítit osobnost. A mám možná trochu představu, čím vším sis v životě asi musel projít a čím si možná i procházíš a umím si představit, jak jsi někdy ´natlakovaný´. S kamarádem Asiatem jsme to už dávno probrali, že to od tebe byla jen hloupost, a on to pochopil. Taky sis možná všiml, že Joshua už ty vaše výměny v návštěvní knize taky nemá, to ho poprosil právě on, protože si tu s ním (vlastně díky tobě) začal psát... Samozřejmě vím, že takový nejsi...

 

Máš pravdu, že tě jinak neznám, ale myslím si, že jsi docela správný kluk, který měl v životě jen asi víc smůly než ostatní. Ale to všechno se dá překonat, nebudeš první ani poslední, který si s tím postupně poradí... Právě proto, že máš v sobě osobnost a nejsi žádný zakomplexovaný chudáček. To se totiž z toho, jak píšeš, docela pozná.“

 

Na to se Kristián rychle rozloučil: „ Napíšu pak, musim odejít. Čau“, odhlásil se ze sítě.

 

Nezbylo, než počkat zase na zítřek, odpověděl jsem taky jen stručně „Čau :-)“.

 

Bylo 3. prosince 2012 12:10. Od té doby se Kristián na svůj profil pod nickem Johnny znovu nepřihlásil a moje „Čau“ si tak dosud ani nepřečetl. A mně se po něm, když si na něj někdy vzpomenu, věřte nebo ne, pořád ještě trošku stýská... Už sice moc nevěřím, že se na tom profilu ještě někdy objeví, ale pokud někdy přece, to pozvání do ZOO pro něj stále platí, přestože ty volňásky už dávno propadly...

 

 

Praha, 1.8.2013

 

 

Ilustrační video: A.Dvořák - Když mě stará matka, zpívá Anna Netrebko

 

Text:

Když mne stará matka zpívat, zpívat učívala,
podivno, že často, často slzívala.
A ted' také pláčem snědé líce mučím,
když cigánské děti hrát a zpívat učím!

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=STdc4z6-vb0

Autor Amonasr, 05.08.2013
Přečteno 853x
Tipy 10
Poslední tipující: isisleo, Anuket, Isquieasuus, Aťan, mikrojimbo, Dorian Silence
ikonkaKomentáře (82)
ikonkaKomentujících (10)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

;-)..no..tady se vylilo slov..

12.08.2013 08:15:19 | isisleo

Je to tedy povídka podle skutečné události? A ty rozhovory jsou autentické nebo upravené?

06.08.2013 21:30:22 | černý motýl tmy

Ano, je to zcela autentické... Když jsem to přepisoval, tak mě samotného udivilo, že jsem kromě doplnění interpunkčních znamének nemusel v Kristiánových vyjádřeních upravovat obsahově ani stylisticky téměř vůbec nic, že to je tak nosný a konzistentní text... Byla to poměrně snadná práce, stačilo prakticky jen kopírovat...

06.08.2013 23:34:02 | Amonasr

Musím říct, že při čtení mě napadalo jen to, jak je ten text umělý, plný klišé. Nejvíc místa v něm zaujímají tvoje (údajné) vzkazy, je to plné jakéhosi chvástání (jak jsi se cítil dobře a pyšný na sebe), v podstatě je tenhle pseudodokument jen o tvé vlastní dokonalosti a "psychologickém umu". Je zajímavé kolik jsi toho dokázal vyčíst z tváře na fotografii. A na konci samozřejmě dojemný happy end. Mimochodem, proč je k tomu doporučená ta hudba? Pro zvýšení emocí?
Za sebe říkám, že tomuhle textu nevěřím ani písmeno.

07.08.2013 15:16:57 | černý motýl tmy

Proti takové kritice nemůžu nic namítat, respektuju Tvůj pocit z přečtení. Snad jen na vysvětlenou - je to skutečná diskuze, žádná konstrukce, a ty vzkazy Kristiánovi měly za cíl mu pozdvihnout pošramocené sebevědomí. Že jsem se přitom neubránil klišovitosti, to připouštím, určitě by to někdo uměl líp. V živém rozhovoru bych samozřejmě mluvil jinak, tady jsem chtěl vtěsnat do pár vět co nejvíc povzbudivých argumentů. Nebylo to psáno pro Liter, ale byly to vzkazy živému člověku. To moje „chvástání“ je tam míněno sebeironicky, je mi líto, že Ti to tak nevyznělo, asi se mi to tedy moc nepovedlo - to už je jen literární „vata“.

Kristiánovy vzkazy jsou naprosto autentické, zda jim věříš nebo ne, už nepřísluší mně, abych se k tomu vyjadřoval. Já mu věřím, i když samozřejmě ani já nevím, zda na protější straně ty vzkazy psal skutečný šestnáctiletý Rom Kristián – podstatou je, že to vše se dělo jako reakce na jeho skutečné rasistické útoky na jednoho mladého černocha. Domníval jsem se, a stále se domnívám, že to za zveřejnění z nejrůznějších důvodů stálo. Věcnou diskuzi vítám, i když je takto kritická, protože má nepochybně smysl. V tomto případě mi skutečně nejde o mé vlastní zviditelnění, ale spíš o to téma samotné.

Ten Dvořák tam je proto, že jsem se o něm Kristiánovi zmínil a chtěl jsem, aby i čtenář věděl, co jsem měl na mysli - ne každý asi ví, co si pod tím představit. Čili jen jako ilustrace. Nemůžu za to, že je ta hudba tak dokonalá, že to může působit i emotivně – na druhou stranu to nevnímám jako minus.

Každopádně Ti děkuji, žes té diskuzi vrátila věcný rozměr :-) Ohradil bych se snad jen tomu pojmenování „pseudo“, nemusíš mi samozřejmě věřit, ale proč hned nálepkovat. Nicméně to je jen nepodstatná drobnost z Tvé a poznámka z mé strany. ;-)

07.08.2013 15:51:04 | Amonasr

Myslíš, že 16-ti letí dnes píšou takovým jazykem jako v tvém textu? Mimochodem, člověk pod pseudonymem, který píše rasistické zprávy, zveřejní na internetu svou fotografii? Dává to smysl?
"Já mu věřím, i když samozřejmě ani já nevím, zda na protější straně ty vzkazy psal skutečný šestnáctiletý Rom Kristián..." - tohle je problém, protože internet není skvělým světem objevů a šíření informací, jak často jásá především Aťan ale i jiní. Ty věříš někomu, o kom nic nevíš, šíříš to dál a pod tvou úvahou pak označuješ lidi za nácky a ti kdo souhlasí, s těmi se vzájemně poplácáte po ramenou.

07.08.2013 16:14:44 | černý motýl tmy

Je mi jasné, že Tvoje motivace jde od počátku tímto směrem, ale držme se věcné stránky. I kdybych nepřiznal, že jde v podstatě o virtuální dokument a byla to celé jen literární fikce, stále to v sobě nese nějakou informační hodnotu.

Na druhou stranu už jen ta omluva, kdy se z rasisty vyklube ve skutečnosti ukřivděný člověk, přece dodává Kristiánovi spíš na věrohodnosti, skutečný rasista by tohle neudělal, tím spíš v anonymitě. A divila by ses, kolik mladých kluků má takto vyspělý jazyk, zvlášť když nebyli doma hýčkáni a museli dospět už třeba v těch šestnácti, zatímco některým se to pod rodičovskými křídly nepodaří ani mnohem později - z toho se skutečně nedá jednoznačně soudit.

K věcné diskuzi by ale přece mohlo dojít, i kdyby to byla "jen" literární fikce, to je přece také smyslem literatury, odrážet společenské problémy a nastolovat otázky. K tomu označení Nikotinových názorů z mé strany ale přece nedošlo kvůli tomu, že se mnou nesouhlasil. Kdybys na mě vytáhla xenofobní argumenty Ty, ač nerad (stejně nerad jako na Nikotina), musel bych to vztáhnout i na Tebe - ale proč jsi to asi neudělala? To je samozřejmě jen řečnická otázka. Z Tebe žádná xenofobie nečiší a mně nesouhlas se mnou skutečně nevadí, naopak tohle je přínosná diskuze.

Chápu, že Nikotin po diskuzi u jiného díla, kdy jsem se zastal autora proti jeho nenávistným útokům, obrátil svou pozornost na mé dílko a pokračoval ve stejném duchu. Pouze kromě na mé dílko začal útočit hlavně na Romy. V tom je snad rozdíl a určitě ho vidíš i Ty. Pokud Nikotin nějak věrohodně ukáže, že není xenofob a že to tak nemyslel, tak se tu můžeme klidně dohodnout, že jsem se v jeho hodnocení zmýlil. Ale zatím mu někteří jeho "ochránci", nemyslím Tebe, spíš prokazují medvědí službu, možná dokonce pro něj nešťastně a nezaslouženě. Škoda, že nenapíše třeba sám, že proti Romům ve skutečnosti nic nemá. To by přece bylo docela chlapské... Já taky nesnáším různé nemakačenky, lehkoživky, zloděje, podvodníky atd., ale nedělím je podle barvy pleti, protože to není ta dělící čára - jedno etnikum proti druhému. A přece i ten Kristián je krásný důkaz, jak je to strašně složitá záležitost a jak jsou zavádějící a nebezpečné zkratkovité soudy. I v tom se snad shodneme.

07.08.2013 16:47:16 | Amonasr

Mimochodem bych si také ráda přečetla ten Nikotinův rasistický komentář, zatím jsem v tom chaosu tady žádný nenašla, tak ať jsem v obraze.

07.08.2013 17:18:55 | černý motýl tmy

Nečekal bych zrovna od Tebe tuto pohodlnost v hledání, ale budiž - už jsem to vysvětloval v DF Lilien, tak to dám i sem:

Jestliže Nikotin vyzývá Romy v komentářích u mé povídky ke „zřeknutí se všech (anti)rasistických benefitů“, snaží se tím navodit lživý dojem, že snad jsou u nás nějaké zákonné benefity jen pro Romy, na které ostatní nemohou dosáhnout. Tím chce vštípit druhým falešnou představu, že je u nás toto etnikum nějak ze zákona zvýhodňováno, což potvrzuje dalším vyjádřením, že „většina lidí se dovolává spravedlivé společnosti, ve které není jedno etnikum zvýhodňováno nad druhé“. To je zjevná manipulace s fakty, snaha poštvat „bílou většinu“ proti Romům na základě vzbuzování závisti kvůli jakýmsi blíže nespecifikovaným benefitům, které totiž ani neexistují (na mnohé čecháčky zvlášť účinná metoda).

07.08.2013 17:36:25 | Amonasr

K jaké národnosti, rase a vyznání se hlásíš antičecháčku? Osvětlí to všechny tyto demagogické výplody nenávisti pod rouškou "rovné lásky".

07.08.2013 18:12:13 | Lilien

Josef, já nevím jak jsi na tom s krevním tlakem, ale jestli je nešoupneš na blacklist, prdne ti cévka..

07.08.2013 18:23:52 | Aťan

Dík za účast, ale myslím, že už se to brzy zklidní... ;-) Když jsem tu dal takové téma, musel jsem s tím počítat, to má taky svůj smysl... ;-) A neboj, zatím žiju... :-)

07.08.2013 18:30:39 | Amonasr

..kdyby něco, mám v lednici tullamorku

07.08.2013 18:32:38 | Aťan

Sice to mám do HK trochu z ruky, ale nápad je to dobrý - dám si trochu slivovičky a budu si představovat, že je to tulamorka z tvé ledničky ;-) A když si naleješ taky, můžeme si na dálku i připít na zdraví! ;-)

07.08.2013 18:36:02 | Amonasr

CINK!

07.08.2013 18:37:23 | Aťan

ŤUK! A ta slivovička je z Valašska, ať potěším i Lilien ;-)

07.08.2013 18:38:09 | Amonasr

Bacha na rodný list slivovičky od nás čecháčků:) Pourážet literáky a ožrat se, to je ale Aťanův podpis, nic originálního. Včetně toho mlčení o své skutečné nečecháčkovské identitě.

07.08.2013 18:52:15 | Lilien

"neodbytná jízlivá jedovatost", fragment z příspěvku:
http://www.liter.cz/uvahy-ostatni-779699-cist

07.08.2013 18:56:15 | Aťan

kuš milující hodňoučký ochránce :)))

07.08.2013 18:56:47 | Lilien

:D

07.08.2013 18:39:14 | Aťan

;-)

07.08.2013 18:39:37 | Amonasr

A burčák z jablek.

07.08.2013 18:34:56 | Nikotin

Nejsem Josef, ani Josefínka. Jsem bílá Valaška s českým občanstvím - na tom není nic tajného, dokonce tu mám i vlastní fotogalerii. Pokud jsem ve skupině nebezpečných xenofobů, ráda bych věděla něco skutečného o autorovi této demagogoické urážky.

07.08.2013 18:30:05 | Lilien

Každej třeba neni tak zbabělej.

07.08.2013 18:25:10 | Nikotin

to není o zbabělosti, tady už jde o zdraví..

07.08.2013 18:28:59 | Aťan

"Čecháčkové" je bezpochyby hanlivý a rasistický termín.

07.08.2013 17:49:26 | Nikotin

Ok, ale to, co teď popisuješ není xenofobie v tom pravém slova smyslu, ale lidská hloupost a neschopnost dohledat si fakta, aspoň tak to vidím já.

07.08.2013 17:47:32 | černý motýl tmy

To je věc diskuze, záleží skutečně na motivaci - proto jsem taky psal o "latenci". Každopádně nebezpečné to je v každém případě, protože po motivaci se ti, kteří se tím nechají strhnout, nepídí... Připusťme ale, že se jednalo "jen" o hloupost, jenže lepší by bylo, kdyby to připustil někdo jiný... ;-)

07.08.2013 17:56:24 | Amonasr

Nebezpeční jsou naopak demagogové jako ty.

07.08.2013 18:01:36 | Nikotin

Pošli odkaz na fb toho člověka a bude vše jasné.
Chci jen říct, že kolem nás v poslední době vzniká velké množství hodně pitomých fikcí a na základě těhle pitomých fikcí se lidi navzájem hodnotí, nálepkujou a nenávidí. Liter je toho v tuto chvíli velkým důkazem.

07.08.2013 17:17:30 | černý motýl tmy

To snad nemůžeš myslet vážně. Přinést ho veřejně všem xenofobům na stříbrném podnose...? Promiň, ale jde Ti tedy skutečně o to, co tu prezentuješ?

07.08.2013 17:41:03 | Amonasr

Můžeš mi to poslat do vzkazu. Když už ten profil stejně není používaný, tak to nebude vadit snad ani dotyčnému.

07.08.2013 17:44:02 | černý motýl tmy

Nevím, proč bych měl prokazovat, že nejsem xenofob, když jsem absolutně nic xenofobního, rasistického, či snad dokonce nacistického, nenapsal. Naopak. Nicméně, že takto tituluješ lidi, kteří jsou pro spravedlivou a rovnou společnost, bez ohledu na etnikum, a to přitom dost možná právě v rámci jakési latentní propagace vybrané skupiny obyvatelstva, je dost na pováženou.

07.08.2013 17:17:07 | Nikotin

To je pořád dokola - nechápu, proč stále kamufluješ a nevyjádříš se jasně. Tedy spíš asi chápu proč... Bohužel...

07.08.2013 17:39:03 | Amonasr

Vyjádřil jsem se naprosto jasně, potřebu kamuflovat máš, jak patrno, ty.

07.08.2013 17:47:00 | Nikotin

Takové zvláštní jméno Kristián vůbec a u Romů především.

07.08.2013 16:18:28 | Lilien

Promiň, že jsem mu nezvolil nějaké jiné. Máš nějaké doporučení? Tvá návštěva mi nevadí, ale myslel jsem si, že když si přeješ, abych Tě do budoucna vynechal já, že to platí i z Tvé strany :-)

07.08.2013 16:54:20 | Amonasr

Psal jsi, že to je autentická výpověď, tak proč je jméno smyšlené?

07.08.2013 16:56:21 | Lilien

Právě proto. A taky pro to, co jsem uvedl v anotaci.

07.08.2013 17:01:10 | Amonasr

Rozhodně zajímavé dílo. Ale neubráním se pocitům jisté "zbytečnosti". Což je nevhodně volené slovíčko, tak to si hlavně neber špatně!:) Nevím ale, čím to nahradit. Jen mám takový pocit, že pokud si lidé jsou vědomi toho, že není vše jak vypadá a nemají předsudky, nad tvým dílem se zamyslí. Ale budou se stále chovat tak, jak se chovali dosud. (a to znamená dobře!) A pokud jsou to zakomplexovaní kreténi (jak je v komentářích nádherně občas vidět), jejich názor nezmění ani sebelepší argument. Prostě si jen myslím, že je to házení hrachu či jiné luštěniny na zeď. Oceňuji tvou odvahu zde toto dílo uveřejnit, jen si myslím, že pokud je "člověk" xenofobní blb, jeho názor nezmění nic. A pokud se snaží jistým způsobem společnost změnit, už to dávno dělá. Ale tvé pohnutky naprosto chápu. Jen bych si rád přečetl další báseň.:D Ovšem na zamyšlení je toto dílo super.;)

06.08.2013 14:22:20 | Isquieasuus

Ještě jsem zapomněl - dnes mám na řadě zase retro a chtěl jsem umístit povídku. Ale když tedy jsi zvědavý na báseň, tak zkusím dnes něco vyškrábnout z tohoto soudku... ;-) A děkuju za zájem :-)

06.08.2013 15:02:04 | Amonasr

Nemáš za co, už se těším..:))

06.08.2013 15:03:17 | Isquieasuus

Dík za komentář. Vlastně v zásadě s Tvými názory souhlasím, evidentně se k problematice stavíme ze stejných pozic a jsem rád, že jsi to napsal i polemicky, to je vždycky cenné. Ohledně té "nadbytečnosti" Ti ale zkusím oponovat, i když jako autorovi mi zrovna toto správně nepřísluší, k tomu je skutečně kompetentnější každý čtenář ;-) Ono to ale není jen literární text, je to skutečně autentický přepis několikadenního dialogu s obsahově naprosto bezvýznamnými drobnými kosmetickými úpravami a z tohoto pohledu má určitě větší smysl to, co uvádí sám Kristián... Myslím si, že to je vhled, který se nemusí tak často povést, a tím i příležitost pokusit se o určitou empatii s Kristiánem, protože ten jeho úhel pohledu může být v lecčem překvapivý i objevný (jako třeba pro mě)... A samozřejmě to vyvolává řadu dalších otázek - jenže bez pokusu o empatii a vzájemné vstřícnosti to nemůže nikdy fungovat.

Vím, že zaryté xenofoby, rasisty a nácky stejně o ničem nepřesvědčím, ale myslím si, že většina lidí nad tou problematikou zas tolik nepřemýšlí a spíš se uchyluje k rychlým soudům podle zažitých klišé. A to, jak přemýšlí jeden chytrý rómský kluk a s jak obrovským tlakem se musí díky svému původu i osudu denodenně vyrovnávat, může být malý kamínek k lepšímu pochopení, i kdyby třeba jen pro někoho. Aspoň doufám... ;-)

06.08.2013 14:58:12 | Amonasr

Josef, poklona uctivá za zveřejnění této povídky. Nejen za zajímavé téma, ale i za neméně zajímavé komentáře.
(někdy mě až mrazí)

05.08.2013 20:48:11 | Aťan

Aťane díky - pokud nebude mrazit jen Tebe, tak to bude dobrý signál... Většina dějinných průšvihů se vyznačovala tím, že lidi začalo mrazit příliš pozdě, až když přišla řada i na ně - to už jim pak ale nebylo nic platné. A to myslím bez patosu - na to by snad mohl stačit obyčejný selský rozum a troška opravdové lidskosti, nikoliv té urážlivě marketingové pro efekt a pro PR, nad kterou se umíme někdy tak hezky dojímat a která tak lechtivě barvotiskově kontrastuje se stejně falešným postmoderním cynismem...

Promiň, musel jsem si ulevit a už budu zase "normální" ... ;-))

05.08.2013 21:20:11 | Amonasr

:) mně TOHLE přijde normální :D
normální reakce na danou situaci

05.08.2013 21:50:56 | Aťan

Někdy je dobré mít takovouhle zpětnou vazbu... Dík :-D

05.08.2013 22:22:59 | Amonasr

:)

05.08.2013 22:26:06 | Aťan

Amonasre, neuměl bys to taky obráceně..? někteří by potřebovali sebevědomí pro změnu snížit..:)

05.08.2013 17:49:35 | mikrojimbo

:)

05.08.2013 20:31:28 | Aťan

jestli myslíme to samé, džimbo, tak o sebevědomí tady nemůže být řeč ani omylem. však chápeš :)

05.08.2013 18:08:18 | CCGREE

ano chápu..a nemůžu si pomoct..máš rád červeného trpaslíka..? já jo a i A. J. Rimmer má své nezaměnitelné kouzlo..:)

05.08.2013 18:19:03 | mikrojimbo

To víš, že mám rád trpaslíka, jsem takový mix všech postav, které se tam mihly :)

05.08.2013 20:33:16 | CCGREE

;-)) Víš, on Kristián má taky navenek strašně vysoké sebevědomí, což měly ilustrovat ty útoky na "barevné"... A přesto si myslím, že bylo správné, mu ho nesnižovat.. Vím, co máš na mysli, a tuším, že to může být něco obdobného... Obecně se to dá pojmenovat, ale konkrétně to lze probírat jen neveřejně, aby to mělo smysl... ;-)

05.08.2013 18:01:19 | Amonasr

:) to je fakt..a dobrá povídka..jsem rád že se najde ještě pár jedinců kteří si neřeknou.."však on to udělá někdo jiný" :)

05.08.2013 18:06:26 | mikrojimbo

:-) Dík, to potěšilo... Ale není to nějaká moje zásluha, to opravdu přinesl sám život a mně jen napadlo, že bych se o to možná měl podělit...

05.08.2013 18:23:01 | Amonasr

ještě že si tady nejprve čtu komentáře, páč bych zrovinka teď opakoval koment po mikrojimbovi nad tebou :D

05.08.2013 20:34:21 | Aťan

Samaritán hadr- každýmu se daj nakukat jalový řeči ;-).

05.08.2013 17:25:13 | Nikotin

Vcelku očekávaná reakce od tebe ;-) Ale jsem rád i za ni, tato "povídka" totiž ve skutečnosti klade jen otázky - odpovědi si musí každý hledat sám v sobě... Co bys Kristiánovi třeba doporučil ty?

05.08.2013 17:52:23 | Amonasr

Naplánovat distanc z řad problémovejch cikánů ( pardon romů ), aby se stal jedním z těch romů ( pardon cikánů ), co žijou mezi bílými, a žijou slušně.

05.08.2013 18:04:51 | Nikotin

No ale to nosíš svým způsobem dříví do lesa. Podle mě Kristiánovi jde přesně o totéž. Jenže svou identitu nemůže odhodit jako obnošené sako a pro většinu "gadžů" to bude podle barvy pleti stejně jen "cikán", vůči němuž budou mít apriori spoustu předsudků, i kdyby se rozkrájel...

Já jsem dlouho váhal, jestli mám právo tohle tady uveřejnit, ale myslím si, že když se aspoň pár lidí, hlavně nás "gadžů", zamyslí nad svými vlastními předsudky, že to může mít aspoň nějaký smysl... Vždyť Kristián už jen podle toho jak píše, svou češtinou a vyjadřovacími schopnostmi převyšuje mnohé i tady na Literu... Kromě interpunkčních znamének jsem neudělal v jeho vyjádřeních skoro žádné korektury, to je skutečně autentické... Nejvíc by mu podle mě pomohlo, kdyby ho všichni brali takového, jaký je, ne jak zapadá do našich předsudků... A v tom to mají všichni Romové neuvěřitelně těžké - umíme si to vůbec připustit?

05.08.2013 18:19:12 | Amonasr

Distanc od rasistických soukmenovců, pro něž jsme a budeme vždy jen podřadní "gádžové", a zřeknutí se všech (anti)rasistických benefitů je určitě nejlepší cesta vstříc eliminaci předsudků.

05.08.2013 18:33:40 | Nikotin

To zní hodně povýšenecky a nevstřícně. Myslím, že taková dikce je spolehlivá cesta k tomu, jak se vyhnout jakémukoliv řešení a vykopat co nejhlubší příkopy.... Zatím to někomu může připadat, že jsme silnější a můžeme si svou povýšenou přezíravost dovolit, ale prozíravé to podle mě není...

05.08.2013 18:45:12 | Amonasr

Ústupková politka už tady taky jednou byla...

05.08.2013 18:46:00 | Nikotin

Začíná mě z tvých názorů mrazit... Doufám, že to není většinový postoj dnešních mladých a že jiní budou číst pozorněji a s větší empatií mezi řádky, o čem ta povídka vlastně je... ;-)

05.08.2013 18:51:43 | Amonasr

Většina lidí se dovolává spravedlivé společnosti, ve které není jedno etnikum zvýhodňováno nad druhé, nevím, z čeho ti mrazí. Ale možná, že už sám tak úplně nestojíš nohama na zemi, a snad i sám věříš těm "příručkám", kterýma druhejm radíš, jak žít.

05.08.2013 19:00:51 | Nikotin

Kristián není člověk z příručky. A jak už jsem jednou uvedl, ta povídka nenabízí řešení, ale klade otázky těm, kdo jsou ochotni si je sami položit. A mě právě mrazí z každého člověka, který nemá potřebu si žádné otázky klást, protože si vystačí s několika jednoduchými povrchními frázemi...

My dva se názorově naprosto míjíme, případní čtenáři myslím dokáží rozlišit podstatu našich postojů, naštěstí mnohem víc je toho ukryto mezi řádky, než přímo v nich. Takže doporučuji tento dialog v nejlepším ukončit, nic nového už evidentně přinést nemůže... Hezký večer a děkuju za návštěvu. ;-)

05.08.2013 19:27:38 | Amonasr

Hledáš ve svý eseji mnohem větší moudro, než tam ve skutečnosti je.

05.08.2013 19:34:47 | Nikotin

;-) Dík. Teď konečně můžu s čistým svědomím ocitovat jedno pěkné čínské přísloví, aniž bych si připadal nezdvořilý, ale taky aniž bych si troufl sám tvrdit, na koho z nás dvou platí víc - to ať si odpoví taky každý návštěvník sám: „Hloupý člověk by udělal nejlépe, kdyby mlčel. Ale kdyby věděl, že má mlčet, nebyl by tak hloupý.“

Jinak jsem rád a budu rád za všechny současné i budoucí zdejší komentáře, protože to může být docela zajímavá výpověď o mentální úrovni naší společnosti, ať už si o tom myslíme cokoliv.

05.08.2013 20:00:40 | Amonasr

Použití tohoto přísloví na nepohodlného oponenta, navíc pak v ryzím dialogu, je poměrně laciné.

05.08.2013 20:07:10 | Nikotin

Oponentura znamená přicházet s argumenty a naslouchat i argumentům protistrany, nikoliv nálepkovat oponenta a žonglovat lacinými frázemi. Nepleť si oponenturu s rétorikou, jejímž cílem není nalezení pravdy, ale udolání soupeře za každou cenu manipulativními obraty. To je bohužel tvůj styl i v jiných diskuzích na Literu. Doufal jsem, že tu najdeme příležitost ke skutečné diskuzi, ale v tomto směru se mi přání zjevně nesplnilo a nemá smysl v tom pokračovat. Nevím, jestli tě baví se jen za každou cenu zviditelňovat (parazitovat) na dílech jiných autorů nebo jestli jsi skutečně tak xenofobní, jak to poměrně zřetelně trčí jako sláma z bot z tvých zdejších poznámek. Ale ve výsledku to vyjde nastejno a zájem o pokračování takové diskuze skutečně nemám. Pokud ji sám nazýváš jako ryzí, pak to mohu vnímat jen jako tvé ryzí pokrytectví ;-)

A to přísloví jsem vztáhl objektivně na oba, což ti při trošku pozornějším čtení nemělo uniknout. Tím, že jsem přesto opět odpověděl na tvou další manipulativní provokaci (stavění se do role oběti - to na leckoho může zabrat), tak to přísloví platí momentálně víc na mě. Tím se ti nabízí další docela slušná příležitost nechat mi Černého Petra v ruce a snad ji už neprošvihneš... ;-)

05.08.2013 20:49:06 | Amonasr

Na DF jsem trochu prošel frekventovanou diskusi která je vyvolána tímto rádoby "dokumentaristickým" kompilátem.

Nikotinovi moc nefandím, ale v tomto případě je to on kdo stojí pevně na zemi a vnímá realitu.

Ty sám abys dodal tvým účelovým konstrukcím věrohodnosti odkazuješ na nějaký jména, národnosti .... a barvy kůže, ale podstatný co v tom vidím je samotný tvý tápání a nejistota která pramení z nulové zkušenosti ze soužitím s různými národnostmi a etniky.
/POKRAČOVÁNÍ /

07.08.2013 13:55:54 | HarryHH

Já tyhle zkušenosti ale mám .... a nezlob se na mě

***- .... tak jako já nikdy nebudu nosit bederní roušku a běhat po rovníkovým pralese, tak černoch z té oblasti nikdy nepochopí že v zájmu jeho přežití v našich podmínkách je třeba pracovat a zajistit si prostředky na obživu a bydlení dříve než začne plodit děti.
Jo, černoši ale dobře tančí ... thajci dobře vaří ... a indiáni skvěle loví, - na ně nikdo z nás nemá ... a oni také by nás ve svým prostředí nikdy jako sobě rovné neakceptovali.

Zřejmě je v nich taky nějaký náckizmus ...:-))

07.08.2013 13:56:46 | HarryHH

Tím jsi podal výpověď především o sobě a zvýšil, bohužel smutným způsobem, dokumentární hodnotu tohoto dílka. O tom, kolik Čechů je xenofobních, existuje mnoho jiných pojednání a jen jsi jim přidal na důvěryhodnosti. Víc k tomu nemám co dodat, argumentační hodnota Tvého příspěvku je prakticky nulová... Děkuju CCGREE za stručnou a výstižnou reakci.

07.08.2013 14:04:53 | Amonasr

Dovoluji si doporučit něco z jinýho soudku ... dá se říct taky na na téma náckovství & rasizmus

http://www.ceskapozice.cz/zahranici/svetove-udalosti/jihoafricka-republika-cernosi-perzekvuji-zabijeji-belochy

/ a nevěř tomu - je to zcela určitě nepravda a manipulace ze strany tý hnědý čeládky "latentních a jinak zakuklených nácků" co taky jiného ... že ...?? ... :-)) /

07.08.2013 16:54:35 | HarryHH

Rasismus je vždycky jen rasismus, ať jsou ty barvy na jakékoliv straně. Moc nerozumím, co tím příkladem chceš sdělit. Já jsem proti jakékoliv formě rasismu. A pokud to má být argument typu - když oni, tak my taky, tak na to už jsem vlastně odpověděl v předchozí větě. A vlastně i CCGREE v odpovědi na Tvůj předchozí komentář.

07.08.2013 17:27:20 | Amonasr

..je to tak jak říkáš, Josef, rasismus je pestrobarevný, nutno rozlišovat oběti a viníky. V Harryho odkazu je zajímavých 8 stupňů genocidy, kopíruju:

1. Klasifikace – rozlišování skupin na „my a oni“, označovaných jako rasově, etnicky, nábožensky nebo kulturně odlišných.

2. Symbolizace – přidělování symbolů, jmen a podobných znaků, které získávají pejorativní aspekt.

3. Dehumanizace – degradace vyčleněné skupiny na „nelidskou“ úroveň, která „ospravedlňuje“ perzekuci.

4. Organizace – skupinová, ozbrojená, často ve spolupráci s armádou a policií, zatím ještě bez oficiální podpory státu a politiků.

5. Polarizace – sílení extremismu, rozeštvávání, napadání vyčleněné skupiny a zastrašování umírněných nebo protestujících členů vlastní skupiny, výchova k nenávisti.

6. Příprava – identifikace budoucích obětí, jejich fyzické vyčlenění ze společnosti, ekonomické znevýhodnění, počátek zabíjení.

7. Vyvražďování – hromadné, skupinové, organizované, s podporou státu a jeho ozbrojených složek.

8. Popírání – zatajování, zahlazování stop po masakrech, perzekuce osob o masakrech informujících nebo proti nim protestujících, svalování viny na oběti.
____________
Tohle kdo zastaví, nebo alespoň zmírní, tak je frajer.. toho se asi nedožijeme :(

08.08.2013 12:06:22 | Aťan

Dík za vypíchnutí, tahle klasifikace mi v tom Harryho odkazu v té včerejší "pumelenici" unikla, za což se mu omlouvám, protože tohle je opravdu přínosné - soustředil jsem se jen na tu úvodní zprávu a video v odkaze, to běsnění kolem mě zřejmě trochu roztěkalo. Je fajn, že Tobě to neuniklo a žes to sem rovnou zkopíroval.

Za tu klasifikaci jsem rád, patří to sem a je už na každém, co si z toho pro sebe vezme, bude-li chtít...

08.08.2013 13:57:04 | Amonasr

Pojmenovat problém a tvářit se že je "posekáno" a být bohorovně nad věcí ... tak tomu říkám řešení
bohužel to ale svědčí jen o zbytnělým egu ..... provázeným nulovou zkušeností ... navíc lízlou syndromem spasitelství světa

Chcešli skutečně v týhle věci něco dělat zkus se přidat k Slovenský aktivitě
"Dávky a spokojený život jen za práci"
Venkov se tam díky spokojenýmu životu převažující menšiny vylidňuje a hnědne,
a tak pár nadšenců se snaží s menšinou pracovat a naučit je obdělávat půdu, protože si uvědomují že pokud to tak půjde dál tak za pár dekád už nebude nikdo kdo by dělal,produkoval a vyráběl, a platil daně na jejich podporu a bezstarostné množení.
/***- ... podle mého je to utopie ale aspoň to má logické a racionální jádro
.... narozdíl od nic neřešících deklarací plných prázdných slov ...:-(( /

08.08.2013 16:38:00 | HarryHH

Jsi-li proti jakékoliv formě rasismu, pak jsi, dle tvé vlastní medicíny, latentní nácek.

07.08.2013 17:35:21 | Nikotin

nemůžu si pomoct, ale připomíná to "on mě nepozdravil, tak ho taky nepozdravím".
stejně je to na individuálním přístupu každého jednotlivce, tak co řešit.

07.08.2013 13:58:45 | CCGREE

Nebýt té poslední věty, tak bych ti ho skutečně nechal.

05.08.2013 20:51:41 | Nikotin

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí