Útěky do sebe

Útěky do sebe

Anotace: II. pokus //// http://www.inspo.cz/kdo-bude-dvanactym-vitezem-literarni-souteze

 

Už jste někdy utíkali? Od reality? Sami od sebe?

Je to složité, viďte?

Vím, o čem mluvím. Sama od sebe utíkám tak trošku celej život. Někdy je totiž strašně složitý se smířit s tím, kým jste.

 

Ale od začátku. Jmenuju se Eliška. Letos mi bude osmnáct. A jsem po dětské mozkové obrně.

 

Pořád se tak trošku bojím, že mě nepřijmou. Víte kdo. Lidi. Občas mají potřebu soudit hned na první pohled.

Ale kdo by jim to měl za zlý. Vždyť jsem koneckonců taky taková.

 

„Letos ta zima přišla nějak později…“ říkala jedna starší paní na zastávce své kamarádce, když jsem šla kolem. Ruce jsem měla schované v kapsách kabátu. Pořád se tak trošku stydím za levou ruku. Mám ji po prodělání obrny ztuhlou, částečně pokrčenou v loktu a bez cizí pomoci, respektive bez pomoci cizích rukou ji nenatáhnu. Tak ji občas schovávám.

Sněhové vločky mi padaly do vlasů. Takový maličkatý, čistý a nevinný svatozáře usínající na mojí hlavě.

Nahmatala jsem v kapse džínů mobil. Displej mi oznámil, že budou čtyři. Polovina baterky vybitá. Čas jít domů.

 

Nepřiznám to. Respektive přiznám, ale až po nějaký době.

Když se s někým znáte jen z tý virtuální reality, nemůžete to na něj jen tak vybalit hned. Lidi se bojí toho, co neznají.

Máte jim to za zlý?

Já ne…

 

Právě přes internet jsem se poznala s několika přáteli. Dneska už je to přirozený. Nikdo se tomu nediví. Toho by byla škoda nevyužit.

 

Chodba je tu ty roky, co tu bydlíme pořád stejná. Schody už ani nepočítají, kolik modřin mají od podrážek a odevzdaně tiše trpí. Jsou tu trošku cítit cigarety a sladký, ženský parfém. Odemknu v jednom z bytů a tiše za sebou zavřu.

 

„Domov je tam, kde se ti automaticky připojí mobil k Wifi.“

 

Jasně. Mládež sobě.

 

Zkontroluju si na mobilu e-maily. Protože co kdyby.

Nemáte žádnou nepřečtenou zprávu.

Aha, tak nic.

 

Přejdu k sobě do pokoje a zapnu notebook. Z prozatím černé obrazovky na mě zírají dvě oči. Mé vlastní. Když obrazovka naskočí, už z automatizovaně klikám na ikonku internetu. Na Facebooku mě čeká zpráva od spolužačky, kdy napíšu ten protokol na chemii. Odepíšu a podívám se oknem ven. Pořád sněží a město pod jemným nánosem sněhu působí křehce a zranitelně.

 

„Občas se mi zdá o papírových městech. Všechno je bílý, křehký a já se bojím nadechnout, abych to všechno nerozbil, bojím se probudit, abych nezjistil, že se mi to všechno jen zdálo a nic z toho doopravdy není. Není…“

 

Sedm tisíc, pět a tři tisíce korun získají autoři se zdravotním postižením, kteří se umístí na prvních třech místech v literární soutěži Internet a můj handicap. V dosavadních jedenácti ročnících nejčastěji zvítězili vozíčkáři a nevidomí autoři. Naruší někdo jejich hegemonii ve dvanáctém ročníku, kterou tradičně vyhlašuje BMI sdružení? Uzávěrka soutěže je 8. února 2016…

Soutěžní práce může mít rozsah maximálně 600 slov. Autoři by v ní měli vyjádřit na základě vlastní zkušenosti, jak jim internet nebo telefon pomáhá vypořádat se se zdravotním postižením.

 

Zadám heslo hegemonie do vyhledávače.

Nadvláda.

 

....

 

 

Internet mi pomohl se vyrovnat se s mým postižením velmi příjemným a nenásilným způsobem. V dnešní době je rozšířenější než pavouci, z kterým mám fobii bez ohledu na jejich velikost, a tak jsem s ním tak nějak srostla. Pomáhá mi denně. Utíkám od sebe už jenom trošku. Utíkám už spíš do sebe. A jsem smířená s tím, jaká jsem. Zčásti i díky němu. Mám ho ráda. Ale… Má i on rád mě? 

Autor Elisa K., 16.01.2016
Přečteno 479x
Tipy 22
Poslední tipující: Frr, Philogyny1, Krahujec, Robin Marnolli, zelená víla, enigman, jitoush, Jort, Akrij8, janewe, ...
ikonkaKomentáře (13)
ikonkaKomentujících (7)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

znám jednu holčičku, je jí sedm a má dětskou mozkovou obrnu, nemluví, nechodí, ale září... co neudělá rukama, dělá nohama, nemluví, ale rozumí, všemu... máma se na ní vykašlala a starají se o ní prarodiče, má úžasnýho dědu, kterému prodlužuje mládí ... její projev je úžasnej a její smích, září, jak jsem říkala a něco důležitého, ona umí rozzářit ... :-) kohokoli,kdo jí potká...a její děda to tak krásně klidní... neznám nikoho s takovou trpělivostí...
tuším že záříš zrovna tak... jen máš větší možnosti...

20.01.2016 23:38:19 | zelená víla

Nejsem si jistá, jestli zářím... Ale větší možnosti než ta holčička o které jsi psala mám, to ano.

21.01.2016 20:31:58 | Elisa K.

utíkat je snadné....mnohem složitější je to tam kam člověk doběhne...

19.01.2016 21:20:49 | enigman

Přesně tak... Děkuju...

19.01.2016 21:30:26 | Elisa K.

.....Ať se Ti zadaří,milá Eli....přeji Ti cestičku dlážděnou inspirací
směrem k Tvým literárním ambicím.......Ji./úsměv/....od Tebe k sobě,
od Tebe ke světu a od světa k Tobě...bez útěků,ale s poznáním......Ji.
/úsměv/

18.01.2016 20:15:58 | jitoush

Hezky řečeno.

Děkuju.

18.01.2016 20:25:31 | Elisa K.

Ó Brno město ty tisíců...

vidím vylepšení textu:
tož je to těžké, ale zkus být veselejší, to mají porotci jistě radši:
Jmenuji se Eliška.

A jestli ještě nejsi veselá, tak se na to podívám bys to mohla napsat:

šli dva a prostřední upadl. Přišel k nim policajt a říká: Moc tady nepadejte, nebo vás obklíčím!!! čtvrtý z chodců posměšně odvětil: "A jak byste to jako ve dvou udělali?' A policajt se zasmál.

17.01.2016 11:39:59 | Slav Milo

Bez komentáře.

Ale děkuju.

17.01.2016 20:22:12 | Elisa K.

Bez komentáře?
nějak jsem tě vyvedl z míry? Za to se omlouvám. Já jsem zvyklí si ze svých hendikepů dělat šoufky a proto jsem tě asi nechtěně tím Brnem špatně pošťouchl. Jen aby sis byla jistá tím, že nemám legraci z tebe, ale ze situace samé tedy z toho co tě trápí ne z toho že tě trápí.
A jak jsem si ve svém životě dokázal:
K trpělivosti vedou veselejší cesty než zkoumat utrpení.

17.01.2016 22:14:20 | Slav Milo

Ahoj Eliško, je to vážně moc pěkně napsané, oslovilo mě to. Jsem též po dětské mozkové obrně, dneska už babička, ale ty pocity mladé holky, která si moc nevěří dobře znám. Tak ti fandím a piš - máš talent.

16.01.2016 19:28:00 | danaska

Tak za tenhle komentář moc děkuju..

16.01.2016 20:02:43 | Elisa K.

...dobře napsané, jakoby lehce, ale přirozeně jemně naznačené rozporuplné lidské pocity i postoje...

16.01.2016 18:17:11 | bogen

Děkuju, bogene.

16.01.2016 20:01:41 | Elisa K.

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí