O duši

O duši

Anotace: ...jen kratičké zamyšlení...

 

Díky zastavení na Amonasrově básni „Duše“ jsem došla k přesvědčení, že možná má cenu zamyslet se nad pojmem duše, tedy lidská duše. Je to, myslím, poměrně frekventované slovo, každý se určitě s ním nejen setkal, ale i jej používal. Dokonce ani pro marxisty se nestalo problémem jej skloňovat ve všech pádech.

 

Proto si myslím, že nebude na škodu tuto záležitost nahlédnout ještě z pozice biblických textů. Nebudu tady otravovat nějakými citáty, pouze zmíním, že se o duši dočteme v listech apoštola Pavla. On ve svých dopisech vyučoval jednotlivé křesťanské sbory mimo jiné právě i o struktuře člověka - říká, že člověk má tělo, duši a ducha. Je to logické, a proto se s ním v jeho názoru ztotožňuji. Zhruba řečeno: Součástí těla je mozek, jeho činnost obstarává svými impulsy např. pohyby v těle uvnitř i vně, ale produkuje i běžné myšlení nebo i tvůrčí práci, tedy duševní činnost. Až potud duše, jak ji známe.

 

Nyní už zbývá jen zmíněný „duch“, i ten je vnímán prostřednictvím mozku, ale trochu jinak. Je to naše vědomí – jednak našeho já, tedy identita, vnímání sebe sama ve vztahu k okolí, jednak svědomí. A to je taky zásadní rozdíl mezi zvířetem a člověkem. Zvířátko vyššího typu může mít dušičku, ale jen člověk má ducha, který uvažuje o své existenci z filozofického hlediska, také o existenci Boží nebo, jak někdo říká, o něčem, co nás přesahuje… A je to právě lidský duch, který je někým nesmrtelným.

 

Snad bych ještě pro úplnost měla dodat: text Ekumenické bible obsahuje na mnohých místech (zejména ve Starém zákoně) i pojem duše v tom vyšším smyslu - jako duch, ale je to spíš otázka překladu z hebrejštiny.

Tak takhle nějak vidím význam těchto pojmů já.

 

Vím, toto je spíš jen jakési vysvětlení nebo výklad než úvaha, tak pardon:)

Autor Inna M., 04.12.2013
Přečteno 740x
Tipy 8
Poslední tipující: Jeněcovevzduchukrásného, Aťan, Amonasr, poeta
ikonkaKomentáře (10)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Jinak to nejde, ST.

18.01.2014 19:17:42 | Jeněcovevzduchukrásného

Děkuji:)

19.01.2014 16:23:03 | Inna M.

Donutila jsi mě opět zalistovat v knize Raymonda A. Moodyho o třech dílech: Život po životě / Úvahy po životě / Světlo po životě. Kdo nečetl, doporučuji.. i kdybyste s jeho pohledem nesouhlasili, je dobré nahlédnout na duši a tělo i z tohoto úhlu.
http://www.databazeknih.cz/knihy/zivot-po-zivote-uvahy-o-zivote-po-zivote-svetlo-po-zivote-8886

04.12.2013 23:12:43 | Aťan

Jo, taky ji máme. A není to jen o pohledu nebo názoru jednoho člověka, ale svědectví velkého množství lidí...

05.12.2013 08:55:17 | Inna M.

no právě..

05.12.2013 11:45:10 | Aťan

Zvědavost: kde to Pavel píše? (zatím jsem to nenašel, ale také moc nehledal, tak mi asi ulehčíš práci:-)

04.12.2013 19:13:57 | Robin Marnolli

Pavlovy listy mají přes 60 hustě popsaných stran, podrobný účet ti nevydám, ale aspoň jeden odkaz: 1.Te 5,23 (pro začínající čtenáře bible - první list Tesalonickým, 5.kapitola, 23.verš).
Ve Starém zákoně mám podtržený verš Mdr 16,14.

05.12.2013 08:59:11 | Inna M.

díky.

05.12.2013 10:43:02 | Robin Marnolli

Dík, Inno, že jsi to sem dala. Jsem zvyklý tyhle věci vnímat spíš intuitivně (a nejen tyhle), než někde pracně studovat různá pojetí, tím spíš je příjemné se takto v kostce něco dozvědět o biblickém pojetí duše a ducha. Zřejmě jsem se s tím už někdy setkal, ale při mé zapomnětlivosti je to pro mě příjemné osvěžení a beztak nejen pro mě.

Trochu mi z toho vyplývá, že když zpravidla mluvíme o duši (včetně mé básně), tak v biblickém pojetí spíš mluvíme asi o duchu, jest tak? Já se tak jako tak přidržím používání slova "duše", jak je víceméně už asi obecným zvykem, nicméně to terminologické vyjasnění pojmů je pro diskuzi strašně důležité. Jinak mluví jeden o voze a druhý o koze a mimochodem tak vzniká snad většina nedorozumění mezi lidmi - že zkrátka mluví každý o něčem jiném a pak si kolikrát zbytečně vjedou do vlasů (myšleno obecně).

Tvé občasné upřesňující úvahy a příspěvky zde proto mají své místo a opravdu je vítám, jen houšť! :-)

04.12.2013 16:51:59 | Amonasr

Ano, v tvé básni jde o ducha, přičemž při její tvorbě si zároveň musel zapojit i duši. Tvé básnické vyjádření je samozřejmě všem čtenářům srozumitelné.
A děkuji za ohodnocení:)

05.12.2013 09:07:40 | Inna M.

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí