Vánoce aneb Komerce všude tam, kam se podíváš...

Vánoce aneb Komerce všude tam, kam se podíváš...

Anotace: "Nesem Vám noviny, poslouchejte... Z betlémské krajiny, pozor dejte..." Ano, ano, také jste jistě letos bloumali po všelijakých obchodních centrech, menších i větších prodejnách v centru města i jinde.

Nakupovali jste různé dárky, ať už jen drobnosti pro své známé, či větší dary pro své nejbližší. Z reproduktorů se valily vánoční koledy, výzdoba všech obchodních domů už z dálky upoutávala Váš zrak, na vánočních trzích na náměstí vonělo svařené víno, medovina a punč...

Ale jsou tohle ještě tradiční české Vánoce, jak je známe z dětských let? Sdílím názor, že dnešní Vánoce už nejsou takové, jaké bývaly před 10 lety. Dnešní české Vánoce jsou plné odporných tlustých vousatých pánů v červeném oblečku, kterým se říká Santa Claus nebo tak nějak. A co je ještě horší - dnešní české děti snad toho pána uznávají!!! České Vánoce se začínají stávat komerčními svátky, žádnými svátky klidu a míru! Pro upřesnění - za komerční svátek považuji svátek Sv. Valentýna (14. února); podle pověsti byl prý 14. února roku 296 vykonán trest smrti, ke kterému byl Sv. Valentýn - římský kněz - odsouzen, protože i přes zákaz císaře Claudia oddával mladé páry. Ale podle mě je Sv. Valentýn jen komerční svátek, ze kterého chtějí obchodníci vytlouci co nejvíce peněz. Copak musím mít stanovený den, kdy řeknu člověku, kterého miluji, že je tomu tak?! Sice nejsem člověk, který by tato dvě úžasná slovíčka používal často, ale nepotřebuji k tomu vyhrazený den.

Ale zpět k svátkům Vánoc. Od dětství mi bylo vtloukáno do mé malé hlavičky, že Vánoce jsou založeny na rodině a přátelství, na vzájemném porozumění a umění "mít rád". Ale dnešní Vánoce mi spíše připomínají věčný shon, chamtivost a podobné vlastnosti. Kam zmizely tradice jako lití olova, krájení jablíčka, pouštění skořápek?! Zastínily je drahé dary, přitom mně by stačilo na Vánoce být se svojí rodinou, popíjet svařené víno, dívat se na pohádky a povídat si. Jenže dnešní společnost vede už odmalička děti k tomu, že Vánoce jsou založeny na vzájemném obdarovávání. Vidím to například u 5leté sestřenice, která má plný pokoj hraček, že pomalu není kam šlápnout. Já jsem si v dětství takovou haldu hraček nedovedla ani představit! A nemyslím si, že bych v dětství nějak strádala či trpěla, ba naopak - mé dětství bylo bohaté a krásné.

Když zapnu televizi, vidím v ní akorát samé reklamy. Různé reklamní spoty na panenku Baby Born či Lego. Ale divte se dnešním dětem, že chtějí všechno a nejlépe hned, když prosedí celé dny u televize. Jako malá jsem se honila s kamarády za tím kulatým nesmyslem, kterému se říká fotbalový míč, a pomalu jsem nevěděla, co to televize je. Navíc výskyt reklam s hračkami se před Vánocemi značně zvýšil, takže děti chtějí vše a píší si o to Ježíškovi (pokud tedy už nezačali uctívat Santu). Tedy - píše se ještě dnes Ježíškovi? Nebo už i dopisy za oknem zanikly?! Vlastně ani nevím...

Letos bych absolutně nezaregistrovala, že jsou nějaké Vánoce, kdyby nebylo tolik lidí v nazdobených obchodních domech. Lidé se snaží urvat poslední kousky "něčeho užitečného" či pěkného pro své blízké, pro své ratolesti. Letos jdou Vánoce prostě nějak úplně mimo mě. Venku není sníh, vánoční atmosféru dokreslují pouze pohádky v televizi a navíc - nestrávíme letos poprvé Vánoce jako úplná rodina, protože táta slouží vlasti v Kosovu. Možná právě to mě donutilo k napsání tohoto článku, kdo ví...

Tak tedy - ať žijí komerční svátky, jakými se bezesporu Vánoce stávají...

Šťastné a veselé...
Autor Mademoiselle Drea, 24.12.2008
Přečteno 775x
Tipy 12
Poslední tipující: Bíša, Anita Buchtová, V.N.Losinský, Triffid Kolbe, Agniezka, BArBArKO
ikonkaKomentáře (7)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Ahoj. Zaujala mě tvoje úvaha o vánocích. Sice opožděně ale stále aktuální. Já to cítím úplně stejně. Je mi sice 47, ale mám ještě malé děti a tohle se jim snaží už delší dobu vštípit . A myslím, že úspěšně. Zastávám názor, že nejkrásnější a nejcennější je dárek,ten který někomu udělám sám . Je v něm kus mé duše. Přeji hezký den a mnoho úspěchů. Standa

05.03.2012 10:00:44 | korzar

Dobrý den, velmi Vám děkuji za komentář! :) Moc mě potěšil. Jsem ráda, že v tom nejsem sama. ;) Jednou, až budu mít vlastní děti, chci, aby se naučily, že Vánoce nejsou jen o dárcích, ale o spojení rodiny. A že o spojení rodiny nejde jen o Vánocích...

05.03.2012 10:21:46 | Mademoiselle Drea

Máš naprostou pravdu! Plně souhlasím! :-) A jsem moc ráda, že nejsem jediná, kdo nemá v lásce podivné zvyky z jiných kontinentů, které s námi nemají nic společného, ale které se kolem nás v posledních letech začínají kupit, jako sněhové bariery na krajích horských silnic. Zaslouženě ST! :-)

05.03.2009 16:47:00 | Anita Buchtová

....máš citlivou duši a srdce na správném místě, a to je velmi důležité, to Ti zůstane, i kdybys nedostala vůbec nic***

30.01.2009 23:40:00 | rybí prdy

Podala jsi to naprosto přesně... Je to smutný, ale je to tak... a každý rok se utrácí víc peněz a rodiny se zadlužují jen proto, aby mohli nakoupit ještě víc dreků, na který bude už v lednu jen sedat prach a jídla, aby nedej bože netrpěli. Tak se z postních a rozjímacích svátků stávají svátky obžerství a konzumu. U nás, protože jsme už všichni dospělí, tak si dolovujeme ten luxus nepropadat davovému šílenství a prostě nenakupujeme. Ozdobíme stromeček, chodíme na procházky, užíváme si, že se konečně všichni sejdem a máme voslno. A když se mě někdo po vánocích zeptá, co mi přinesl Ježíšek, tak říkám, že pohodu a klid.

15.01.2009 09:33:00 | Triffid Kolbe

Děkuji za Tvůj názor, který velmi sympatizuje s tím mým... :)

02.01.2009 11:50:00 | Mademoiselle Drea

Bohužel kouzlo a smysl Vánoc nám rapidně kazí konzum a účel na těchto posvátných svátkách vydělat, co možná nejvíce peněz..a k tomu ten šílenej amerikanismus a tlačení Santa Clause k nám...fuuuuuuuuuuuuj...

02.01.2009 11:46:00 | Agniezka

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí