Poučení pastevcem

Poučení pastevcem

Anotace: Učme se učit

Poučeni pastevcem
Kdysi jsem četl knihu o pasákovi dobytka, který každý den na svých cestách zasadil několik semínek stromů.
Postupem doby z těchto vyrostly stromy, vznikly lesy, hájky, stromořadí, meze chránící louky před erozí.
Přišlo mu to samozřejmé a nijak zvláště namáhavé.
Na sklonku života viděl tu krásu ke které přispěl svoji drobnou každodenní prací.
Nebyl sice nijak zvlášť inteligentní ani zištný, přes to udělal ohromný kus prospěšné práce pro přírodu, zvířata i lidi.
Vyplývá z toho i opačný efekt lidí, kteří marní den za dnem celý život a až na jeho konci zjistí jak malou hodnotu on měl.
Proto vždy s údivem sleduji, čtu a vidím práci těch co cíleně den za dnem píší, učí se, vymýšlí, tvoří a můžou s klidným svědomím před nejvyšším stát.
Na vrcholu snažení stojí Salvador Dalí, Elon Musk, Edison, Einstein, Leonardo Da Vinci, Mercury, Kolben, Porsche, Bernard, Pirk, Pafko, Wichterle...
Většina lidí však nemá jejich cílevědomost, schopnosti, znalosti a i přes to na příkladu pasáčka může vykonat významný kus prospěšné práce.
Oproti tomu stojí řady podivných osob bez fantazie i chutě čímkoliv přispět a jejich motorem je chuť parazitovat či škodit.
Předpokládám, že jejich život je smutný i promarněný.
Proto když vidím, že v Číně hledají způsoby jak postavit desetipatrový dům za 28 hodin tak se zděšením vidím jak my hledáme důvody a způsoby jak tomuto zabránit.
Podobně vidím i výroky některých starostů o nabízené pomoci Moravě po tornádu.
Promrhat chuť i nadšení lidí nesvědčí o schopnosti optimální koordinace v krizové momenty.
Zřejmě volí předpisový plán.
Jistě, že i tento vede k cíli.
Bohužel náš život je čím dál více svazován různými předpisy, zákony, nařízením, že pro invence či vzdor není místa.
Proto tupě v 21 století převádíme auto celý den a jen v úřední dny a hodiny.
I z těchto důvodů trvá územní rozhodnutí mnoho let a vyřízení stavebního povolení je postrachem stavebníka.
Proto děti nevědí, že mléko není výrobek.
A lidé raději jedí ovoce z krámu než ze stromu.
Evropa ve své hrdosti spí.
A spí už dlouho.
A brzo zjistí, jak moc ona zaspala.
V bláhové naději, že to nevadí.
Ve světě, kde vládnou peníze.
Čínou před sto lety my se propracujem.
To to dopracujem.
K tomu slouží srovnání srovnání někdejší a nynější jejich dopravní infrastruktury.
Oni přemýšlí o železničním a silničním vysokorychlostním spojení s Amerikou a my o rekonstrukci rekonstruované dálnice D1 či dostavbě 30 let rozestavěného úseku u Tábora, napojení na Rakousko....
Jak je vidět naši odpovědní úředníci mají v zásobě mnoho klacků pro kladení překážek.
A když nepomohou oni pomůžou ekoteroristé mnohdy s velmi podivnými vizemi.
Od tématu k dalšímu.
Ale ono jedno souvisí s druhým.
Dejme šanci těm co to umí.
Nedržme se striktně předpisů.
Příroda je neznala a jak pěkně v simbioze fungovala.
Autor umělec2, 28.06.2021
Přečteno 168x
Tipy 3
Poslední tipující: mkinka, Amonasr
ikonkaKomentáře (12)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

"Nebyl sice nijak zvlášť inteligentní ani zištný, přes to udělal ohromný kus prospěšné práce..." tohle je hodně divné, nerozumim tomu a nelíbí se mi to...

28.06.2021 11:06:30 | Sonnador

Občas cestuji do Rumunska. Je tam mnoho pastevců ovcí. Lidí co mají minimální kontakt se svým okolím. Jejich znalosti a inteligence je dost podřízena této práci. Práci, která nevyžaduje žádné velké nároky na inteligenci. Tito lidé jsou leckdy ochotni nezištně pomoci s ubytováním či jídlem. Mnoho lidí jí jejich sýry, maso ovcí a pohlíží na spasené louky a hřbety skal a pohoří. Oni o tom takto nesmýšlejí a dělají to z přirozenosti. Tím vykonávají veliký kus práce i bez vzdělání a většího stupně inteligence. Tím je rozhodně neurážím, ale naopak povyšuji nad ty co toto vše zmiňované mají a přes to nic za nima vidět není.

28.06.2021 11:27:28 | umělec2

Aha, už rozumím. Bylo to na mě jen trochu "kostrbaté". Díky.
"...a nelíbí se mi to" - můžem škrtnout:)

28.06.2021 11:37:33 | Sonnador

No asi jsem to špatně podal. Holt nejsem žádný umělec.

28.06.2021 11:42:40 | umělec2

ale já myslím, že jo:)

28.06.2021 11:43:48 | Sonnador

Mám pocit, že se mýlíte. Možná přesněji řečeno, že něco přehlížíte.
Dnešní Evropa nespí ve své hrdosti. Myslím, že právě v tuto dobu se vyvíjí, hledá tvář, způsob komunikace a kompromisu. Myslím, že dnešní Evropa by se dala nazvat - progresivní.
Jen si vzpomeňte na odchod Británie z EU. To byl přeci vývoj, který se odehrával přímo před očima.
Teď lze bezprostředně sledovat jak některé členské státy EU velmi ostře kritizují samotnou strukturu EU. Lze sledovat jaký postoj k tomu mají ostatní země. Lze sledovat mocenské choutky Ruska, lze sledovat jaké stanoviska k tomu mají jiné státy. Lze sledovat pomalu měnící se tvář staré dobré Evropy.

:-) lidé jedí vždy ovoce, které vyrostlo na stromě, keři, keříku....jen si ho netrhají, ale koupí ho obchodě. Ale vždy někde vyrostlo a vždy ho někdo utrhl. :-)

A ještě si dovolím nesouhlasit s tím, že někdo žije tak trochu zbytečně, i když jste to řekl jinak.
Já si myslím, že každý žije jak umí. Kreativcům se povaleči nelíbí, povalečům se nelíbí aktivisté....ale tohle všechno dělá ten lidský život tím čím je. Báječným, strhujícím, stresujícím, líným, akčním.....úžasným životem.

Omlouvám se za vyrušení.

28.06.2021 10:37:36 | Inanna

Děkuji za zastavení a komentář z jiného úhlu pohledu. V mnohém s vámi souhlasím, ale na některé věci mám prostě odlišný názor. Mrhání časem, který mi byl dán považuji za nesprávné. Chápu, že je to pro mnohé to po čem baží a vykládají si tak pohodu. Mám však rád tu zmiňovanou pestrost života.

28.06.2021 11:19:35 | umělec2

…mrhání časem, který mi byl dán, považuji za nesprávné….
Co je to mrhání časem? Sepisování povídek, básní, názorů….? Nebo čtení knih a časopisů? Nebo jízda v autě jen pro jízdu, naprosto bezúčelná? Nebo zevlování na lavičce? Nebo kopání díry na bazén? Nebo dlouhé hovory na různá témata?

Já odmítám tvrzení, že nějaká činnost je nadřazená jiné.

28.06.2021 23:41:21 | Inanna

Pod ten poslední odstvavec se dovolím podepsat:)

28.06.2021 11:04:18 | Sonnador

Jsou předpisy, které svazují ruce (a kvůli těmto poutům je člověk gramlavý), ale jsou i takové, které dávají svobodu.

28.06.2021 10:27:31 | Slav Milo

Bohužel si myslím, že čím více předpisů, tím méně svobody a tvůrčího ducha. Za komentář děkuji.

28.06.2021 11:30:03 | umělec2

inu, máš zač ;-)))

29.06.2021 12:54:27 | Slav Milo

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí