Zlé zvíře

Zlé zvíře

Anotace: úvaha ze 13.3.2014

Může být zvíře také zlé jako dobré? Nemyslím na pekáči, ale povahově, stejně jako člověk.
Jak podle nás vypadá zlý člověk? Většinou se vykazuje tím (a daně většinou nevykazuje), že krade, pomlouvá, podvádí a to nejhorší – vraždí. A nevraždí důvodně (čti „důvodně“ nikoliv „důchodkyně“), tedy např. v afektu proto, že mu manželka byla nevěrná, ale ukončí nebohý cizí život pro ukojení svých morbidních choutek. To je asi charakteristika zlého člověka.
A co zlé zvíře? Když zvíře zabíjí, dělá to obvykle aby přežilo. Je ale zřejmě skupina zvířat, stejně jako lidí, kteří můžou vraždit nechtěně, a to z důvodu choroby která klíčí nebo už bujně vegetuje v jejich mozku a následně ovládá celý habitus konání organismu. Stačí k brutálnímu iracionálnímu destruktivními chování otočenému proti ostatním pouze pudy nebo pro hyenské chování musí mít živočich inteligenci? (osobně nevím, jak špatně se hyeny v reálnu chovají, že získaly takovou nevalnou pověst.)
Dokáže záměrně zabíjet jen tvor s velmi vyspělou inteligencí a lstivostí ? (přičemž bajku o tom, že lišky jsou úskočná zvířata necháme ležet ladem jako neověřenou informaci, i když skákat zřejmě před mechy rokliny potůčky lady sklady dokáží bravurně.) Samozřejmě se můžeme v lese potkat s divným živočichem, který se chová nestandardně, (nemyslím tím ale veverku která píše smsky, i když v dnešní době bych se tomu nedivila,) ale když má např.vzteklinu nebo jinou nemoc. To by pak byl příklad vraždění (nebo pokusu o vraždu) v afektu té či druhé strany (terčem vraždy může být koneckonců vrah. A když nastane situace, že v případě zákeřné vraždy útočník zvítězí, vyhrává prastarý zákon přírody, čemuž se skoro vždy lidé, zejména na Nově, diví, především jde-li o situace typu, kdy turisti kempují před brlohem s malými medvíďaty.)
Ptám se tedy – může být zvíře podlý, důmyslný vraždící stroj, nebo platí co řekl Leonardo da Vinci, že „Vpravdě je člověk králem zvířat, neboť je svou brutalitou předčí ?“
Autor Jiřinka Mignonka, 13.03.2014
Přečteno 715x
Tipy 2
Poslední tipující: enigman, Luky-33
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

pravdu má Leonardo...

14.03.2014 14:31:06 | enigman

Já si myslím, že má pravdu Luky 33.

14.03.2014 15:04:46 | Jiřinka Mignonka

u zvířat je to instinkt u člověka vypočítavost...

14.03.2014 20:40:17 | enigman

No já ti nevím, zvířata vůbec nejsou žádní svatoušci a zdaleka ne všechny loví jen nejnutnější množství pro svou obživu... Třeba kočka domácí, ta je výborně živená, ale přesto si nenechá ujít jedinou příležitost a ptáka, nebo myš si uloví jen tak z plezíru. Dalo by se říct, že ze sportu, protože takovou kořist obvykle vůbec nepozře.

Stejně tak se některá zvířata chovají úplně nestandardně v době říje. Pokud přijdeš v šikovnou dobu do teritoria srnce a navětří tě, tak v žádném případě hned neuteče, ale začne na tebe „štěkat“ a klidně se přijde podívat i sakra zblízka. V tu dobu je totiž značně agresivní a vnímá kohokoliv primárně jako svého soka…

Dalším příkladem budiž třeba kormorán. Ten uloví rybu, sežere vnitřnosti, protože je to pro něho delikatesa a zbytek nechá být. Bezohledně loví dál, dokud je v rybníku dostatek potravy. Když dojdou zdroje, roztáhne křídla a letí o jednu vodu dál…

Sršni jsou doslova profesionální zabijáci, pokud jich pár napadne včelí úl, tak jsou schopni vyhubit za pár hodin desetitisíce včel. Terminátor by se od nich mohl učit, protože vraždí v takovém tempu, že se dokonce musejí chladit, aby sami nezahynuli na přehřátí organismu! Vznášejí se před letákem a pod nimi se jen hromadí mrtvá roztrhaná těla. Nepřestanou, dokud se nedostanou dovnitř a zcela nevydrancují úl.
http://www.youtube.com/watch?v=JDSf3Kshq1M

U lidí je to v podstatě podobné, i když se oháníme civilizací, technologiemi a prohlašujeme se za duševně bohaté. Tak život většiny z nás stejně není nic jiného, než jen boj o teritorium a o samice. Jde jen o to, jak hodně jsou tyhle základní pudy v každém z nás aktivní. Zní to asi málo oduševněle a zcela neétericky, jenže v podstatě je to tak. Já si myslím, že na tom vlastně není ani nic špatného, jen se to nesmí přehánět. :-)

13.03.2014 20:30:45 | Luky-33

Opět jsi mi, Luky 33, vyrazil dech. Nevím, co na Tvou obsáhlou a skvělou odpověď napsat. Snad jen - díky :)

13.03.2014 21:40:58 | Jiřinka Mignonka

Tak tak, tohle řeší morálka – to, že daný objekt (zvíře, člověk) si je vědom volby a může se rozhodnout se všemi důsledky, pak jde o morálku. A na základě toho se můžeme bavit o morálnosti - tedy charakteru zlý nebo dobrý. U člověka víme, že toho je schopen, ale u zvířat právě ne. Pokud se člověk dostane do afektu, pak ztrácí pojem o volbách a chová se primitivně, iracionálně – jsou pak jeho činy vyhodnoceny jako zlé? Ty píšeš, že ti to stačí pro definici zlého člověka, ale žel to si třeba psychologové vůbec nemyslí. Taková otázka se řeší u třeba u hodnocení pedofilů a jiných sexuálních deviantů a doufám, že i někdy u v budoucnu i u psychopatických manažerů a dalších vůdčích osobností, co dokáží „jít přes mrtvoly“.

Co se týče zvířat – opět je problém, že to posuzuje člověk ze svého pohledu. To je rozdíl, protože nevíme, jestli zvířata mají svědomí, sebereflexi, morálku apod. Jediný, co člověk od zvířat očekává je, aby jej respektovali jako autoritu (a to i za cenu, že je cíleně nutí zabíjet, napadat – např. služební psi, predátoři). Ta zvířata, která to nerespektují a to buď nějakým poškozením mozku (vzteklina) nebo vývojem prostředí (hlad, zkažená výchova), pak se taková zvířata cíleně zabíjejí – aby neučila své potomky, že není pravda, že člověk je na vrcholu potravního řetězce. Čímž se naše lesy a louky udržují bezpečnými.

27.03.2014 12:53:32 | dead-head

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí