Rozum, nebo svědomí?

Rozum, nebo svědomí?

Anotace: ...

 

 

Victor Hugo kdesi napsal: "Par-dessus la raison il y a la conscience"  (Snad správně překládám: Svědomí je přednější nežli rozum).

 

Dlouho jsem nad tímto tvrzením přemýšlela. Váhám. Když nemám o věci dostatečnou znalost, rozumový náhled na základě faktů, může případné konání z pozice jakéhosi pouhého vnitřního hlasu vědomí ublížit? Domnívám se, že ano, sama jsem zažila. Proto se přikláním k tomu, abychom kladli větší důraz na rozum, znalosti o věci, jevu, činu, konání... a až po dosažení co největší jistoty poznání, poté se obrátili na svědomí. Svědomí každého člověka považuji za hluboce niterné. Souvisí se schopností posuzovat realitu a použít na ni hodnotový systém. Svědomí je jakousi zodpovědností sama za sebe, i za svět, ve kterém žijeme. Možná bych připodobnila svědomí ke svobodě, neboť bezpochyby je rysem vnitřní svobody člověka žít v souladu se svým svědomím... 

 

Ale to jen tak namátkou myšlenky, které mě napadají a přeji si sdílet, přičemž jsem si jista, že jsou možné různé jiné náhledy..

 

 

 

Katie Melua & Gori Women's Choir - 'All-Night Vigil - Nunc Dimittis'

Poznámka, hudba u vloženého odkazu začíná od 40. sekundy, stojí za poslechnutí, moc se mi líbí... Děkuji.

 

 

 

 

Autor Helen Zaurak, 31.08.2019
Přečteno 675x
Tipy 22
Poslední tipující: Danger, Krahujec, ZILA78, V.N.Losinský, Now, Jeněcovevzduchukrásného, ewon, Amonasr, Jort, zdenka, ...
ikonkaKomentáře (21)
ikonkaKomentujících (11)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

no hlavně ,že jsme se nedostali do bezvědomí fyzického ...
když nejsou jasné hranice,jde snadno vstoupit tam,kde si myslíme,že ještě nejsme...

28.12.2019 18:07:11 | Danger

Myslím, že člověk svědomí pokouší, napíná jako strunu ( Vycházím ze své života poutě ). Ale nikdo ho dost dobře nemůže poznat, dokud nepřijde strach.

08.09.2019 03:54:03 | Now

Nejlépe je to poznat ( bohužel ) v času války a zabíjení. Mnoho dobrých šlo proti svému svědomí rozkazem.

08.09.2019 03:57:30 | Now

Ale to už jsme v myšlení mimo svobodu, která je letmým paprskem jediné viditelné hvězdy nejvyšší svítivosti.

08.09.2019 04:00:55 | Now

Děkuji Ti, Miroslave, za Tvoje zastavení, vážím si toho.

Moc děkuji :-)

09.09.2019 15:54:49 | Helen Zaurak

No názor, Helen, bych zde mohl prezentovat hodně obšírný, ale nebudu unavovat.
Tak jen že člověk nemusí na po sobě na světě zanechat bůhví jaké poselství nebo dílo. Stačí jen odejít s čistým svědomím, že jsem zde vědomě nikomu neublížil a vychoval dle svých morálních zásad potomstvo. Že málo? No, jak se to vezme...

01.09.2019 17:33:11 | šerý

Svědomí můžeme mít i když se nebudeme chovat rozumně. Bez rozumu se dá žít...a netrápí to. Vědomí a s-vědomí získáváme dříve než rozum.

07.09.2019 19:25:24 | Teta Vodnářová

Vážím si Tvých slov a názoru, Šerý, a moc Ti děkuji, že jsi se zastavil, jsem velmi ráda. Děkuji! Hezký den :-)

02.09.2019 10:19:57 | Helen Zaurak

Taky to takhle cítím. Je fajn, když se můžu dívat tomu druhýmu do očí.

01.09.2019 15:56:28 | Philogyny

Děkuji, milá Phil, za nakouknutí i za sdílení, moc si toho vážím.

Děkuji, a pěkný den, i když prší... :-)

02.09.2019 10:14:47 | Helen Zaurak

Taky to takhle cítím. Je fajn, když se můžu dívat tomu druhýmu do očí.

01.09.2019 15:56:28 | Philogyny

...vše souvisí se vším a neexistuje návod na existenci...

01.09.2019 11:28:58 | Jort

Děkuji, Jorte, souhlasím s Tebou a jsem moc ráda Tvému zastavení.

Děkuji, a hezký den! :-)

01.09.2019 14:28:47 | Helen Zaurak

Ano, pro člověka který nepochybuje o tom že je dobré konat dobro a chce ho konat. Ten si může dovolit experimentální úvahy, zda je hlas svědomí dostatečný pro nejlepší řešení věcí a (jistě moudře) shánět informace a zkoumat problémy z různých úhlů.
Ale lidé řekněme "ostatní" se v dilematech řídí logicky (rozumem) svým prospěchem. Je to "rozum" který zloději říká "zab ho a okradni". A svědomí je tu jediná záklopka. Svědomí říká každému "ne nedělej to, nezabíjej".
Domnívám se že je to transcendentní zázračné svědomí, které drží civilizaci nad pralesem, nikoliv neurologický zázrak rozumu. Ale jak říkáš v úvaze i ty: nejlépe když pracují společně v souladu.

01.09.2019 08:33:28 | Karel Koryntka

Děkuji, Karle Koryntko, za Tvoje zastavení a příspěvek k úvaze. Ta předposlední věta - její část, se mi moc líbí, tedy že "je to transcendentní zázračné svědomí, které drží civilizaci nad pralesem."

Moc děkuji, hezký den :-)

01.09.2019 14:26:53 | Helen Zaurak

Helenko, jsem člověk stále hledající ... odpověď nemám ... snad jen, že by bylo třeba vzít v úvahu ... v jakém rozpoložení ... rozumu, citu ... se člověk nachází ... u některých lidí nefunguje ani pud sebezáchovy ... zkus si někdy najít některou z přednášek naší filosofky a fenomenoložky Anny Hogenové ... úsměv.z

31.08.2019 23:09:10 | zdenka

Zkusím, milá Zdeničko, a za Tvoji přirozenou (neboť vnímám, že jen z Tebe vycházející, a tedy nenaučenou) a upřímnou odpověď Ti mnohokrát děkuji. Vážím si Tvého zastavení a moc děkuji, Zdeničko, děkuji :-)

01.09.2019 14:21:46 | Helen Zaurak

již Řekové tvrdili, že každému člověku je vrozen tzv. "varovný daimon"-
nepřeslechnutelný niterný -řekli bychom dnes- hlas svědomí, jenž podmiňuje jeho jednání v zapeklitých životních situacích a zabarvuje jeho sklony odstíny archetypálního Dobra**ST* :-D*

31.08.2019 22:51:43 | Frr

Děkuji, Jiří, za Tvůj vklad pod moji úvahu. Velmi se mi líbí, přemýšlím nad ní. Jen zároveň s Tvým připomenutím dávných Řeků, vytanulo mi na mysli zároveň otroctví... jak potom věřit jejich vrozenému "varovnému daimonu"? Není to spíše tak, že k "lidství" a tedy svědomí musí být člověk nejprve vychován na základě rozumových důvodů a zkušeností, protože to je zkrátka pro společnost přínosem, a tedy dobré?

Moc děkuji, Frráčku, jsem velmi ráda Tvému zastavení, děkuji! :-))

01.09.2019 14:16:44 | Helen Zaurak

To mne přivádí na myšlenku, že jsou lidi naprosto imunní ohledně svědomí...

31.08.2019 20:58:28 | básněnka

Děkuji, milá Ivanko, za zastavení, vážím si toho... moc děkuji.

01.09.2019 14:06:00 | Helen Zaurak

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí