Nejlepší kamarád

Nejlepší kamarád

Anotace: .....

Obdivoval ho a vždy k němu vzhlížel. Už od dětských let. Neudělal bez něj krok. Měl to, o čem on vždy jen snil. Hračky, oblečení, spoustu kamarádů, tátu. A jak šel čas, obdiv se pozvolna měnil v závist. Jejich matky se stýkaly. Ta jeho mu nutila oblečení, které druhá vyřadila. A které nosil on. Jeho nejlepší kamarád. Cítil se ponížený, méněcenný. Nač nosit věci zrovna po něm? Ale matka byla neoblomná. „Nemám na zbytečnosti. Je ti všechno akorát, tak proč bys to nenosil?“ Žili sami. Ani nevěděl, kdo je jeho táta. A nejspíš to nevěděla ani ona.
Lepší známky, úspěch při přijímačkách na vysokou, známost s dívkou, po které toužil on sám. Vždy o jeden krok před ním.
Začal ho nenávidět.
Jeho nenávist se postupně navyšovala. Bobtnala v něm jako žhavé, horké magma, popel žárlivosti se vzdouval jako bouřkový mrak, až se jím zalykal. A tak nasadil masku. Masku přetvářky, hraných citů přátelství, přívětivosti. Připadal si jako vodič loutek. Chtěl jim být nablízku, čekat, pomalu je dovést kam chce on a triumfovat.
Věděl, že jednou přijde jeho chvíle. Chvíle, která mu přinese úlevu a zadostiučinění. Pak za všechno zaplatí. A on umí čekat.

Po navoskovaném parketu vířily v rytmu divoké taneční hudby postavy klaunů v pestrobarevných kostýmech, s červenými nosy, bílými tvářemi a smějícími se rudými ústy. Paruky všech barev na jejich hlavách se natřásaly, ruce v bílých rukavicích poletovaly v chaosu křečí, a nad tím vším u stropu jako lehký opar visely desítky papírových ptáků a pluly v kotoučích vzduchu sem a tam, kam až jim to vlasce nití dovolovaly. Kulaté oči v tvářích tanečníků se dívaly jeho směrem. Doprostřed kruhu.
Tam tančil on.
Zpočátku přišlo opojení. Pak ucítil přicházející vibrace uvnitř žil. Postupně stupňovaly intenzitu rytmického bubnování valící se krve do tepen, jeho tepová frekvence se zvýšila až po neúnosnou míru. Srdce uprostřed hrudi tlouklo víc a víc a hrozilo, že narůstající tempo neustojí. Rychleji a rychleji, až byla bolest nesnesitelná a dělaly se mu mžitky před očima.
Vtom se otevřelo okno, a tmavou dírou se hrnuly dovnitř zástupy krys. Nedočkavé s vlajícími ocasy, špičatými čumáky a ostrými zuby. Doslova zaplavily parket, propletly se klaunům mezi červenými klaunovskými botami a vrhly se na něj.
Drápy se chytaly jeho nohavic, šplhaly po lýtkách, stehnech, břiše, výš a výš s úpornou snahou dostat se do pootevřených úst, do otevřených očí…cítil jejich tíhu, tolik chtěl křičet- nemohl. Šílené tempo srdečního rytmu, hrozivá úzkost, že se nemohl ani pohnout, křičet! A nad tím vším oči. Zlé oči. Poznal je. Věděl, komu patří a zatrnulo mu.
Potom – se ztratil …

Ticho. Uslyšel jemné hučení klimatizace, ucítil pach desinfekce. Byl jako omámený, v hlavě mu hučelo, s námahou pootevřel víčka. Na pozadí sítnice uviděl nemocniční pokoj, tlumené světlo měkce svítilo na postel, na níž ležel.
Zase oči zavřel. Přes úpornou bolest hlavy se pokoušel vzpomenout, co se stalo. Byl na večírku se svojí novou láskou. Byla úplně jiná, než ta předešlá. Dračice. Uměla si dupnout. Dokonale ho omámila svojí rozhodností a vášní. A to se mu tolik líbilo.
Pravda, rozchod byl bolestný. Ale jeho nejlepší kamarád po bývalce vždy jel. Tak se alespoň může vyplakat na jeho rameni.
Vzpomínal na poslední chvíle, než ztratil vědomí. Ale v hlavě měl prázdno.
Otevřely se dveře pokoje. Pootevřel víčka. „No tak už jsi vzhůru.“ Řekla jeho nová láska a s kávou v ruce si sedla k němu na postel. „Nějak jsi to včera přehnal. Tvoje mdloba je důsledek požití většího množství drog, říkal doktor.“
„Drogy?“ stěží mluvil. “O ničem nevím, nic jsem nebral. Nebo – alespoň si nevzpomínám“ řekl a zavřel oči. Mozek pozvolna pracoval. Drogy…kde by k nim přišel? Pravda, tancoval víc než obvykle, udělalo se mu špatně, cítil závrať a bušení srdce. Pak zřejmě omdlel. Ale - tam, někde vzadu, bleskly oči. Zlé, nenávistné oči, zírající přímo na něj. Čí ale byly – nemohl si vzpomenout.


Usmíval se. Ta extáze do pití byl fakt dobrý nápad. Dostal ho z cesty alespoň na pár dní. Konečně se dočkal. Přišla k němu. Ta, kterou mu záviděl. Přišla se mu vybrečet na rameno. Tak ona je těhotná… Ano, řekl jí, že rozchod s ní bylo od jeho nejlepšího kamaráda svinstvo. Řekl jí, že o ni stojí. Chce, aby byli spolu. Všichni tři. Navždy.
Zase bral drobky z jeho talíře. Ale tentokrát je to jiné. Byl si tak jistý! Tak, jako nikdy! Protože on bude mít to, co ten druhý nikdy mít nebude. Něco z něj.
Až přijde ta pravá chvíle, bude blízko. Tak blízko, aby mu neušlo jediné hnutí v obličeji. Pošeptá mu to do ucha. Upřeně pohlédne do očí. Zlý výsměšný pohled.
A žhavé magma nenávisti, hromaděné spoustu let, se dočká destrukce.

Autor Anděl, 26.01.2018
Přečteno 678x
Tipy 16
Poslední tipující: Frr, piťura, Jort, Amonasr, Akyš, Iva Husárková
ikonkaKomentáře (36)
ikonkaKomentujících (8)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Špičková gradace a náboj. Ani to nepotřebuje tu změnu písma. To na mě spíš zapůsobilo rušivě. Jinak sonda do lidské duše jak má být. Děkuji za zážitek.

26.01.2018 22:07:47 | Petrlesna

Ah...moc děkuji:)

27.01.2018 13:07:28 | Anděl

MUČIVÉ-nejhorší možné utrpení zle trýzněné duše-intenzitou prožívaných muk závisti a žárlivosti připomíná M. y Unamuna Příběh Abela Sancheze
ST* :-D*

26.01.2018 20:42:48 | Frr

Frr....sice nevím o koho jde - musím se podívat - ale děkuji moc:)

27.01.2018 13:06:44 | Anděl

Smršť emocí... :-) Bezvadně se to čte, jedním dechem, a výborně jsi to napětí vygradovala... Drogy jsem nikdy nebral, až na hodně nepříjemnou zkušenost s nějakou divnou trávou kdysi dávno v Amsterdamu (asi v ní bylo ještě něco). Ale při těch krysách se mi vybavil kamarád, který po perníku chytal na stěně nějaké neexistující potvůrky a četl mi z ní nápisy, které tam ve skutečnosti nebyly - tak proč ne krysy... Tenkrát jsem o něj už měl strach, ale naštěstí do toho nespadl - jen to je takový experimentátor a nezkrotný živel, který se ve světě neztratil, aby snad nevznikly nějaké obavy o něj... Ale potkal jsem i takové nešťastníky, ze kterých to udělalo naprosté životní trosky, aby to snad neznělo jako návod... ;-) ST

26.01.2018 11:51:11 | Amonasr

No, já taky nikdy žádnej chemickej matroš nezkoušel, ale pochybuju, že by po extázi byly halucinace. Tam je spíš nějaký zostřený vnímání, lepší nálada, nabuzenost možná i vyšší sebevědomí a pokud se po tom někdo zhroutí, tak spíš dehydratací, nebo že má slabý srdce.

Kdyby po tom měli lidi to, co je tu popsané, tak to berou jen masochisté a vyznavači Satana a ne "děcka" na diskotéce.:D
edit: zapomněl jsem na fanoušky TO od Kinga...ti by si možná taky zobli, aby nemuseli utrácet za kino.

26.01.2018 18:26:49 | Jezero

Imho vám někdo něco rozpustí v pití jen A, omylem jste vypili jeho pití B, chce vás okrást, nebo obtáhniout, ale na to použije jiný pilule, po kterých rozhodně tancovat nepůjdete
C, vám dá něco, co odmítáte, aby vám dokázal, jak je se vám to bude líbit

...žádné další logické důvody mě nenapadají...jo možná někdo za D, kdo je těžce naivní, myslí si, že extáze způsobuje tohle, protože drogy všechny přece dělají halucinace a to ošklivé a bude chtít někomu ublížit:D
Pak je ještě otázka, jestli extáze vůbec jde rozpustit v pití... to už by chtělo "odborníka":D

26.01.2018 18:51:41 | Jezero

Víš, Jezero, tohle je už jen taková technická diskuze - hodnotím u textů v zásadě jen jejich literární kvalitu, a co může nebo nemůže způsobit ta která konkrétní droga je mimo mé rozlišovací schopnosti. Také mě bogen nedávno přátelsky opravil, že kaktus nemá bodliny, ale trny, vzal jsem to a v textu to bez problému opravil. A jsem zase o něco "chytřejší", stejně jako možná i někteří jiní čtenáři. Nemůžeme být všichni odborníky na všechno a pokud se někdy v něčem v terminologii úplně netrefíme, není problém, aby nás na to někdo znalý upozornil - jednoduše se to dá vyřešit třeba tím, že použitou drogu třeba vůbec nepojmenujeme a není pak už vůbec co řešit... Pokud něco vychází tiskem a je to tudíž nevratné, možná si autor leccos sám víckrát rozmyslí a prostuduje třeba i odborné statě, případně to udělá korektor, ale na Literu to nevidím tak horké... Nic ale proti opravným poznámkám samozřejmě nemám... ;-)

27.01.2018 13:36:20 | Amonasr

Tady by mu musel dát spíš LSD: extáze je popsána třeba zde: http://www.odrogach.cz/skola/uzivani-navykovych-latek/informace-o-drogach/extaze-a-tanecni-scena2.html?section_id=70
...samozřejmě je nejlepší dělat si rešerše, ale každej se občas splete (i já)
...jenže mi to nepřipadá důvěrohodné ani psychologicky...neumím si představit, že by ten dotyčný prostě zčistajasna šel, utratil prachy za drogu (má být nemajetný, ne) a hodil jí dotyčnému do pití s tím, že nato nikdo nepříjde a dotyčnému se mu možná udělá špatně....kdyby ho druhý den měla čekat tčeba nějaká významná událost, bylo by to věrohodnější.

27.01.2018 13:40:21 | Jezero

Tak to je věc názoru - každý má samozřejmě právo to vnímat po svém. U tak krátké povídky nad nějakými dalšími složitými okolnostmi jednání protagonistů v podstatě ani nepřemýšlím, předpokládám, že je to vždycky nějaká zkratka a že je tam mnoho i nevyřčeného, co by třeba v nějakém delším prozaickém útvaru samozřejmě chtělo i hlubší ponor. Ale jak říkám, to už je na přijetí každého čtenáře a každý to můžeme vnímat jinak. Proto někdo čte brakovou literaturu, jiný červenou knihovnu a možná se ještě najdou i tací podivíni, co čtou třeba i Dostojevského - ať si zkrátka vybere každý podle svého gusta... A mě nejvíc těší ti úplně největší podivíni - kolegové, co se tu čtou navzájem a ke kterým k mé radosti patříš i Ty... ;-))

27.01.2018 13:54:30 | Amonasr

Děkuji....pokud tento komentář byl určen mně:)myslím, že ne, přesto odpovím...ano, do krátké povídky vměstnat vše potřebné je někdy se sebezapřením. kolikrát si říkám že ji nedopíšu. Mimochodem - Dostojevského také občas čtu:) tedy spíše se prokousávám, protože to často jde jedině se zubama. Jde o to mu přijít na chuť. Když pak člověk pozře celou tu bichli, sklapne desky a má pocit, že si pochutnal a je syt. Ale to je opravdu až na samém konci. A jak říkal děda: Každý má rád jinej salám...všechno měřil salámem:) vzpomínal jak za první republiky bosí stáli děti před řeznictvím a čichali vůni uzeného, salámů, pro ně nedostupných, tak asi proto...:) (to jsou myšlenkové pochody:):):)

29.01.2018 10:17:35 | Anděl

Pěkné myšlenkové pochody - díky za ně, Anděli... Takovou chudobu, jako naši dědové, jsem naštěstí nezažil, ale připomnělo mi to, jak jsem s posledními asi 5 franky v kapse procházel kdysi ještě jako student v Paříži kolem jakési kavárny a ucítil tu nádherně omamnou vůni kávy - moc nechybělo, a byl bych švorc úplně. Tak mi už nikdy v životě žádná káva nevoněla, jako ta, kterou jsem si nemohl dovolit... :-))

29.01.2018 14:32:00 | Amonasr

Ami, tak to obyčejně chodí. Většinou je pro nás vzácné to, co mít nemůžeme...ale je to tak dobře. Nechtěla bych být bohatá natolik, abych mohla mít vše, na co si vzpomenu.....:)

29.01.2018 14:42:19 | Anděl

Souhlas - mám pocit, že takovým jedincům strašně chybí obyčejná radost ze života a hledají ji marně tam, kde ani být nemůže. Sám jsem takovou proměnu člověka viděl párkrát i na vlastní oči a bylo mi těch kdysi docela fajn lidí spíš líto, než že bych jim snad záviděl. Taky bych o radost z obyčejných maličkostí nechtěl přijít... ;-)

29.01.2018 14:49:21 | Amonasr

:)

29.01.2018 14:53:25 | Anděl

Jezero...děkuji, že Tě to tak zaujalo:) to jsem netušila, že kvůli extázi vzbudím tolik diskusních příspěvků. Ten příběh byl hlavně o závisti, která se mění v nenávist....ta droga tam byla jen ...okrajově. Ale jsem ráda, protože jsem poctěna tak dlouhým výčtem komentářů. Dík :)

27.01.2018 13:44:14 | Anděl

Jezero...minulý týden jsem viděla film. Oběti nalili do pití tekutou extázi...nevím, nevyznám se v drogách. tak jsem to použila...

26.01.2018 18:59:18 | Anděl

:) asi jo, máš pravdu. O Kingovi jsem četla, že píše o tom, co se mu zdá. Má nějakou nemoc či co. Teď je TO nově zfilmované. Ale plno lidí mi tvrdí, že by na to nešli, že na to nemaj.....zajímaly by mne recenze na ten film. Ale nevím, zda je už u nás v kinech...

26.01.2018 18:45:37 | Anděl

Ami...děkuji za Tvůj komentář:) s trávou jsem se setkala, lépe řečeno s jejími účinky. Naštěstí ne u mne. Následky si ta osoba nese dodnes. Panická porucha...Obyčejné hulení...Dovede to vygradovat natolik, že lidi kolem chytá extrémní hysterie, protože to vypadá, že dojde k nejhoršímu. Ale vidiny - to jsem slyšela z vyprávění - třeba jedeš na hadovi, vidíš dvě slunce. Mně stačí moje sny:) kolikrát jsou tak skutečné, že mi trvá celý den, než se z toho "stavu" dostanu. A někdy opravdu hororové. nevím, kde se to v našem podvědomí vůbec bere...

26.01.2018 17:39:57 | Anděl

Sám jsem spíš pro legalizaci trávy, rozhodně je to podle mě méně nebezpečná droga než třeba alkohol - a žádná prohibice stejně k ničemu dobrému nikdy nevedla... Ono je ta citlivost na trávu (a zřejmě na každou drogu) asi taky dost individuální - ta moje neblahá zkušenost s ní byla asi třetí v pořadí a od té doby vím, že už si ji nikdy nedám. Měl jsem z toho tenkrát šílenou schízu a nebyl jsem možná daleko od skoku z okna, když jsem se slyšel mluvit z opačného rohu pokoje a neměl jsem nad sebou kontrolu. A přitom kamarád, který si ji se mnou tenkrát dal, byl neskutečně vysmátý a měl ze mě navíc ohromnou bžundu, jak mě to semlelo... ;-)) Přitom při těch předchozích dvou zkušenostech mě z jointů akorát rozbolela hlava, takže jsem nechápal, co to komu může dávat... On by se asi každý měl spolehnout hlavně na svůj vlastní rozum a nedělat něco, co mu může škodit, jako je to se vším. Především tedy v dospělosti - mládež by společnost asi nějak chránit měla, než dospěje do věku, kdy je už za sebe odpovědná sama... Ale je to samozřejmě složitější... ;-)

27.01.2018 13:21:29 | Amonasr

Ami, moc Ti děkuju, moc hezky jsi to napsal. A musím Ti dát za pravdu. Když už o tom hovoříme - tak...kamarádi dovedli domů v noci syna.V předkolnu, křičel bolestí, že umírá.....že mu odlétá srdce. Okamžitě jsme jeli na pohotovost. Nebudu popisovat cestu- hysterie. Hlavně z naší strany. Z mé strany. Šílené tempo srdečního rytmu, tlak na hrudi, strach, děs...injekce do žíly. čekat....postupně se uklidnil. Zahulil si trávu. Alergik. Do rána jsem ho hlídala. Následky? Právě ona panická porucha. Nemohl být sám. Nikde. Vracel se mu dokola ten samý stav. Léky bere dodnes. Dvanáct let. Bez nich to nejde.

27.01.2018 13:35:31 | Anděl

No, to je samozřejmě smutné, Anděli, a je mi to moc líto - a je to skutečně spíš na odbornou a společenskou diskuzi, zvažovat všechna pro a proti. Aniž bych chtěl cokoli zlehčovat, alkohol má na svědomí spoustu lidských tragédií a společnost to v podstatě nijak neřeší, stát s chutí vydělává na vysoké spotřební dani a viděli jsme před pár lety další velké tragédie způsobené nelegální výrobou, kde určitě i kontrolní a represivní orgány za všelijaká "všimné" léta přivíraly oči... Tohle jsou zkrátka témata, která nemají žádná nejlepší řešení - jen ta špatná a ještě horší... A v konečném důsledku je to vždycky hlavně na každém z nás, abychom se pokud možno vyhnuli podobným riziků - i když ne vždy dokážeme, stejně jako v případě Tvého syna, dohlédnout všechny důsledky...

27.01.2018 13:45:45 | Amonasr

Ano, máš naprostou pravdu. Bylo to jeho první a poslední setkání s drogou, a jsem si stroprocentně jistá, že víckrát už nic neměl. No, jak mi řekl poradce z K-centra, dostal po čuni hned na začátku, bude si to pamatovat...ano - pamatuje si to:) já taky:) mimochodem - jsem neúspěšná bojovnice za zákaz hracích automatů u nás na vsi. Plno rodin je nešťastných, ale peníze do obecní kasy jsou ostatním milejší. Také jedna závislost...na toto téma by se dalo povídat - no jéje:)

27.01.2018 13:51:57 | Anděl

Otázka je, jestli fakt hulil trávu a jestli to byla jen tráva...třeba se nepochlubil, třeba nevěděl...
co se týká automatu, tak k nim mím blízko a ti lidé, co tam chodí házet, by ty prachy stejně v 90% případů vyhodili za jinou ptákovinu. Ono se dá klidně hrát za 100 kč dvě hodiny, když to člověk sazí pomalu a taky se dá sjet za 10 minut x tisíc....jsou lidi, co ty prachy i mají, ani jim nejde o výhru, prostě je jen baví ta hra jako taková a navíc ten průmysl hromadu rodin sice obírá, ale na druhou dost rodin i živí... třeba mě:D.
Já tomu, co je na tom baví, taky nerozumím, ale abych to někomu zakazoval...tak bude hrát skořápky o tisíce na dvorku, nebo ve sklepě, no.:D navíc je stále víc kasín čistě on-line, takže můžeš zakázat automaty úplně a děti takových otců a matek stejně nezachráníš... (aneb automaty jsou jen obyčejná věc, zlo je v lidech)

27.01.2018 13:58:03 | Jezero

Automaty hrál táta. Jak k němu sedl- neviděl, neslyšel. Posedlost. Jakákoliv posedlost musí být pro toho člověka strašná. Ať se týká čehokoliv. A na vesnici to je o to horší, protože se všichni znaj. A ostatní - škodolibě se smějou a ochotně i půjčí...není to pak hezké když přijdou dluh vymáhat po rodině.

27.01.2018 14:02:28 | Anděl

jenže to je pak můžeš i s dluhem vykázat za dveře, protože půjčka na hazard je nevymahatelná. :D

27.01.2018 14:05:05 | Jezero

:) Děkuji za radu:)

27.01.2018 14:06:08 | Anděl

Naprostý souhlas se vším - a třeba ho to fakt uchránilo od něčeho ještě horšího - kdo ví...? ;-)

27.01.2018 13:55:43 | Amonasr

HUHAHU EBRBRRR. :O) Teda nechtěla bych být tím budoucím dítětem a už vůbec ne tím závistivcem. To by rozhodně nemělo happy end. A nebo jo, ale jen pro jednoho z nich a ten der clown to nebude. :O) Jinak já ráda nosila vytahaný svetry po bráchovi. Voněly tím klukem a dalo se v nich dělat úplně všechno. Třeba válet sudy v zahradě, sjíždět po prkně hromady uhlí, nebo skákat jako dělová koule do sena na mlatě. To se v šatičkách s bílými podkolenkami moc nedalo. :O) Ahoj

26.01.2018 10:53:21 | Tichá meluzína

Tichá meluzíno.....moc Ti děkuji. Muselo to být krásné. Sjíždět po prkně hromadu uhlí, válet sudy.....a to vše ve svetru po bráchovi, co voněl...vůně mám spjaty také s určitými lidmi. Teď myslím rodinu. A né hanlivě. Vidíš - to jsem si nikdy neuvědomila. Potěšil mne Tvůj komentář:)

26.01.2018 17:28:54 | Anděl

přiznám se drahoušku, že z časových důvodů povídky nesjíždím, ale

teď byla chvilička a musím tě pochválit , ty spisovatelko andělská

26.01.2018 09:49:12 | Akyš

Oua! Moc děkujiiiii:):):) potěšilo...

26.01.2018 09:50:15 | Anděl

nádherné četla jsem jedním dechem neměla jsem pocit že něco přebývá nebo chybí moc jsem Si To užila emoce které jsi ve mně vyvolala dokonalé mrazení máš úžasnou slovní zásobu Andělko hlídejme si záda tradááá :-))

26.01.2018 08:41:26 | Iva Husárková

Iví...děkuji:)

26.01.2018 09:49:45 | Anděl

Chválím pokus o cosi temného, ale celkově mi to připadá takové naivní a dějem uspěchané se spoustou vysvětlování, které je stejně takové děravé. Už jen popis toho "drogového opojení" a tak nějak jeden neví, co by z toho tamten měl, o co se tím vlastně snažil a tak. Ony drogy nebývají tak levný, aby si je lidi navzájem zbůhdarma někam sypali... jak je do něj dostal, je další věc atd.

26.01.2018 08:28:56 | Jezero

Jezero děkuju Ti...no, drogy...bojím se klaunů (TO) takže jsem je tam zapracovala. Tak nějak - no pokus, no. Spíš jsem chtěla říct, že opravdové přátelství je cenná věc. Tak jsem to nějak zkusila...

26.01.2018 09:49:32 | Anděl

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí