Pornopera (Omámilas, psali, mámo!)

Pornopera (Omámilas, psali, mámo!)

Anotace: Pár mých poznámek proložených třemi palindromy k dnešní premiéře inscenace Verdiho Rigoletta ve Státní opeře Praha přenášené Českou televizí. Pro mne zároveň i světová premiéra nové odnože operního žánru — pornopery.

 
Sice ještě přímý přenos Verdiho Rigoletta na ČT art neskončil, ale kam až hodlá naše moderní scénografie zajít?!
Volkswagen transit i chevrolet, či jaké to byly značky aut, mě sice na jevišti překvapily, ale takovýto progres bych ještě přijal. Rovněž lehké dámy u tyče se daly skousnout.
Ovšem obscénní, šukace-hulicí akt s přehazovanou hadrovou pannou, následovaný obrazem, kde se zneuctěná a hanbu cítící Gilda zpovídá z ní svému otci oděná v kombiné zepředu nechutně zkrvaveném, byly i pro mě už za hranou vkusu hodného představení Státní opery a přenášeného Českou televizí. A kdo mě na tomto serveru znáte, víte, že k sprosťárničkám přiměřeným fóru, na němž se uvádějí, jsem poměrně shovívavý, k laciným vulgaritám ale nikoliv.


Takže mladé paní režisérce Barboře Horákové Joly věnuji palindrom

Omámilas, psali, mámo!

vložený rovněž výše do nadpisu. Ať jí slouží jako štít před kritikami, co přijdou. Vstřebávat či odrážet je — nechtěl bych být v její kůži!


A v dalším palindromu snad také najde ochranu, a to i spolu se scénografy:

Po Labi šla spodnička tu krvavá, vrkú, tak čin dopsal šibal‑op.


Sboristům-statistům, kterým byla přidělena role ponižovatelů hadrové panny, již asi nemohli v dnešní době z ekonomických důvodů odmítnout, nechť pak slouží palindrom

Vykonán, náno, kyv.

Pana ředitele Jana Buriana (spolužák z gymnázia) jsem měl do dneška za slušňáka a chci nadále mít, takže mám za to, že s ideovým námětem scénografického pojetí asi nebyl předem seznámen, anebo mu byl přikázán shora — a do důchodu mu ještě pár let zbývá.

V České televizi po neuctivě pojatém seriálu o Boženě Němcové další přešlap, a to přinejmenším o slepičí krok.

 

 

Autor Špáďa, 30.01.2021
Přečteno 411x
Tipy 11
Poslední tipující: šerý, jenommarie, Iva Husárková, Akrij8, Frr, Amonasr
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

juj...ST* :-D* kritika na úrovni a přitom zároveň nepozbývá "špáďovské" hravosti***:-)*

31.01.2021 01:52:37 | Frr

Krásně jsi to proložil povedenými palindromy a souhlasím s Tebou. Nejsem příznivcem přenášení děje klasických oper do současnosti, protože to často vede k podobným lapsům. Eva Urbanová říká těmto přístupům, kdy se režiséři (tady režisérka) chtějí za každou cenu zviditelnit a parazitují tak vlastně na díle nebohého autora, který se již nemůže bránit, "režisérismus". Taky nechápu, komu se tím režisérka a scénografka v jedné osobě chce podbízet - nadržení puberťáci se stejně většinou na operu nedívají a ani tyhle obscénnosti a vulgarity je podle mě k opeře nepřitáhnou. A kultivovaný divák to stěží ocení. Škoda - po hudební stránce byly výkony sólistů, dirigenta i orchestru skvělé. A taky nejsem myslím nijak prudérní divák, jen mi vadí to laciné podbízení se režisérky, stejně jako jsem stěží skousával třeba 6 souloží (z toho jednu rychlovku dokonce v průjezdu) v jediném dílu Boženy... Je to podle mě znak vyprázdněnosti některých tvůrců, kteří si musejí vypomáhat těmito berličkami, když skutečné umění jinak nezvládají.

31.01.2021 00:06:36 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí