Načo...

Načo...

Anotace: ... čítať úvahy?

Najmocnejšie slovo na svete, slovo ktoré dokázalo (v konečnom dôsledku) vybudovať svet tak, ako ho poznáme.
Je zakódované v génoch každého jedného tvora s akým sme sa doposiaľ stretli. (tým chcem povedať že –pokiaľ veríte v mimozemský život- na iných planétach to mohlo dopadnúť všetko celkom inak)
Všetci od obyčajného jednobunkovca, až po človeka, sme lenivý. Ale nám zaťažko si to pripustiť. Pokiaľ necítime potrebu, nepohneme ani bunkou a niekedy sme dokonca lenivý natoľko, že sa nepohneme ani keď tú potrebu cítime.
Medvede sa ukladajú na zimný spánok, veď načo by boli cez nepríjemnú (až smrtiacu) zimu pri zmysloch, keď môžu pochrapkávať v brlohoch. Hady rovnako nevynakladajú zbytočnú energiu na blbosti. Vlaste všetky zvieratká keď nemusia, tak nič nerobia.
Lenže my ľudia sme sa vďaka lenivosti dostali až sem, do doby počítačov. (Lebo vážený, toto síce je doba atómovej energie, laserových operácií, lietania do vesmíru, plastov alebo amerických filmov, ale v PRVOM rade to je doba počítačov.) Na začiatku bol človek a toho už nebavilo poslušne hopkať za mamutmi a čakať, či budú taký hlúpi aby skočili práve do nastraženej pasce. Rád by mal viac za menej námahy a tak človek začal prosiť bohov o pomoc pri love. Prostredníctvom jaskynných malieb.
Lenže človek je tvor večne nespokojný a začal dávať na plecia bohov stále viac a viac túžob, stále zložitejších a zložitejších a tak nejako prešiel od obrázkov k obrázkovému písmu, od neho k písmu klinovému a nakoniec ku gréckej abecede, ktorá bola omnoho jednoduchšia než všetky doteraz používané abecedy a jej ovládanie bolo jednoduchšie (opäť lenivosť). Človeku sa nechcelo vláčiť s bremenami a tak vymyslel koleso, ktoré mu celé to lopotenie uľahčilo. Z kolesa ozubené kolesá do mlynov – človek už nemusel presedieť hodiny pri žarnovoch a mlieť múku. Od teraz to robili rieky, od 13. storočia hnal mlyny aj vietor a nakoniec elektrina.
No ľudské potreby sú omnoho zložitejšie než si často pripúšťame a s potrebou pohodlne sa dostať k jedlu sa nič neskončilo, paradoxne sa všetko začalo. Človek chce aj zabíjať, ale ako to urobiť čo najpohodlnejšie? Kain umlátil Ábela kameňom, no pouvažujte ako dlho mu to muselo trvať a koľko sa pri tom namakal. Tak sme vynašli luky, bronzové zbrane, železné zbrane a keď aj tie skončili v starom železe, nahradil ich pušný prach a nakoniec atómová bomba. Atómová bomba má veľkosť tej Kainovej skaly, lenže behom chvíle zabije desaťtisíce ľudí namiesto jedného. Lenivosť nás dostala sem... ale vráťme sa k tomu písmu, lebo písmo je pre nás psavcov zvlášť dôležité.
Prepisovanie kníh bola vec zložitá a zdĺhavá, tak sa radostne prešlo ku kníhtlači, ktorá už nebola ani zložitá, ani zdĺhavá. Lenže knihy často potrebujú k pochopeniu obsahu značnú dávku inteligencie – pokiaľ sa nám inteligencie nedostáva v nadpriemerných množstvách, musíme ju doplniť usilovnosťou a sústredením a to je ten Káinov kameň úrazu: žiadate od ľudí úsilie? Ha-ha.
Takže prišiel bulvár, telka a nakoniec aj sám veľký internet – tri média tlmiace potrebu čítať knihy. Človek už nemusí hľadať ponaučenia do života v múdrych knihách, stačí skočiť na google. Nemusí hľadať v rôznych encyklopédiách, skočí na wikipediu.
Je to jednoduchšie.
Lenže, tu sa vývoj nekončí. Tu sa len práve dnes nachádza a možno zajtra budete v NAY, alebo v Tescu môcť kúpiť zľavený „čítač myšlienok“ a na stránky pokryté čiernymi hieroglyfmi v tvrdej väzbe, ktoré sa budú povaľovať na povalách sa načisto zabudne. Načo platiť za knihy, keď všetko je na nete? Načo čítať Harryho Pottera, keď si ho môžeme pozrieť? Veď načo čítať dakoho myšlienky po starom, keď sa dajú čítať po novom? Načo ísť peši keď sa dá autobusom? Načo hneď, keď sa to dá odložiť? Načo čítať úvahy, keď aj tak sa nám nechce uvažovať?
Lenivosť nás posúva vpred. Nebude to skvelé, keď technika konečne dosiahne svoj vrchol my budeme žiť v nekonečnom blahobyte, rozvalený na sedačke s on-line „čítačom myšlienok“ na hlave a našou jedinou starosťou bude, ako dožiť zvyšok života v čo najväčšej zábave, zatiaľ čo nás bude obskakovať desiatka bezchybne fungujúcich robotov? A práca? Prežitok, všetku prácu predsa vykonávajú stroje.
Takto zmiznú aj peniaze a ľudstvo bude konečne na vrchole vlastnej existencie... Lákavá predstava, že? Ak aj bude mať dáke chyby, ľudia ich istotne vychytajú.
Lenže, to naše „načo?“ má aj tienisté stránky. Hľa, postoj mojej kamarátky: „a viem ze aj to je na svete, ale pokial mozno sa takym veciam vyhybam, lebo mi to len a len kazi naladu“.
Žiadate od ľudí úsilie? Ha-ha!
A toto je ten Kainov kameň úrazu, toto je dôvod prečo s rozumnými a podnetnými úvahami súhlasia všetci čo ich čítajú. Ono tí ľudia, ktorým to je všetko ukradnuté, tak tí úvahy nečítajú.
Úvahy o láske, spoločnosti, človeku, prírode, slušnosti, sexe, samote, spoločnosti, smrti, znovuzrodení, politike, šťastí, morálke, svedomí, inteligencii, poznaní, minulosti, poverách, tradíciách ,budúcnosti, rodine, zákone, existencii, úprimnosti, živote, vesmíre a o všetkom. Ani túto úvahu o úvahách.

Takže uvažujem, načo sú nám úvahy???
Autor Sarazin Faestred, 25.01.2008
Přečteno 581x
Tipy 4
Poslední tipující: om tat sat, SummerRein, Princezna.Smutněnka
ikonkaKomentáře (8)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Pochybujem, že nevôľa z obmedzovania stála za prvými krokmi človeka. A navyše, celé veky boli ľudia obmedzovaný inými ľuďmi (feudalizmus...).Nevôľa byť obmedzovaný nieje pohnútkou k vynachádzaniu.

25.02.2008 15:50:00 | Sarazin Faestred

Zajímavá úvaha, i to vyznívá vtipně, je v tom plno reálna, velmi hezký subjektivní pohled. :-) Jestli mohu...připojit svůj pohled na věc, já to vidím tak, že člověka prostě s*** všechno, co ho omezuje. A proto se to snaží překonávat i v situacích, kdy už není prakticky ani třeba. Například..přehnaný luxus, přehnaný přežírání se jídlem, přehnané všechno až do perverzních rozměrů. Buddha učil zlatou střední cestu. To je cesta života, ne extrémů. Inteligence a její rozvíjení nám poskytuje dary a neviděl bych to tedy tak jednoznačně, že je člověk líný. To je na můj vkus až příliš zjednodušené.. :-) Naopak, plno lidí se snaží překonávat svou vlastní lennost, protože je nebaví nuda, nepohyb, stagnace, motivuje je podstata života..změna, svoboda volby, radost z vývoje a z toho co přináší, nové poznání, nový pohled na svět. Lennost bych neviděl jako ten motivační faktor. Spíš je to snaha o přibližování se k vlastnostem naší vlastní podstaty. My si dokážeme představit pohyb, ,absolutní pohyb, v myšlenkách se dokážeme přenést někam ihned a to nás motivuje vymýšlet něco, co se tomu začíná podobat, blížit. Ideály, principy máme již odjakživa v sobě. Chceme lítat, lépe a lépe, bez omezení, ke hvězdám, chceme sdílet a být šťastni, tak to zkoušíme jak umíme, děláme přitom chyby, nesmysly, podléháme omylům atd. atd. To není lennost, je to motivace. S každým zlepšením se objevuje nový problém, Raketou se dostanu mimo Zemi, ale ne dál než k Měsíci, chceme dál.Díky za inspiraci. :-)

24.02.2008 11:10:00 | om tat sat

Prostě nejdůležitější je,se ptát.Tvoje NAČO? je to ,co nás posouvá dopředu.:-)Tak pověz která konkrétní situace se podle toho "mého" návodu nedá řešit nebo jsi neměl žádnou konrétní na mysli?

18.02.2008 09:33:00 | sioned

Nuž áno, rolu hraje aj strach sa do niečho zapliesť. A strach pramení z toho, že nám celkom vyhovujúci stav sa môže zmeniť na nepríjemný stav, čo je vlastne pohodlnosť (lenivosť).
Príklad 1: Traja opití mladíci do niekoho zapárajú. Máme strach niečo povedať, lebo by sme sa problémom vystavili aj my a ignorácia je pre nás pohodlnejšia. ("No áno, je to smutné, ale tak to už chodí.")
Príklad 2: V Indii trpí hladom tretina obyvateľstva. Máme blok zapojiť sa do charitatívnej činnosti, lebo by sme sa museli aktívne zapojiť a ignorácia je pre nás pohodlnejšia. ("No áno, je to smutné, ale tak to už chodí.")

26.01.2008 20:31:00 | Sarazin Faestred

Dlouho jsem přemýšlela, co k úvaze napsat. Četla jsem jí znovu a znovu a připadá mi čím dál tím víc skvělá. Je super, že si někdo uvědomuje, kam až se lidstvo svou lenivostí a svým přehlížením problémů, které se jich přímo netýkají, dostalo.
Já myslím, že mezi lenost a zvědavost, které tu v konentářích padly, patří ještě strach. Strach, že se naší vlastní osobě něco stane, že když se do něčeho zapleteme, povezeme se taky. Strach z vlastního strachu.
Stačí se podívat na 2.světovou válku...

26.01.2008 18:48:00 | Princezna.Smutněnka

Uvaha mala za účel vysvetliť prečo zatvárame oči pred problémamy, ktoré sa nás bytostne netýkajú (glob. oteplovanie, vojny...) aj keď si ich veľmi dobre uvedomujeme. Prečo je spoločnosť tam,kde je a prečo sa ľudia chovajú ako pasívne stádo ovečiek vedené len niekoľkými aktívnymi jedincami. Prečo si len hŕstka kladie otázku prečo a zvyšok sa pýta načo?
Asi tak.

25.01.2008 21:13:00 | Sarazin Faestred

Neviem ci suhlasit alebo nie... Vsetko je to vec pohladu. Ak to beries takto.. da sa povedat ze aj kniha je vyplod lenivosti. Vsetko je vyplod lenivosti...
hmm. ja si skor myslim ze vstko je vyplodom zvedavosti, ktorej obcas chyba sudnost.. tak to konci vseliako

25.01.2008 20:36:00 | Sarai

Nevim jestli jsem tomu dobře porozuměl, ale dočetl jsem to až do konce. To, že člověk je lenivý a stále se posouvá, je důsledek jeho vlastniho myšlení. Ted je ale otázka. Je myšlení součást života jako produktivní složka, a nebo "odpad" a cosi co je navíc? To je zásadní otázka pro celé pochopení dějin myšlení. Kdyby to bylo doopravdy tou lenivostí, tak v podstatě je myšlení jenom nahodilost. Ale je to náhodná nahodilost, nebo úsilí o pohodlnost? Každopádně nevim jak to je, ale myslim ze troska pohodlnosti produkuje mysleni,nebot nas vytrhuje z letargie a nuti premyslet o dulezitych vech.

25.01.2008 13:05:00 | A.N.D.Y.

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí