Jak vzniklo kyselo

Jak vzniklo kyselo

Anotace: Kyselo je kérkonošská políuka, což se dá zjistit i z následující pouídky. Nejvěčí pérdel je, hdyž si autor spuete kyseuo s kulajdou... (:-D

*

Jednou dávno, když eště Kérkonoše byuy placatý a jedinej Němec tam byu jen Trautenberk, byu Krakonoš vobyčejnej, línej, aue šíleně zuomyseunej hajnej. Trautenberk (von byu stejně houno Němec, měu jen takový méno) už měu šecku zvěř vystřílenou a zbytek se přestěhovau na krakonošovo, protože zvěř neni blbá - bylo jí to jasný: dědek už byu línej i vytáhnout do lesa s flintou. Ta lenost Krakonoše aue přešua, když mu sojka vykecaua, že dotyčnej (tedy jako Trautenberk) mu chodí stříuet na jeho, krakonošovo. Sojka, ta kráva jedna, neměua nic lepčího na práci, než špízovat Trautenberka a jakmiue ten vytáh s flintou do lesa, lítua to Krakonošoj vysuepičit. To už byuo samo vo sobě diuný: sojka a slepičí...

No - byuo to tak.

Starej - línej nelínej - vzal flintu, kyj a mazau jak za mlada, aby byu na fleku dříu než Trauťák. Dupau jak kůň, funěl jak medvěd a pro zvířata, který ani todue nepřivedlo z míry, začau nakonec mlátit do stromů tím kyjem a bylo vymuácíno. Zvěř byla šecka v hajzlu... Trautes přišel a jediný, na co mohl střeuit, byl zaječí vocásek (to je taková tráva, co ten vocásek strašně šikouně imituje).
Vrátiu se domu sám, pes mu zdrhnuu v lese, že si tedy jako uvaří brambory ke kousku flákoty, co si skovau vodvčíra. De tedy do špajzu, ale flákota nikde. Zakleu, až Krakonošoj spad hrnek z police. Tomu taky hnedky došuo, vo co de, jako že Trautymu pes sežrau flákotu a místo, aby se rozčilovau nad rozbitym hrnkem, řvau smíchy jako po šestý Staromyslivecký.

Trauťas, až je mi ho líto, sráče, šeu do sklepa, že si tedy uvaří jen brambory a k nim že si dá smetanu. Čokl se válí na dvoře u boudy a mordu má vod barvy (pro ty co nejsou myslivci: vod krve, víme?). Ještě kvůli tý flákotě nasranej jak nočník hodiu po čokloj šutr. Netrefiu, pes ani neuhejbau, jen zavrtěu chvostem a mysleu si svý. Příde tedy Trautus do sklepa, nabere brambor do hrnce, votočí se pro smetanu na polici a ejhle! smetana zdrclá, kyseuá jak neupřimnej úsměv. Zatvářiu se kysele, jako ta smetana. Potom čuc a hale: voni mu za to ale vedue brambor vyrostly žampiony. Řek si: v nouzi pes i trávu kouše, sebrau brambory, žampiony a kyselou smetanu, nahoře v senci to pak uvařiu všecko dohromady. Než se to uvařilo, zašeu na zahradu. Hodiu po psoj eště jeden šutr, samo že zase netrefiu... Pes se chechtat neumí, tak si jen přeložiu tlapy jednu přes druhou, na Trauta vyplázl jazyk a volíznul si fousy. Trauťák další šutr nenašeu, házel po psovi tak často, že mu na dvorku nezbyl ani jeden. Máv rukou a zapad za vrátky na zahradu.

Za barákem nadrhnul trochu kmínku, natrhau trochu kopru, vrátil se s nim do sence, nasekau ho dohromady s mladou kopřivou, hodiu to šecko do toho vaření a tak vzniklo kyselo. S kopřivou, jo? s kopřivou...

To jen my, zfajnovělý, si dáváme do kyseua sekanou zeuenou petržeu a místo žampionů bíuý hříbky...

Autor aravara, 09.01.2018
Přečteno 627x
Tipy 9
Poslední tipující: enigman, Malá mořská víla, Šípková Růženka, Amonasr
ikonkaKomentáře (7)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

prej že se pes neumí chechtat?...hahahaf

17.01.2018 13:35:18 | enigman

Panebože - co ty všecko neumíš - ještě ke všemu jsi top imitátor... už hledám buřta!

18.01.2018 10:13:38 | aravara

Nádhera...ještěééé!!!ST

13.01.2018 19:52:27 | Malá mořská víla

Něco zase přinde, ale co by to tak mělo být... hm

18.01.2018 10:10:48 | aravara

Nevim snaď zas neco z lesa, to je jedno hlavně aby to bylo zas po Vašem ;)

19.01.2018 21:52:33 | Malá mořská víla

Prima.ST* A jestli je to prauda nebo ne. Ale klidně bych Ti i uvěřila.

09.01.2018 20:15:05 | Šípková Růženka

Je to pravda: kamarádka z Kérkonoš mi napsaua, že ortodoxní Kérkonošák by takhle kyselo nevařiu. Je to tak, já vám vlastně popisoval kulajdu, která se ještě v každém kraji vaří ináč. Mně ji naučiu Bohouš Fišar z Čisté, je to 46 let a tak jsem to smotau uvšecko dahromady.

15.01.2018 12:53:36 | aravara

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí