Na chvíli hrdinou

Na chvíli hrdinou

Anotace: .

    
     
                                              NA CHVÍLI HRDINOU
    
    Řekl mi kamarád, že jsem hrdina. Takhle - přímo do očí: „Stal jsi se hrdinou dne.“ A to jen proto, že se mi stala příhodička a já mu ji vyprávěl. Příhoda drobná, dávná, ale mně zůstala v hlavě a jak šla řeč, vzpomněl jsem si a dal jsem ji k lepšímu.
    Tenkrát jsem byl se svými dvěma malými dcerkami na koupališti. Deka vedle deky, vřískot, parno, zmrzlina, všechno jak má být. A do té pohody náhle volání: „Sršeň, sršeň!“ Matky svolávaly děti a otcové zaujímali postavení, v jakém se dá takový nebezpečný vetřelec asi tak nejlépe zahnat.
    V poloze neméně bojovné se tedy rozhlížím, co to kde létá. A už ji vidím: pilořitka. Ale jako hrom. Kličkuje nízko, asi potřebuje sednout. Je ale jasné, jak skončí; její zbarvení, určené k ochraně, ji odsuzuje k rozplácnutí, jen se dotkne nohama země.
    A já, ani nevím, jak jsem na to přišel, ale snad ještě dřív, než mi ten nápad projel hlavou, jsem si stoupl a natáhl jsem ruku do výšky, dlaní nahoru. Pilořitka k ní bez váhání zamířila a sedla si. Klesl jsem s ní k zemi a sklepl jsem ji z dlaně na deku. Hlavy mých dcer se nad ní zvědavě sdrcly.
    Co vypuklo pak, stojí za zmínku. Děti v širém okolí, tak pečlivě svolané pod křídla svých matek, se ze všech stran bezhlavě hnaly k nám jako k nějaké černé díře, puzeny zvědavostí a nedbajíce křiku rodičů. Pruhovaný zástupce ohrožené přírody na ně působil jako krysařova píšťalka. V mžiku jsme byli neprodyšně obklopeni hradbou dětských těl a tělíček s vykulenýma očima, dychtivýma pohledu na věc tak nevídanou – obyčejnou pilořitku.
    „To není sršeň, ale pilořitka,“ hlásám moudra a dětská ústa je předávají dál a dál.
    „Pilořitka, ne sršeň,“ šumí kolem a já pokračuji ve výkladu:
    „To jen tak vypadá, aby ji ptáci nesezobli. Tomu se říká ochranné zbarvení.“
    „Jen tak vypadá, zbarvení, nesezobli,“ nese se huhlavou poštou od jednoho k druhému.
    „To není žihadlo, to je kladélko. Tím udělá díru do dřeva a naklade tam vajíčka.“
    Informace se zase šíří jako kola na vodě.
    Mezitím se pilořitka vydýchala a rozkmitanými křídly dala jasně najevo úmysl odletět. Hlavy se zvedly, děti se narovnaly a jícen takto vzniklé sopky vychrlil jednu zachráněnou pilořitku. Ta neomylně zamířila k blízké skupině stromů a představení skončilo.
    Děti, bohatší o pár dojmů, se rozcházejí podělit se o ně s rodiči. Za chvíli je opět vše, jak má být – vřískot, zmrzlina…
    Tak tohle jsem vylíčil kamarádovi a on to komentoval oním prohlášením o hrdinovi dne. A já si říkám: Proč ne? A když ne dne, aspoň té chvíle, těch pár chvil, byť jenom v dětských očích. A vůbec – proč „jenom“?
    
    

 

Autor pedvo, 17.05.2014
Přečteno 404x
Tipy 15
Poslední tipující: Aiury, danaska, jitoush, Luky-33, Inna M., Jort, Amonasr, Pamína, Kett
ikonkaKomentáře (8)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Moc hezký příběh - obsahem i formou. Pobavila jsem se. Díky

17.05.2014 17:15:33 | danaska

Pobavila jsi se a já z toho mám radost. Děkuji za pochvalu.

19.05.2014 21:56:46 | pedvo

....zvídavé oči dětí dychtivé po světě kolem....to je paráda.Hezky si to
zachytil.....Myslím,že Tvoje vlastní děti na Tebe byly v té chvíli
jako na tatínka velmi pyšné.....Ji.

17.05.2014 16:35:23 | jitoush

Ano, tak jsem to chtěl popsat. A dcery na mne jistě byly pyšné, jen to teď už nějak nechtějí přiznat. Holt musím být hrdý já na ně. Dík za hezký komentík.

19.05.2014 21:54:24 | pedvo

Souhlasím s Paminou - moc hezká STčková povídka.

17.05.2014 13:00:15 | Inna M.

Děkuji za ST i za souhlas s pěkným komentářem.

19.05.2014 21:49:42 | pedvo

To je nádherný příběh - nádherný díky Tvému podání, Pedvo, taková nepatrná situace, zdálo by se... ano, jsi hrdinou, přiklonila bych se k rozměru dne, hrdinou dne. Ale zasloužíš ST, nejen kvůli obsahu a formě, ale hlavně kvůli tomu, jak jsi na ta děcka zapůsobil...

17.05.2014 12:02:42 | Pamína

Tvůj komentář mě moc potěšil, díky za něj i za ST. Ona je to jediná povídka napsaná podle skutečnosti a já jsem rád že se tak líbí.

19.05.2014 21:47:59 | pedvo

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí