Sebevražda

Sebevražda

Anotace: Motto : „Sebevraždy se může dopustit jen ten, kdo nezná smysl života a smrti.“ M.A.Antonius

Život jsme dostali od své matky. Náš přístup k němu je různý. Někdo životem „propluje“ s radostí, miluje jej a prožije naplno. Jiný bere čas, vyměřený na tomto světě, jako těžký úděl, protrpí jej a nedočkavě vyhlíží jeho konec. Kvalitu života často svádíme na osud a na sudičky, ony trošku zlomyslné stařeny, stojící u naší kolébky. Ovšem osud nám vymezí jen hrubé obrysy našeho bytí, je na nás, čím je vyplníme. Lidé, kteří nepochopili tento fakt se pak dopouští nejnesmyslnějšího zločinu, zločinu spáchaném na sobě samém.
Jaké je nitro člověka, jenž spěje k sebevraždě, jaké jsou jeho myšlenky, jeho pocity ? Kolik zoufalství, pocitu bezmocnosti a bezvýchodné situace je třeba, aby se člověk tohoto činu dopustil ? Kolika sebevraždám by bylo zabráněno, kdyby se včas našla pomocná ruka ? A sebevražda spáchaná člověkem, který je smrtelně nemocen a zbývá mu krátký čas života ? Lze jej nazvat zbabělcem, protože unikl dlouhým dnům prožitím v bolestech ? Nebo naopak byl statečný, když na sebe vztáhl ruku a bez zaslepení emocemi zvolil smrt ? Lidé, kteří přežily svou sebevraždu shodně tvrdí, že v poslední chvíli, tváří v tvář přicházející smrti, náhle pocítili prudkou touhu po životě – málokterý neúspěšný sebevrah, pravda, svůj pokus zopakuje. Opět mám na mysli duševně zdravé jedince, neboť v choré mysli je těžko hledat důvod a ptát se „proč“ ?
Jedním z kladů křesťanské víry je i to, že sebevraždu zakazuje. Podle křesťanského učení se sebevrazi nedostanou do království nebeského, sebevrazi byli zahrabáváni do neposvěcené půdy. Křesťanství odsuzuje sebevraždu proto, že život dal člověku Bůh a jen Bůh si jej může opět vzít. Nechci polemizovat o správnosti křesťanské věrouky, jako vše má své klady i zápory : zabránila mnoha sebevraždám, ale za čin sebevraha často trpěli i jeho blízcí, kteří si nesli cejch „sebevrahovi rodiny“.
Naše společnost nemá trest pro člověka, který dohnal psychickým či fyzickým terorem jiného k sebevraždě. Díky nedokonalým lidským zákonům tak mezi námi chodí svobodní, nepostižitelní vrazi. Soudit a trestat je může jen jejich vlastní svědomí.
Autor Narcysa Buttonová, 18.04.2008
Přečteno 596x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (4)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

uf...právě jsem promrhal 5 minut toho drahoceného času co mi byl dán...radši takovéhle nevyspělé dílo smaž

19.04.2008 21:23:00 | 11477

V podstatě souhlasím s Yllym. Až na ten kanibalismus teda.

19.04.2008 09:58:00 | Sushino

Nejnesmyslnější zločin...víš...podle mě to není tak jednoduché...v jednom sem s tebou asi za jedno,ačkoliv ted´ budu sebevraždu obhajovat,nejsem shopen obhájit její smysl jako takový,protože s ním jako takovým také nesouhlasím,nebo ho spíše nedokážu pochopit.
To co se ale obhájit dá,je důvod proč,nemáme právo ji zakazovat.Když připustíme,že člověk má právo dělat cokoliv,co přímo neohrožuje ani neomezuje jinou lidskou bytost,což je vlasně základní kámen našeho společenstí,nabízí se otázka jakým právem chceš někomu zakázat vzít si život,pokud tím nepoškodí nikoho jiného než sebe(ano vím,žal příbuzných,ale ten jako takový nemůže přece právně omezovat jedince v rozhodování o jeho vlastních věcech,a život,to je vlastně jedna z nejvíce "vlastních" věcí co máme)Stejně tak by se to dalo rozšířit i na eutanasii a asistovanou sebevraždu. Pokud má zdraví člověk právo rozhodovat o svém životě a neživotě,proč by to samé právo neměl mít i člověk co zdraví není?
Dokonce bychom mohli zajít eště dál!Jakým právem může stát zakazovot užívání drog,nebo třeba kanibalismus? U drog vidím ještě jakýsi důvod spojený s ekonomikou a produktivitou.Kanibilismus?Tam mi zůstává rozum stát.Jak může stát zakázat zabránit dvoum dospělým lidem aby si dělali co chtějí pokud tím nikoho nepoškozují ani neohrožují?
Zákony by přece neměly určovat náboženství,dokonce ani etika,zákon by měl sloužit pouze a jen pro dodržování lidských práv,sekundárně pak ještě pro ekonomiku,samozřejmně.

18.04.2008 23:01:00 | Ylly

To že křesťanství cokoliv zakazuje není klad ale direktivní postoj,křesťanství se prezentuje jako náboženství lásky,odsuzování a příkazy není láska,jestliže si někdo sáhne na život musí už být velice zoufalý a potřebuje spíš pochopení a pomoc a ne osdouzení.

18.04.2008 14:59:00 | Weylin

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí