Matka a syn - výstava

Matka a syn - výstava

Anotace: Matka a syn, gotické madony a veraikony z katedrály sv. Víta v Praze Výstava i pro bezvěrce!

 

Matka a syn

 

Císařská konírna Pražského hradu 

10. prosince - 15. března 

Otevřeno denně 10 - 18 hodin

 

 

     Nelekejte se, přátelé, úvodní anotace, a vězte, že výstavní prostor je nevelký, útulný a personál vstřícný, navíc je výstava – navzdory názvu – velmi rozmanitá, kromě oltářních desek a obrazů jsou k vidění plastiky, relikviáře a další zajímavé předměty.

   

     Kurátoři tentokrát osvíceně nepředpokládali, že budou všichni návštěvníci znalci kunsthistorie a doplnili exponáty četnými vysvětlivkami. Nevíte, co se skrývá pod pojmem pektorál? Je to závěsný kříž nošený na hrudi, do kterého jste si mohli uschovat třeba… pár nitek z pláténka, do kterého byl zaručeně zabalen Ježíš sejmutý z kříže.  Pozapomněli jste, co je veraikon? Loktuška, kterou podala svatá Veronika Ježišovi, aby si utřel zkrvavený obličej cestou na Golgotu, tvář se otiskla do plátna a stala se tak vděčným výtvarným námětem.

 

     Zaujme vás také, že tentokrát jsou oltářní desky umístěny do prosklených vitrín, takže si můžete prohlédnout i zdobené zadní části. A s laskavým pousmáním konstatujete, že ani tentokrát se nepovedlo nasvítit obrazy tak, abyste zároveň s námětem díla nesledovali i svůj vlastní stín, v případě hojnější návštěvnosti i stínohru dalších zájemců.

 

     Výhoda celé výstavy je také v tom, že nemusíte mít žádný vztah ke křesťanství, abyste ocenili líbezné, křehké zpracování námětu madon – tedy, ať se nám to líbí nebo ne – námětu ženské krásy. Vždyť není nejmenších pochyb o tom,  že k tomuto ideálu byly inspirací ty nejmilejší, nejbližší a rozhodně i nejpěknější ženy z umělcova okolí.

 

     A dočkáte se i několika překvapení - s podivením zůstanete stát u Smutného veraikonu a nevěřícně budete hledět na datum vzniku – 11. století? Vždyť ta tvář měkce laděná do všech odstínů hnědi vypadá jak od Jiřího Trnky či Pavla Čecha! A římská madona Aracoeli, Přímluvkyně? V jejím výrazu je tolik realistického soustředění – konkrétně na vás, na váš osobní problém – že po chvilce možná nebudete daleci uvěřit tomu, že se za vás tato madona přimluví, neboť je to její svrchovaný zájem! 

 

     Zkrátka běžte si to zažít, třeba  se i tato chvíle schoulí do kokonu toho pěkného, co vás o letošních Vánocích potkalo. 

     A možná vyjdete na nádvoří a půjdete dále svou cestou a za svými povinnostmi a budete cítit jakousi ochranitelskou ruku nebo třeba kapku hrdosti nad šikovnými předky nebo velký otazník? Nebo něco úplně jiného ?Každopádně nemůžete uniknout pocitu, že tahle výstava stála za to. 

Autor Pamína, 02.01.2015
Přečteno 724x
Tipy 16
Poslední tipující: Akrij8, AndreaM, zelená víla, Amonasr, jitoush, Jort, Frr, A42
ikonkaKomentáře (12)
ikonkaKomentujících (7)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Nalákala jsi mě :) Jestli se do půlky března dostanu do Prahy, určitě se na tam zajdu podívat. Mám hrozně ráda staré umění, mnohem radši než moderní.

Je to už řada let, co jsem byla na výstavě "Deset století architektury na Pražském hradě". Výstava byla rozdělena podle jednotlivých historických slohů a každá část se nacházela v prostorech, vzniklých v tom daném období. Hrozně moc se mi to tenkrát líbilo a dodnes na to vzpomínám.

12.01.2015 17:05:43 | AndreaM

taky se chystám na Hrad:-)

04.01.2015 17:33:47 | básněnka

Ani nevím, jestli se tam smí fotit... ale Ty budeš mít určitě plnou kartu ještě než tam dojdeš :-)

04.01.2015 17:35:40 | Pamína

pořád se dá vidět mnohé, malé i velké věci, detaily...

pro oko med

04.01.2015 17:38:46 | básněnka

naladila jsi, já tam určitě dojedu a pokocháme se...

03.01.2015 23:12:34 | zelená víla

Užij si to, zvlášť teďka, když je Praha pod sněhem je všechno úžasné...

04.01.2015 17:36:23 | Pamína

Pamíno, po takovémto vylíčení si tu výstavu taky nemůžu nechat ujít. A exponáty mi budou hned povědomější, když si při jejich prohlídce vzpomenu na tohle Tvé nutkavé přiblížení :-)

02.01.2015 22:03:41 | Amonasr

Tvé vnímání na to půjde bezpochyby od jiného lesa a já se budu těšit na tvůj nevšední příspěvek k této výstavě :-)

03.01.2015 08:50:32 | Pamína

Umíš i nenápadně rozdávat úkoly, jak vidno ;-)) Ale ne ne, napsala jsi to tak podmanivě, že by bylo hříchem nosit další dříví do lesa :-D

03.01.2015 11:55:59 | Amonasr

...díky za bezvadnou prohlídku...já se tam nedostanu ale alespoň jsem to mohl tvým prostřednictvím ochutnat...:-)

02.01.2015 21:55:34 | Jort

Ráda jsem zalahodila Tvým chuťovým buňkám alespoň koktejlem gotických madon, potěšení na straně barmanky a nepochybně i na straně anonymních umělců :-)

03.01.2015 08:48:40 | Pamína

Pamínko..Krása..udělalas mi radost..zítra tam letím..:-D

PS jo a moc hezky, ještě v rauši živých dojmů tos vylíčila..
Tvůj vděčně vděčný vděčník /nočník/ Somlíček frrr

02.01.2015 21:39:33 | Frr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí