Strop života

Strop života

Anotace: Každý k něčemu v životě vzhlíží. Ale tristním je pro starého člověka, nekonečně vzhlížet z postele do stropu. Jak pojednou pustá bílá stránka života, kde jen titulkem zbylo jediné slovo "Prázdnota."

 

 

 

Při studiu na Lékařské fakultě, při praxi na odd. Porodnice, mně Prim. MUDr. Beznoska pověděl.

„Mladíče, rád bych vám něco poradil. Tedy, jestli mohu?“

 Bohorovně jsem prim. Otvírákovi,  jak mu zde přezdíval personál, přikývl na souhlas.

„Než si vás připoutáme pupeční šňůrou k naší požehnané profesi, střihněte si brigádně alespoň měsíc-dva sanitáře!

„Hm, sanitáře. Ale proč zrovna sanitáře?“ podivil jsem se.  Primář se pousmál.

„Protože jsem ve vašich letech obdobným prošel. Věřte, že k pochopení pojmu lidskost, vám to jen prospěje! Je to prakticky jedna z vašich posledních reálných možností ještě panensky nevyvoleného… jestli mi dobře rozumíte?“

Něco, jako se tradovalo o T. Baťovi, který se začal učit na kapitalistu tím, že začal jako učeň u verpánku? Pomyslel jsem si v duchu s pohrdáním. Probíral si to v hlavě i doma s rodiči celé dva dny a…

 

 Je krátce po osmnácté hodině. Jsem sanitářem a uběhaný kvituji, že v nemocnici končí má brigádní směna. Míjím sanitku, která právě přivezla na chirurgické oddělení stařenku s doprovodem. Zřejmě jejím synem středního věku a korpulentní „šedesátnicí“ která se později ukázala být její sestrou. Stařenka doma upadla, na hlavě přivodila si úraz a zlomeninu kyčelního kloubu. Postižená naříkala, sestra plakala a syn jí z účasti tiskl ruku.

Následující den, jsem zahlédl její doprovod opět. To už mířil směrem k Orthopedii, kde po nezbytných vyšetřeních byla pacientka odoperována. Z pracovní náplně jsem se na druhý den ocitl na pooperačním pokoji, kde – a hleďme, dotyčná stařenka ležela na lůžku! Teď jsem si teprve podrobně prohlédl. Bílé vlasy pečlivě vyčesané, odkrývaly jistě kdysi pohlednou tvář. S náznakem vlídného úsměvu a rysů, nám vžitých představ moudré a dobrotivé babičky B. Němcové. Pohlédla na mně a její oči ožily. Chraplavým hlasem mne oslovila.

„Prosím vás, panáčku. Nevíte, zdali mě pustí do konce měsíce z nemocnice domů?“

„To opravdu netuším, paní. Nejsem pověřeným lékařem, ale při nejbližší vizitě se zeptejte pana primáře. Jistě vám poví, jak na tom zdravotně jste!“

Stařenčina tvář se zachmuřila a starostlivě dodala.

„Musím brzy domů. Mladým hlídám pětiletou vnučku Laděnku a desetiletého vnuka Kubu. To víte. Nemají to dneska snadné, ti rodičové. Pořád se honí v práci a stále se jim nedostává času ani peněz.  A děti by rostly, jak dříví v lese!“

Naslouchal jsem a ta paní mě zaujala. Vystupovala z ní éterická obzvláštnost. Jestli snad pohnula vzpomínkou na moji babičku…  Ale faktem je, že jsem si několikrát v týdnu k jejímu lůžku opět našel cestu a několik minut porozprávěl.

 

Její návštěvy příbuzných začaly povážlivě řídnout! Po dalších, asi třech týdnech, byla přeložena na oddělení LDN. A konečně jí přišla početná rodinná návštěva! Syn se snachou, sestra a vnuk s vnučkou. S povzdálí jsem útržkovitě zaslechl jejich rozhovor a uceleně jej poskládal.

„Promiňte nám, maminko, že jsme nepřišli už dříve. Však víte. Máme tolik práce, že nám z toho jde hlava kolem!“

Stařenka snaše shovívavě přikyvovala do doby, nežli její zrak zabloudil ke Kubovým nohám.

„Co ten kluk má na nohou.  Sandále?  V tomhle nečase venku? Vždyť má ponožky celé promáčené!“

Snacha na tchýni smutně pohlédla.

„Ach jo, panímámo. Peněz se nám nedostává. A ta dnešní drahota všude kolem. Však víte…“

A panímáma ze zásuvky stolku vyndala peněženku. Rozhlédla se úkosem po okolí a do dlaně jí diskrétně vtiskla přehnuté bankovky.

„To jste nemusela!“ pronesla snacha a zastrčila peníze do zánovní kabelky.

„Prý máš nějaký šroub v noze. S chůzí už to prý nebude žádná sláva – řekl nám doktor.“

 Pronesl tiše její syn a zvolna přisedl k matce na lůžko.

„A to už k nám nebudeš chodit a hlídat nás, babi?“ zeptala se vnučka.

Nastalo zlověstné ticho. Viditelně polekaná babička pokrčila rozpačitě rameny!

„Neboj, Laděnko! Tvoje babička se přestěhuje ke mně do domku. Bude tam mít komůrku, jen a jen pro sebe. Já se jí budu věnovat a bude o ni postaráno! Budete k nám chodit, děti.  A vezmete sebou i rodiče – viďte, maminko a tatínku?“

Prohlásila s ironickou jízlivostí její sestra a zašilhala směrem k jejímu synovci.

 

Uplynulo několik týdnů a za stařenkou už nikdo nepřišel!

„Kam vás jen, paní, umístíme? Tady nemůžete být věčně! Příští týden se rozhodne co s vámi. Chtěli jsme záležitost konzultovat s vaším synem i snachou. Ale stále skrze svoji pracovní vytíženost schůzku odkládají. Teď se k nim už nedovoláme vůbec! A vám, alespoň telefonují?“

Otázala se staniční sestra, která listovala v jejích záznamech. Stařenka v té chvíli měla v očích slzy a zavrtěla hlavou. Od té chvíle téměř nepromluvila! Jen ležela a civěla do bílého stropu.

Po dalším týdnu jsem stál u jejího osiřelého lůžka.

„Odvezli jí nedaleko na Výšinu, Domova pro seniory.“ odpověděla sestra z oddělení na dotaz.

 

Nastal sváteční adventní čas.

Nedalo mi to a vydal se na stařenku podívat. Ležela na lůžku v dvoulůžkovém pokoji. A jak jinak. Dívala se opět do bílého stropu! Vykouzlil jsem usměv a vesele pozdravil. Ale ona jen chabě zareagovala. V očích jí poskočila jiskřička a v náznaku odpověděla na pozdrav kývnutím hlavou.

„Takhle tu leží od té doby, co jí přivezli!“ prohlásila její spolubydlící, která stála u okna a pojídala banán.

Už z kraje ledna, jsem se rozvzpomenul na stařenku, zdali jí na svátky vzala rodina k sobě. Nevím proč, ale nešla mi z hlavy. Skrze zlozvěstné tušení (nebo zbabělosti?) se sám neodvážil ji navštívit. Alespoň formálně, jsem do Domova pro seniory zatelefonoval a doufal, že uslyším dobrou zprávu. Představil jsem se a s dotazem udal její jméno.

„Jo, paní Madlenka… Ta na osmičce? Ta včera zemřela! Přišla nám to oznámit na večír její spolubydlící až po skoro pěti hodinách jejího exitu. To víte.  Kdo to mohl jen tušit? Když nám tady celé dny hleděla jen do stropu…

 

Anabáze brigádníka - sanitáře, byla u konce. Na chodbě odd. Porodnice, jsem míjel prim. Beznosku alias Otvíráka.  Pozdravem jsme se míjeli, ale on pojednou zprudka zastavil, otočil se a zvolal.

„Hou, to je náš elév, brigadýr. Ještě děláte po odpoledních sanitáře? Pospícháte? Jestli ne, tak mě prosím doprovoďte. Mám cestu na Internu. Jsem na vaší zkušenost zvědav a cestou mi o tom povyprávíte.“

V stručnosti jsem mu měsíční „brigádu“ přiblížil a na konci s lítostí povyprávěl o osudu stařenky Madlenky. Primář pozorně naslouchal a potřásl hlavou. Zastavil se a zadíval se mi do očí.

„To je pěkné a rád tu empatii u vás vidím, pane budoucí kolego. Máte dobrý základ být opravdu dobrým a váženým lékařem. Jen aby vám to nastálo vydrželo. Víte, ono to není v naší profesi vůbec jednoduché být v dlouholetých střetech s diagnózami pacientů. A udržovat si zároveň k nim i lidskou empatii. Sdílet s každým pocit bolesti a traumata ze zdravotních omezení. Věřte, že i já jsem ve střehu, abych z toho každodenního neutěšeného přídělu, lidsky neotupěl.“ Na chvíli se odmlčel a promnul si bradu. Druhou rukou mi stiskl loket a pozvolna jsme vykročili vpřed.

„Vím, pro vás je ten osud Madlenky traumatický. Ale jako lékaři, s tím opravdu nic neudělají. Lidské vztahy léčit neumíme! Jen můžeme dopomoci, aby člověk byl relativně zdráv a neztratil svoji samostatnost a důstojnost. Pakliže jsme ale na hranici možností… Projít si zkušeností sanitáře, tak to už jste k lidem byl hodně blízko. Nemám pravdu?“ dodal Primář a odkašlal si.

Energicky se zatvářil a rychle se otázal.

„Jaké, že je vaše jméno?“

„Přenosil.“ odvětil jsem. „Pavel Přenosil.“

„Poslyšte, pane Pavle.“ zareagoval a pousmál se.

Jsem rád, že jste si mé doporučení střihnout si sanitáře, nebral jako můj osobní rozmar a vaší degradaci. Jestli nemáte v úmyslu zběhnout z našeho hlavního města a měl zájem pracovat na mém oddělení, tak se u mě po poslední rigorózní zkoušce zastavte mladíče.“

Zmohl jsem se jen na „děkuji, pane Primáři.“ V ústrety už spěchala vrchní sestra a on, zběžně pohlédl na hodinky.

„Však už jsem tady!“ odvětil na sestřino rozmáchlé gesto a přidal na kroku.

Díval jsem se za nimi. Trochu korpulentní staniční rázovala vedle vytáhlého, o hlavu většího primáře, kterému vlál za zády rozepnutý bílý plášť. Ještě pár kroků… a oba zmizeli za rohem dlouhé chodby.

 

Na urgentním přijmu zavyla siréna přijíždějící sanitky. Žulových kostek nájezdové rampy se poplašeně zvedlo hejno vrabců. Takový fádní pohled na všední den, jedné z nemocničních krabiček budov poslední záchrany.

Z oken oddělení porodnice se ozval dětský pláč. Člověk začíná život první slzou a někdy jí svůj život ukončí. Jen škoda, že si nemůžeme předem vybrat… jen tu první.        

 

       

 

 

 

                                                                                                          

       

  

 

 

       

 

 

 

Autor šerý, 28.06.2022
Přečteno 311x
Tipy 28
Poslední tipující: cappuccinogirl, Kaprikorn, Valík, umělec2, Amonasr, jitoush, Fialový metal, Frr, Sonador, Olin_Petrzelka, ...
ikonkaKomentáře (24)
ikonkaKomentujících (11)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Tak tohle byl hoooodně smutnej pohled na realitu života... vím, že to tak je... mám podobnou zkušenost... a je mi z toho nanic... jsem na tohle docela cíťa...a drtí mně to...a to se mně to ani netýká...
Zatraceně, moc ráda jsem četla, ale fofrem jdu najít něco veselejšího...bo tohle...
skoro mně mrzí, že umíš tak dobře psát a vyjadřovat se skrze písmenka, protože kdyby jsi byl psavec na houby, asi by ty emoce, který z tohohle na mne skočily, nebyly tak silný ...
Ufff, hlubokej povzdech nad tímhle... a hlubokej náběr vzduchu do plic...

06.12.2023 17:49:19 | cappuccinogirl

Mnoho povídek k popukání zde nemám. Snad jen s černým humorem. Jsem borec, nebo Nevražděte babičky a.p.
Díky za zpětnou vazbu a děkuji Ti*

06.12.2023 22:26:20 | šerý

Přímé, bez ironického zákrutu. Není třeba bát se silných emocí a ředit je odstupem. Na opravdovosti není nic falešného.
Taky jsem byl sanitář (na civilce). Já ale koukal, kdy už bude padla. Mladej debil.

12.09.2022 21:42:48 | Kaprikorn

Těší mě, že sis přečetl Kuprikorne. Sdílet tristní životní "příběhy" lidí v mezních situacích, je sice traumatické ale i poučné. Řeči o lásce k bližnému by člověk měl brát s rezervou. Až hmatatelné skutky ukáží lidský charakter.
Děkuji Ti*

12.09.2022 23:31:14 | šerý

Krásné, pravdivé.... a jak píše Vivienka: "Dát kus ze svého času". Nádherně jsi napsal, že lidskost není povinnost. Ale zdobí naše srdce. Všichni jednou budeme staří, všichni doufáme, že stáří proběhne lépe než u stařenky Madlenky. Čas je relativní hodnota. Fakt moc krásně napsané, klobouk dolů. Moc se mi líbí.

25.08.2022 12:58:34 | Valík

Jsem potěšen reakcí na moji povídku Valíku. Velké díky, za krásný a sdíleně empatický komentář*

31.08.2022 22:12:23 | šerý

S něhou, dojetím, pochopením vnímám napsaná slova a stydím se za některé své prohřešky, které už nemohu odčinit. A Tobě děkuji za přiblížení psychiky doktorů. A srovnání s Baťou je poučné a myslím, že i potřebné. A ten primář Ti byl tím Baťou. Ahoj

13.07.2022 19:58:16 | umělec2

Kdo někdy nehřešil? Jsme jen lidé... ale výčitka v nás, nás pravě nasměruje k tomu, se chovat k ostatním jako člověk. Pokud hřích není těžkým zločinem, tak nám svědomí jistě odpustí.
Potěšils mně, že ses u mého dílka zamyslel a sem si nahlédl. Děkuji Ti Umělče2*

14.07.2022 21:59:05 | šerý

....Připomělo mi to,jak se moje mamka starala o tatínka.Jezdívala jsem za nimi a
uvědomuji si,jak táta byl mamce vděčný,jak dozrál do dokonalé vděčnosti a pak tak i,v klidu, odešel,jak pírko když jej jemně vánek nadnáší a ono lehoulince padá k zemi.....někde tady v básních je ten prožitek vetknut....
Tak je teď řada na mně...postarat se o maminku.....až bude potřeba,i když jí přeji,ať má svoji mentální i fyzickou sílu až do konce,ať nikdy nemusí ležet,jako můj táta ležíval...Šeráčku,vnímám cit z Tvé povídky....ano,plná citu....Ji.

29.06.2022 22:36:09 | jitoush

Jak rád bych zavolal tátovi a mámě...

13.07.2022 19:59:24 | umělec2

...Rozumím Ti.....Ji.

15.07.2022 21:54:44 | jitoush

Ach, má Bylinko. Kdyby člověk do budoucna věděl... a nebo ne, možná dobře, že neví! Asi je to i o úctě k člověku. Odpozoroval jsem, jak se dokáží lidé na venkově pomlouvat a do krve hádat, nesnášet. Ale když místní rodák skoná, nezjištně jdou mu hromadně na pohřeb. Tak nějak, že se to z úcty k člověku sluší. Pro někoho i důležité, zemřít mezi blízkými a doma. Ono vše to má jedno společné. Na přichod smrti nebýt sám a odejít důstojně.
Děkuji Jituško, že sis prošla mým smutným "tunýlkem" povídky. Avšak nad tunýlkem, stále svítí slunce*

30.06.2022 01:04:24 | šerý

Karle, povídka Tvá mě dojala-přesvědčivě o ní píše Vivien...ano-žádné prvoplánové lítostnění a epilog povídky jest opravdovým kolotáním mízy
obdivuhodného, leč též zranitelného kmenu Stromu Života. /..více méně opuštěn v diaspoře mého pidibytu, vydán rozmarům svého poškozeného dechu někdy pokradmu uvažuju o životě v nějakém staříkovském outulku s pečovatelskou službou...
chvílemi poléván ruměncem úzkosti z nejisté existence budoucího "pobytu".../**** Tvůj obdivuhodný text...nenechá snad na pochybách většinu čtenářstva... ST*

29.06.2022 08:56:51 | Frr

Au, nerad bych tě povídkou rozesmutnil. Však si myslím, že se svou dobrou, vřelou a moudrou povahou bys našel dušičku flétničku, se kterou by sis zvesela souzněl a pobyl. Jen se rozhlížej... možná ani netušíš. I spousty žen někdy hledají možnosti si pohovořit, dobrou krmi tvořit a hřejivé teplo souznění.*

Hodně dám na tvůj názor na moji tvorbu. A že se ti povídka zamlouvá, tak hej ejchuchu hej!
Jen pošťouchni v sobě veselého ptáčka ať probudí se. Však i on dobře ví, že jen kdo má rád život, tak se usmívá. Přeji štědrá rána a do večera jen spokojenost Jiří*

29.06.2022 18:44:26 | šerý

Krásně napsané, empatické jedince nutící k zamyšlení, ti ostatní to bohužel nepochopí, dokud sami nebudou zírat do stropu. Tedy, pokud se toho dožijí.
Děkuji.

28.06.2022 23:35:47 | Olin_Petrzelka

To je fakt. "Necítíš chladu, když stářím jsi v protikladu."
Záleží na empatii a sociální cítění. Ono když je člověku opravdu ouzko měl by se nějak - alespoň zabavit a nezůstávat dlouho sám. Ale v mnoha případech tomu tak je a když ne z široké rodiny, tak dobří lidé a přátelé. Lidskost není povinná. Ale zdobí naše srdce.
To je prima Oline, že ses u mě zastavil. *

29.06.2022 12:49:34 | šerý

Dobře napsaná, ono se jim to jednou vrátí, některým věcem začínám věřit.

28.06.2022 22:47:00 | Philogyny

Tak snad alespoň, že můžeme doufat. Těší mě Vaše nahlédnutí povídky. Velke díky Philogyny*

29.06.2022 02:46:39 | šerý

Strop stáří, jaký "nápaditý" dvojvýznam, bohužel ty uvozovky ... zřejmě nic nápaditého na ani jednom stropu nenajdu. Nezbývá než věřit, že nás v tom naši nejbližší nenechají a aspoň o jakous takous nápaditost se postarají, a nezbude jen ten strop. Přemýšlela jsem, co takového to může být a vlastně to není nic složité, potěšit návštěvou, zavézt do zahrady, pustit hudbu, číst knihu, vzpomínám si, jak mi sestřičky říkaly, ať přinesu cédéčka, co měl rád, že sluch odchází poslední, a také, vzít za ruku, držet dlaň, pohladit tvář, hovořit, připomenout krásu prožitého. Dát blízkému ze svého, času.

Kájo, tvá povídka je skvěle napsaná, nenadbíhá sterilní mravnosti ani nepřehání v lidském pochybení, a to se mi líbí, protože život není jen černobílý.

28.06.2022 21:27:35 | Vivien

Trefa, Vivienko! "Dát blízkému ze svého času." Tak málo a přesto tolik pro mnohé. Nejošklivějším zaklínadlem a alibi, je nedostatek času. Znal jsem a znám, takovýchto ve věku strádajích několik. Zde je to už velmi letitý příběh. Dnes se čas zrychluje o to více. Jistě že není zde vhodné jen moralizovat, protože lidský život je unikátní a každého je vysostné právo, jak si s ním naloží. Lidé směňují čas za peníze a prožitky. Nejhůře jsou na tom lidé v hodně vysokém věku, kteří přežijí své příbuzné a nové výhonky se jim vzdalují! Říkám si. Kde je opravdu lidský strop života, když postrádáme s někým blízkým sounáležitost i podněty k radosti?
Jsem moc rád, že přečetlas a napsala pěkný vzkaz. Děkuji, Vivienko*

29.06.2022 00:30:44 | šerý

Ráda jsem si přečetla.

28.06.2022 20:50:00 | mkinka

Tak to mě moc těší, Mkinko*

28.06.2022 20:51:04 | šerý

A zdravím od kočiček a zítra se mnou stvoří kus mňoukavých básniček.

28.06.2022 20:59:07 | mkinka

:-)

28.06.2022 21:05:05 | šerý

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí