Renovace duše 3

Renovace duše 3

Anotace: Můj život na pokračování…

Sbírka: Renovace duše

Bytová krize na nás vycenila zuby. Původní cena našeho malého panelákového bytu je už neplatná. Město zvyšuje cenu až někam do stratosféry. Kdybychom si vydělali stejně eur jako korun, neřeknu půl slova.
Jarda, kolega z fotosazby, má také bytový problém - žena ho vyhazuje od stolu, lože a samozřejmě z bytu.
Další postižení jsou Vondráčkovi. Pronájem v domku končí. Majitel tam nastěhuje své příbuzné. Iva je na práškách a Pavel shání nejen byt, ale taky ateliér.
Desátý rok se oba živí na volné noze. Pro mě důvod k závisti. Iva dávno zanechala úřednické kariéry a zakotvila u keramiky. Tam by rád zakotvil asi kdekdo, ale živit se tím... to není jen tak. Z Pavla, jejího muže, byl málem hajný. Na lesnické učiliště vzpomíná rád a často. Potom šel na hořickou umělecko-průmyslovou „šutrárnu“. Ani toho nelituje. Nebyl to ztracený čas. Kámen sice opustil, ale srdce tvůrce mu zůstalo. Od štětců a olejomalby přebíhá ke dřevu a zpět. Začátky měl krušný, ale vydržel. Tedy, on i jeho žena. Mám radost, že se Pavel chytil - vystavuje, prodává. Vydělává si tím, co ho BAVÍ. Kolik z nás tohle o sobě může říct? Jeden z tisíce? Přehnal jsem to? Na kterou stranu?

My, potenciální bezdomovci, jsme se sešli u Vondráčků – Ivy a Pavla - na „schůzi“.
„Už jsem si tu zvykla,“ povídá Iva. „Považovala jsem domek za vlastní... asi to byla chyba. Ke všemu kolem mám určitý vztah. Sere mě to...“
„Takhle jsi nikdy nemluvila,“ diví se Pavel. „Já vím, že tě to vykolejilo...“
„...další důvod k přemýšlení. Nějaký řešení se snad najde,“ promluvil intelektuál Jarda. Jeho slovo má váhu. Už pro jeho fyzickou rozložitost.
„Já bych tedy jedno řešení měl," povídám dost nesměle, "ale je to asi kravina,“.
„Nó, to si poslechněte...“ posmívá se moje žena Jana, která ví, o co jde.
„Ven s tím,“ povzbudil mě Jarda.
„Za Přeloučí, v Krasnicích, je domek, do kterého se nikomu nechce. Místní výbor ho už druhý rok prodává a cena už slezla na dvěstě deset tisíc. Je velkej pro nás pro všechny. I na ateliér by zbylo.“
„Krasnice znám, tam máte blízko chatu, že jo?“ říká Iva.
„A není to nějaká ratejna? Proč není ten barák prodanej?“ zajímá se Pavel.
„Jelínkovi říkali, že tam straší,“ zdvihá Jana prst.
„To je volovina, ale krásnej barák to teda není... je to jen návrh. Však se zítra nestěhujem,“ povídám.
„Já mám jenom obavu,“ uvažuje Jarda, „že teď jsme sice kamarádi... po roce společné domácnosti se sežerem.“
„Zase myslíš na to žrádlo, Jarouši, ale jinak - správná připomínka,“ pokyvuju hlavou. „To mě taky napadlo. Jestli zvládneme ponorkovou nemoc, je vyhráno. A kdo nevydrží, ostatní ho musí vyplatit.“
„Neumím si představit bydlení jinde než tady v Hradci," teskní moje ženuška. "Já i Honza jsme se tady narodili, vlastně jsme se odtud nehnuli. Vám by se po Hradci nestýskalo?“
„Stýskalo,“ řekli jsme s Pavlem jedním hlasem.
„Ještě v Krasnicích zdaleka nebydlíme," bouchám dlaní do stolu. "Navrhuju zajet se tam - třeba v sobotu, podívat.“
„Můžu vzít svoji manželku sebou?“ zeptal se Jarda, který je od své ženy opakovaně z bytu vyhazovaný.
Koukáme na něj jako blázni.
„Za ty pohledy mě to stálo, vy volové,“ natřásá se smíchy Jarda. Černý humor má moc rád.

(Pokračování možná do týdne)
Autor Aťan, 10.05.2007
Přečteno 552x
Tipy 2
Poslední tipující: Romana Šamanka Ladyloba
ikonkaKomentáře (12)
ikonkaKomentujících (11)
ikonkaDoporučit (2x)

Komentáře

Jednička s hvězdičkou......:o)

26.08.2007 22:59:00 | Malé nic

..bezva..

20.06.2007 19:06:00 | Žqáry

Perfektně se to čte. Tak jak už někdo řekl - jsem na začátku a už na konci. Až budu mít zase čas, postopím dál a přečtu si pokračování;-)

18.06.2007 10:27:00 | kraaska_

Je to napínavé.Čekala jsem nějaké ozvláštnění a už je tady.Tam bude asi více překvapení-bude to ladit-nebude? Zvědavě se domýšlím a čekám.

14.05.2007 20:54:00 | s.e.n

Koukám, že se nám tu rozvíjí zase nový příběh :-)

14.05.2007 19:11:00 | ona

A přidávám se k Marsé - taky se mi stejská po Bohoušovi.
Vŕŕŕŕŕŕŕ´...
Já mám PROBLÉM!!! Nefunguje bodování - no nic, že to máš, Aťane za sto, o tom žádná. Takže když to nadále nebude bodovat, máš je tu - 100%.
Hele, ale nad Bohoušem se fakt zamysli. (Tudíž nad sebou!!!)

14.05.2007 11:26:00 | Judita

Tys ho chutnal, strýcu?!
:-D
Ale jak jinak, než že máš pravdu - píše fakt príma!!!

14.05.2007 11:21:00 | Judita

Musím se zdržet komentářů přátelé, prý sa už spolem chválit nebudem, "ale pro Vás všechny, je ten Aťan dobrý, že."

14.05.2007 08:15:00 | stryc

Trefa do černého!

11.05.2007 12:21:00 | sluníčko sedmitečné

nejsi náhodou Zdeněk Zapletal?

10.05.2007 23:52:00 | recht

Bohouš už tam není, škoda, tento život by mohla být shoda...Piš Atku, piš!!!

10.05.2007 23:07:00 | Bíša

Jsem začala číst a hned jsem byla na konci... ach jo...Aťane... seš zamilovanej , nebo co ;-))) koukej psát, lenochu! :-)
No jo, dobrý, ale krátký...a chybí mi tam Bohouš :-(

10.05.2007 19:52:00 | no

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí