Krišnismus

Krišnismus

Anotace: O tom, jak mi to tenkrát nedošlo a jak jsem ukončila veškeré pokusy o nalezení té správné víry. Psáno asi před rokem.

Krišnisté nejedí maso. Včera jsem byla v jejich chrámu na zpěvu, přednášce a hostině. Zpěv mám ráda. Je to směs radosti a myšlení. Stačí zavřít oči, zpívat a nechat se unášet mantrou, která vám očistí mysl a protřídí myšlenky. Pak je přednáška. Včera k nám promlouval jeden z oddaných. Už to slovo oddaný je načichlé fanatismem, ale není to zas až tak pravda.
Řečník vždy přečetl úryvek v cizím jazyce (občas u toho měl docela problémy) a pak jeho český překlad. Pak mluvil o výkladu toho překladu. Nezaujal, uspával, často se opakoval.
Je psáno, že nikdo, kdo není zasvěcen nemůže poznat Krišnu v jeho absolutní pravdě. Tím pádem právě prohlásil, že musíte být absolutní Krišnista, abyste poznali Krišnu v pravdě. Ale s tím nesouhlasím. Člověk, ať je jakýkoli má právo poznat jakéhokoli Boha. Pojem absolutní pravda taky nelze přesně stanovit, protože věci jsou proměnné. Po té, na dotaz:
"Co když někteří lidé mají takové zdravotní problémy, že to maso jíst musí, jinak zemřou?
Řečník odpověděl, že nikdo, kdo chce poznat Krišnu v absolutní prvdě, maso jíst nemůže. A to, že má nějaké zdravotní problémy nevadí! To jen lékaři, kteří sami maso jedí jsou přesvědčeni, že by ho každý měl jíst. Vzápětí ale prohlásil, že není lékař a nemuže posoudit vážnost onemocnění. Takže si protiřečí. Podle mě kdokoli má takové zdravotní problémy, že to maso prostě musí, jinak se mu kosti sesypou jako domeček z karet, může také Boha poznat. Bohu je jedno, co člověk jí. Jakémukoli Bohu.
člověk je od přírody všežravec a příroda je Bůh. Boha zajímají lidské skutky a ať už je koná pro vyšší duševní poslání, nebo z touhy po jídle, tak je k němu přijmut, pokud je koná v dobrém.
"Člověkův" jediný problém je v tom, že je o trochu chytřejší zvíře, než zvířata ostatní.( Ne o moc, ale je.) Stále má stejné potřeby od kterých se nedá oprostit. Potřebuje jíst, jinak zemře hlady. Potřebuje spát, jinak zemře vyčerpáním. Potřebuje sex, jinak vymře. A potřebuje peníze aby měl kde jíst a kde spát. I Krišnisté si za Prasádam berou padesátikorunu, aby zaplatili potraviny, ze kterých se připravuje. Potřebují peníze, aby platili za dům, ve kterém je chrám. Kdyby opravdu a absolutně (to slovo je důležité) chtěli žít osvobozeni od všeho pozemského, museli by si sami pěstovat ty plodiny a žít někde v lese a bohoslužby pořádáat na palouku.
Žijeme v konzumním světě a není možné existovat bez peněz. Alespoň ne v obyčejném životě. Lze se samozřejmě povznést nad všechno tohle (maso, peníze, sex, který mají zakázaný po určité období a jen za určitých podmínek), ale jsou tu všechna ta ALE. Když chcete získat lidi pro určitou věc, tak musíte být mezi lidmi a tudíž se nelze absolutně odpoutat.
Autor C.alwen, 25.01.2008
Přečteno 627x
Tipy 1
Poslední tipující: blue
ikonkaKomentáře (30)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

každému jeho jest
nevím kdo to řekl, ani zda to interpretuji správně
ale myslím že to tak má být

Siddhárta by se mnou jistě souhlasil :)

07.02.2008 01:10:00 | blue

C.Alwen:
Promiň, končíme, máš pravdu ;)

31.01.2008 17:17:00 | Dao de

Nechcete to už zas jít konzultovat někam jinam?
Je to sice velice zajímavá debata, ale jak už jsem řekla, všeho moc škodí.

31.01.2008 16:17:00 | C.alwen

Klidně mi říkej Petře ;)
Jsem rád, že to znáš. Nečekám, že budeš jíst kostky cukru, cukr se do pokrmů přidává, i do čokolády, tedy mléčné.
Je to jednoduché
Špatná funkce žaludku měla příčinu ve špatné stravě, ať už před tím, nebo i samotným jogurtem.
Rafinovaný cukr ti rychle dodá energii, ale velmi krátkodobě, potom nastává deficit a ty energii ztrácíš. Jistě nějaký doktor by to vysvětlil lépe.
Není, co já vím tak fruktóza obsahuje méně nebezpečné cukry. Kdyby fruktóza byla nebezpečná, neprodávala by se pro diabetiky. Ale ona se prodává, i když to také není nejlepší alternativa.
Jistě, polysacharidy jsou v pečivu, pečivo je obilovina.
Mléko jsem pil, vím jak chutná. Nejsem tele, takže vím, že je pro mě špatné, protože jsem člověk, navíc to bylo prokázáno i vědecky. Víš jak chutná meditace?
Proč ne? Když tobě dělají dobře, jez je, mně nedělají, já je jíst nepotřebuju, psal jsem to za sebe, ne za tebe. Nicméně to obecně platí i od jiných zdrojů než jsem já.

31.01.2008 14:38:00 | Dao de

Je zvláštní jak všechno se vším souvisí,od Krišny k mléku...:-))Bůh a zažívání.:-)je to dobré...:-)

31.01.2008 13:28:00 | Weylin

Vladan:
Z nadměrného využívání tzv. rychlých rafinovaných cukrů vzniká cukrovka. Není to jediná příčina, ale je jednou z hlavních příčin.
Jsou tři druhy cukrů.
Rafinovaný, ten je nebezpečný, v těle se rychle štěpí, proto dochází sice k rychlé dodávce energie, ale rychlým štěpením a rychlým zpracováním následně dochází k rychlému úbytku energie. Tím dochází v těle k nerovnováze, která se negativně projevuje navenek.
Dále je tu fruktoza, cukr obsažený v ovoci. To je cukr, který není tak nebezpečný, nicméně se ovoce musí jíst ne tak často, protože potom dochází ke stejnému účinku jako u cukrů rafinovaných.
Třetím typem jsou tzv. polysacharidy. Jsou to pro tělo nejideálnější cukry, protože se v těle štěpí velmi pomalu, tím dodávají tělu dostatek cukru, tělu dodá energii a nezpůsobí žádné energetické výkyvy. Ty jsou obsaženy v obilovinách a luštěninách.
Snad ti to trošku osvětlí, jaké druhy jsou a jak fungují. Nejsem odborník, ale jistě pokud tě to bude zajímat, najdeš spousty literatury.
Myslet si můžeš co chceš, na to máš právo. ;)

Mléko jsem nikdy nemiloval. Co jsem jedl byly jogurty a sýry. Ještě nedávno jsem sýry jedl.
Naopak způsobovaly mi problémy, proto jsem je odstranil. Mám citlivé tělo a poznám okamžitě, co mě překyseluje. Sladké a mléčné výrobky mě překyselovaly, tak jsem je odstranil. Takže nic subjektivního. Veg strava je obecně zásaditá, i doktoři vědí, že kyselá strava je příčinou řady nemocí.

Ne, extrém je vaše strava, alespoň co se týče mého subjektivního názoru :), já svou stravu beru jako přirozenou. Ostatní? Až budou všichni vraždit a krást a já se budu vymykat a dělat to nebudu, budu pro tebe, co krást budeš opravdu extrém. To máš pravdu. Jenže já ze své pozice to budu vnímat docela jinak. :)

Jak jsem vysvětlil, rafinovaný cukr je příčinou cukrovky. Mléko způsobuje jiné problémy. Pohyb je samostatná kapitola, to je další průšvih.

Ještě jsem se nedotknul toho, že strava je také důležitá pro mysl a ovlivňuje tak člověka i po duchovní stránce. Říká se, že agresivita může být způsobena masitou stravou. Podle rostoucí agresivity dnešních lidí bych se ani nedivil, že by na tom nebyl kus pravdy. Někteří představitelé náboženství možná věděli co dělají a proč to dělají, ať už kvůli etice a soucitu nebo jen pro duchovní rozvoj a zklidnění mysli.

31.01.2008 11:08:00 | Dao de

Daniel:
Každý máme nějaké zvyky a každý si tvoříme svůj jídelníček a i tvou pyramida lze v zásadě brát jako hodnotnou a zdravou. Člověk prochází různým vývojem a i tuto pyramidu, jak jsi ji napsal, jsem také aplikoval. V zásadě pořád zkouším optimální pyramidu, je to cesta poznávání a získávání ať už pozitivních nebo negativních zkušeností.

31.01.2008 10:32:00 | Dao de

Dharmaby:

Jen abychom našli nějakou společnou řeč...
Souhlasil bys tedy s takovým postojem, že je zdravé a prospěšné mít jídelníček jako pyramidu? Čili ta velká základna by měla být rýže, luštěniny, prostě zelenina, pak v dalším, menším patře, řekněme ryby, ovoce, a pak v té špičce, čili jenom občas by měl být sýr, maso, čokoláda, apod?

31.01.2008 09:58:00 | Daniel S.

Vladan:
Jenže ty žádné zkušenosti s meditací nemáš (alespoň to tak vypadalo v jiných vláknech), jen o tom mluvíš. Nic si nevyzkoušíš, nic si neověříš, jen řekneš, je to jen v mysli a tím to pro tebe hasne. A tahle tvá teorie se dá v podstatě aplikovat úplně na vše. Tomu se říká subjektivnost, chybí ti objektivita, komplexní náhled.
V tom je ten rozdíl. Já se přece taky stravuju a získávám zkušenosti, dříve jsem se stravoval jako ty a měl jsem problémy. Tak jsem to změnil. Obyčejná moje zkušenost. Každé tělo je jiné a každý má jiné dispozice, já měl problémy od malička. Někdo není nemocný celý život, ať spořádá co chce.
Extrém nejsem, jsou i větší. To je jen tvůj subjektivní názor. :)
Co se týče čokolády, nemusíš mít cukrovku, viz mé vyjádření, že každý jsme jiný. Ale čísla dokazují, že cukrovka a obezita budou v budoucnu díky nadměrných tuků a cukrů problémem číslo jedna a obezita už vede. :)
Ty problémy přijdou, u někoho dříve u někoho později. Můžeš se divit, jak se kolikrát, že během pár let se ti sesype všechno a potom můžeš běhat už jen po doktorech. Tělo je schopno žít podstatně déle, než co si myslíme.

31.01.2008 09:42:00 | Dao de

Tak to nevím. Říká se ale, že kefíry a jogurty jsou přece jen stravitelnější a lepší než mléko jako takové. Nicméně ten základ je stále stejný, stejné látky, které nejsou pro nás v pozdějším věku vhodné.

Mimomochodem včera jsem si koupil časopis Meduňku, číslo 2/2008 a je tam článek o vegetariánství. Začíná to dopisem, který napsala paní podobného ražení jako jste vy. Odpovídá tam paní, která je odbornice na výživu, vychovává 3 děti, které jí veg stravu a jsou tam i fotky těch dětí a vypadají spokojeně. Vím, že fotka není průkazná a mnozí si řeknou, že až děti vyrostou, rozpadnou se na kusy, ale to je velmi subjektivní názor, viz rozlícená paní na začátku článku. Káže tam, jak si někdo může vzít na svědomí děti (reaguje původně na článek o veg mateřských školkách) a hazardovat s jejich zdravím. Myslím si, že je těžké určit, kde je pravda. Já zase říkám, že hazard pro děti je v současné době strava založená na mléku, cukru, apod. potravinách. Ukazují to i čísla, kdy už děti mají cukrovku, všelijaké atomické ekzémy a alergie.
Takže mluvit o správné stravě pro děti je těžké. Abych řekl pravdu, já sám bych měl těžkou hlavu s tím, zda dítě, které bych živil, živím dobře. Něco jiného je stravovat se za sebe a něco jiného je dítě a zodpovědnost za jeho zdraví.

31.01.2008 09:22:00 | Dao de

Moc tomuto nerozumím,tak možná řeknu blbost,ale někde jsem četl že aby bylo mléko stravitelnější a nezatěžovalo trávení,tak by se muselo vypít a za chvilku vyzvracet,pak ho vypít znovu, :-)-bylo by už nějak "natrávené"..Snad když už mléko,tak možná je lepší kefírové,ne?

31.01.2008 08:28:00 | Weylin

Vladan:
Právě osobní zkušenost je pro mě dostatečný důkaz a proto nepotřebuju rady lékařů, jak se správně stravovat.

Vím, já reklamu použil, abych ukázal, jak stačí spot v televizi a všichni důvěřivci hned běží nakupovat.
Souhlas, viz můj příměr k chipsům, lidé jedí co jim chutná a ne to, co je pro ně zdravé či přirozené. Podobné je to s čokoládami, mléčnými výrobky a cukrovinkami. Ale potom ať tedy ti tlouštíci nebrečí, že mají cukrovku, rozhadrovanou imunitu, vysoký krevní tlak a že nemůžou za svou váhu.

30.01.2008 17:38:00 | Dao de

vladan_
mám takovej poct, že to je většinou taková protivná boulička na oku:)

30.01.2008 17:01:00 | C.alwen

Daniel:
Nevím co pila, už se jí zeptat nemůžu. Potvrdit ani vyvrátit to nemůžu.
Danieli, člověk dělá tolik věcí co není třeba a přesto spoustu věcí dělá. Dělá to proto, že to dělají ostatní, že ho to někdo naučí, že něco odkouká a nese se to historií a nikdo se nezeptá, proč (viz tví Mayové, atd.).
Proč lidé konzumují chipsy, když ví, jaké je to svinstvo. Jednoduše, protože jim to chutná. A dá se žít bez chipsů? Dá. Úplně stejná situace je to s masem, vajíčkama, mlékem. Pozorovat tělo potom co se tímhle nacpeš, pozorovat úbytek energie, těžký žaludek, únava a další znaky, které se projevují později jsou dobrým měřítkem, potom nejsou třeba studie.
Jde jen o přeprogramování, přeformátování předsudků, o ničem jiném. Já nikdy nešel s davem. Vždycky jsem měl otázky a pochybnosti. Pátrám, zkouším, ptám se. Nekývu a nečtu studie, které mě utvrzují v mém starém názoru, čtu jiné věci, abych se na to mohl podívat z různých směrů a mohl zkusit něco jiného. Když něco fungovalo, proč bych měl jít pořád ve stádu. Když neustále slyším, život je: manželství, rodina, děti, stáří, důchod, smrt, ptám se, je to tak? Může to být jinak? Když jdu podchodem při přestupu v metru a jde pěkná holka se sukýnkou doprava a všichny chlapi jdou jak na provázku také doprava, já jdu schválně doleva. :)

Víš ono je vegetariánství a vegetariánství. Jestli jim naordinovali špatnou veg stravu a klidně to mohli udělat úmyslně, potom lze z veg člověka udělat trosku. To jistě jde. Ale když se podívám okolo sebe, tak těch trosek všežravců vidím víc než veg trosek.
Moc zajímavá je makrobiotika, ta povoluje jíst ryby (v určité míře). Je to vlastně původem z Japonska, jejich normální strava, kde oni neznají (teď už tedy vinou globalizace ano) cukry, mléko a podobné sajrajty. Je postavena na vyváženosti stravy z hlediska energií Jin-Jang. Dá se aplikovat i na naše poměry. Kdyby do té studie dali makrobiotika a ne člověka, který chudák musí jíst jenom zeleninu, tak by jistě celou studii vyhrál. :)

Co jsem slyšel, tak ho většinou pojídají syrové. Navíc jak jsem řekl, eskymáci nemají možnost volby. A je to taková uzavřená komunita, že klidně mohlo dojít k určitému evolučnímu zvyku na maso, třeba na genové úrovni (mají děti neustále mezi sebou).

Existují studie (světové studie), které maso a jiné živočišné bilkoviny nepovažují za NUTNÉ k přežití lidského druhu, to ani od útlého věku. Takové studie jsou napsány, podržte se doktory (ne českými samozřejmě)

30.01.2008 14:32:00 | Dao de

Vladan:
samozřejmě vyjímka potvrzuje pravidlo. :) Ne vždy tomu tak je, ale jestli jsi vysoký halama a ještě k tomu přičtu tvé názory, tak bych tomu i věřil. :) Ne samozřejmě neber mě vážně, jen si z tebe utahuju, občas to dělávám :) Neber si to prosím osobně. :) Legrace :)
Samozřejmě k tomu přispívají i geny. Zlomeniny jsem také neměl a to už několik let jsem nepil mléko ani nejedl jogurt. :) Mléko jsem stejně nikdy nemusel. To bude asi tím, že si vápník beru z plodin, které nejsou v reklamách v televizi, kde straší na nedostatek vápníků a mikroflóry ve střevech, když nespořádáte jeden jogurt denně. Vše je business, stejně jako doktoři nepotřebují své pacienty vyléčit, tak nepotřebují velké firmy přijít o své zákazníky. Tak jednoduše podplatí doktory a ti straší a straší a lidé kývají a kývají. :)

30.01.2008 14:32:00 | Dao de

Vladan_
Matfyz bys býval vystudoval dvakrát, nemohlo by na tebe ani ječný zrno, a jogurty bys nesnášel.
Ty jo, začnu pít mlíko a třeba i odmaturuju!

30.01.2008 13:42:00 | C.alwen

Dharmaby:

Shodneme se v tom, co píšeš o mléku, nicméně pravda je, že Tvoje babička ho pila ve velkém. Ještě mezi válkami vypil každý člověk denně skoro litr mléka. I kultury, které nemají krávy (Indiáni, Maorové, Eskymáci, apod) tak získávali mléko od sobů, lam, dokonce i zajíců.
A jak říkám, dnešní spotřeba mléka dospělého člověka je malá oproti spotřebě mléka ve starověku nebo u primitivních kmenů. A to nemluvím o sýru, vajíčkách (nejen slepičích, ale třeba želvích), tvarohu, či sádle.
Nechci se nijak vymlouvat, ale domnívám se proto, že vegeteriánství má svůj původ v náboženství a nikoliv v racionální výživě. Tento důvod (nezabíjet) je mi blízký a rozumím mu.

A ohledně tvých zubů... Dělaly se testy před několika desetiletími, kdy jedna skupina dobrovolníků jedla rozmanitou rostlinnou stravu, druhá jedla jen několik druhů zeleniny, třetí jedla výhradně rozmanité maso a čtvrtá jenom drůbeží. Nečistili si zuby nijak, jen vodou a nebo solným roztokem.
Testy prokázaly, že po srovnání stavu zubní skloviny před a po, na tom byli nejhůř ti, co jedli jen jeden druh zeleniny. Pak byli ti, co jedli rozmanitou zeleninu, pak ti, co jedli drůbeží a nakonec ti, co jedli všechno maso.
Eskymáci třeba maso vaří a zásadně ho nepečou a mají absolutně nejmenší výskyt rakovin trávivího traktu a to svoji stravu vlastně vůbec nemění a nemají šanci ji téměř vůbec doplňovat o rostlinnou složku. A dožívají se vyššího věku než třeba v ČR.

Není ýádná studie ani žádný důvod se domnívat, že maso do lidské stravy nepatří a že člověk není způsobilý ho zpracovat.

30.01.2008 11:58:00 | Daniel S.

Vladan:
taky si myslím, že se v tomto plně shodneme :)

Daniel:
Nesrovnávej mateřské mléko s kravským. Já mluvil o kravském. Kravské mléko není pro lidi, je pro telata. Má úplně jinou strukturu než mléko mateřské. Tele musí rychle vyrůst, proto obsahuje látky k tomu vytvořené. Mateřské mléko má látky pro vyvinutí mozku. Proto se doporučuje dlouhodobé kojení dětí, děti jsou potom bystřejší a chytřejší, mají větší šanci nebýt alergické. Naopak děti, kterým je ordinováno mléko od krav jde úplně jiným směrem. Žádný savec v přírodě nepožívá mléko delší dobu, než je nezbytně nutné, potom se živí úplně ničím jiným. Kravské mléko ani žádné jiné by se nemělo konzumovat vůbec, není pro nás, nejsme telata, tedy někteří lidé možná jsou :) , mateřské mléko jen do určitého věku, kdy je tělo schopno tyto látky využít. Potom už není třeba. Nevím, zda je to díky spotřebě mléka a růstovým hormonům uvnitř mléka, ale děti jsou v současnosti mohutnější, větší, ale přirozená inteligence jim trochu chybí. Možná, že i tohle je důsledkem špatné stravy. :)
Vápno je i v jiných látkách, jen lidé si myslí, že když je mléko bílé, jen tam že musí být vápník. Je to nesmysl. Sníh je taky bílý a je tam tolik vápníku? :)

Já taky nikoho neodsuzuji, je to každého věc, jen by lidé neměli zavírat oči a dělat, že nic neslyší a nevidí. Soucit by se neměl vztahovat jen k lidem, ale ke všem bytostem. Láska není jen láska k jednomu objektu touhy, láska nezná hranic a zvířata by proto neměla být za hranicema.

30.01.2008 10:07:00 | Dao de

Dharmaby:
Nechtěl jsem se pouštět do sporu o tom, zda to možné je, co je nebo není správné. Uváděl jsem pár argumentů... I já uznávám, že masa dnes jíme nadbytek. A Tvůje Babička možná měla maso jen jednou týdně v neděli, ale určitě jedla často vajíčka, masové vývary z kostí, mazala si na chleba sádlo a pila hromadu mlíka... To jsou všechno živočišné produkty.
Že mlíko zahleňuje a odvápňuje je sice jedna studia, ale ta se týká pouze dnešního pasterizovaného (trvanlivého) mléka. Naopak se zase doporučuje přírodní mlíko od krávy. Mimochodem, děti pijí mateřské mléko a nijak je to nezahleňuje... A rozdíl mezi kravím a mateřským mlékem je jen v tom, že mateřské mléko má jinačí bílkoviny.
A jak říkám, žádný kmen na světě, i ten, co ty možnosti má, není vegetariánský. Vegetariánství je z důvodů náboženských ale nikoliv existenčních ci faktických. Uznávám ty náboženské důvody. Uznávám i důvody G.B. Shawa. Dokonce uznávám i ty důvody proti velkovýrobě masa a hromadnému zabíjení na Jatkách. Ale proti Indii nebo Číně jsme v zabíjění zvířat ještě hodně humánní...
Ale nezatracuji ani sedláka, co si pěstuje králíky, slepice a prasátko na zabíjačku...

30.01.2008 09:35:00 | Daniel S.

Daniel:
Ještě abys byl :)
V indii je vegetariánství už hodně dlouho.
Pleteš se historie vegetariánství u nás sahá mnohem více do historie.
Pleteš se, i takový kickboxer v ČR může být vegetariánem, sice lakto-ovo vegetariánem, přesto nepotřebuje maso a přesto vyhrává :)
Moje babička žila chudě, maso měli jen v neděli, přesto celá rodina tvrdě pracovala na polích a díky dobrému základu z dětství se dožila vysokého věku, tvá teorie je tedy špatná.
Eskymácí nemají jinou možnost, my ji máme.
Nevěř komunistickým učebnicím. Taky nám říkali, že člověk bez jídla umírá po 7 dnech a to už bych musel být být alespoň 4x mrtvý. Také nám říkali, jak je mléko zdravé a teď se zjistilo, že zahleňuje, odvápňuje a díky němu může vzniknout i alergie.
Udělej si hydrokolon střev a potom sněž kus flákoty. Potom už nic nejez a počítej dny, kdy půjdeš znovu na záchod. :)
Vím, že jedli, ale nemuseli :)
Zemědělství je nouze? A čím se asi krmí ty zvířátka zamčené ve stájích, které nikdy neviděli slunce?
Kazy jsou hlavně ze sladkého. Proč vy jako všežravci používáte pořád párátka, když ty naše zuby jsou na maso přímo dělané? :) Kolik jsi viděl zubů u vegetariánů? Přijeď ukážu ti zuby. :)
Boháči vysokého věku, ty dřív umírali na přežírání a na dnu, proto měli lepší zuby, protože umřeli dřív. Chudí umírali na nemoce a mory, to se stravou nemělo nic společného. Moje babička byla dlouho živá se svými zuby a také byla dlouhá léta chudá.

Když holduješ křesťanství, slovo "nezabiješ" neberu pouze jako vraždu člověka, ale i zvířete. Jak řekl G.B. Shaw: "Zvířata jsou mí přátelé a já své přátelé nejím." Nejím maso hlavně z etických, ekonomických a ekologických důvodů. Víš, jsou to zajímavá čísla, když se dozvíš, že kdyby v USA snížili spotřebu masa o cca 5%, tak z ušetřených peněz na jeho zpracování by nasytili celou hladovějící Afriku. Víš kolik zemědělské půdy slouží pouze pro potravu těmto zvířatům, kteří to mají spočítané? Víš kolik pitné vody se spotřebuje na jatkách? Je to všechno o soucitu a hledat skulinky a výmluvy umí dělat každý. To je jako bych řekl, kradou všichni, tak já budu taky. Každý musíme začít od sebe, jinak se nikam nepohneme a morálka upadne v zapomění, jako se to děje. Já to beru jako normální stav věcí, v ničem se neomezuju a kdo to tak vnímá, je to jeho vnitřní problém.
Co se týče energií, dělal jsem spousty pokusů s tělem a zjistil jsem, že jakákoli strava je pro tělo zatěžující, tělo může fungovat i na jiných principech (viz "dýchači" v Indii, jogíni vysoko v himalájích, kteří roky jedí jen jednu plodinu, apod.), ale o tom tu nechci mluvit, kór když si to možná přečte Vladan, kterému bych tím nechtěně rozšířil pole působnosti jeho skepticismu.

29.01.2008 23:02:00 | Dao de

C.alwen:
Vladan mluví ke mně.
Nejde tady o nějaké strádání a snahy se dožít dlouhého věku. Tady jde o etiku a já to beru jako přirozenost, cítím se lépe, svobodněji. Nestrádám. Maso nepotřebuju, nemám na něm závislost, takže si ani nemůžu nic odpírat. Jím, abych žil. Nežiju, abych jedl.

Vladan:
Nic takového neříkám, vím, že maso jíst pořád nelze.

29.01.2008 23:02:00 | Dao de

vladan:
ňák jsem nepobrala, komu je tenhle vzkaz tady určenej, kdo má pravdu a na koho mluvíš?

29.01.2008 16:18:00 | C.alwen

No teda, tady se náboženská debata zvrhla až k debatě o zdravé stravě...ts, ts, ts:) :)
Podle měho, Daniel promine, opět zcela subjektivního názoru, už je jedno, co jíte. samozřejmě, že když si dáte kýbl zeleniny, tak vám bude stejně špatně jako po fláku překořeněný vepřový. Je jedno, jakej máme trakt. Jde o to, jakým způsobem to nebo ono jídlo připravujeme, a jestli si ho dáme v rozumné míře.
Když tedy necháme záležitosti víry stranou, náš organismus už stejně, ať už je, či není býložravej, musí bejt tak zdegenerovanej. Tak proč si nepochutnat, když můžeme. Tím, že přestanem po milionech let všichni hromadně jíst maso, náš život nebude delší, jen nám delsí bude připadat. Vždyť nemůžete vedět, jestli se bez masa dožijete 60 a bez něj 80? Třeba to bude přesně naopak:)Dyť je to celý sázka do loterie, a já si tu sázku radši užiju, budu si dělat ty drobné masité radosti, než do konce života slintat nad ovarem. Toť z mého vše. Děkuji za pozornost:)

29.01.2008 14:48:00 | C.alwen

Nedá mi to, abych se nepřidal...

Nejsem nijak zaujat proti vegetariánům, ale uvědomujete si, že žádný přírodní národ není vegeteriánský? Každý kmen dokonce i v tichomoří, kde se stačí jen natáhnout po ovoci a zelenině (nemusí se to ani pěstovat) stejně loví ryby a ptáky? Dokonce vegetariánství je záležitost veskrze nová a pokud se nepletu, Mahábharáta ji doporuřčuje jen těm vyšším kastám, které nedělají fyzickou práci.
Ještě před padesáti lety by běžný pracující asi umřel, kdyby neměl v kalorickém příjmu maso alespoň občas. Tataři třeba jedli maso prakticky výhradně a Eskymáci ho jedí výhradně dodnes a mají naprosto nejnižší výskyt rakoviny trávicího ústrojí na světě.
Dokonce je to obráceně a povídá to každá učebnice přírodopisu, že maso se naopak odbourává rychle, je z něj mnohem větší kalorický příjem, na jeho zpracování stačí méně času a méně vody.
I já uznávám, že v dnešním světě, kde nejtěžší prací začíná být nošení lejster, je maso skoro na obtíž. Potřebujeme naplnit žaludek spoíše nízkokalorickou stravou než biftekem, ale rozhodně nikdy v dějinách žádný kmen nejedl jenom rostlinou stravu. Etnografové a antropologové by se určitě zmínili o tom, že člověk se stal člověkem především díky lovu, kdy dokázal zařídit potravu rychleji a snáz než při sbírání semen v savaně. Také by asi přidali, že zemědělství je východiskem z nouze.
Asi by se ozvali i zubaři a popsali by, že eskymáci si zuby neudržují, ale při masité stravě prakticky nemají žádné kazy, zatímco vegetariánům se zuby kazí mnohem rychleji a víc. Asi bychom taky mohli porovnat hroby, kdy boháči mají zuby zachovalé do vysokého věku, kdežto chudáci umírali už ve třiceti bezzubí.
Kdepak, člověk vždycky jedl maso a vždycky to byla důležitá součást jídelníčku. Nic proti vegetariánům...

29.01.2008 14:17:00 | Daniel S.

Čekal jsem, že se dotkneš krávy. Kráva není jediným býložravcem a ti nemají více žaludků.
To, že nejsme na maso příliš vybavení ukazuje délka doby, kterou maso uvnitř nás hnije. Maso se těžce rozkládá v žaludku, obrovská energie se spotřebuje na štěpení živočišných bílkovin. Proč když si dáš hranolky s tučnou flákotou musíš zapíjet tohle těžké jídlo pivem, proč musíš nějakou dobu odpočívat? Ztratíš energii na trávení. Nerovnováhu v těle se snažíš srovnat pivem. Tím, že maso hnije uvnitř dlouhou dobu způsobuje spoustu zárodků pro vznik nebezpečných rakovin. Nedostatek rostlinné stravy v našem jídelníčku se ukazuje jako hlavní příčinou rakoviny žaludku a tlustého střeva. A nedivím se, že češi vedou. Některé národy se už trošku poučili, ale my se zasekli v tomhle vývoji a studie, které před 50 lety vznikly v zahraničí o příznivých účincích vegetariánství se k nám pomalu dostávají, ale bohužel předsudky, které má naše společnost, ty a spoustu doktorů, ty tu budou dokud lidé nepřehodnotí, že brambory + knedlíky + kus masa každý den nepřispívají tělu a nic mu pořádně nedávají. Semena a plody jsou důležité, obiloviny a luštěniny také, zelenina bezpochyby, ovoce občas také. Proč když doktoři doporučují lidem odlehčený den, aby pouze jeden den jedli jen ovoce a zeleninu. Proč když je maso to nejdůležitější a ideální, neřeknou dejte si odlehčující den na mase, vajíčkách a mléčných výrobních? Nemusíš ani odpovídat. :)
Navíc teprve teď se vědecky potvrzují, jak výživná pro nás může být tráva, sedmikrásky, pampelišky, pažitka, petrželka a další bylinky. Takže nejde jen o bobule, jak si myslíš. Je mi jasné, že nezměníš svůj program v hlavě, nastrkaný od tvých prarodičů, rodičů a který vštěpuješ svým dětem, ale do té doby se nemůžeš divit, že postupně vymřeme. Stačí se podívat okolo, i když je pravda, že strava je jedním z dílců, ale také velmi podstatná.

29.01.2008 12:10:00 | Dao de

Jen tak pro zajímavost,ten jejich uctívaný guru-nevím ted´přesně to jeho jméno-se vozil v limuzíně a žil si jak jisté zvířátko v žitě..a hlupáci oddaní se všeho zříkají.Pokud je někdo vegetarián apod.kvůli sobě,tomu rozumím,ale omezovat se kvůli nějakému staříkovi kerý mi slíbil nebe, když si vymyju mozek opakováním nějakých manter.. No..:-)

28.01.2008 21:34:00 | Weylin

Vladan:
Každý si myslíme, že naše cesta je ta pravá. ;)

Přečti si studii a čti nezaujatě:
http://www.ideon.cz/veg/html/czech/duvody/index.htm

28.01.2008 10:43:00 | Dao de

Stejné jako úvaha o Kristu na kříži... spousta textu, logické chyby, vývody, které nemají žádné opodstatnění. Prostě mišmaš čehosi bez jakékoli průpravy...

28.01.2008 09:10:00 | Daniel S.

Ahoj, souhlasím s komentářem kolegy přede-mnou. Jen bych řekl k závěru tvé úvahy, že žít stranou od světa je cesta k poznání vlastní podstaty. V tom zmatku a rozptýlení všemi věcmi světa se nedokáže mysl dobře koncentrovat a srdce otevřít. Takovou mám zkušennost a NEJSEM jediný. ahoj

26.01.2008 10:44:00 | Koli

jde o bhaktijogu, proto se označují jako oddaní.

"Zasvěcení" může být jakou si metaforou člověka hledajícího, v tom případě má pravdu. Pokud to není metaforou, tak je to nesmyslné tvrzení a rituálem jako třeba pokřtění u křesťanů. Rituál, který nic neřeší a s hloubkou poznáním tudíž nesouvisí.

Nejíst maso může být určitým duchovním stupněm. Jde o vzniku soucitu s ostatními tvory. Člověk hledající se dostane do situace, kdy si uvědomí utrpení zvířat pro jeho vlastní potěšení. Ale není to pravidlem. I člověk živící se masem může poznat pravdu.
Věci jsou proměnné, to je jejich povaha. Ale pravda je jednotou věcí, tudíž neměnná.

Nemusíš být krishnistou, to jen víra ho zaslepila. Každý věřící věří, že jeho víra je právě ta pravá. :)

Lidé, kteří by zemřeli po nepozření masa je promile z celé společnosti. A to jen, že mají vypěstované střeva špatnou stravou a nejsou schopni jíst zeleninu.
Bohu to je jedno, to máš pravdu, bohu je všechno jedno :)
To říká spousta lidí, naučené fráze: člověk je všežravec. Zajímal by mě jediný anatomický znak toho, že to tak je. Od ústního otvoru až po zadnici jsme 100% býložravci a za ta léta co maso baštíme se žádný anatomický znak přiliš nezměnil.

Také jsem takové sezení v čajovně zažil. Většinou to jsou mladí kluci, mají naučené fráze bez hlubšího duchovního poznání.

25.01.2008 14:22:00 | Dao de

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí