Křehký svět poezie

Křehký svět poezie

Anotace: Básník Petr Navara

Křehký svět poezie
Pokračování kapitoly 2: Básníci lásky z literárních serverů: Petr Navara

Když už jsem psala druhý díl tohoto seriálu o básnících lásky a křehkém světu poezie, listovala jsem si doma v básnických sbírkách a hledala jsem verše, plné milostného vzrušení a lásky. Ale kupodivu, není jich tolik, jak jsem čekala a znovu se vracím k myšlence, kterou jsem vyslovila v předchozím díle, že té skutečně a výhradně milostné poezie z pera českých mužských básníků, je poskrovnu. Důvod? Procházeli, spolu s dějinami naší země, osobními problémy, vytvářeli nebo se snažili vytvářet takovou poezii, která by udržela krok s proměnami čtenářského vkusu, společenskou poptávkou a obstáli před neúprosnou kritikou své doby.
Ale ty básně stojí opravdu za to, což potvrdím v dalších kapitolách mého pojednání.
Ale zpět k původnímu záměru.
Rozhlédla jsem se jinde. Na Internetu. Kdo dnes píše milostnou a citlivou poezii, která odráží určitý stav duše a citů v naší hektické a převratné době? Prostudovala jsem si některé větší literární servery a skutečně jsem našla několik autorů, kteří přesně odpovídají mé představě o stavu duše moderního básníka – muže, kterého mohu potkat kdekoliv, není na žádném piedestalu slávy a nedoknutelnosti. Možná, že je to on, který mi včera dal přednost ve dveřích či mi pomohl dát těžkou tašku do kufru mého vozu, stojícího před supermarketem. Tito básníci mohou být kdekoliv a je štěstím, když o ně zavadíte náhodnou pohledem či loktem.
Nezlobte se, že nebudu vás směrovat přímo tam, kde oni tvoří, ale spíše se zaměřím na to, co píší a jak píší. Požádala jsem básníka Petra Navaru. Ten mi po skromném váhání dovolil, abych zabrousila do jeho tvorby. Vybrala jsem si dvě básně, které mne oslovily, protože jsou úpřimnou vnitřní výpovědí a vyznáním. Hledám-li báseň, s kterou mohu souznít, což už bylo naznačeno v předchozích kapitolách, musí být úpřimná a lidsky pravdivá a poezie Petra Navary takovou rozhodně je. Překvapivě otevřená a úpřimná!

Oživlá
Petr Navara

Cítím
jak skrytá zákoutí mé duše
ožívají.
Nesplněné sny a přání
rozkvétají
v bizarních květech.
Vše je vzájemně protkané
obrovskou živelností,
přirozeností
a harmonicky znějící vášní.
Vesmírně tajemná atmosféra
dere se na povrch
v dvojité spirále
životem opilého srdce.
Dýchám.
Ohňostroj lásky
tryskající v černých květech
samotnou podstatou
démonů
ve mne ukrytých.

Co bude dál …?
V další jeho básni jsem nalezla klid a pokoj a také zvláštní pokoru, kterou nelze opomíjet v celé jeho tvorbě. Protože básník Petr Navara svou milostnou poezii nevede cestami ohnivé vášně, zklamání, bolesti, touhy a zmařených nadějí. Dotýká se jemně povrchu jsoucího, tajemně a křehce, aby si posléze vynutil vstup pod povrch a tam na chvíli spatřil pravou podobu věcí a dějů, spojených s lidským bytím a láskyplnosti v podobě, která je sdělitelná pouze křehkou básní.

Z kávové sedliny …
Petr Navara

Z ranní kávy
horká vůně stoupá.
Spojení všech vjemů
probuzeného dne
se rozeznívá
rozmáchle epickou kompozici
v které utápím noční můru
a splín.

Světlo do budoucna
lehce rozostřené
v zamrzlém okně
propouští přesně tolik lásky
aby mi na rtech
úsměv zahrál
zpěvné melodie
jemně vybroušené
z temně fialové
nostalgie noci.

Umírající samota
zasekla své ostruhy
do slabin
prvních vteřin
ještě křehkého dne
v smutně pomalé,
houpavé,
blues rockové baladě
Electric Aréna. /Status Quo/
Jediným nádechem
vášnivě nasávám
všechnu tu změť
zvuků,vůní a obrazů …

Samota zkameněla…snad déle,
než do večera.
»
Zvláštní! Možná trochu nostalgie, ale ani známka hořkosti. V těch slovech sídlí láska, která prostupuje až do nitra pozorného čtenáře. Ale byl by jistě omyl, kdybychom si mysleli, že je autor zcela odtržený od reality a vnímá pouze své pocity. Osamělost. To je ten pocit, kterým je zmítán každý citlivý člověk v současnosti, obklopen všemi možnými informacemi, které na něho útočí ze všech stran. Je to soukromý pocit, z kterého není úniku, protože nelze nalézti uspokojivě odezvu na nejvnitřnější pocity a city, které nitrem procházejí a dělají člověka člověkem, ne pouze cílovým bodem vnějších útoků na jeho duši a srdce.
Básník Petr Navara je tím, který zůstává sám při sobě, citlivě podává svědectví, vzácené svědectví, svých pocitů a odděluje to důležité vnitřní bytí od okolního světa.

Další pokračování: Dva básníci romatické lásky
Autor Maura, 07.04.2008
Přečteno 488x
Tipy 15
Poslední tipující: kouzelníček, David., Belmon, Kozoroh 1, carodejka, Bíša, a_tao
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Myslím, že budu pokračovat dál, protože jsem si uvědomila, že nelze básníky dělit na amatérské a profesionální, to je blbost. Básník je básník a je na něm, jak hodlá své básně vytvořit. Neexistují básnícké školy, ale existuje škola srdce a citu a tam to všechno je.Jen jste mne svým způsobem lehce donutili překoncipovat můj tvůrčí záměr - Křehký svět poezie a místo, abych psala o básnících už slavných a mrtvých, budu psát o básnících živých a krásných. Budu tedy pomalu vybírat a zveřejňovat .... mám zatím povolení o dvou, o kterých budu nyní psát a pak se zeptám dalších. Koncem roku bych chtěla celé dílo uzavřít ...

08.04.2008 11:09:00 | Maura

Zajímavé!;o)

08.04.2008 09:55:00 | Kozoroh 1

Jsem presvedcena ze jsi se trefila opet do cerneho, lide velmi malo vedi a zabyvaji se literaturou, vzdyt verse rozvijeji nasi dusevni i telesnou krasu, pokracuj dal.

08.04.2008 00:47:00 | carodejka

Myslím, že to zjara spustím, tedy napsání studie Křehký svět poezie. Moc se na to těším... snad mi doolíé víc básníků, abych o nich mohla napsat pojednání.

07.04.2008 22:37:00 | Maura

Souhlas s Gagkinem.

07.04.2008 22:23:00 | Bíša

Tentokrát jsem měla opravdu nahnáno, jak se to bude líbit. Děkuji, moc děkuji za povzbuzení.

07.04.2008 17:03:00 | Maura

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí