Historie křížovek

Historie křížovek

Anotace: Zamyšlení nad dnešní běžnou zábavou.

Drobné slovní hádanky ovlivnily život lidí ve 20. letech 20. století. Populární čtverečky se objevily na všem možném, patřily k bontónu.

Všeobecně „vynalezl“ křížovky Arthur Wynne, který hádanku, později nazvanou křížovka, uveřejnil v prosinci 1913 v newyorských Timesech.
Autorstvím křížové hádanky v Anglii je někdy uznáván Viktor Orwill, který ve vězení psal písmena na dlaždičky ve své cele.
V Čechách první jednoduchou křížovku sestavila pražská učitelka Mlada Antošová v roce 1899 a dala jí název „Čapka z písmen“.
Ovšem prý dokonalá čtvercovka byla nalezena na římském pohřebišti z doby o dva tisíce let dříve.

Sestavování hádanek křížových postupem času bylo ve velké oblibě, stalo se koníčkem pro Jana Wericha, Jana Pivce, Emu Destinovou, Františka Kožíka, Eduarda Hakena i Miroslava Horníčka a jiné.

Křížovky jsou pro lidstvo blahodárný objev, bystří mozkové buňky, procvičují paměť, zábavnou formou rozšiřují vědomosti i dovednosti luštitelů i autorů.

Někteří z nás si nedokážou představit nedělní odpoledne s kávičkou bez křížovky. Avšak často se dnes křížovky luští online, ale na počítači to přece jen není ono.

Více informací je tady:
http://petrsoba.webnode.cz/news/historie-krizovek/
http://www.lidovky.cz/naucte-se-lustit-0kz-/ln_noviny.asp?c=A080806_000133_ln_noviny_sko&klic=226890&mes=080806_0
Autor Jarka, 29.04.2010
Přečteno 323x
Tipy 2
Poslední tipující: Judita
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí