V jiné roli III

V jiné roli III

Anotace: pokračování koňácké

První ráno. Den „D“

Uplynuly více než dvě desítky let od dob, kdy jsem obouval kanady dnes a denně. Už ani nevím, jak správně provléci kožené řemínky skrz čtverečky v horní části krycího límce obepínajícího podstatné části holení.

Nedbale provleču kožené řemínky, jen tak, s vědomím, že dokonale je upevním až pod kopcem těžby.

U dveří bytu popadnu batoh s dvěma litry vody i menší svačinkou. V pět hodin ráno přejdu most, na jehož druhém konci už čeká muž po padesátce v japonském terénním voze z roku 2000.

Asi po deseti kilometrech jízdy zastavujeme, přičemž přestupujeme do staré felicie combi, kde již sedí dva mladší muži do třiceti let. Padesátník se synem za jízdy jedí suchý chléb, k němuž přikusují velké kusy klobás. Vše zapíjejí levnou limonádou z některého z řetězců.

Tak po čtyřiceti kilometrech vystupujeme z auta společně pětadvacetiletým synem staršího muže. Po vydatné snídani v autě měl blažený výraz ve tváři.

Nenadchne pohled na stoletý, oprýskaný dům, neudržovaný malý dvůr, nejmenší vyráběnou AVII. Za sprostých slov, ze schodů domu sestupoval majitel koní.

V koutku úst měl oharek cigarety.

Otočil se na mě:

„Tak pojď, podíváš se, jak strojím koně“

Já, mladý kolega i majitel mizíme v útrobách malé stáje pro dva koně – sedmiletého hřebce a tříletou kobylku.

Sleduji oba muže, jak dávají okolo hlavy koní podušku, chomout, opratě, následně vyvádějí koně ke spuštěnému čelu Avie.

Dvěma křiky donutí majitel vyběhnout hřebce na korbu, na kobylu muset řvát déle, aby nakonec nastoupila.

Při řízení Avie majitel ve středním věku kouří domácky balené cigarety, vztekle odpaluje jednu od druhé.

Tři muži jedou v kabině Avie, která je plná dýmu z podřadného tabáku.

Po dvaceti kilometrech konečně dorážíme k odstavnému místu pro Avii.

Majitel umně vede koně z korby dolů.

U lesa dokončuje strojení koní.

Na lesní cestu vstupuje majitel koní, mládenec, kobyla, hřebec a za nimi rozvážně já.

Po dvou stovkách metrů po úzké cestě naproti koním mířil traktor s kládami v délce osmi metrů.

Majitel i mládenec zakřičeli téměř unisono:

„ČEHÝ!“ a „JDI!“

Koně bez váhání odbočili prudce doleva, překonali příkop, hbitě vystoupili na okraj mírnějšího kopce.

Traktor s kládami dýchavičně projel uvolněnou lesní cestou.

Bylo obdivuhodné, sledovat razanci i rychlost koní při zdolávání příkopu i spodní části kopce…
Autor kudlankaW, 14.08.2016
Přečteno 567x
Tipy 8
Poslední tipující: Jort, Amonasr, Philogyny1
ikonkaKomentáře (12)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Já čekám, co napíšeš ohledně chování koňáků vůči koním, těším se na pokračování...

14.08.2016 17:28:12 | Philogyny1

Mno.
Nevim, zda se chci sirit o zkusenosti, kterou jsem videl jak drezuroval konak kone pri pokusu o vytazeni klady ci lepereceno stromu...
Neco napisu spise o svych zkusenostech co jsem prozival u vedeni kone, anebo tazeni klady.
Co ty na to?

14.08.2016 18:56:52 | kudlankaW

Já to prostředí tak trochu znám, ti koně...vím, jak to chodí a je mi jich hrozně líto, asi to bude všude tak nějak stejné, je to těžká a nebezpečná práce pro koně i pro lidi...

14.08.2016 19:14:59 | Philogyny1

Ano,
Mas naprostou pravdu, vnimava Philogyny.
Pokud bych vypsal co jsem za pouhe dva dny videl, nekomu by nemuselo byt pri cteni nejlepe...

14.08.2016 20:31:20 | kudlankaW

Děkuji, jsem ráda, že si rozumíme a vnímáme to podobně.
Život není jen romantika...

15.08.2016 08:43:51 | Philogyny1

Ano, to tedy nebyva, ctena Philogyny

15.08.2016 19:38:58 | kudlankaW

jiný svět, viď :)

14.08.2016 12:15:21 | maryshka

Ano,
To tedy je, zcela jiny, tvrdy, tak zemity

14.08.2016 12:21:25 | kudlankaW

dobrodružství?

14.08.2016 12:24:27 | maryshka

Ano.
Ale zejmena drina, po par hodinach uz chodis do kopce jen silou vule, v decilitrech potu, chradnoucich hlasivek z neustalych povelu koni, ktere jsou v podstate nekoncici.
Kun je potrebuje aby vedel co ma delat.
Musi se s pohunkem, kocim, szit.
Chce to cas.
Mi stacily dva dny, zrejme bych to dlouhodobe nedokazal fyzicky delat.

14.08.2016 12:28:28 | kudlankaW

hm, to sžívání... ale zase se mi líbilo, jak jasné byly instrukce :)

14.08.2016 12:41:29 | maryshka

To ano :-)

14.08.2016 12:42:03 | kudlankaW

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí