Čína- zastavení 6.

Čína- zastavení 6.

Anotace: aneb útržky z cestovních deníků jedné tulačky.

Sbírka: Z deníků tulačky

Dnešní zastavení věnujme celé postřehům z čínského života. První problém,který potká každého cestovatele je problém s případnou komunikací. Rozhodně zde nevystačíte s jakýmkoli světovým jazykem,angličtinu nevyjímaje. Osobně mám ověřeno,že úsměvem,výraznou gestikulací za použití rukou a nohou nic nezkazíte a že se dostanete dále než při použití perfektní angličtiny. Ovšem pár čínských frází dělá divy a tímto se lehkým krokem přenášíme k čínštině jako jazyku miliardy a něco lidí. Čínština je velmi znělý jazyk,který kromě obecně známých znaků, má i tóny a to jak jsem vyzvěděla od 4 do 9 tónů.
Což je důležité pro intonaci a větší expresivní škálu vyjádření při jazykovém projevu.Zatím co tóny jsou důležité pro expresivnost, znaky vyjadřují význam slov a pojmů.
Znalost 1500 znaků je hranice gramotnosti, 4 000-4500 znaků je třeba znát na přečtení novin,
středoškolák prý zná 6 000-7 000 znaků,vysokoškolák 13 000 znaků,za učence lze považovat člověka,který zná 20 000 znaků.Pro ilustraci čínština jako taková má prý 70 000 znaků.Obecně je v Číně velká úcta k psanému slovu a kaligrafie je považována za umění.
Křestní jména bývají 2 až 3 znaková a existuje tu cca 120 hlavních příjmení.Za běžné se tu
považuje oslovovat se příjmeními.Význam mužských jmen souvisí se statečností a ženských jmen pak s něhou,pokorou a krásou. Od čínštiny přejdeme k mnohem pragmatičtějším věcem.
Tak třeba ceny bytů a životní náklady.Musím říci,že zde na placení služeb jdou od lesa a rozhodně tu nemají problémy s neplatiči.Ale o tom později.Začneme cenami bytů.Ty jsou zde velmi vysoké.Počítejte .Např. v Pekingu se platí od 3 do 8 tisíc juanů(1 juan cca 4 kč) za jeden metr čtvereční plochy.Naopak komunální služby tu jsou poměrně levné,1 kwh elektrické energie-1 juan,1 kubík vody též 1 juan. Vzhledem k tomu,že Číňani jsou prý známí
neplatiči,existuje zde systém plateb předem.Každý zaplatí předem jistý finanční kredit a z něj se pak odečítají platby za služby,včetně telefonů.Takže kdo nezaplatí dopředu nemá nic..ani vodu,elektřinu,telefon. A je po problému s vymáháním dluhů.Tenčí-li se předplacený kredit je
zasláno upozornění na navýšení kreditu.Nereaguje-li daný po vyčerpání kreditu je prostě odpojen a hotovo.
No a na závěr směska postřehů.
Pár slov o tradičním čínském kameni nefritu.Raději bych měla říkat jadeitu,ale objasním to.
Jadeit čínsky Ju zahrnuje nefrit i jadeit.Rozdíl je v ceně jejich barevných modifikací,protože škála je od šedavých odstínů až po světlince zelené.Obecně je nejvíce ceněn šedavý nefrit a jablečně zelený jadeit,který prý byl kamenem čínských císařoven. Tento kámen má prý i léčivou sílu,jeho přikládání je dobré proti pálení žáhy,krvácení a otokům.
A na úplný konec dnešního zastavení ještě jeden postřeh.Lidský život má dle čínské mytologie čtyři fáze zpodobněné následujícími zvířaty-kachna,kůň,slon a lev.Jak si to vysvětlíte je na vás..:-)
Autor Mbonita, 10.01.2009
Přečteno 772x
Tipy 45
Poslední tipující: Caroline eL, Danger, jehlaspichlas, šuměnka, Zefi, greapy, Romana Šamanka Ladyloba, blue, Triffid Kolbe, NikitaNikaT., ...
ikonkaKomentáře (15)
ikonkaKomentujících (14)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

No mě dnes dorazil ten kámen,trošililinku se zajímám o to.Pro dnešek,to byl, poslední hřebíček do rakvičky :-)
Musím to rozdýchat,,, Já taky se nejraději domlouvám rukama a nohama,jen u toho nadávám česky,to je zaručená švanda :-)

27.12.2010 17:17:00 | Danger

Dost dobrý...*:) Možná to bude znít krutě, ale upřímně, klidně bych u nás zavedla předplacené kredity, aspoň by se tak zamezilo v nárůstu dluhů. A nejlepší způsob, jak člověka donutit, aby dělal, co má, tj.: poctivě platil, je léčba šokem, takže zrušit přívod elektriky, plynu a vody, je myslím dostačujícím trestem a ponaučením...(:=

07.08.2010 09:31:00 | PIPSQUEAK

A když máš dobrýho pamatováka, tak když zvládáš
3 jazyky, tak proč ne čínštinu?

19.03.2010 19:19:00 | jehlaspichlas

To abych se naučil znakovou řeč, tou se snad domluvíš
všude.

19.03.2010 19:14:00 | jehlaspichlas

mám mnoho otázek..v hlavě mi všechny víří
jak intonovala jsi?? zda tón se s tónem křížil??
zda znaky psalas´?? význam jich v paži??
kreslilas také?? výsledek zářil??

29.09.2009 20:09:00 | šuměnka

úplně jiný svět...

27.05.2009 14:26:00 | Agniezka

Jak to, že to víš to jsi o tolik výš?

06.04.2009 19:40:00 | umělec2

Hezké počtení…
Díky tobě jsem doma fakt chytrej a užívám si to…:o)))
Tvé poznatky jsou u nás aktuální…(bohužel né pro mne)…:o)

12.01.2009 20:11:00 | kouzelníček

díky za zajímavé povídání, je to moc fajn znát se aspoň virtuálně s člověkem, který v té zemi byl...:-))

11.01.2009 16:25:00 | shakespeares

Dneska až na pár chybek v interpunkci zatím nejlepší část Tvé reportáže z Číny!
O té kaligrafii si jdu zjistit něco víc..a až bude někde poblíž kurz čínštiny, važně zvažuju, že se nechám zapsat. Aspoň na pár lekcí, jsem Tebou navnaděn na zvdělávání se něčeho, k čemu se každý nedostane ;-)

11.01.2009 15:28:00 | Chancer

Dík, opět jsem si v klidu svého domova prima pocestoval. :-))

11.01.2009 11:27:00 | Aťan

Číňané jsou velmi pragmatičti, snad ve všem. Evropan
stále hledá ideální řešení, číňan bere to, co je.
Tak si naleji čaj pchu-er, popřeji všem kan-pej.
To je vysušme pohár. Místo er-naj, se obložím ja!

10.01.2009 23:08:00 | Bíša

Díky, za další příspěvek. Můsím přiznat, že pro mě je čínština hotové peklo. O to hůř, že lákavé:D.

10.01.2009 22:35:00 | Dota Slunská

jen drobnosti k doplnění, snad ti to nebude vadit ;) :

moderní čínština má 4 tóny + slabiky bez tónu, kantonština (Provincie u Hongkongu) 7 a to je nejvíce,
9 tónů už má myslím pouze vietnamština
Jinak slova se skládají ze slabik, slabika má svůj tón = 1 znak, 1 slabika už může být slovem, nejvíce však 3 slabiky mohou tvořit i 1 slovo (většinou však dvě slabiky)
Moderní čínština má 400 slabik, z tohoto důvodu jsou důležité tóny, aby jejich kombinacemi ať už kombinacemi slabik či kombinací tónů naplnili veškerý slovník.
V rychlé řeči tóny téměř zanikají, proto je nutné pochopit z kontextu, o čem je řeč. Díky nízkému počtu a velmi sobě podobných a krátkých slabik je tato řeč velmi obtížná na poslech.
Noviny si přečteš už s 2500 znaky, nicméně stejně musíš znát kombinace znaků, abys pochopila, o čem se v novinách píše. Samostatné znaky nestačí.

10.01.2009 22:23:00 | Dao de

Předem se omlouvám,ale nějak mi to rozházelo text.

10.01.2009 21:26:00 | Mbonita

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí