Jean Poiret: KLEC BLÁZNŮ (recenze)

Jean Poiret: KLEC BLÁZNŮ (recenze)

Anotace: Skvělá zábava a rozesmáté publikum v Divadle Radka Brzobohatého

 

Jean Poiret: KLEC BLÁZNŮ (recenze)

 

Režie: Robert Bellan

Divadlo Radka Brzobohatého, Praha

23.1.2014

 

 

Tato bláznivá komedie z prostředí kolem nočního podniku s travesti show, jehož majiteli jsou dva homosexuálové, kteří vychovali syna jednoho z nich a ten se má ženit, je poměrně známá z úspěšné francouzské filmové verze i následného amerického remaku.  Předcházela jim však právě tato divadelní hra, která se v sedmdesátých letech stala dokonce nejúspěšnější francouzskou divadelní komedií. Před lety uvádělo její muzikálovou mutaci s diváckým ohlasem Hudební divadlo Karlín.

 

Žánr  ztřeštěných komedií je sice  divácky vděčný a světová dramatická tvorba by se bez něj už po staletí neobešla, málokdy však i ty  prověřené a x-krát recyklované kousky osloví zrovna mě –  mám přeci jen trochu jiný naturel a nepatřím právě mezi ty diváky, kteří po tomto typu zábavy lační. Jelikož  ale dobře znám právě filmové verze a vždy jsem se u nich skvěle bavil, neměl jsem tentokrát nějakou obavu z návštěvy této inscenace a byl jsem naopak docela zvědavý, jak se soubor Divadla Radka Brzobohatého předvede právě v této poloze.

 

Barevně pestře pojatá scéna bytu homosexuálního páru umístěného přímo nad nočním podnikem byla sice až přeplněná falickými symboly doslovně ztvárněnými v nejrůznějších předmětech interiéru,  jejich vtipné použití však nepřesáhlo hranici trapného nevkusu a spíše navodilo předem bláznivě uvolněnou atmosféru celého představení. Když se však děj začal odvíjet nekonečným přehrávaným štkaním jedné z hlavních hrdinek – obtloustlé hvězdy travesti show Albína, navlečeného do blýskavé operetní róby ověšené všemožnými třpytkami a hystericky uraženého z předchozích narážek svého partnera, začal jsem mít o pojetí večera mírné obavy.  Naštěstí to byl jediný znepokojivý moment za celou dobu představení a mé obavy se rychle rozplynuly.

 

V první polovině před přestávkou hra žije z všemožného předvádění peripetií života  netradičního páru hlavních hrdinů, jejich absurdních dialogů, známých „buzně“ zženštilých gest, pohybů, hlasových projevů, travesti výstupů atd. Vše je podáno sice nadmíru směšně a komicky, nikdy to však nepřechází až do nějaké pohrdavé trapnosti či naopak křečovitých poloh při přehrávání, ke kterým tak často sklouzávají v podobných situacích např. TV baviči, takže publikum se královsky baví, stejně jako samotní herci, kteří  si své role evidentně užívají, a smích tak nikdy nemusí přecházet do úšklebku. I jinak orientovaní diváci v publiku tedy mohou trénovat s chutí, naplno a bez zaváhání své bránice spolu se všemi ostatními.

 

Na konci první půle oznámí syn chystanou svatbu a s tím spojenou návštěvu své nevěsty ve společnosti jejích konzervativně založených rodičů, přičemž budoucí tchán je dokonce kandidátem  na poslance v daném volebním okrsku za stranu TRM (Tradice, Rodina, Morálka). Po přestávce se tak hra přesouvá do poněkud jiné polohy, kdy se homosexuální domácnost přeměňuje ve stylu „potěmkinovské vesnice“ v pokus skloubit svůj obraz života s konzervativně náboženskými představami rodičů nevěsty, což je samozřejmě předem odsouzeno k nezdaru a skýtá další nekonečnou plejádu možných nedorozumění,  absurdních situací a neustále se proměňujících ztřeštěně komických poloh.  I přes tato nová úskalí propluli všichni herci a tentokrát už i herečky na scéně bravurně, komedie neztratila nic ze svého spádu a švihu, naopak uvolněná a zábavná atmosféra na jevišti i v hledišti postupně gradovala a při bláznivém hudebním a tanečním travesti finále všech postav  se diváci evidentně skvěle bavili a od srdce i nahlas smáli. Výborná hudba Ondřeje Brzobohatého k tomu nepochybně také přispěla.

 

Nejen samotným dějem, ale i způsobem ztvárnění celým zúčastněným týmem Divadla Radka Brzobohatého se tato komedie zjevné jinakosti sice s nefalšovanou chutí  a od plic směje, ale neposmívá,  naopak právu na ni odlehčeně zábavnou a nenásilnou formou přitaká. Nevysmívá se však vysloveně ani konzervativně založeným lidem, takže i rodičům nevěsty zachovává i přes jejich zjevné šosáctví nezbytnou míru lidské důstojnosti. Všichni diváci se tak mohou během představení opravdu královsky bavit, královsky si odpočinout a nevědomky se smát i tomu, že král je nahý, přičemž  tím nahým králem je vlastně i každý z nich sám. Bláznivost a ztřeštěnost tak v tomto případě rozhodně není samoúčelná, aniž by přitom měla sebemenší potřebu byť jen náznakem zdvíhat prst. A to je možná právě i ten důvod, proč se představení tolik líbilo i mně a mému příteli. Návštěvu této komedie tak můžeme bez uzardění doporučit bez rozdílu všem, kdo se chtějí uvolněně a pořádně zasmát a  třeba si přitom i vyčistit hlavu od každodenních starostí.

 

 

Hodnocení: 95%

 

 

Praha, 24.1.2014

  

 

http://www.youtube.com/watch?v=5Qzyt0Rubzo

 

http://www.divadlorb.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=31&Itemid=25

 

 

Autor Amonasr, 24.01.2014
Přečteno 1448x
Tipy 10
Poslední tipující: enigman, isisleo, Sýkorka07, hanele m., jitoush
ikonkaKomentáře (17)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

divadlo mám daleko ale film je super...jeden z mála na který se můžu podívat znovu...

30.01.2014 09:56:52 | enigman

;-)

30.01.2014 09:57:40 | Amonasr

:-)))..jako vždy..1*

25.01.2014 19:47:04 | isisleo

:-D Připadám si jako šprt... ;-))

25.01.2014 22:25:04 | Amonasr

:-))..ale jdi..každému co jeho jest..;-)

26.01.2014 07:35:05 | isisleo

Tak Ti teda děkuju... ;-)))

26.01.2014 12:11:34 | Amonasr

:-)))..

26.01.2014 19:44:42 | isisleo

Obě filmová zpracování jsem viděla a patří mezi mé nejoblíbenější komedie. Jedna z mála, na které se vydržím dívat až do konce, a to trvá přes 2 hodiny. Divadelní hra v podání našich herců, podle této recenze, stála určitě za to. To bych si šlehla do žíly hned. Budu se těšit až dorazí do Brna. Za bezva recenzi ST. :O)

25.01.2014 14:43:40 | Tichá meluzína

Díky za zastavení, třeba se i divadlo s tím někde poblíž vás zastaví, viděl jsem, že se s tím toulají i po republice... ;-)) Umím si živě představit, jak se u toho hlasitě směješ... :-)))

25.01.2014 16:02:40 | Amonasr

děkuju za připomenutí - už jsem několikrát chtěla kouknout na film a pokaždé mi nějak utekl - ale pražská divadla mám z ruky :o(
takže už hledám film :o)

24.01.2014 20:58:51 | hanele m.

To mě těší, že jsem Tě inspiroval ke shlédnutí filmu :-D Tak si to užij, pokud se tak už nestalo ;-))

24.01.2014 23:21:13 | Amonasr

ještě ne - teprve jsem ho uložila do fronty :o)

24.01.2014 23:26:35 | hanele m.

Tak se na něj můžeš aspoň těšit ;-))

24.01.2014 23:27:19 | Amonasr

ano, velmi intenzivně a zodpovědně :o)

24.01.2014 23:29:55 | hanele m.

Ta zodpovědnost Tě snad přejde, intenzita doufám ne... :-D

24.01.2014 23:31:33 | Amonasr

Rozený recenzent...../úsměv/.Ji.

24.01.2014 19:57:24 | jitoush

Díky ;-)

24.01.2014 19:59:17 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí