Cesta nejmenšího odporu

Cesta nejmenšího odporu

Anotace: Článek který jsem sepsal pro školní časopis

Předmluva:
Pro mnoho studentů celé naší země je maturitní četba a s ní související nutnost věnovat se literatuře jedním z nejhorších aspektů maturitních zkoušek. Jistě se dá říct, že v době bohaté na efektivnější způsoby zábavy je to pochopitelné, ale i přes to se spousta z vás bude muset kvůli maturitě přemoci a otevřít nějakou tu knihu. I když vím, že spousta z vás má v plánu spoléhat se na různé alternativní metody získávání znalostí o maturitní četbě, rozhodl jsem se, že pro ty, kteří by si něco přečíst přeci jen chtěli, ale nechtějí to zase přehánět, sepíšu Cestu nejmenšího odporu jako pravidelné doporučení nejkratších, nejlépe čtivých a celkově co nejméně bolestivých děl, která si můžete přečíst.

Bílá nemoc- Karel Čapek

Karel Čapek, jedna z nejvýznamnějších figur české literatury, schopný novinář a dramatik, ale především autor jednoho z nejkratších děl v seznamu maturitní četby. Pro národní literaturu jde o velmi důležité dílo, které bylo nadčasové svou kritikou tehdy sílící fašistické hrozby. To už nejspíš ale víte. Důležité je, že Bílá nemoc je divadelní hra. Jednou z výhod divadelních her je, že se nesnaží plýtvat vaším časem. Nikdo nechce v divadle trávit celý týden, a tak na vás uvnitř útlé knížečky čeká mnoho dialogů sepsaných na méně než sto stranách, které se zbytečně nezdržují a posouvají příběh stále kupředu. Nemusíte se tak bát, že byste se snad museli prokousávat hromadou popisů krajin, u kterých by usnul i kdejaký pravidelný čtenář. Fakt, že dialogy jsou většinou psány tak aby zněly přirozeně, jistě mnohým z vás také usnadní práci, jelikož se tak vyhnete složitým slovíčkům a nepochopitelně složených souvětí, ze kterých často bolí hlava. Karel Čapek byl opravdu velmi schopný autor. Bílá nemoc se dobře čte, je krátká a nabízí příběh, který je poutavý, a slouží jako hodnotný ohled za dobou, kdy se Evropa postupně převracela do chaosu. Osobně tak tuto knihu mohu doporučit ,jednak díky tomu, že je snadná na přečtení, jednak díky kvalitám, které jen těžko nacházejí konkurenci ve světě literatury.
Autor Evžen Zachariáš, 12.10.2022
Přečteno 223x
Poslední tipující: Lighter, mkinka

Ano, kde je doba, kdy se poctivě četly knihy.
Já miluji Dášenku čili život štěněte.

12.10.2022 18:03:24 | mkinka

Napsat: "Karel Čapek, jedna z nejvýznamnějších figur české literatury, schopný novinář a dramatik, ale především autor jednoho z nejkratších děl v seznamu maturitní četby.", to naprosto vystihuje vztah dnešních dětí ke klasické četbě. Čapek je mimořádný zjev světového významu v několika oblastech a ty napíšeš především autor nejkratší povinné četby...pokračování ve stylu poslechněte si zvukovou nahrávku Readers Diggest výcucu, aby vás nebolela hlava ze slov, kterým nerozumíte...to už je docela vtipné...tedy spíš úsměvné...tedy, to, co se děje, když místo úsměvu přijde spíš úšklebek...
Trochu nad tím zamakej, máš talent a nebojíš se říct svůj názor. A hlavně nedej na řeči, že byl Čapek komunista. Byl to především humanista a člověk, s tím komunismus v té naší mutaci nijak nesouvisí.

12.10.2022 13:02:47 | stormeater

Já si Čapka jako autora nesmírně vážím. Rozhodně to není tak že bych ho bral hlavně jako autora té krátké knížky na maturitu. Ale když jsem článek psal uvědomil jsem si že mnoho mých spolužáků literatura příliš nezajímá. Rozhodl jsem se tedy že článek pojmu spíš s nadsázkou a hlavně tak aby žáky zajímal. Do příště si rozhodně dám více záležet. I kdyby Čapek byl komunista tak bych mu to odpustil vzhledem k tomu že se prav tvář komunistů ukázala až po jeho smrti :D

12.10.2022 17:39:37 | Evžen Zachariáš

Zpětná vazba? Hned mám problém s první větou .) Jsem možná dyslektik a dysgrafik, pitomec někdy k tomu, ale mně by se tam líbilo - Z celé naší země. Je to celé takové suché, myslel jsem, že se dozvím nějaký postřeh z té knihy nebo o Čapkovi jako takovém. V tomto díle od K.Č. je spousty zajímavých věcí nejen dobových. Byl vizionářem? Komunistou? Čím byl jiný? Vím, že je jiná doba, od Čapků a socialismu uběhlo mnoho let, i to, co bylo v mé generaci obvyklé, či neobvyklé... Ale dnešní forma školství a jeho úroveň je znatelně nižší. Nechci tady přehnaně působit kriticky, ale pokud ti to kontroluje někdo nad tebou a vydává se to ve škole, čekal bych mnohem více... Více obratů, detailů, smyslu a názoru, tvého nebo kolektivu dobového, dnešního .) Vím, že se jedná o školní úroveň, váš "časopis", ale kdybych ještě kdysi napsal jen na slohu něco takového možná bych nedostal ani 4, ale je to názor můj, člověka, co měl průměrně 3 na výzu z českého jazyka a zachraňoval mě jen sloh .) Prostě vtiskni se tam více a neboj se o svůj názor, od toho články jsou. Takový nudný strojopis se fakt nedá moc číst .) Možná jsem si naběhl na vidle, ale chceš vazbu, tak trp .) pěkný den přeji

12.10.2022 12:54:39 | Constantine

Přiznám se že většina nedostatků o kterých mluvíte pramení z toho že nejsem schopen psát lépe. Věřím že s procvičováním se to postupně zlepší tak jako když jsem se snažil psát básně ( i když nešlo o velký posun). Co se týče rozboru Čapkovy osobnosti tak si nejsem jistý jestli by si to někdo na naší škole přečetl. Můj cíl byl takový přesvědčit čtenáře aby si přečetl skvělou knihu i kdyby jen kvůli tomu že je kratší než ostatní. Za zpětnou vazbu vám děkuji. Vezmu si ji k srdci

12.10.2022 17:47:02 | Evžen Zachariáš

V pořádku, čeští autoři jsou skvělí a určitě by se jim hodilo více prostoru na školách než jen krátké výtahy .) agituj ve škole a dělej propagandu českému jazyku a literatuře, zaslouží si to .) zdar a sílu najdeš v písmu .)

12.10.2022 18:03:23 | Constantine

Napsáno dobře a dobrý záměr, ale nevím...Cesta nejmenšího odporu je cesta do pekla. :-) Navíc tady jsi na literárním serveru.

12.10.2022 12:36:19 | Lighter