O pravdě

O pravdě

Anotace: Drobnost o hledání pravdy, podáno jako dialog mezi otcem-učitelem a dcerou-učednicí. Jednoduchost vysvětlení je klíčem k pochopení a já doufám, že mé kratičké dílko tak splní svůj účel :) P.S.: Určeno těm, kdož věci vidí stejně...

„Abys byla svobodná, musíš vidět pravdu,“ usmál se otec na svou dcerušku. Zamyslela se.

„Ale jak poznám, co je pravda?“ zeptala se.

„Je potřeba mnoho lží, aby zakryly jednu pravdu, neb pravda je neměnná a nezničitelná, je základem bytí a je z ní tvořen celý náš svět. Lži podpírají samy sebe, neboť nemohou existovat bez pomoci lidské víry. Lži zamořují tvou hlavičku a ovlivňují tvůj vědomý úsudek – proto se vždy dívej srdcem, maličká, jen tak bude pravda vždy jasná a nezaměnitelná.“

„Když to říkáš, mám z toho dobrý pocit, ale tvým slovům nerozumím,“ postěžovala si smutně dcera. Otec se zasmál.

„Vidíš, tak přece ses dívala srdcem!“ zvolal. „Nemusíš rozumět slovům, jsou jen prostředkem komunikace a nedokážu jimi vyjádřit vše, co cítím. Slova jsou většinou zbraněmi lží, přehlušují totiž hlas tvého srdce. Proto je tak složité učit někoho o pravdě – člověk musí sám zakusit její váhu a ryzost. Nevěš ale hlavu, maličká; jakmile jednou poznáš pravdu, bude pro tebe mnohem snazší ji rozeznat. Pravda se stane tvým mečem svobody, záchytným bodem a jistotou, které se můžeš držet vždy, když na tebe zaútočí lež.“

„Není jiná cesta, jak ji objevit?“

„Moje malá, brzy poznáš, že neexistuje jednodušší a spolehlivější způsob objevování než obyčejný cit. Pravda je všude kolem tebe, jen jí musíš dovolit, aby se ti ukázala. Všechno, co potřebuješ, máš tady,“ ukázal si otec na hruď. „Nemusíš se namáhat a lopotit, protože snaha je prostředkem lži. Stačí když se přestaneš pokoušet pravdu najít – v tu chvíli ji najdeš.“

Dcera se konečně usmála.

„Mám pocit, že už vím, jak na to…“

Autor Lostris Queen, 06.06.2012
Přečteno 682x
Tipy 2
Poslední tipující: nerozhodná holka v mezidobí bez majáku
ikonkaKomentáře (8)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

teď je jen otázka jestli to není lež. :-)
přijde mi, že "pravda"- není vůbec řečeno, co to je- je tu chápána jako "dobrý pocit". Něco, co vychází ze srdce člověka. Proti vycházení z pocitu nic nemám. Ale každý pak svým pocitem vidí "pravdu" jinak. Lidé se pak z dobrých pocitů dobře hádají. Dřív jsem to chtěl udělat, aby to tak nebylo, ale spíš jsem před tím utek...
Jinak je to hodně metaforický- tak metaforický, že tomu opravdu nejde pořádně rozumět. Možná jsi to myslela úplně jinak. Forma dialogu není špatná- i když já bych to asi stavěl v jedný osobě- takle je to pro čtenáře zajímavější.

06.06.2012 14:06:17 | ewon

Díky za komentář :) Ano, to jsem rozhodně myslela jinak :) Ale koneckonců, každý má tu svoji pravdu, jak říkáš. Už tu mám i jiné dílko, publikované spíš pro ty, kdo hledají právě něco takového. Není to o tom, že bych chtěla někomu něco cpát - i já sama hledám a vybírám to, co mi zní uvěřitelně :) Tohle je moje vize, napsala jsem, jak poznám pravdu já - a věř, či nevěř, je to opravdu nádherně snadné, když ti někdo znalejší trochu pomůže, jak na to... Za posledních pár let svého života jsem se takříkajíc posunula hodně daleko, proto ráda poradím i jinému, bude-li o to stát :)
Mimochodem, není to zdaleka tak obrazné, jak by to být mohlo (a jak často bývá) :D, to je asi jen tím, že to prostě vidíš jinak. Oproti předpokladům jsem docela realista a mám ráda, když jsou věci jasné - jenže někdy se opravdu těžko vysvětlují (zvlášť někomu, kdo je zvyklý na něco docela jiného).

06.06.2012 14:50:57 | Lostris Queen

no já jsem holt rejpavej. Neříkám, že to ve mě nic nevyvolává, že bych byl apriori proti všemu. Ale jde mi o to, co ty pojmy znamenaj:
pravda- konkrétně?
vidět srdcem- konkrétně- čím jiným teda vidíš když ne srdcem?
svobodná- co se tím míní?
"slova jsou zbraněmi lží"- ale s ničím jiným než slovama na literu nevystačíme...
snaha je prostředkem lži-- mě to přijde spíš naopak. A teď co je pravda?

můžeš třeba nastínit postoj, nebo se zkusit vyjádřit jinak, jestli se ti to nechce rozebírat. Pak to ale nejde řadit jinam, než mezi pocity.

06.06.2012 15:59:19 | ewon

Oceňuju tvou snahu, ale tohle vážně nebylo psáno pro ty, kdo tomu nerozumějí :) Nějakou dobu se pohybuju mezi lidmi, kteří by rozuměli, co tím chci říct... I ti lidé pořád bojují se lží a tohle jim má pomoct. Právě jsem dostala zprávu od jedné známé, která to před chvilkou četla, a prý jí to pomohlo, když si chtěla šéfovi stěžovat na kolegyni - nakonec to neudělala, protože pochopila, že jestliže je kolegyně zaslepená, není to její problém.
Ber to tak, že je to taková prozaická báseň - u těch se autor taky nerozepisuje na celou knihu. Takových knih, co tyto pojmy vysvětlují obšírně, jsem přečetla spousty, ale toto je miniatura, tudíž je vše řečeno ve zkratce. Pro ty, kterým má slova něco říkají, je to nějako jako kapesní pomocník v těžkých chvílích. Kdyby se lidé víc spoléhali na svou intuici, nemuseli by se věčně ptát, co znamená to a tamto...
Mimochodem, co se týče vysvětlení pojmu "svobodný", Ježíš taky nevysvětloval, co přesně to znamená, protože by házel perly sviním. Pro toho, kdo svobodu nechápe tak, jak ji chápal On, je celkem nemyslitelné ji najednou vnímat jinak. Vyvolalo by to diskuzi, či přímo hádku, která by nikam nevedla, protože lidé mají sklony si stát za svými pravdami (které se obvykle skládají z důmyslného systému lží, kterému věří), a to především když jim je někdo zpochybňuje. Proto také Ježíše málokdo pochopil. Lži se brání dalšími lžemi. Celý systém tohoto světa je postaven na lžích. Já to tak rozhodně vidím, ale jestliže tobě to tak nepřijde, nikdy se nepochopíme, i kdybych ti svá slova vysvětlovala dalšími tisíci...
Jestli ale opravdu chceš blíž poznat, jak jsem to myslela, zkus třeba knihy Miguela Ruize - Čtyři dohody a Hlas poznání - fakt doporučuju ;) Jsou to knihy, které otevírají oči, ale ony oči musejí chtít vidět...

06.06.2012 16:13:06 | Lostris Queen

OK. v pohodě. Ty knížky nejspíš číst nebudu. ale kdo ví. Taky mi občas nějaká padne do oka a dokážu ji vcelku nekriticky obdivovat.
- ale s knížkou právě nemůžeš diskutovat :-) a já tu využívám právě té možnosti. Já bych třeba z tvého textu vůbec nedokázal vyvodit, jestli si stěžovat na kolegyni z práce nebo nestěžovat, tvoji znamý asi jo. :-)
Já jsem někdy až moc vlezlej- to je nedostatkem práce. :)

na čem je postavenej svět? podle mě na tom, že je. Jestli většina lidí lže nebo ne- na to si netroufám odpovědět. Dřív bych možná řek to nebo ono, teď spíš, že nevím.

06.06.2012 16:23:03 | ewon

V pohodě, každej dělá, co může :D... Říkám, že jsem překvapivě racionální člověk, proto jsem tomu sama dlouho nemohla uvěřit - uvnitř jsem cítila, že je to to, co hledám, ale mozek mě prostě vždycky překřičel... :) A to je tím - mozek nemá dost informací, čerpá jen z toho, co vidí, co slyšel, co mu bylo řečeno, co zažil. To tvoje duše a ono "srdce" ví mnohem víc, proto je vždycky lepší věřit jim...
Logicky si třeba můžeš vypočítávat procento pravděpodobnosti, že vyhraješ v loterii na tahle a tahle čísla, ale jen intuice ti může říct, jaká čísla vyhrají stoprocentně (například)... Ale to je každýho věc, na co se spoléhá :). Říkám, tahle drobotina je pro ty, co vidí svět podobně jako já - pro mě je třeba zásadní uvědomit si, na základě čeho jednám. Tohle mi hodně pomáhá :) I ty knihy - ale právě jsou příliš dlouhé :D...
Nicméně díky za komentář, bylo vidět, že jsi nad tím rozhodně přemýšlel - i když teda úplně jinak než já :)

06.06.2012 16:32:33 | Lostris Queen

si nemyslím, že bys byla racionální člověk, když tomu věříš. Ale to, že si to myslím o sobě (občas) je jen další omyl.
Nicméně; z racionality (byť jsme vůbec neřekli co tím jeden nebo druhej myslíme) se žít nedá... V tom je asi celej ten vtip. A pak je otázka podle čeho žít- ty sis vybrala tohle- a to ti nijak neberu. Někdo si vybere něco jinýho a já tak nějak nevím, co si vybrat... už jenom na literu, kde je pár desítek lidí je vidět, kolik je možností...
- je dobře když to někomu pomůže, cos napsala. Na toho Ruize jsem přes internet už asi narazil...

06.06.2012 16:38:55 | ewon

Přesně, je spousta možností :) Je fajn, když už se člověk nemusí potloukat, protože už si vybral... Já nic nekomplikuju (už ne :D) a je mi dobře, mám z toho radost, a o to hlavně jde :)..
Jj, to věřím. Kdyby ses někdy nudil, třeba zkus ;)

06.06.2012 17:29:01 | Lostris Queen

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí