JE ŽIVOT BOJ?

JE ŽIVOT BOJ?

Anotace: @&@

 

 

 

 

Jedno z nejotřepanějších životních klišé hlásá, že život je boj. Jak bezobsažně tupé se mi jeví takové tvrzení či přinejmenším neúplné či zavádějící! Až je mi stydno ho opakovat.  Neříká totiž nic o tom, za co se má ten boj vést či proti čemu nebo komu a proč. Občas mi tato fráze byla vmetena do obličeje jako alibistické zdůvodnění podrazu, který mi někdo udělal, někdy dokonce i s doprovodným výsměšným úšklebkem. Má-li však život jako boj mít pro člověka nějaký vyšší smysl, pak podle mě především jako vnitřní boj každého o vlastní duši, nikoliv jako snaha prosadit se vůči druhým za jakoukoliv cenu. Vyspělá lidská civilizace by neměla být založena na zákonech džungle, jinak by popřela základní hodnoty, od nichž odvíjí svou existenci, a tudíž i právo na ni.  Proto každý, kdo se až příliš rád ohání heslem, že život je boj, je mi už předem krajně podezřelý.

 

 

 

 

Praha, 28.6.2021

 

https://www.youtube.com/watch?v=vrcBDClu2ho

 

 

 

 

 

 

Autor Amonasr, 29.06.2021
Přečteno 404x
Tipy 25
Poslední tipující: Radhuza, Kaprikorn, Jeněcovevzduchukrásného, Krahujec, jitoush, básněnka, Vivien, Frr, jenommarie, Pamína, ...
ikonkaKomentáře (28)
ikonkaKomentujících (12)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Život se děje proti odporu.

ThDr. Jiří Vogel

20.11.2021 20:40:50 | ttragelaf

Pěkná myšlenka.

21.11.2021 18:13:43 | Amonasr

S tím, že život je boj, by nesouhlasil (asi, jsem analfabet) i ten Nietzsche s jeho vůlí k moci. Pro něj taky civilizace neznamenala budování Babylónské věže z kostí těch nejslabších. Bohužel ho sestra a pak nacisti pochopili trochu jinak. Každopádně moc a sílu má ideálně dostat jen ten, kdo ji nehodlá použít.

20.11.2021 19:04:10 | Kaprikorn

Mocní si svoji moc zpravidla vybojují. Většinou bezohledně a velmi nečistými prostředky. Všechno má ale i své výjimky, každá paušalizace může někdy v jednotlivostech kulhat...

21.11.2021 18:12:41 | Amonasr

... vnitřní boj o vlastní duši ...
To je ono, lépe bych to nenapsal.Také se mi nelíbí, když někdo vztahuje na lidi zákon potrvního řetězce.Můj bratranec toto rád používal.Dnes jako by ho tento výrok dohnal.Jeho zisky pramenily převážně z cizineckého ruchu, restaurace, hoteliérství.Nepřeju mu nic zlého, naopak, přeju mu do jeho srdce co nejvíce lásky a citu pro druhé.Silnější požírá slabšího, také tvrdil:-(, jak říkám, přeju mu, aby zavčas prokoukl, že peníz může být i ďáblův nástroj.

05.07.2021 20:26:53 | Jeněcovevzduchukrásného

Přesně tak, Honzo - před sebou a svými činy nikdo neuteče... ;-)

13.07.2021 20:33:34 | Amonasr

Je to tak, no, jak si kdo ustele, tak si lehne.Každý máme svědomí, můj bratranec mi jednou řekl, pch, svědomí!Opravdu bych mu rád pomohl k tomu, aby vpustil do své Duše a srdce Boží Lásku.Párkrát jsem to zkusil, zatím bez výsledku:-(

22.07.2021 21:00:12 | Jeněcovevzduchukrásného

Naprosto Ti rozumím, i když já jsem poněkud skeptický v tom, že dospělý člověk se snad může podstatně charakterově změnit, takže podobné úsilí bych považoval spíš za ztrátu času. Ale i tak Ti budu držet palce ;-)

23.07.2021 23:15:13 | Amonasr

Člověka nepředěláš. Jen se ti vybarví.

Karel Čapek

Když prchal Jean Valjean z galejí,
zaklepal na dveře fary.
Prý zabloudil.
Kněz ho pozval dál, pohostil a nechal v pokoji přespat.

Jean Valjean si přivstal.
Nacpal do pytle několik stříbrných pohárů a utekl.

Vojáci ho chytli. Podle pohárů poznali, že byl na faře.
Vzali ho zpět a zavolali kněze.

"Tady ten muž tvrdí, že je od vás dostal.
Lže. je to tak ?"

"Ale příteli, vy jste ještě zapomněl vzít ty
stříbrné misky, které jsme vám přichystali.
Aneto, dojděte pro ně ! "

Jean Valjean se ocitl na svobodě s několika cennými věcmi.

Věc zlomu !
Ještě+ nikdy nepotkal takového člověka.
Ublížil mu - a on mu zachraňuje život.

Jakoby se to vpíralo Čapkově poznání.

Ale nevzpírá.

Několikrát jsem udělal totéž, jako ten kněz.
Nešlo sice přímo o život, ale v jistém smyslu ano.
Nikdy se nestalo to, co v Hugově románu.
Ještě léta jsem doplácel na svou velkorysost.
Hladem také.

Je to pro to, že kněz ve Hugově románu dobře znal lidi.
Nečekal, že se Jean Valjean změní.
Už věděl, kdo Jean Valjen je.

To celé je hodně těžké a smutné.
Dospělé lidi nezměníte.
Bohužel.

Proto nemá žádný smysl koučing a různá poztivní myšlení.
proto nemá smysl si myslet, že alkoholiky a závislé lidi změní léčba.

Kdo lhal a měl sklony krást, podvádět, manipulovat, podlézat...

....dělal to před tím a bude to dělat dál, jen si dá větší pozor.

V tomto smyslu život boj není.
Tady je dobojováno v okamžiku, kdy chlapec nebo dívka dospívají.
Pak už je pozdě.

21.11.2021 07:13:31 | ttragelaf

... a jestli nevadí
ještě jeden příběh:

Benešovská nemocnice byla plná opravdu zlých lidí.
Všichni sobě lhali, vydírali se, jeden druhého drželi v šachu.
Na každého měl někdo něco.

Tak zlo drží pohromadě.
Jako Lékařská komora.

Mezi těmi gaunery byla i prodavačka v bufetu.
Nikdy nedala dobrou váhu.
Chtěli jste dvacet deka, hodila tam čtyřicet, zabalila a šli jste.

Jednoho dne, kdy už mi všechno bylo jedno, jsem na ni začal řvát.
Jak si to může dovolit! Jak může vůbec být obchodnice a tohle dělat!

Neřekla nic.
Myslel jsem, že tam nikdy nepřijdu.
Ale za dva dny jsem měl hlad, tak jsem tam zase přišel.
Čekal jsem odpor a mstu - jako u všech.

Nikoli. Připadalo mi, že celé to změnila.
Styl obsluhy, oslovení..vážila přesně, ptala se, všímala si.
Ve frontě mě nemohla vidět, nemohla hrát.
A když jsem řval - byli jsme o samotě.

Jako jediná v celém Benešově !

Nemám pro to vysvětlení.

21.11.2021 07:30:37 | ttragelaf

Ještě jsem se k tvému textu vrátil a říkám si, že je dobře, že je toto heslo neúplné, protože když se naplní, umírá mnoho lidí.

01.07.2021 17:02:57 | Slav Milo

Bohužel se takto naplňuje až moc často...

13.07.2021 20:32:32 | Amonasr

Určitě souhlasím s Lighterem, že boj v přírodě je přirozený. My jako lidi tak často nebojujeme o život, tak si ten boj převádíme do kapitalistické sféry, ať je aspoň trochu vzrůša. Pravými morálními vítězi jsou ale, minimálně pro mě, ti, co dokážou rozeznat místa v životě, kde nestojí za to bojovat na úkor štěstí jiných. Jednoduše mít trochu utilitaristický pohled na svět pro činy jiných, ale na druhou stranu pevný etický řád zaměřený na jednotlivce pro své vlastní činy =)

No a pokud nám daný podrazácký člověk nesedí ani do toho „utilitaristického pohledu“, tak je vhodné mu odpustit v zájmu toho boje vnitřního.


Ale jasně, jsou to čůráci =)

30.06.2021 20:48:47 | Lucid Alien Jeer

:-D)) No jasně ;-)) Hezky jsi to rozebral a věřím Ti to ;-)

13.07.2021 20:31:48 | Amonasr

Život je...jednou dole, jednou nahoře...hlavně jej prožít plně, na některé vlně...

30.06.2021 20:40:14 | básněnka

A přitom si vrnět... :-))

13.07.2021 20:30:17 | Amonasr

Ono "Život je boj" mi tak nějak, aspoň k mému žití, nepasuje ... Je to snad proto, že s ním nebojuju?

30.06.2021 15:37:40 | Vivien

Určitě to s ním umíš mnohem sofistikovaněji než hrubým bojem ;-)

13.07.2021 20:26:38 | Amonasr

..."...je ale něco, zač se zuby nehty biji celý čas. Je to ta trocha vnitřního míru, kdy zajedno bývám sám se sebou. A musím říct, že často prohrávám"...slovy básně D.H.Lawence...;-)

30.06.2021 12:37:02 | Marten

;-))

13.07.2021 20:13:51 | Amonasr

Ach už to asi tak bude
..že člověk používá stále stejných
..aniž by je myslel zle a hlouběji se zamyslel.
Život je boj..pro ty..kteří se snaží o víc a cesty každého jsou jinak složité..natož i cíle..
žít bez toho..aby jsme se snažili o víc...
s povděkem ke všemu přistupovat
učit se..
stále mít snahu..vnímat ta lepší
nepropadat zmarům..
a přát..nejen sobě
ale především i druhým.
Ta lidská duše..někdy pozře tolik
a my nevíme..
tak snad jen přát si ..ať i kdyby boj..jsme silní..tam uvnitř. :);) *ST ale chápu že se ti toto úsloví může příčit :D*
Měj se krásně Amonku *

30.06.2021 11:20:46 | jenommarie

Ano, Marie, když se něco stane frází, ztrácí to svůj hlubší smysl... :-)*

13.07.2021 20:13:33 | Amonasr

Ty ses tady do toho dal poslední dny, milý Amonasře :-)

Život je život, je vypovídající a zároveň neuchopitelný a nevysvětlitelný natolik, že není možné ho přirovnávat k čemukoliv... natož k boji.

30.06.2021 11:11:18 | Pamína

Sympaticky řečeno :-)

13.07.2021 20:12:03 | Amonasr

V přírodě je mezidruhový boj, přesněji soupeření přirozené. Zajímavé, že vnitrodruhová konkurence je v zájmu zachování druhu silně potlačena jen na formální projevy ve snesitelné míře, málokdy končící skutečnou agresivitou. I zvířata mají svou etiku, pravidla chování. U člověka se konkurenční boj bohužel díky přemnožení čím dál zveličuje. A často se pak používá jako omluva pro překračování všech pravidel a slušnosti, jak píšeš. "Život je boj" rádi používají jako frázi ti, co rádi vyhrávají za jakoukoliv cenu, neboli účel světí prostředky...

30.06.2021 10:46:48 | Lighter

Souhlasím :-)

13.07.2021 20:11:33 | Amonasr

Myšlenka, že život je boj, dává smysl ve válce, kde je bojování denním chlebem. Vnitřní boj o duši je podle mého názoru duchovním výrazem, který popisuje ataku duševní nemoci. A tak si myslím, že je lepší žít v míru ;-)

29.06.2021 22:35:03 | Slav Milo

Zvláštní zamyšlení - nutí k zamyšlení :-)

13.07.2021 20:09:18 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí