Jak jsme začali lyžovat

Jak jsme začali lyžovat

Anotace: vzpomínky na naše lyžařské začátky z roku 2007/8

 

Všechno začalo rozvodem našeho syna. Byli jsme z toho, jak už to bývá smutní, ale pak jsme si řekli, že by bylo dobře, abychom s ním, vnučkami a pejskem Lukem byli na vánoce všichni pohromadě, nejlépe někde v přírodě. Jelikož u nás hlásili všude déšť a mlhy, vyrazili jsme do rakouského střediska Hinterstoder, který jsme znali z  letních výletů. Okolní hory tam vypínají své špičaté štíty až k nebi v čele s velkým Prielem. Příjezdová silnička se klikatí úzkou soutěskou okolo divoké říčky a hradba hor tam nepustí mlhu z údolí. Naše předpoklady nás nezklamaly a po příjezdu jsme se kochali nádhernou zimní atmosférou a zasněženými horami. Holkám jsme vzali lyže, aby zkusily obloučky na sněhu. Po prvním dnu, kdy to vypadalo beznadějně, se nějak zmátořily a druhý den už jezdily na laně a sjížděly kopeček. My na ně koukali, sbírali je a podupávali ve sněhu, který byl krásně urolbovaný. Lyžaři okolo nás vždycky profičeli a připadalo nám, že nás tak trochu litují, že neumíme lyžovat. Přesto jsme si užili krásné dny a po návratu jsme vzpomínali, jaká tam byla pohodová atmosféra. Večer jsme při vínku koukali do plamínků v kamnech a plánovali, co podnikneme dalšího. Oba nás trochu štvalo, že jsme takoví „zaprdění“ a neumíme taky lyžovat. Oživilo by nám to zimní plískanice ve městě, kdy není moc co podnikat. Vínko nám dodalo kuráže a rozhodli jsme se, že to taky zkusíme. Byl to nápad vcelku odvážný, protože jsme lyžovali jen jako děti na vesnických kopečcích a školní lyžařský výcvik byl spíš trápení. Od té doby uplynulo pár desítek let a tak už jsme nezapadali mezi nadějné lyžařské hvězdy. Nejvíc nás ale motivovali starší lyžaři v Rakousku, kde se nikdo nepozastavuje nad jejich pokročilejším věkem.

Druhý den jsme se sebrali a jeli na Svratouch ve žďárských vrších, kde je malá sjezdovka s vlekem. Půjčili jsme si lyže a začal nám trochu tuhnout úsměv na rtech. Bez jakýchkoliv znalostí jsme dostali lyže, co byly k mání a moje slalomky dopředu vylučovaly snadné ovládání. Obsluha vleku nám to taky neulehčila, pán se choval jako největší mistr světa a divil se, jak to, že neumíme zacházet s pomou. Na podruhé se už zadařilo a já jela druhá za Milanem. Někteří vyskočili už v polovině, ale my si říkali, když už jedem, tak až nahoru. Tam ale začalo být krušno. Horní hrana a pár metrů pod ní byly ujeté do ledu, který se zužoval do úzkého koryta. To byl oříšek i pro zkušenější lyžaře a natož pro nás. Milan s heslem raději mrtvý než pokořený tam skočil a nějak to ustál. Pak už jsem ho viděla, jak se přes několik pádů blíží dolů. Mně ale ztvrdly nohy a v duchu jsem si říkala „ no to je dobrý to jsem zvědavá, jak se dostanu dolů“. Chvíli jsme pozorovala lyžaře, jak po tom ledu sjíždějí. Nezbylo nic jiného, než nasadit pluh a nějak se smýkat dolů. Samozřejmě že to skončilo pádem a ani nevím, jak jsme se dostala pod ten zrádný kopeček. Sjezdovka zblízka připomínala oraniště s vysokými muldami. Několik metrů jsem zkoušela obloučky, chvílemi balancovala a po nepočítaných pádech jsem se dostala dolů. Teď už jsme chápala, proč ostatní vyskakovali v polovině. Milan čekal, že to zapíchnu, ale když už jsme měli lyže, tak to zkusíme alespoň z poloviční trati. Stylem oblouček pád, jsme se dokonale seznámili se sjezdovkou a vymetli, co se dalo. Ostatním jsme museli připadat jako dva blázni. Přesto jsme vydrželi několik hodin a pak už jsme pomaličku dokázali snižovat množství karambolů. Odevzdali jsme lyže do půjčovny a domů jeli jako přejetý tankem. Každé místo na těle bolelo a divím se, že jsme to neodskákali nějakým zraněním. Přesto jsme byli šťastní, že jsme se odhodlali začít lyžovat. Ale o našich dalších lyžařských krůčcích až jindy.

 

 

Autor vlnka, 16.08.2019
Přečteno 315x
Tipy 5
Poslední tipující: Amonasr, šerý
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Tak ještě běžet. Ale sjíždět na lyžích je pro mně čirou teorií. Já zimní sporty vůbec nerad! Ale doslova hrdinové příběhu mají můj neskonalý obdiv! Člověk někdy boří své limity, tak sportu zdar!
Zajímavý pohled za humna*

17.08.2019 23:02:16 | šerý

Děkuji Ti,jsem moc ráda za tvůj názor a ono to nemusí být o lyžování, hlavně, že se člověk nadchne pro něco nového a obohatí si život, ale společnou činností utuží i partnerství :-)

18.08.2019 14:46:16 | vlnka

Předpoklady nezklamalY, mNě ztvrdly nohy
Ten povídkový cyklus, který třeba napíšeš by mohl dávat stárnoucím lidem podnět k činnosti která je v každém věku žádoucí, jen chtít. Velmi zdařile je popsaný okamžik kdy se partneři rozhodují dát se na lyžování. Sice si vínem dodali kuráž, ale rozhodli se tak lehce a jednoduše - a právě tak snadné to skutečně je, sám sobě určit něco dělat. Ale že jich je kolik! těch válcovitých typů co už jaksi nic nemůžou, jen jíst a přežívat, protože si nic užitečného neporučí.
---
Takovou nějakou koncepci si rozmysli, aby povídky měly obdobné zaměření. A nebo román.

17.08.2019 08:57:35 | Karel Koryntka

Děkuji za nahlédnutí a přínosný komentář, včetně připomínky dvou chybiček :-)

17.08.2019 14:08:00 | vlnka

Super. Lyžování zdar! ☺️

16.08.2019 19:41:47 | Milena

Děkujim za nahlédnutí a jsme ráda, že tě neodradil trochu dlouhý text mé povídky. A třeba někdy na svahu :-)

17.08.2019 14:18:48 | vlnka

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí