Fatální setkání

Fatální setkání

Anotace: Někdy pomůže i hodně pitomé klišé...


Nazdar, strejdo...

Která z mých neteří ?  Mám jich pět...

Ohlédnu se ... ani jedna. Mladá žena  - no berte to, že mi je už skoro sedmdesát a jí tak pětačtyřicet ? Jo, to by jí tak mohlo být...

Ty mne asi nepoznáváš, viď ? ... a až teď jsem poznal hlas. Terezka... dcera mého kamaráda, spolužáka a jeho vojenské lásky z Prievidze... Zestárla, holka. Kdysi jsem ji dával na nočník...

 

Jak dlouho jsme se... no jo, přes dvacet let. To už vypadne z paměti.... viděl jsem ji naposledy, když se poprvé vdala. Velká svatba, hogofogo, to byl Honza už náměstkem, tak na to měl. Pak holka – už těhotná – dostala párkrát bouchalíka a tak se teprve dozvěděla, že si vzala pijana. Po rozvodu se odstěhovala a od té doby jsem o ní slyšel jen tu a tam. Vdala se do Mladé Boleslavi - dítě není překážkou stálo v inzerátu, byt mám... Dva roky selanka, druhé dítě a v době, kdy se chystala dát další život, přeběhla přes cestu jejího druhého muže o tři roky mladší laň. Za dva měsíce se odstěhoval, byt jí sice nechal, ale...

Čtyři roky sama se dvěma dětmi. Jen ten, kdo to zažil ví své... ví, co to obnáší. Mládí utíkalo...

Změnila zaměstnání – ze ženy na mateřské dovolené, skoro pořád bez peněz, v domácnosti chybělo mnohé – vzala práci poštovní doručovatelky. Nosila dopisy, pohlednice z dovolených, peníze z pojišťovny, alimenty, obsílky k soudu, pozvánky...

Mládí utíkalo, třiatřicítka na krku.

Jednou nesla asi deset kondolencí muži, který právě ovdověl. Není důležité, proč, není důležité, co se stalo v dalších týdnech, význam mělo, že jí opět svitla naděje na normální život, důležité bylo, že tento nový, třetí muž jejího života nepil a ostatní ženy jen zdravil. Vzali se, ke dvěma Terezčiným slečnám přibyl mužův dvanáctiletý mládenec.

Deset let pracovitého, spokojeného života. Manžel s tisíci dalších vyráběl automobily ve Škodovce. Jeden z nich si za výhodných podmínek koupili. Na Kokořínsku získali starý dům a časem ho upravili na skvostnou chalupu. Děti odmaturovaly. Mládenec odjel za oceán, starší dcera se provdala do Brna, mladší je letuškou a tím pádem pořád někde v luftu... ale to je život. Šlo to...

Pak jednou muž přišel bez úsměvu, bez nálady : při preventivní lékařské prohlídce něco nesedělo, a tak vyšetření a z něho závěr – karcinom!

 

Včera ho operovali, ale nedávají mu naději. Táta umřel před rokem, máma se pak odstěhovala na Slovensko, já tu sama nebudu... plakala se suchýma očima, už ani slzy neměla.

Vzal jsem ji okolo ramen... Lezly ze mne fráze, za které bych si dal přes kusadla hned v té chvíli, kdy jsem je vyslovil. Musíš mít naději, naděje ti dá sílu, věř, že... ono ještě nemusí být... už se stalo leccos.. znám pár takových případů.. a samé takovéto moudrosti a klišé.  Bylo mi ze sebe sama blivno a cítil jsem se s vědomím, že jsem ji zklamal, tak nekonečně hloupý, bezmocný, nanic....

Vysvobodila mne: Myslíš? máš pravdu... přece mne tu nenechá... a rozloučila se. Bylo mi smutno a tak rád bych jí pomohl, ale ve skutečnosti jsem byl rád, že odešla... ale co v takovém případě dělat, co říkat...?

 

Nazdar strejdo !

Která z mých vnuček ...

Ohlédnu se ... Terezka. Rozesmátá, o m l á d l á  – a to jsme se zase sedm let neviděli. Jo, tohle je jiné setkání! Otázka mne svědila v hubě – co tvůj muž... nechtěl jsem šlápnout do nějaké hromádky, ale předešla mne: Vzpomínáš, když jsme se viděli naposledy? Měl jsi pravdu. Nádor se zatáhnul, ohraničil a nakonec vstřebal. Teď dělá technického ředitele – pochlubila se. Zítra odjíždíme do New Yorku – za holkou...

Pár vteřin se odmlčela.

Podala mi ruku a podívala se na mne tak nějak... nedefinovatelně.

Nebýt tebe, tak jsem se toho nedožila. Když jsme se tenkrát potkali, šla jsem k trati...

Autor aravara, 19.09.2014
Přečteno 439x
Tipy 9
Poslední tipující: lada34, Amonasr, jitoush
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Také si myslím,že náhody neexistují. Prostě to tak mělo být. Moc dobře napsané.

22.09.2014 08:24:05 | lada34

Díky, lado...

24.09.2014 19:38:29 | aravara

Jitoush, Meluzino a Pedvo - děkuji za komenty a k realitě příběhu tolik: všechny mé prózy mají začátek v životě, ovšem někdy se něco vynechá, něco se zase rozepíše, nebo malinko upraví. Akcentuje nebo potlačí... ale grunt je vždy reálný. Cizí příběhy v ichformě a své naopak ve třetí osobě. To jo, to občas udělám...

20.09.2014 23:08:31 | aravara

Zajímavý příběh, zejména je-li opravdu ze života. A proč by ne, stávají se i méně pravděpodobné události, tady příznivá náhoda zasáhla právě včas. Pěkně čtivě napsáno.

20.09.2014 18:27:18 | pedvo

Náhody neexistují. Pro tu chvíli tam musel stát strejda. Naštěstí. ST

19.09.2014 20:52:47 | Tichá meluzína

....člověk nikdy neví...někdy stačí pár slov,podaná ruka,vyslechnutí
s opravdickým nasloucháním....Nemůžeme vlastně udělat nic,jen s člověkem
být,být přítomni,projevit účast.....i to dělá divy.....Ji.

19.09.2014 17:27:45 | jitoush

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí