(sváteční svoboda)

(sváteční svoboda)

 

♪♪♪


Kapitalism všem dává,
už žádný strachy,
šanci koupit si
pravdy a svobody
kolik chceš..
Ale za svoje prachy!

 

 

 

 

Autor Lighter, 17.11.2019
Přečteno 597x
Tipy 9
Poslední tipující: Iva Husárková, Akrij8, Amonasr, jenommarie, zdenka
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Výstižný sarkasmus - rána přímo na komoru :-))

18.11.2019 13:55:55 | Amonasr

Díky, nějak mě při tom "výročí x-let svobody" zarážela až "normalizační" míra oslavné mediální propagandy a ani jediná zmínka kritiky špatného, co ta současná kapitalistická doba zároveň přinesla. Ani trocha zdravého kritického bilancování a bolestné sebereflexe! Ale asi chápeš, co jsem tím chtěl vyjádřit...

Protože bez dostatečné sebekritičnosti plíživě vzniká "utahováním ideologických šroubů" jen další politicky "mocenská totalita", (dnes třeba globálně ekonomická či byrokratická) a klidně si může říkat "pravda, svoboda a demokracie". Nějak moc mi ty "oficiální" davové oslavy připomínali "komunistické s proslovy, mávátky a oficiálními umělci", které jsme kdysi tak nesnášeli. Ale co se v mládí naučíš, ve stáří jak najdeš, vždyť stále žijeme v době tzv. postkomunistické, i když si to lidé už nechtějí připustit.

Právě ta sebereflexe společnosti stále není u konce...viz současné retro, nostalgie po minulém, premiér byvalý slovenský "komunistický kádr", vláda s tichou podporou komunistů atd. :-( Myslím, že ty oslavy "krásné svobody" byli zase zneužity k odpoutání pozornosti od "škaredých" problémů "demokracie" současnosti, tak politika směrem k davům obvykle funguje...Stará dobrá vyzkoušená politika chléb a hry...(Konec proslovu.:-))

19.11.2019 11:32:02 | Lighter

Víceméně s Tebou souhlasím a nemyslím si, že tento Tvůj komentář je určen primárně mně. Proč ale i dnes cítíme potřebu neustále něco vysvětlovat a málem se vyviňovat, jako bychom se provinili tím, že nesplýváme se zmanipulovaným davem? Mimochodem, kapitalismus podle mne nemá reálnou alternativu - i dnešní Čína a Rusko jsou naprosto kapitalistické země, jen ten kapitalistický ekonomický systém má různé modifikace, má v sobě obsaženo jiné pojetí demokracie, opírá se o jinou kulturu, historické zkušenosti a předpoklady atd. Čínský model státního kapitalismu je dokonce dnes už zjevně ekonomicky efektivnější než ten čím dál víc opotřebovaný a zadrhávající se západní. A ta jeho výkonnost a efektivita je to, z čeho má západ oprávněný strach, protože co je efektivnější, to je i budoucí vítěz v soutěži různých systémů. Ideologické řečičky, tj. mainstreamová propaganda, jsou jen zoufalé mlžení a klamavá zástěrka, ty ale těm podstatným trendům nezabrání. Kapitalismus jako takový se zatím nedá ničím diametrálně odlišným nahradit, strach z případného návratu k tzv. komunismu může bzučet v hlavách akorát nepoučeným blouznivcům. Je třeba hledat nový model nám bližšího liberálního kapitalismu, který bude životaschopný i vůči tomu současnému čínskému, aby mu v již probíhající soutěži nepodlehl. A který nepůjde slepě na ruku jen korporacím a oligarchům, ale bude mít výrazné prvky skutečné demokracie, nikoliv té čím dál víc falešně vyprázdněné. Jak hezky napsal ve svém komentáři ve včerejší E15 Petr Fischer: "Toto navracení se k vyčerpané utopii je největším omylem sametové revoluce. Omylem, který se bohužel vrací i po třiceti letech. Je třeba otočit čas, nerozplývat se v minulém. Obrátit se a hledat jinde. Najít se v budoucnosti." Líp bych to shrnout neuměl :-)

19.11.2019 16:19:12 | Amonasr

Víceméně s Tebou souhlasím, že ani nevím, pro koho jsem to vlastně psal. :-) Asi opravdu nejen pro tebe, ale všeobecně. O tom jestli je kapitalismus liberální budoucnost(dle pravicové ideologie), nebo návrat k minulosti(dle levicové ideologie), by se dalo diskutovat dlouho. Jen jsem chěl vyjádřit, jak jsem neměl rád komunistické oslavy a nemám rád ani ty kapitalistické, dost podobnou zábavu pro manipulovatelné davy. Rozdíl je jen v hodnotách, které se propagují; tenkrát byli "vyprázdněné" jak se tomu odborně říká a dnes jsou ale bohužel po "třiceti letech svobody" už také....Dík za diskuzi. :-)

19.11.2019 17:39:11 | Lighter

pro ty ... co plují na povrchu ... úsměv.z

17.11.2019 12:11:25 | zdenka

Díky. Jenže povrchní je většina, základ demokracie.

18.11.2019 10:58:46 | Lighter

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí