NA TOPOLE PODLE SKAL

NA TOPOLE PODLE SKAL

„Pardón, ale nemohla byste zavřít dveře zvenku, když odcházíte?“ Podíval se na ni povýšeným pohledem.

 

Užasle vzhlédla. Jednou rukou svírala svoji lásku k lidem. Vypadala, že si jeho přítomnost neuvědomuje.

 

Musí být retardovaná, pomyslel si, jinak si to neumím vysvětlit.

 

Dramaticky vydechl, jako by mu nezáleželo na tom, jaký dojem vyvolá. „Mám rád kritiku. Vždy a všude. Zvlášť, když je konstruktivní a oprávněná.“ Zcela určitě s ním něco nebylo v pořádku.

 

Nechtělo se jí věřit, jakým tónem dával najevo, ač věděla, že i takoví existují, jak málo mu na lidech záleží „A kdo rozhodne, zda kritika je konstruktivní a oprávněná?“

 

Upřeně ji sledoval. „Já přece.“

 

Nabízel se jediný rozumný závěr. Hledět do noční tmy z dobře osvětlené místnosti vlastního ega je k ničemu. Odráží se pouze obraz vnitřku, kde se nachází. 

 

Opatrně vzala za kliku. Studený noční vzduch vysál z místnosti veškeré teplo. „Vždycky se dá odpustit ostřejší slovo, ale když jsem šťastná, chci, aby byli i ostatní.“

 

Nespokojeně si promnul špičku nosu. „Nechce se mi vás pořád kritizovat. Plácaly, kteří nemají čas na nic, než se plácat po ramenou mezi sebou.“

 

Otřela si oči. Mně nikdo nemůže pomoct! křičelo jeho srdce. Během svého života se setkala s jemu podobnými, kteří se domnívali, že mají patent na rozum. Už jsem vlastně mrtvá, napadlo ji, tak proč mi na tom záleží?

 

První slzičku uronila

K jezeru se naklonila

A po obstarožní dívčině

Zavířilo se v hlubině

 

Věnoval jí sotva letmý pohled. „Technicky to není špatný. Ale takový překotný.“

 

Sevřela si hrudník pažemi, jak bojovala o každý nádech. Odhadovala, jak dlouho bude trvat, než ztratí vědomí.

 

Vyvalily se vlny zdola

Roztáhnuly se v širá kola

A na topole podle skal

Zelený mužík zatleskal

 

„Takhle už jsem se dlouho nezasmál. Obsahově nic pro mě, ale pokud je autorce skoro padesát, tak víc než dobré.“

 

Na hladinu se vynořila fousatá ryba a vyflusla na něho hrubky a vynechané čárky. V očích měla světlo, které tam předtím nebylo. Věděli jste, že i ryba se dokáže smát?

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor Iva Husárková, 05.11.2017
Přečteno 1044x
Tipy 30
Poslední tipující: mkinka, premek, Pétík, jondys, Jan Urban, Špáďa, Dreamy, Amonasr, Jort, piťura, ...
ikonkaKomentáře (43)
ikonkaKomentujících (12)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

"Hledět do noční tmy z dobře osvětleném místnosti vlastního ega..." - Absolutně přesné. Skvělý obraz, který si musím zapamatovat a vybavit, až zase na jednoho takového narazím. Děkuji.

14.10.2022 08:46:54 | annanymsová

ahoj, Anny, vítej na literu a děkuji za Tvoji reakci. :-))

15.10.2022 04:28:14 | Iva Husárková

Souvislost dialogu o nadřazenosti a usurpaci hodnocení kritiky (pravdy) s verši dle Erbena mi trochu uniká (asi nejsem donošenej). Je to zcela neotřelý styl psaní. Výborný. Ta přímá řeč by snesla trochu vylepšení (i grafika). Působivé čtení, zaujalo mě to a rád si od tebe něco přečtu, abych lépe pochopil tvůj styl.

01.02.2019 11:17:24 | premek

radostí se mi podlomila kolena nejsu básník su jen šalená... píšu jak cítím pro radost dobrou náladu... Tvůj koment je zcela v souladu se vším co bych chtěla... momentálně žiju ve slumu (v básnickém útlumu) antidepresiva antipsychotika anxyolitika něco můj mozek polyká... děkuji moc ať máš krásný den :-))

01.02.2019 11:31:22 | Iva Husárková

Svižný a nápaditý styl!
S ním by se život dobře pil.
Život však není jenom k pití,
což znaj tví kapři, co ti svítí.

12.11.2017 07:46:59 | Špáďa

Ó Špáďo radóst!!! Svatka mi psala jak miluje Tvoje hraní se slovy a su na tom stejně :-)) a máš pravdu život je k zblití a proto mi svítí (původně sem strašně toužila aby prdelka vlastně ani nevim jak k tomu došlo co je Kowalski? K: vona je prdlá! I.:sklapni! no možná šla náká básnička o světluškách ale svítit očima je o dost lepčí) a mám obrofskou radost z Tvého básnivého komentu a tohohle momentu si moc vážím děkuju OOO***)))

12.11.2017 11:32:15 | Iva Husárková

:-)...je fajn,číst tě.

07.11.2017 17:15:55 | Dreamy

Laskonkóóó zlatovlasá krásko pořád mám před očima Tvoji fotku já bych tam tak vlítla mezi Tebe a Alvina a oba Vás zulíbala děkuji velmi ať máš bůůůžííí den :-))

08.11.2017 06:38:05 | Iva Husárková

Klidně zulíbej,
já postojím,
což o to,
ale Alvin,
ten s námi vyběhne.:-)

08.11.2017 12:03:15 | Dreamy

hurá!!! nezlobí se!!! to bude krása jak mě Alvin bude honit po polích až se dočista vyvenčím pokut mě nerozdupá a zase se budu chovat konvenč . . . ale né ser (tady bylo sprostý slovo ale z důvodu auto málem sem napsala erotiky patří cenzury zcenzurováno) na to . . . pusinku pusinku děkuji Laskonko za trpělivost ale mám pocit že dnes je Ti ouvej tak ať je brzy líp :-))

08.11.2017 12:09:48 | Iva Husárková

Proč bych se měla zlobit?
Na tebe? Vždyť něco takového
snad zakázali a je zakotveno
i v Ústavě...:-)

08.11.2017 12:20:52 | Dreamy

ó máš pravdu hlava devátá článek stočtrnáctý opčanům České republiky je při jejich reakcích na chování verbální i neverbální projevy Husárkové Ivy (Há jako Hana U jako Uršula atd.) tč (toho času) mimo ústav psychiatrické léčebny ZAKÁZÁNO SE ZLOBIT případně mohou svoji stížnost podat ve vinném sklípku poblíž města Znojma (výběr sklípku je libovolný) gdé je dovoleno spívat do alelujá zvlášť doporučené při takových příležitostech je chardonnay ňam vínéčko bílé jsii od méj míléj no není radost pohledět na ten boží krásný svět? děkuji že jsi mě rozespívala OOO***))) seš skvělá!!! :-))

08.11.2017 12:37:19 | Iva Husárková

...vystihla jsi To výtečně...:-)

06.11.2017 13:09:57 | Jort

páni Jorti moc děkuji :-))

07.11.2017 05:56:17 | Iva Husárková

pokaždé
když v noci pustím
otevřenými dveřmi
studený vzduch
do domu
začne lupat v radiátorech
a z celého domu se ozývají
dilatační zvuky
od teď si vždycky vzpomenu na Tebe...
:-)

06.11.2017 10:06:26 | piťura

a já když v noci nemůžu spát vlezu k Tobě do šuplíku voní vanilkou a heřmánkem zurčí v něm potok jak voda skáče přes kameny a víš proč je šuplík kouzelný? potože jsi v něm Ty děkuji Péťo :-))

07.11.2017 05:55:25 | Iva Husárková

a taky v něm běží
televize
beze zvuku
a mám tam
cabernet savignon
a dvě skleničky...

Dneska jsem si Tě přečetl znova
jsi jedinečná
a moc hezky jsi to napsala...
:-)

07.11.2017 10:03:00 | piťura

cabernet a dvě skleničky i gdyž je šuplík maličký prakticky je v něm celý svět děkuju Péťo za tu krásu :-))

07.11.2017 10:16:06 | Iva Husárková

:-)

07.11.2017 11:51:16 | piťura

:-))

11.11.2017 09:41:37 | Iva Husárková

hááááááp hááááááp ....ty mi dáváš , a teď už prosím zase dýchej pěkně sama,
hmmmm a nebo ještě počkej MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMlááááásk to máš za ten Comeback :-)))

05.11.2017 21:07:18 | klaun

o Bobí rozdělil ses o svoji plíci a proto Ti teď musím říci: děkuji Tys můj statečný zachránce!!! děkuji že jsi v mé ochrance!!! OOO***))) :-))

07.11.2017 05:48:44 | Iva Husárková

sekne Ti to! :)

05.11.2017 14:17:48 | Philogyny1

he hahááá Svati děkuji potěšila jsi mě :-))

07.11.2017 05:47:19 | Iva Husárková

:-) Ivi, Tvoje krásná zvláštní poetická dušička po delší době zase promluvila, s fantazií spolu hezky plujete na té rybičce, STálo to za to podívat se skrz tu hlubokou vodu a vsadím se, že když ještě chvilku počkáš, tak zabere to štěstí a Ty ho na tu udičku chytíš jako nic, a to mi můžeš věřit, jsem totiž rybářova dcera. Tááákže asi tak, víš :-)!

05.11.2017 13:57:43 | Fany

Fanynko zlatá rybářova dcera? nádherný prostě pohádka děkuji moc :-))

07.11.2017 05:46:17 | Iva Husárková

:-) milá Ivi, Tvoje vyprávění je krásná pohádka a moc mi neodmlouvej, páč starší se mají poslouchat :-))!

07.11.2017 05:47:54 | Fany

věřím že dobré nakonec vyplave na povrch Fany jsi skvělá ať máš krásný den :-))

07.11.2017 05:51:53 | Iva Husárková

:-) a ono to někdy bývá jinak, Ivi :-))?! Pardón, Ty seš skvělá a nezavírej ty dveře zvenku ani zevnitř :-) a zase přijď :-)! Ať je pro Tebe krásný, kočičkám pusu :-)!

07.11.2017 05:58:26 | Fany

zkoušela jsem si představit abych mohla zodpovědně reagovat co všechno plave na povrchu ale takhle po ránu se mi vybavil jen korkový špunt a gumová kachnička ale je jasné že jsem měla na mysli lásku a tak jee děkuju mnohokrát za pozvání a slibuju že je nechám otevřené a zase přijdu OOO***))) pusinku Tobě a Tvým miciukám podrbání za ouškem ***)))

07.11.2017 06:05:36 | Iva Husárková

:-) tak to je řeč pravé ženy, už se Ivi blížíš k mé oblíbené Siguerney :-))! a kachničku jsem kdysi měla, kdoví, kam ta mrška odplavala :-( :-)!

07.11.2017 10:09:10 | Fany

děkuji moc :-)) a vzpomněla sem si jak Libuška Šafránková trpěla gdyž na ni spolužáci pokřikovali dcero převozníkova měla jsi Fanynko jako dcera rybářova hezké dětství? mi to přijde krásný :-))

11.11.2017 09:43:27 | Iva Husárková

:-) mně taky, Ivi, dětství je naše jistota, kterou nám nikdo nevezme, a když je nám hodně smutno, vždycky se můžeme ponořit do hezkých vzpomínek, a dát si tam pár temp, co myslíš :-)?

12.11.2017 01:54:17 | Fany

a teť už je jasné proč jsi mému srtci tak milá ponořená do heských vspomínek které vyzařují s Tvých otpovědí básní povídek můžeme si je vyloupnout jako perly a těšit se jejich kráse dnes po ránu už druhý nádherný vskaz ať máš vspomínkovou pohodovou neděli Fanynko a třeba nám připlave i gumová kachnička :-))

12.11.2017 06:27:01 | Iva Husárková

:-) třeba, Ivi, třeba, a když ne, tak je tu vždycky ta možnost zaběhnout si do hračkářství :-))! Mockrát Ti děkuju za krásná slovíčka, i Tys mi milá rybka :-))!

13.11.2017 03:24:58 | Fany

OOO***)))

13.11.2017 11:16:05 | Iva Husárková

:-) nebo kachnička, klidně si vyber :-))!

13.11.2017 18:23:31 | Fany

:-))

19.11.2017 08:52:06 | Iva Husárková

:-)

20.11.2017 07:06:17 | Fany

NO A JAK IVUČKO !!!ažž se za bříško se spolykanými plavu-ňkami i neplavčičkami z Plavče a okolí popadá..i já jsem divná Frr-a-ryba..jež však nikomu nezahýbá***/opravdu už ani nemá komu..žbluňk/ :-D*** :-))**** SSSSSTTTTT***

05.11.2017 13:08:22 | Frr

žbluňk žbluňk Frráčku děkuji rybičko za Tvoje vcítění :-))

07.11.2017 05:43:01 | Iva Husárková

Nevesely, truchlivy
jsou literární kraje,
když si s autory
imbecilní samolibec hraje...
Ano, i ryby se dokáží smát !!!

05.11.2017 13:03:44 | Anděl

Andělko napsala jsi to krásně děkuji objímám Tě :-))

07.11.2017 05:41:17 | Iva Husárková

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí