Arigo Boito: MEFISTOFELES – trochu jiná recenze (2)

Arigo Boito: MEFISTOFELES – trochu jiná recenze (2)

Anotace: "Metropolitní v Praze“ aneb vidět a slyšet Štefana Kocána naživo je opravdu zážitek!

 

 

Hudební nastudování a dirigent: Marco Guidarini

Režisér: Ivan Krejčí

Scéna: Milan David

Kostýmy: Marta Roszkopfová

Světelný design: Daniel Tesař

 

Mefistofeles: Štefan Kocán

Faust: Ĺudovít Ludha

Margherita: Petra Šimková-Alvarez

Marta: Jana Sýkorová

Elena: Eva Urbanová

 

 

Národní divadlo ve Státní opeře, 27.1.2016 v 19:00

 

 

Nestává se mi příliš často, abych na stejnou operní inscenaci šel dvakrát, ale když přítel dostal na Boitova Mefista dvě vstupenky, vůbec jsem nezaváhal. Loňská premiéra této inscenace v rámci festivalu Opera se mi totiž moc líbila a přítel byl tenkrát  bohužel na služební cestě. Věděl jsem tedy, že ho toto představení určitě nezklame a těšil jsem se ještě jednou i já.

 

Pár dnů předtím jsem navíc na rozhlasové stanici Dvojka poslouchal rozhovor s Cyrilem Höschlem, který se chlubil, jak se mu podařilo sehnat na psychiatrickou konferenci v Jeseníku jako kulturní program Metropolitní operu a myslel tím koncertní vystoupení Štefana Kocána, který ochotně přijel psychiatrům do Jeseníku zazpívat, aniž by měl jakékoliv hvězdné manýry, což není u světově nejžádanějších operních zpěváků vždy běžné. Samozřejmě jsem touto zmínkou patřičně předem naladil i přítele, aby si tím víc vychutnal, že uslyší to, za co se jinak třeba právě v Metropolitní opeře platí horentní vstupné.

 

Vstupenky jsme měli do 13. řady v přízemí, přičemž minule jsem se díval z 1. balkónu, takže tentokrát jsem vlastně mohl inscenaci sledovat i z trochu jiné perspektivy. A jelikož jsem už tak nějak předem věděl, co asi mohu očekávat, opravdu jsem si Mefista od začátku až do konce pořádně vychutnával. Tato opera vyniká nádhernými sbory, které jsou navíc na jevišti skvěle režijně pojaté, takže vizuální stránka ještě umocňuje jejich dramatičnost. A když se připočte i skvělé provedení (výborný byl i chlapecký sbor Pueri gaudentes), nebylo divu, že první, čemu obecenstvo v prvním dějství bouřlivě aplaudovalo, byl právě jeden z těchto sborů. Do konce představení jich ještě několik zaznělo a vždy to byl ohromný zážitek – jako by Arigo Boito byl nepřekonatelný mistr zejména na tyto sborové scény.

 

Nicméně i krásných árií a duetů byla v opeře celá řada a jejich skutečně mistrovským ztvárněním udivoval zejména právě původem slovenský pěvec Štefan Kocán. Svým nádherným a perfektně zvládnutým basem, jakož i hereckým ztvárněním role (navíc je to na jevišti i skutečný fešák), nenechal nikoho na pochybách, že je hvězdou opravdu světového formátu a návštěvníci ho za to dokázali často i patřičně odměnit svými vděčnými reakcemi. Dobře mu sekundovala rovněž Petra Šimková-Alvarez, jejíž výkony dokázali všichni v hledišti také patřičně ocenit. Jak je už u nás jakýmsi nepsaným pravidlem, vedle takovýchto špičkových interpretů se většinou poněkud ztrácí představitelé tenorových rolí a nejinak tomu bylo i tentokrát, přestože obsazen byl další Slovák Ludovít Ludha. Nezpíval špatně, ale do krásy i síly hlasu zmíněných dvou představitelů mu přeci jen cosi chybělo. Nicméně byli jsme ve Státní, nikoliv Metropolitní, opeře, takže dva špičkové hlasy, z toho jeden přímo světový, je něco, co musí každého jen trochu soudného návštěvníka víc než uspokojit. Zejména když jde navíc o režijně i scénicky opravdu zdařilou inscenaci, kdy je stále na co se dívat, vše je ztvárněno velice vkusně a zajímavě a také se na scéně stále něco promyšleně děje, takže není ani chvilka na to, aby se snad někdo nudil.

 

Jediným rušivým momentem tentokrát bylo jen neustálé hlasité pokašlávání z publika, takže už během předehry jsem si občas připadal spíš jak na kulturním večeru v plicním sanatoriu než jako v divadle. O přestávce jsme si pak s přítelem říkali, že ta řada nemocných snad měla raději zůstat v posteli, než obtěžovat sebe i ostatní neustálým kašláním. S postupem času se ale v hledišti stále víc oteplovalo a dokonce i toho pokašlávání postupně tak nějak ubývalo, takže mnozí z infikovaných naopak možná udělali dobře, že se šli na tři hodiny vypotit do Státní opery, doma pod peřinou by to třeba ani tak dlouho nevydrželi.

 

Ještě taky nesmím zapomenout, že po druhé přestávce se na scéně objevila i Eva Urbanová v roli Heleny Trojské, kterou Faust pojme za manželku, a její výkon byl obecenstvem také velmi příznivě přijat, což mohlo být pro tuto ne tak dávno rovněž velkou operní hvězdu jistě povzbudivé v době, kdy se již řadu let hovoří o tom, že jí hlas zčásti odešel.  Musím říct, že zejména její duety s Ludovítem Ludhou coby Faustem se mi také líbily a že oba k sobě hezky hlasově pasovali, takže za předvedený výkon sklidili i zasloužené ovace. Pouze v některých vypjatých partiích mi připadalo, že Eva Urbanová působí trochu víc ukřičeně, než by asi bylo nutné. Ale každopádně se předvedla v dobrém světle a obecenstvo ji za to odměnilo nejen nadšeným potleskem, ale i výkřiky „bravo!“, což jsem jí ze srdce přál.

 

S návštěvou Boitova Mefistofela jsme tak byli s přítelem více než spokojeni, troufnu si říct, že jsme byli tentokrát oba doslova nadšeni. Téměř jako obecenstvo, které dalo své nadšení po asi třetí oponě najevo i tím, že přešlo díky iniciativní skupince vpředu postupně skoro celé do potlesku vestoje a vydrželo tak ještě asi po další tři děkovačky. Ovšem vzhledem k výkonu zejména Štefana Kocána se proti tomu nedalo vcelku nic namítat – inu, Metropolitní v Praze!

 

 

Praha, 3.2.2016

 

http://www.narodni-divadlo.cz/cs/predstaveni/7861

 

Autor Amonasr, 03.02.2016
Přečteno 777x
Tipy 8
Poslední tipující: jitoush, Jort, Nikita44, GiovaniDaVinci
ikonkaKomentáře (10)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

ač nejsem kulturně založen a umění mi musí omlátit o hlavu, abych si je všiml, tak uznávám, že Tvé recenze na různé kulturní události jsou čtivé a dokážou zprostředkovat ten zážitek, radost a atmosféru z různých představení, s takovou, řekněme praktičností, výpravností, že to musí pobrat i lidé mého typu...;-)

- také si velmi cením lehkosti, s jakou píšeš své recenze - dokážeš nastínit ten zážitek z první osoby, přičemž neztrácíš přehled nad dějem (jak dějem v představeních, tak i tím reálným) a zároveň tomu nechybí vtip, ani ta pověstná "šťáva" o který každej dokola žvatlá...:-D

Tvé recenzní tvorbě patří mé uznání, jednak za snahu a "obětování se", a také se domnívám, že zde tak vyplňuješ vakuum v této oblasti psaní...:-)

kdybych měl bodově ohodnotit tuto recenzi, tak dám 9/10 ("jen" 9 ne snad proto, že by se mi na tom něco nelíbilo, ale proto, že věřím, že ve vesmíru se dá vždycky najít něco dokonalejšího, než to, co zrovna vidíme, a zároveň, abych tě tak trochu navnadil k další snaze!):-DD

Děkuji Ti za možnost kvalitního počtení! :-)

04.02.2016 10:54:30 | GiovaniDaVinci

Jj, jsou jistě i tací, co kulturu sami tvoří (třeba píšou básně), aniž by ji přitom příliš taky konzumovali… ;-DD Ale rozumím Ti, faktem je, že zrovna komentář k operní recenzi bych od Tebe tak úplně neočekával ;-)) O to víc mě ale těší, že to vnímáš, jak to vnímáš. Vlastně i kvůli tomu ty své (ne)recenze tady píšu. Dříve se recenze běžně psaly v každém denním tisku, dnes je to žánr již postupně vymírající a navíc jako skoro všechno, co dnes novináři píší, je to často spíš skrytá reklama nebo vyřizování osobních účtů (oblíbenci versus neoblíbenci), těch skutečně nepodjatých a o „objektivitu“ se snažících recenzí je skoro jako šafránu. Stačí být na daném představení a pak si o něm něco někde přečíst a člověk má kolikrát pocit, že snad byl někde úplně jinde. Ale to jen využívám příležitost k napsání svého názoru – není mým cílem oficiální recenzenty nějak nabádat k etičtější práci, to se u dnešních novinářů bohužel prakticky vylučuje s tím, co po nich chtějí jejich chlebodárci.

Mně jde ve skutečnosti právě o to zprostředkování zážitků z pohledu obyčejného návštěvníka, protože kultura a umění se nedělá pro kritiky, ale právě pro nás „normální“ lidi. Jestli někdo propne líp špičky, zazpívá lépe dvoučárkované „c“ apod., to běžný divák nepostřehne a ani mu o to tolik nejde, to zajímá spíš profesionály z oboru. Běžný divák si chce něco z představení odnést, co ho obohatí, a to se zpravidla z těch časopiseckých recenzí ani nedozví. Tak snad tohle „bílé místo“ tím aspoň trošku zaplňuju a zkouším nalákat k návštěvě divadel ty, kteří by tam třeba sami od sebe mnohdy ani cestu nenašli… ;-)

To Tvé vlastní bodové ohodnocení jsi ale myslím poněkud přehnal, pokud bych se hodnotil sám, dal bych si tak 5-6 z 10. Píšu ty recenze opravdu hodně „z chodu“ a kdybych to měl třeba publikovat někde jinde, určitě bych to musel ještě dost „vypiplat“, aby to bylo nejen čtivé, ale i stylisticky a jinak ještě o cosi kvalitnější. Tak sis myslím neměl vystřílet body hned takto na začátku a příště buď o cosi přísnější – alespoň tedy u mě ;-)) Ovšem líbí se mi, že se snažíš o tento typ komentování – kdybych Tě měl zamotivovat já, tak je to za 7-8/10 – laskavost zachovej ke každému autoru i příště, tu si téměř všichni zaslouží už jen za to, že tu jdou s kůží na trh, ale klidně (minimálně u mě) přidej na kritičnosti :-D A tleskám Ti za tento počin, to je rozhodně na ST! :-) D

04.02.2016 12:09:58 | Amonasr

Tak jsem se konečně dobelhal k odpovědi na Tvou rozsáhlou - o to ale více snahou a respektem k vyslyšení jiných názorů prosvětlenou, odpověď, za kterou Ti tímto velice děkuji! :-)


Ten můj komentář byl zaměřen spíše nezaměřeně na všechny Tvé recenze, za které máš můj obdiv (je však pravda, že zrovna tahle mne zaujala o něco víc - to je fakt);-))
...A přesně důvod, který zde uvádíš (a rozvádíš v druhé části) je největším podílníkem na mém obdivu - Ty velmi lidsky zprostředkováváš něco, co přímo vybízí k suchému, bezbarvému souhrnu - vlastně vezmeš papír s náčrty a uděláš z něj obraz, kterému jde rozumět (to není přehnaná chvála, to je prostě fakt, který tu před sebou vidím) -> a tím už se pomalu dostávám k "bodu" o mém bodovém ohodnocení, který rozvedu do samostatného odstavce:

Mé hodnocení (9/10) - Ano, přiznávám, že jsem mohl jít střídmější cestou těch cca. 8 - 8,5 b. nicméně se domnívám, že jelikož Tvá recenze působí tak, jak působí (lidsky, pohledem "civilního diváka", komerčně nikterak nezaujatě,...) a, dle mého, na tom může být lépe maximálně po technické stránce (styl, inovace v psaní, jiné zpracování), tak si vysoké hodnocení rozhodně zaslouží! ;-)
...korigovat tento bodový příděl už ale nebudu a věz, že tohle bude jedno z mála děl (souhrn děl - viz. všechny Tvé recenze), co se dostalo tak vysoko...šlo o to, trošku si osahat tento nový koncept mého hodnocení, který bych v nejbližší době chtěl začít praktikovat u, pokud možno, co nejvíce autorů tady na Literu (tj. literární server, kdyby snad někdo zapomněl...):-D

snad jsem na nic nezapomněl...a kdyby jo, tak se prosím šikovně zeptej...;-DDD

ještě jednou díky za Tvou odpověď! :-)

08.02.2016 22:14:27 | GiovaniDaVinci

Děkuji, Gio, že jsi se vypjal k tak rozsáhlé odpovědi na mou neméně rozsáhlou předchozí odpověď ;-)) Ano, měl bych se příště asi víc krotit - ale chtěl jsem právě taky ocenit Tvé novátorství v komentování a dát najevo, že jsem si ho všiml a beru ho vážně ;-) Děkuji Ti za vysvětlení, které si beru k srdci, a budu se snažit ani příště v mých (ne)recenzích podobně pozorné čtenáře, kterých si opravdu vážím, pokud možno nezklamat.

Otázky snad ani nemám, jen se třesu v obavách, kdy si budeš chtít vyzkoušet svou komentátorskou inovaci na některých mých verších, abys je na padrť rozcupoval. Ale už jsem toho v životě přežil dost, snad přežiju i tohle a pokusím se být při tom statečný... ;-DD No však já se umím i bránit, tak i Ty pak možná budeš muset svoji statečnost přede mnou obhájit... ;-))

P.S. Dnes jsem četl nějaké postřehy z jakési nedávné literátské konference a jeden rozumný vedoucí panelu poezie tam prý prosazoval tezi, že kritika by měla hlavně poukazovat na to, co je v básních dobrého, ne co v nich chybí... Tak to je taková teze k případnému zamyšlení... ;-DD

08.02.2016 22:23:59 | Amonasr

:-DDD ...a já se zase třesu, jak zvládnu kritizovat...;-)))

...ale snad kritizovaní spisovatelé a básníci (počkat...co to vlastně je "spisovatel"??) ;-)) ...pochopí mou snahu a zájem o literární zkvalitnění zdejšího prostředí...:-DD

ps. díky za Tvůj úžasný dodatek, jehož teze mne zase o něco víc naučila...na podobném principu jsem zamýšlel vlastně i stavět své komentáře - půjde jen o můj pohled, poukaz na to, co se mi líbí...a ještě to promyslím...;-))

08.02.2016 22:38:06 | GiovaniDaVinci

;-DDD

:-D No, musí z toho asi ale vycítit, že Ti jde o věcnou diskuzi, nikoliv že si na někom chceš schladit žáhu... :-// Ale jak už jsem tě tu tak poznal, tak ano - většina to určitě pochopí :-D

08.02.2016 22:41:17 | Amonasr

to se zase neboj - nejsem jako někteří, co zabíjejí mouchu kladivem, protože je to podle nich jediný možný řešení...připomínky to budou věcné a čistě z mého pohledu, nikomu je vnucovat nebudu - navíc sám nevím, co je vlastně správné (ale domnívám se, že správných směrů je opravdu mnoho)...tím pádem se tak budu i sám učit od ostatních...;-)))

...každopádně se pak ale, podle reakcí, ukáže charakter hodnocených...:-P :-DDD

08.02.2016 22:46:29 | GiovaniDaVinci

Hezké předsevzetí - tak ať Ti vydrží... :-))

:-D Jj, povahy a charaktery se na Literu občas obnažují jako ve výkladní skříni, někdy je to velmi zajímavá a poučná přehlídka ;-) Naštěstí tu ale myslím převažují takové, na něž je radost pohledět a mají čím druhé obohatit. Tahle "sociální síť" mi přijde mnohem víc na úrovni a kultivovanější, než jakákoliv jiná - tak snad mi to i Tvá bohulibá snaha jen potvrdí... ;-))

09.02.2016 10:53:34 | Amonasr

...inu máme chřipkové období...:-)

04.02.2016 09:58:26 | Jort

:-D Ano, hned se mi tam taky vybavila tehdy aktuální informace z rádia, že začíná chřipková epidemie, a musel jsem uznat, že tentokrát zprávy nelhaly... ;-))

04.02.2016 10:04:37 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí