Co pro mne znamená slovo SVOBODA

Co pro mne znamená slovo SVOBODA

Anotace: opět slohová práce do českého jazyka, opět nic světoborného. Jen hlouposti na stené 'brďo'. Nechtěla jsem to sem dávat, jeden člověk možná bude vědět proč, ale nakonec to sem dávám. Opravdu dlouho jsem přemýšlela co pro mne znamená Svoboda..

Co pro mne znamená slovo Svoboda? To je otázka, nad kterou – věřte, či ne – jsem přemýšlela jeden čas až moc často a ještě nyní nad ní občas přemýšlím. Svoboda pro mne před rokem znamenalo jen slovo, pod kterým jsem si představila volnost pohybu, svobodu slova – možnost vyjádřit svůj názor, žít a možná i být svobodný – bez závazků.
Ale nyní, když si uvědomím, co všechno se v uplynulém roce stalo, si stále říkám, kdybych tenkrát věděla čím projdu, šla bych do toho znova? A odpověď zní: ano šla a ještě tvrdohlavěji než tehdy.
Před rokem jsem byla naivní holkou, které táhlo na sedmnáctý rok a nic jsem v podstatě o životě nevěděla. Co pro mne tehdy znamenala svoboda? Jen slovo, pojem a v podstatě nic víc. Ve své paličatosti, umíněnosti a ‚slepotě‘ jsem neviděla, že člověk, kterého jsem si myslela, že miluji, mi v brzké době udělá ze života doslova peklo na zemi. Bylo to jasné, nevyhnutelné, přesto stalo se. Během pár měsíců jsem bojovala za záchranu svých nervů, za záchranu vlastního života a bez nadsázky opravdu mohu říci, že mi šlo o život, doslova. Náhle byl listopad a já si uvědomila, že boj za svobodu za to stojí.
A tak jsem bojovala.
Prošla jsem situacemi, které bych nepřála vlastním nepřátelům, prošla jsem si pro mne doposud nejhorším životním zážitkem, kdy se veškerá moje hrdost a síla téměř vytratila a já se naivně vzdala naděje po svobodě, ve chvíli, kdy jsem ji měla na dosah ruky, stačilo ji jen natáhnout a uchopit prsty. Nic víc.
Prošla jsem si pak ještě horším. Říkám si, že jsem to přece nemohla vědět, i když si to jen nalhávám a snažím se sama sebe ospravedlnit. Bylo to jasné a já to neviděla – opět.
Celý prosinec jsem bojovala o svobodu. Byla jsem mezi dvěma mlýnskými kameny a nevěděla jsem kam jít. Zoufalství, strach a touha po svobodě to jediné mi zbylo. Měla jsem přátele – ano měla, ale jsou věci, které si člověk musí vyřešit sám, i když je třeba probírá s ostatními, konečné rozhodnutí spočívá přeci na tom dotyčném.
Za svobodu jsem se rvala a věděla jsem, že si ji nenechám jen tak vzít. Na rovinu přiznám, že představa, že bych měla jiného přítele pro mne byla v tu chvíli neúnosná. Jenže (vše má své jenže, ale, zkrátka vroubek) během toho měsíce jsem trávila dost času s člověkem, který byl na dně po rozchodu se slečnou. Dlouho mi nedocházelo, že ač oba jsme se trápili, vznikalo mezi námi pouto a tak jsme bez cirátů spolu.
Chvíli mě mrzelo, že jsem přišla - kvůli němu - o svobodu, kterou jsem tak pracně vybojovala. Mrzelo mě to, ale teď mě mrzí, že mě to mrzelo. Postupně zjišťuji, že kdybych tehdy trvala na svém (novoročním) předsevzetí, přišla bych o člověka, který mi je velice blízký a bez kterého si nyní nedokážu představit svůj život. Jsem ráda, že nakonec vše dobře dopadlo a já zjistila, že svoboda přece neznamená: být sám, svobodný, ale že znamená, žít, milovat, a mít právo na svobodné vyjádření svého názoru, ač je to někdy složité.
Takže: Co pro mne znamená svoboda? Mnoho, velmi mnoho a jsem ráda, že mohu normálně žít a přesto být s člověkem na kterém mi velmi záleží. Svoboda je krásná, ale nic se nemá přehánět.
Vždyť jsme přeci svobodní,tak co řešíme. Přece bylo a může být vždy hůř.
Autor Inies, 26.05.2006
Přečteno 5152x
Tipy 2
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

ona je svoboda a svoboda...

18.01.2008 08:20:00 | La Suneteto

Ahojky, tvou úvahu jsem četla jedním dechem. Ale bohužel jsem se nedověděla, co konkrétního jsi zažila... Ale skvělým způsobem jsi vyjádřila ty strašlivé pocity utrpení.
Bylo to moc pěkné, fandím ti ;-)

29.05.2006 19:11:00 | Inna

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí