Čína- zastavení 4.

Čína- zastavení 4.

Anotace: aneb útržky z cestovních deníků jedné tulačky.

Sbírka: Z deníků tulačky

Co by byla Čína bez lidí.,proto se v tomto zastavení věnujme té jedné miliardě lidí co ji obývá a jsou to opravdu zajímavé objekty,hodné pozornosti.Chtěla bych vám povědět o tom, jak se jim žije,jaké konvence,pravidla, zvyky či jiné podivnosti je svazují, omezují či naopak se jim tolerují k obohacení života.
Kde jinde začít než u svateb.Průměrný věk,kdy se v Číně vstupuje do manželství je u žen 23 a u mužů 25 let a dodávám,že zdejší poměr je na 100 žen připadá 119 mužů.Typickou barvou pro svatby je červená,barva štěstí.Nevěsta oděna v rudém hedvábí bývá nesena 4 statnými muži do domu ženicha,kde ji pak do konce jejího života znepříjemňuje život ženichova dominantní matka, tím že ji trvale terorizuje.. Pravdou je,že i do Číny dorazila vymoženost jménem rozvod a rozvodovost se tu pohybuje kolem 15%. Manželky jsou tu totiž nuceny tolerovat milenky,protože soud nevěru nebere jako důvod k rozvodu.Navíc obecně je tu přijato,že symbolem moci a postavení muže je milenka,je to zde bráno jako normální.Bohatí podnikatelé tím demonstrují svou prestiž,protože,vydržování milenky je velmi finančně náročné. Proto ti chudší muži mají společnou milenku..třeba 3-4 jednu a mají pak rozpis návštěv u ní. No nevím ,myslím,že tento zvyk bych u nás nechtěla..že dámy..
O politice jednoho dítěte toho bylo napsáno mnoho,takže co jsem vyslechla a zjistila v tamních poměrech já. Rodina po svatbě získává tzv. povolení na otěhotnění,platné půl roku.No ..prý lze požádat při nezdaru i opakovaně.Za každé další dítě existuje systém pokut a dalších postihů, které jsou poměrně přísné..např.v Šanghaji dosahuje pokuta za druhé dítě 10 tisíc juanů(1 juan naše cca 4 Kč),za třetí pak až 51 tisíc juanů a následovně pak postihy jako odebrání všech případných dávek,odejmutí státního bytu atd. Existuje vyjímka, kdy rolníkům na venkově jsou povoleny 2 děti s odůvodněním,aby měl kdo hospodařit a následně pak živit rodiče.
O zvycích ,sociálních jistotách,platech,vzdělání bych se raději vyjádřila v samostatné stati,protože některé nápady uplatňované v praxi se mi jeví více než zajímavé.
Nakonec opět pár postřehů:zaujaly mě cenové relace masa v Číně-vzhledem k tomu,že správný pravověrný Číňan rád trhá maso zuby a cumlá kosti vyšší cenu mají třeba vepřové nožičky a jiný masový brak přepočteno na naše ceny 80 Kč,ale vepřová kýta bez kosti je tu za pakatel našich cca 25 Kč.
Autor Mbonita, 21.12.2008
Přečteno 812x
Tipy 34
Poslední tipující: Danger, PIPSQUEAK, jehlaspichlas, šuměnka, Zefi, Agniezka, Romana Šamanka Ladyloba, Triffid Kolbe, shakespeares, bez nápadu na přezdívku..., ...
ikonkaKomentáře (12)
ikonkaKomentujících (11)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

Jo, Čína země kontrastů.
Ženy už ,ale vystrkují růžky,ale Komanči jsou Komanči.
Všechno jsme zrušili co vytvořili u nás,ale né všechno bylo špatné...

26.12.2010 23:08:00 | Danger

Tak to je hustýýý...ale každý národ má svou kulturu takže, co už...*:)

07.08.2010 09:02:00 | PIPSQUEAK

No, a podobně švihlí nejsou jen Číňani, bereme-li
dálný východ. Ještě tu máme Japonce.

19.03.2010 19:08:00 | jehlaspichlas

..tak tvůj závěr s postřehem mne dostal na kolena..
střed taky byl pln napětí (chvála že česká žena)
červená zvlášť mi nesluší, tak natož zahalena
bych touto barvou chtěla být. A tchýní převýšena..

29.09.2009 19:57:00 | šuměnka

teda, to jsou věci...drsná země,vážně...

26.03.2009 15:27:00 | Agniezka

No...kolik že je těch tvých zastavení...abys z toho mohla napsat tu svou bezvadnou reportáž...? To by chtělo o tom napsat přímo cestopis...vydat knižně...a lidi ti utrhají ruce...:-))

29.12.2008 06:31:00 | shakespeares

Myslím jako turista - kýtu a s certifikátem Pekingskou kachnu...

24.12.2008 23:53:00 | Bíša

Když pominu tu dominantní tchýni a společné milenky, kudyže pro tu kýtu?

22.12.2008 15:05:00 | jita.1965

Už je jich 1,3 mld. K té vepřové kýtě bych si popřál
wej-kchon-chao - dobrou chuť...

21.12.2008 21:31:00 | Bíša

...bych platil jako mourovatej... :-)

21.12.2008 17:20:00 | Aťan

Číňani sou divný!:-) Tvé postřehy ale ne,těším se na další.

21.12.2008 16:54:00 | 6thSun

Takže čínské manželství přeje milenkám, i společným..no to je hustý :-D
Na ty ceny a jejich platy jsem celkem zvědavý, oni ty nároky na miliardu lidí musí být pro mnohé nepředstavitelné...

21.12.2008 16:38:00 | Chancer

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí