Nesmyslem za smyslem

Nesmyslem za smyslem

Anotace: Trochu jiná vernisáž. v posledních třech dnech jsem absolvovala tři výstavy. O dvou se dočtete šude - o této třetí zaručeně nikde.

 

NESMYSLEM ZA SMYSLEM

aneb Malovat může každý

 

Takavárna, Na Topolce 2, Praha 4,

6 - 31. 10. 2014

 

Může opravdu malovat každý?

Tuto otázku vzali za své vychovatelé a speciální pedagogové v pražském Jedličkově ústavu a rozhodli se dát mladým lidem možnost tvořit.

Výsledky práce svých svěřenců pak instalovali do Takavárny, kde pro ně a jejich přátele včera uspořádali vernisáž.

Měla bych asi začít tím, že nejdříve vystoupila... ale nejdříve se stala jiná věc. Objednala jsem si kávu, kterou mi připravila slečna na vozíku

a pán, který pohyboval jen jednou rukou. Byli brilantní, nejistá jsem byla já.  Pak jsem usedla ke stolku a...

A budu pokračovat další otázkou:

Už se vám někdy na vernisáži stalo, že  k vašemu stolku přisedl vystavující umělec, představil se, povídal o problémech s prací a pochválil vás, jak na svůj věk báječně vypadáte?

Já jsem včera to štěstí měla. Ten mladý muž přijel na vozíku, sotva udržel kávu v ruce a mluvil s velkými těžkostmi. Ale když mi podal ruku, byla v ní síla, jakou bych nečekala.

Nečekala bych ani to přijetí, ani to, že si mě vůbec na vernisáži někdo všimne.Přidala se k nám další slečna na vozíku a ještě jedna, na které jsem nepoznala, co jí vlastně chybí - ta nadšeně vyprávěla, že má půlúvazek jako osobní asistentka, celý den se nestihla najíst, sdělovala šťastně. Byli otevření, uvolnění.

Ale pojďme zpět k vernisáži. Nejdříve tedy vystoupila paní Irena Kreitlová a rozhovořila se o tom, jak chtěla svým svěřencům zprostředkovat možnost výtvarného vyjádření. Mnohým se nechtělo, nevěřili si. Vzhledem k různým hendikepům začínali skvrnami, kaňkami, šmouhami. Přizpůsobovali techniku svým možnostem, objevili tzv. smejvák, akční akvarel. Objevili koláž, malování prsty, spojovali výtvory s mluveným slovem.

Zjišťovali, že i ze zdánlivě nesmyslných tvarů se může vynořit konkrétní, smysluplný tvar.

Nesmyslem za smyslem.

Využívali svých nedostatků k prospěchu věci - jak mi později řekl vychovatel Jiří Hejtmánek u jednoho akvarelu, chlapec se spasmatickými potížemi například maloval tak výraznými tahy, že se jeho rukopis stal osobitým a nepřehlédnutelným.Tady musím ještě doplnit inoformací, že zmiňovaný chlapec chodí do běžné školy a na výtvarné výchově pouze dvě hodiny sedí s rukama v klíně.

Vernisáž pokračovala kulturním vystoupením, recitací limeriků nejen Learových, ale i veršíků z vlastní dílny, zazněla flétnička i kytara. A pak obrázky -  víte, kdybyste nevěděli, kdo maloval, mohli byste myslet, že jste se octili v galerii moderního umění. Nebo - abych zůstala na zemi - přinejmenším v dobré ZUŠ. Zaujala mě  koláž Titanik a cyklus siluet, ve kterých výtarníci zachycovali své přátele, soubor obrázků s tématem Afriky a také dva akvarely s názvy Jarní pohoda a Podzimní vztek. Bylo mi tam dobře, povídala jsem si s účinkujícími a byla překvapena jejich espirtem.  Musím říct, že smysl této výstavy jsem pochopila a jeho smysluplnost mi potvrdila i další epizda.

Nedalo mi to, abych se paní Ireny nezeptala, zda by něco nebylo na prodej - domnívala jsem se, že jí tím vnuknu úžasnou tržní ideu. 

V žádném případě! Ochranitelsky zastala své svěřence. Ta dílka vznikla proto, aby si vyzdobili internát TAP a tam také budou, proto si s tím děcka dala takovou práci!

A jestli chcete něco koupit, přijďte na vánoční trhy!

Přijdu.

Autor Pamína, 07.10.2014
Přečteno 705x
Tipy 18
Poslední tipující: zdenka, Robin Marnolli, Akrij8, A42, jitoush, Amonasr, Frr, Jort, básněnka, ...
ikonkaKomentáře (26)
ikonkaKomentujících (11)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Mám radost, že jsi to sem dala...Život, Život,Život...děkuji. z.

22.10.2014 23:46:58 | zdenka

Děkuji za zastavení, milá Zdeni. Některé zážitky jsou nesdělitelné, ale jsem moc ráda, že jsem oslovila :-)

29.10.2014 09:36:18 | Pamína

K Takavárně mám osobní vztah a tak mne tvé dílko mile zaujalo.
(nikdy jsem v ní totiž nebyl na oficiální akci:-)
Pěkné napsané, vtáhlo mne to do těch míst.
RM.

08.10.2014 21:24:28 | Robin Marnolli

To jsem ráda! Taky mě vždycky potěší čtení o místech, kterých jsem se tak či onak dotkla. Hezký den, Robine!

09.10.2014 12:43:57 | Pamína

Kdysi jsem dělala trenérku plavání autistům a různě mentálně postiženým a jsou to strašně fajn lidi. Problém je, že si hrozně rychle tvoří silné citové vazby k okolí. Pro ně je normální přijít a místo pozdravu člověka obejmout. Což je super do té doby než je někdo skrz tohle začne zneužívat, popřípadě než překročí vaši osobní zónu. Asi to zní trochu krutě, ale občas je to opravdu až nepříjemné. Oni nemají hranice jako normální lidi.
Ale tenhle nápad se mi moc líbí a je hrozně fajn, že i se jím může veřejnost skrz ty díla takhle přiblížit :)

08.10.2014 14:31:29 | iluzionistka

Tohle byli milá Il právě lidi úplně normální, jenom postižení tělesně. Víš, úplně mě udivilo, že normálně mluví a reagují. Tvoje zkušenost by mi určitě pomohla, ale jak už jsem psala, nikdy jsem ji vlastně neudělala.
Moc děkuji za zamyšlení, přijď zas, od Tebe se člověk vždycky něco naučí a někam se posune.

08.10.2014 15:13:47 | Pamína

Aha, tak to je jiná. To je taky dost problém nás "zdravých" lidí, že tyhle tělesně postižené většinou vnímáme tak, že jsou na tom i mentálně hůř. Na psychologii nám hrozně kladli na srdce, abychom je brali jako normálně uvažující lidi, protože takoví opravdu jsou a hodně je uráží, když se s nimi jedná jako s někým méněcenným. A vím, že když je člověk vidí poprvé víc zblízka, tak je dost překvapený jak normální vlastně jsou :)

08.10.2014 16:31:33 | iluzionistka

Přesně tak - je vidět, že jsi profesionál :-)
Hezký den, milá Il.

08.10.2014 16:51:35 | Pamína

pěkná reportáž a hezký tip na vernisáž i na ty vánoční trhy:). Byl jsem v Jedličkově ústavu asi třikrát, měl jsem tam pracovní aktivity a jak píšeš, mají mocný stisk v rukou a ti co nemohou rukama, mají to samé v očích. Nejsou zahořklí, naopak mají radost ze života a určitě to bude vidět i na těch obrázcích v kavárně.

08.10.2014 09:10:49 | Benátčan

To jsem ráda, že máš podobnou zkušenost - víš, mě ten stisk hodně překvapil,jakoby se tam otiskla celá jeho duše a vnitřní síla. (Občas člověk narazí na mladého, asertivního a dynamického člověka a přitom Ti podává leklou rybu:-)

08.10.2014 13:19:20 | Pamína

to máš pravdu, stisk "leklá ryba" je něco strašného. Mně se na nich líbí, že mají hodně energie a jsou schopni být spokojeni se svým životem, přestože se s většinou z nich ani trochu nemazlil.

08.10.2014 14:01:41 | Benátčan

Tak to si v nechám na přečtení v klidu. Díky za tip, ale dnes mi to nějak nemyslí na smysluplný komentář.

07.10.2014 21:59:55 | A42

Za tip děkuju já :-)

08.10.2014 13:14:54 | Pamína

Takovéto zážitky a setkání by si člověk měl připomenout vždy, když si myslí, že je jeho život složitý - není. :-)

08.10.2014 13:38:47 | A42

.....máš pravdu,člověk má v sobě pořád nějaké ale,které je potřeba překonávat.Jenže,někdy si říkám,jestli naopak my nejsme někdy poněkud,
"hendikepovaní".Mají v sobě určitou "ostrost"vnímání a ty naše povrchy
prokouknou raz dva......Ji.

07.10.2014 21:56:11 | jitoush

Úplně tak, milá Ji. Nedostatečná jsem si tam připadala já.

08.10.2014 13:14:12 | Pamína

Líp, než to vystihl Jort, bych neuměl - tak se k jeho obdivu a uznání Tvým směrem i k naději pro nás všechny směrem do budoucna aspoň přidávám :-)

07.10.2014 21:04:26 | Amonasr

Děkuji, koukám, že se tu sešli lidé stejné krevní skupiny :-)

07.10.2014 21:09:10 | Pamína

Že by samá nula...? ;-))

07.10.2014 21:13:40 | Amonasr

S Tebou je fakt psina, kamaráde. Hele, mě fakt není do smíchu dneska a přitom se chechtám na celé kolo :-)
0 + 0 = 00

08.10.2014 13:16:29 | Pamína

Tak doufám, že nás tu bude přeci jen víc, abychom z toho vybředli, pokud ta druhá nulka je opravdu Tvoje :-D I když mě utěšuje, že jsem aspoň kladná nula ;-))

08.10.2014 14:17:07 | Amonasr

Pamíno,prosím Tě, mohla bys mě vzít na ty jejich vánoční trhy s sebou ?

07.10.2014 20:51:36 | Frr

Když budeš hodnej :-)
No jasně, jestli to pro Tebe nebude na Vyšehrad moc daleko.

07.10.2014 21:08:03 | Pamína

...pro mě to tentokráte více než recenze byla skvělá reportáž...tady bych řekl, že předchozí režim doopravdy převzal něco od nacistů, když se snažil tyto lidi vytlačit ze zorného pole...a dodnes tak má ta starší generace jistou potíž v tom jak je vnímat...kdysi jsem dostával každý rok předplacený kalendář s obrazy různě handicapovaných člověků a mnohé z nich jsem si schovával, protože jsem byl omámen, co dokáži vytvořit ústy či nohama...je fajn, že jsi napsala tuto skvělou reportáž...kde jsi moc hezky vykreslila tento pro nás stále poněkud neznámý svět...doufám, že další generace již ho budou chápat a přijímat jako něco zcela přirozeného...ještě jednou díky Pamino...bezva...:-)

07.10.2014 20:00:13 | Jort

Jejda, děkuji za úvahu! Máš hodně pravdy, já jsem přesně vyrostla v prostředí, ve kterém jsem člověka s hendikepem vůbec nepotkala, ostych mám doteď. Víš, oni byli vlastně vstřícnější, otevřenější než já, pomohli mi překročit tu bariéru, kterou v sobě pořád mám - jsem jim za to vděčná a přineslo mi to fakt pěkný zážitek.

07.10.2014 21:16:47 | Pamína

tady je vidět, jak široké je spektrum umění...neslibuju že přijdu, ale snaha bude

07.10.2014 19:47:27 | básněnka

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí