Pohádková maturita

Pohádková maturita

Hrají: Mikuláš, čert, anděl, Andulka
Mikuláš přichází na scénu v jednoduchém oděvu, který odpovídá oblečení v době 300 let po Kristu.

Mikuláš Dobrý večer. Jsem svatý Mikuláš z Myry. Je mi asi tak 1740 let. Chodím každý rok pátého prosince s andělem a čertem po světě, abych rozdával radost, lásku a porozumění. A hodným dětem samozřejmě také dárky. Dnes mi mají z nebe poslat anděla a z pekla čerta, kteří mě budou na mé pouti provázet. Jsem zvědav, koho mi letos pošlou, protože po loňské zkušenosti, kdy mi čertíka Matěje zlé děti hodily do kašny, se nikomu z pekla na moji misi nechtělo. Kromě toho jsem zde jako zkušební komise. Je období pohádkových maturit. Oba, to znamená anděl i čert mají přede mnou absolvovat maturitní zkoušku. Jestliže uspějí, mohou za vámi chodit každý rok. Začíná si oblékat plášť, ze kterého mu vypadne kapesník. Přichází čert, na zádech nese nůši.
Čert Budliky budliky, dobrý den. Tady ti vypadl kapesníček. Sehne se pro něj a nůše se mu převalí přes hlavu. Čert upadne, začne zmatkovat a sbírá to, co se z nůše vysypalo. Zůstává v dalším rozhovoru sedět na zemi.
Mikuláš Pane bože! Co mi to sem ten Lucifer poslal?
Čert Odpusť, ale já na zemi ještě nikdy nebyl a jsem z té maturity hrozně nervózní. Nikdo zkušený na zemi nechce, protože jsou děti zlobivé, jako ještě nikdy nebyly. Já jsem začátečník, tak musím. Kromě toho mám hrozný hlad.
Mikuláš Proč ses nenajedl v pekle?
Čert Řekli mi, že tady na mě čeká guláš.
Mikuláš Neříkali náhodou Mikuláš?
Čert Mě je to jedno, já jím všechno.
Mikuláš Jenže Mikuláš jsem já a na tebe tady čekám taky já.
Čert Co budu jíst?
Mikuláš Co máš v té nůši?
Čert Uhlí a brambory.
Mikuláš Tak si uvař brambory.
Čert Já? Já mám vařit? To já přece nemůžu!
Mikuláš Tak budeš mít hlad.
Čert Já a vařit?
Mikuláš Proč bys nemohl?
Čert Já to neumím. Kromě toho mám přísnou dietu.
Mikuláš Nebuď smutný, třeba ti nějaká maminka zlobivých dětí dá trochu polévky. Čert vstává a znovu se mu nůše převrhne přes hlavu.
Čert Například krucifix hergot aleluja apodobně.
Mikuláš Neklej, nebo tě Lucifer potrestá.
Čert Ale to my musíme. Podívej, guláši.
Mikuláš Mikuláši.
Čert Počkej, počkej. Mikuláš je přeci ten svatý.
Mikuláš No a to jsem já.
Čert Ty jsi svatý Mikuláš?
Mikuláš Jo. Nevypadám tak?
Čert Já nevím, ale v životě jsem nikoho svatého neviděl. Kde máš svatozář?
Mikuláš Tu nosím jen na jednání s bohem.
Čert Sbohem. Odchází.
Mikuláš Kam jdeš?
Čert Říkals sbohem, tak odcházím.
Mikuláš Ne sbohem, ale s pausa bohem. S bohem. S nejvyšším.
Čert Stejně to nechápu. Vyndá z kapsy malou knížku. A tady v příručce je napsáno, že máš plášť, hůl a čepici s křížem.
Mikuláš Vždyť jsem se ještě nestačil obléci. Přišel jsi brzo.
Čert Tak já jdu.
Mikuláš Kam zase jdeš?
Čert Říkal jsi, že jsem přišel brzo, tak přijdu později.
Mikuláš Prosím tě, nikam už nechoď, kdybys přišel později, tak bys přišel pozdě.
Čert Aha. Abych se vrátil k tomu klení. My to máme od Lucifera nařízeno. Podívej. Listuje v knížce.
Mikuláš Ukaž. Vezme čertovi knížku a čte nadpis. Jak se chovat na zemi. Příručka pro začínající čerty k maturitě. Čert si vezme knížku.
Čert No a tady máš kapitoly. Odnášení hříšníků. Nákup nových duší. Lákání, svádění, nadávání, strašení a - klení. No vidíš. Musíme klít. Budliky. Další kapitola se jmenuje nebezpečná a doporučená místa.
Mikuláš Co jsou ta nebezpečná místa?
Čert Počkej, jo hostinec, nevěstinec a kostel.
Mikuláš A doporučená?
Čert Hřbitov, jeskyně a starý mlýn. No a další kapitola se jmenuje doprovod Mikulášovi. Vejde anděl v růžovém oblečení, s potiskem pejsků, kočiček nebo podobných obrázků.
Anděl Pochválen buď svatý Mikuláši.
Mikuláš To snad nemyslíš vážně?
Čert Vypadá jako pelikán z kreslené pohádky.
Mikuláš To tě poslali na večerní pouť se svatým Mikulášem v tomhle oblečení?
Anděl Já se oblékal sám. Držel jsem se objednávky. Stálo tam, že chcete anděla v růžovém. Já nic lepšího ve skladu nenašel.
Mikuláš Chtěl jsem anděla s růžemi. Ty růže jsem chtěl pro maminky zlobivých dětí. Mazej se převléknout. Anděl odejde.
Čert Tedy svatý Mikuláši, já jdu na zem poprvé, ale řeknu ti, že mají v tom nebi. Mikuláš mu zacpe pusu.
Mikuláš Nekritizovat a nejmenovat. Bůh to nemá rád.
Čert Šeptem. Jak vlastně vypadá bůh?
Mikuláš No, pokřižuje se, takové velké sympatické nic.
Čert Stejně je to kabrňák, podívej na tu nádheru. Svět, nebe kytičky, barvy. Ach jo.
Mikuláš Ty čerte, co se tady rozplýváš nad krásami světa? Nemáš náhodou strašit?
Čert Jasně. Budliky budliky, ale pěkný to je.
Mikuláš Jestli se takhle budeš rozplývat i u dětí, nikomu nenaženeš strach.
Čert Když to já právě moc neumím.
Mikuláš Ach jo, začátečník. Vždyť jsi tak krásně nadával.
Čert No jo, ale například krucifix hergot aleluja apodobně, je jediná nadávka, kterou umím. Je to tady v příručce. Nalistuje a čte. Čert musí umět používat nadávky, jako například krucifix hergot aleluja apodobně. Ze zákulisí se ozve andělovo nadávání.
Anděl Sakra kruci krůtí brko, ježišmarijá, to snad není možný. Do kelu. Do prkvančic, do prkýnka dubového, u sta hromů, kurník šopa.
Mikuláš No vidíš. Tomu jde klení daleko líp. Vejde anděl v bílém.
Čert Nádherně kleješ. Mohl bys mě to naučit?
Anděl Až spadneš na hrnec sazí, taky budeš nadávat. Otočí se a na zadku má černý kruh. Takhle mezi lidi nemůžu.
Čert Se smíchem. To vypadá jako terč, kam tě mají kopnout.
Mikuláš My snad dneska nevyrazíme. Leť se převléknout ještě jednou. Tentokrát do ničeho nepadej.
Anděl Už nemám do čeho. To byl můj poslední čistý háv.
Čert To nevadí. Jsme v pohádce a tak ti to vyčistím. Sundej tu ostudu. Anděl si sundá háv, pod kterým má jen spodní teplé prádlo. Podá ho čertovi. Ten ho dá do nůše řekne zaklínadlo. Kuli buli raveno suri muri spraveno. A vyndá ho čistý.
Anděl Zázrak. I když trochu čertovský. Anděl se oblékne.
Mikuláš No vidíš. Nebýt čerta, byl bys na naší pouti za oškubanou husu. Mikulášskou píseň umíte?
Anděl Umím.
Čert Skoro umím.
Mikuláš Tak začněte.
Čert a anděl Když budeš jako veš zlobit tátu mámu
Za uši dostaneš večer nebo k ránu
Čert Zlobivé ošklivé a protivné děti
Vezmu si do pekla tam budou dřepěti
Anděl Polepši se a bude ti líp
Odpuštění je dřív než by si píp
Mikuláš Tak dál
Všichni Když budeš jako veš zlobit tátu mámu
Za uši dostaneš večer nebo k ránu

Mikuláš To by šlo. Dejte mi indexy. Oba mu je dají.Počkejte tady a já přijdu za chvíli. Odejde.
Čert Ty anděli, jaké je lítání? Já jako čert lítat neumím.
Anděl No, jak bych ti to řekl. Je to uááá.
Čert To jako bych se neptal. Zkus to vysvětlit trochu líp.
Anděl No, to prostě letíš.
Čert Letíš, letíš, ale jak? Víš co? Ukaž, jak letíš.
Anděl To nejde. Nemám povolení. Musel bych to nahlásit nahoře.
Čert Tak to nahlaš. Mě by to hrozně zajímalo.
Anděl Plačky. Já jsem nováček a ještě jsem nikdy neletěl. Tyhle křídla mám jen jako dekoraci. Pravá křídla dostanu až po maturitě.
Čert Aha, tak nic. Já jsem taky nováček. Ale mám návod. Koukej. Jak se chovat na zemi. Příručka pro začínající čerty k maturitě.
Anděl Jé, půjč mi jí.
Čert To nemůžu. Příručku nesmí vidět nikdo nepovolaný.
Anděl Tak mě povolej. Já to nikomu neřeknu.
Čert Tak jo. Podá příručku andělovi. Ten ji otevře a čte.
Anděl Hele, tady je napsáno, že máte používat pekelnou hudbu. Co to je?
Čert Vy nemáte hudbu?
Anděl Máme, ale andělskou.
Čert Ukaž.
Anděl Zpívá. Otče náš nebeský, posvěť se jméno tvé.
Čert Nech toho. Uši mě z toho brní.
Anděl Tak ukaž tu pekelnou.
Čert Na to máme takový nový přístroj. Vytáhne mobil a pustí rock and roll. Andělé v kostele vystrkují prkna z okna a z těch prken andělé dělají si postele roky roky už to dělají. Anděl se přidá a oba tančí. Vejde Mikuláš částečně oblečený do pláště.
Mikuláš Co se to tady děje? Čert s andělem tančí dál a nevnímají. To jste se oba zbláznili? Vezme mobil a ukončí hudbu. Tohle přece nemůžete dělat!
Čert To je ďábelská hudba.
Mikuláš Tobě se nedivím, ale tady anděl by měl mít rozum.
Anděl Promiň svatý Mikuláši, nechal jsem se strhnout tím ďábelským rytmem. A ještě když byl text o andělích, vlastně o andělech, andělách, nevydržel jsem to. Mikuláš odejde.
Čert Tohle v nebi nemáte, že?
Anděl Nebe. Prý budete se mít jako v nebi, ale nedopřejou ti, abys sis třeba jen zatančil rock and roll. To je peklo! Ozve se zahřmění. Podívá se nahoru. Promiň.
Čert Tak pojď se mnou do pekla.
Anděl Začne znovu listovat v příručce. To já nemůžu. Občas si rád takhle … zablbnu, ale to můžu jen tajně. Stejně je mi divné, že vám čertům dali právo dělat zázraky a my andělé se vždy musíme zeptat tam nahoře.
Čert No jo, svět je nespravedlivej. Anděl se podívá do příručky.
Anděl Pochybovačně. Svět je nespravedlivej a je to samej podvodník.
Čert Proto jsme tady.
Anděl Jenže čerti jsou taky podvodníci.
Čert No to bys musel dokázat.
Anděl Tak poslouchej. Čte. Materiál na doprovod Mikuláše. Obsah nůše: Brambory, uhlí, strašilkové, buližníci a…
Čert A.
Anděl A náhradní oděv pro anděla. Dojde k nůši a vyndá zašpiněný háv.
Čert No, tak jo. Budu moci taky čarovat až po maturitě. Přichází Andulka v kroji a pláče.
Anděl Pochválen buď Ježíš Kristus, děvečko. Kdopak ti ublížil? Andulka spustí ještě větší pláč.
Čert Ať nebrečí, já to nemám rád. Zařve. Neřvi! Andulka omdlí andělovi do náruče.
Anděl No tys to vyvedl. Co teď s ní? Dotáhne Andulku na židli a usadí ji. Čert listuje v příručce.
Čert Já nevím. Tady nic takového není.
Anděl Co máš v té nůši?
Čert No jo! Počkej. Začne se hrabat v nůši a vytáhne lahvičku. Dej jí čuchnout. To by jí mělo probrat. Anděl jí dá čichnout a Andulka se probudí.
Andulka Anděl? Čert? Kde to jsem? V nebi, nebo v pekle?
Anděl Na zemi děvče. Jak se jmenuješ?
Andulka Andulka Šafářová.
Anděl Jé, o tobě zpíváme. Začne zpívat, čert se přidá.
Andulko šafářova, husičky nemáš doma.
Andulko šafářova, husičky nemáš doma.
Husy jsou v ječmeně, Andulko vyžeň je.
Vyžeň je z ječmene ven, dřív než bude bílej den.
Zpívá Andulka
Já bych je ven vyhnala, jen kdybych se nebála.
Já bych je ven vyhnala, jen kdybych se nebála.
Paňmáma lehce spí, jak se hnu, všecko ví.
Já nesmím z komůrky ven, dřív než bude bílej den.

Čert No vidíš, zpěv ti sluší daleko víc, než pláč. Andulka znovu spustí pláč.
Anděl Tys to vyvedl. Už radši mlč. Andulko, přestaň plakat a řekni nám, co tě trápí?
Andulka U nás je dnes candrbál a já si při uklízení roztrhla sváteční sukýnku. Otočí se a ukáže zadní stranu sukně, která je roztržená.
Anděl Na čerta. Škoda, že neplatí to tvoje kuli buli.
Čert Já bych to zkusil. Třeba se to povede. Já ti jí opravím.
Andulka Mám si jí sundat?
Čert Nemusíš. Kuli buli raveno suri muri spraveno. Andulce, zpod zástěry vypadne čertovský ocas.
Andulka Pane na nebi, co to je?
Anděl Čerte bláznivá, málem jsi udělal z Andulky čerta.
Čert Já to napravím, určitě to napravím. Sundá Andulce zástěru i s ocasem a hodí to do nůše. Kuli buli čertovo suri muri hotovo. Vytáhne zástěru, která je v pořádku.
Andulka Zástěra je jako nová. To je ale čertovská pomoc. Je to vůbec bezpečné? Vezme zástěru štítivě a prohlíží si ji.
Anděl Tedy čertíku, myslela jsem, že jen tak švindluješ, ale dokázal jsi to.
Čert Ani nevím jak.
Andulka To bude čertíku tím, že jsi moc chtěl a byl to záslužný a dobrý čin. Kdybys chtěl pomoci jen proto, abys z toho měl užitek, tak by to nešlo, ale ty jsi pomohl nezištně. Jen tak. Pohladí čerta a najde příručku. Začne v ní listovat.
Čert U všech rohatých, z toho bych mohl mít u nás nějaké popotahování. My přece nesmíme nezištně pomáhat! Leda bys mi, Andulko podepsala tady vlastní krví smlouvu. Vytáhne pero a papír.
Anděl Ty pekený čertovský kvítko! Andulku bys peklu zaprodal?
Čert Nó!
Andulka Mě se asi zdá, že na tebe zavolám čertovskou stráž.
Čert Čertovskou stráž? Proč?
Andulka Protože tady je napsáno, že během vykonávání Mikulášovské pomoci je zakázáno brát do pekla dospělé duše, je ale povoleno odnášet jen děti.
Anděl Čerte čerte, mám dojem, že neuděláš maturitu.
Čert Krůtí brko, ty nesmíš číst v mojí příručce. Vezme si jí zpátky. Tak dobře. Já budu brát jen děti. Otočí se na dětské diváky. Kdo z vás zlobil, pobudové? Budliky budliky. Práce s dětmi. Kdo zlobil? Koho mám nacpat do nůše? Vejde Mikuláš v plném přestrojení.
Mikuláš Já myslím, že toho bylo čertíku dost. Tyhle děti jsou totiž už od pohledu hodné.
Čert V každém dítěti je kousek čertovské povahy.
Anděl Ale taky kousek andělské nátury.
Andulka Pán Bůh to zařídil dobře. Je tady někdo, kdo se cítí spíš čertiskem?
Mikuláš Už ty hodné děti necháme a zazpíváme si.

Čert a anděl Když budeš jako veš zlobit tátu mámu
Za uši dostaneš večer nebo k ránu
Čert Zlobivé ošklivé a protivné děti
Vezmu si do pekla tam budou dřepěti
Anděl Polepši se a bude ti líp
Odpuštění je dřív než by si píp
Mikuláš Tak dál
Všichni Když budeš jako veš zlobit tátu mámu
Za uši dostaneš večer nebo k ránu

Mikuláš Teď se ale posaďte a já vás vyzkouším. Maturita je maturita. Anděl s čertem si sednou na zem. Řekni mi čerte, kolik duší musíš vzít do pekla, abys byl povýšen na kapitána pekelné magie?
Čert 264 a nebo tisíc dětí.
Mikuláš Správně. Ty anděli mi řekni, kolik duší musíš zachránit před peklem, abys měla právo stát u nebezské brány?
Anděl 264 a nebo tisíc dětí.
Andulka Prosím anděl opisuje.
Mikuláš Neopisuje, je to správná odpověď. Tak druhá otázka. Kdo patří čerte do pekla?
Čert Každý, kdo je zlý, závistivý, chamtivý, lže a krade.
Mikuláš Správně. A ty anděli mi pověz, kdo do nebe nepatří?
Anděl Každý, kdo je zlý, závistivý, chamtivý, lže a krade.
Andulka To nemá cenu. Oni mají stejné odpovědi.
Mikuláš Dobře, tak začneme u anděla. Jak dlouho trvá cesta z očistce k nebezské bráně?
Anděl Pro ty největší hříšníky tisíc let.
Mikuláš Správně, a ty čerte mi řekni, jak dlouho trvá cesta z pekla k nebezské bráně?
Čert Tisíc? Ne, to je hloupost. Ale vždyť taková cesta neexistuje.
Mikuláš Správně. Oznamuji vám, že jste právě složili maturitní zkoušku a můžete se mnou za dětmi.
Andulka Proč taková cesta neexistuje?
Mikuláš Protože ten, kdo se na zemi nechová jako poctivý člověk, musí nejdříve na spoustu let do pekla a teprve potom ho pošle Lucifer do očistce, kde budou jeho pozemské hříchy mazány podle chování.
Anděl A co když ještě v očistci neobstojí?
Čert Tak šup zpátky k nám a znovu ho povaříme.

Mikuláš Teď už nechme maturity a rozlučme se. Děti se dozvěděly, co s nimi bude, jestliže budou zlobit a to je vše. Nashledanou.

Mikuláš Teď už nechme maturity. Děti se dozvěděly, co s nimi bude, jestliže budou zlobit a to je vše. Pojďme jim rozdat dárky.
Autor Stráca, 03.04.2024
Přečteno 38x
Tipy 3
Poslední tipující: cappuccinogirl, mkinka, Marry31
ikonkaKomentáře (1)
ikonkaKomentujících (1)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Takovou maturitu bych taky chtěla :D Už vím ne jakou školu půjdu v příštím životě

03.04.2024 09:08:35 | Marry31

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí