Proč nás rmoutí problémy,...

Proč nás rmoutí problémy,...

Anotace: Proč nás rmoutí problémy bližních více, nežli naše vlastní?

Zamyslel jsem se nad tím, co je oním podnětem k tomu, že nás leckdy dokáže zarmoutit problém bližního více, nežli náš vlastní. Jde patrně o jakousi vnitřní lítost, kterou jsme schopni učinit nad druhým. Situace vzorová. Přijde k Vám na návštěvu kamarád a vy nežli se stačíte nadít, otevře si své srdce a začne vyprávět příběh životních nesnází a peripetiích. Nešťastná láska, úrmtí rodičů, ztráta zuaměstnání, problémy s financováním hypotéčního úvěru na byt a ktomu platební neschopnost u leasingové společnosti a další (problémy s tchýní, se psem aj.)Než stačíte reagovat, už je onen smutný monolog v plném proudu a vy jste jím unášeni. Dostátáte se na stejné vlňě pořád dále, do jádra problémů. V průběhu pokyvujete hlavou, stahujete záměrně čelo na důkaz "údivu" a srozumění, avšak máte sami problém třeba i větší, nebo podobný. Takový kamarád vám sice dodá inspiraci, ale Vám to nepomůže, maximálně si můžete společně zavzlykat, či zanadávat, jak je svět nespravedlivý a klást si otázky, proč právě já? Sami, protože máte "bránici", nemůžete hovořit, nýbrž jen dýchat a pořád více a více poslouchat nářky, starosti, smutek a bolesti druhých. Mají to takoví lidé v životě jednoduché? Jsou předurčeni, aby místo vyslovení jednoho slova, byli nuceni vyslechnout slov sto? Asi ano. Takovýto lidé na zákaldě znalostí vyčtených z knížek, životních mouder a vlastních zkušeností dnes a denně poslouchají druhé a jejich nepsaným údělem he jim, těmto tazatelům a strůjcům onoho "mono-dialogu", dávají rozřešení, rady a jaksi je vedou jejich strastiplnou cestou životem, avšak na svojí vlastní zapomínají. Asi z většiny platónových dialogů, zprostředkovávajících nám velmistra Sókrata, jenž celý život žil pro druhé, pro jejich vyvádění z omylu a byl "porodníkem" jejich duše "maiuetika" je patrné, že i přes pedagogickou činnost a ve své podstatě nepřímo podporoval obec, složenou z oněch lidí. Žil a zemřel pro druhé. Vždyť i jeho smrt, zpodobněná v dialogu Obrana Sókrata, byla smrtí proto, aby ostatní "bezpáteřní, pohnutí a zvrhlí" mladíci mohli přežít. Jeho obvinění z kažení mládee a toho, že neuctívá bohy byla jen pouhou záminkou. Mladíci se nikdy asi nesmířili s tím, že takovéhoto pedagoga, či občana, chceteli, nikdy nedorosotou, ba že ho vůbec nemohou přerůst v jeho velikosti. Nuže tolik exkurs k Sókratovi, ale vraťmě se zpět k mé úvaze. Proč prostě nedokážeme tak spontáně a bez zábran hovořit o "svých" problémech? Je to onou bránicí, logem, jakožto řečí a rozumem, či etikou a vychováním, jež nám tomuto brání. Můžeme vůbec někdy "vytáhnout" své nejniternější pocity a smutky z hloubi duše a uvést je na světlo světa, osvětlit je, uveřejnit a podělit se o ně s ostatními? Možná že bychom to jistě dokázali, nicméně nám brání výše uvedené. Jsme povinováni slibem mlčenlivosti, nebo jak tomu doopravdy je? Jsme vůbec schopni to někomu sdělit a pokud ano, tak komu? Nejlepšímu příteli, rodičům, psychologovi a nebo třeba jít ke zpovědi? Je to o dost složitější. Někdo třeba má své vnitřní "tajemství, zastydlé problémy", které nikdy nikomu neřekne, ale proč a z jakého důvodu? Vždyť problémy jsou od toho, aby se řešily, nicméně dnešní společnost a doba na ně není připravena a problémem je onen vnitřní tlak. Na otázky Vám kladené odpovídáte přesto vždy pravdivě, jasně, nemlžíte", ale neříkáte vše. To přece není lež, je to jen polopravda. A jestliže je něco polopravda, má tedy základ slova pravda a předponu polo. Někdy Vás mohou i znalosti a různé informace, které se k Vám dostanou tížit, ale nemůžete dělat nic. Narodili jste se tak, prožili celý dosavadní život a se svými tajemstvími i zemřete a nikdo se nic nikdy nedoví. Je to správné, či nikoliv? Kde můžeme nalézt odpovědi na položené otázky? Jedině u Nás. Musíme poznat sebe sama, napravit se a pak napravovat druhé, a nebo nedělat nic a nechat se zlomit tíží informací, skutkl a neůspěchů. Začněme sami u sebe.
Autor A.N.D.Y., 08.12.2006
Přečteno 479x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (2x)

Komentáře

Ono je velmi nesnadné hovořit o tom, co máme ukryté kdesi v hloubce svého nitra,a natož ještě si k tomu vybrat vhodnou osobu, nicméně to jestli je člověk introvert, či extrovert je velmi složité posoudit, ale to že člověk je uzavřený sám do dsebe, k čemuž filosofie nabádá, skrze výrok delfské věštírny a nápisu na Apolónově chrámu "Gnothi sauthon", řecky, česky "Poznej sám sebe", tedy jde o poznání sebe, jakožto individua, a pak je slotžité říci, jestli jsme intorverti a nebo naopak, nicméně když chceme dělat filosofii, je toto základním předpokladem, že nejdříve odhalíme svůj potenciál a pak tuto schopnost publikujeme.

12.12.2006 23:20:00 | A.N.D.Y.

dokonalý popis části mého nitra...
již mnohokrát jsem přemýšlel nad tím...Proč? Proč všem dokážu s lehkostí a přesností radit? A sám v sobě takový zmatek mám? Nevím, myslím že je to emocema, vlastním prožíváním...Já si dokážu uvědomit podstatu situace, problému, ale vždycky až s odstupem, vždycky až pozdě...Tímto způsobem sbírám zkušenosti, pokud příjde podobná situace už s ní nemám problém. Ale, u právě probíhajích prožitků racionálně přemýšlet nedokážu...toužím po tom, někdy dojít tak duševně daleko, že bych dokázal přemýšlet bez vlivu vlastních pocitů a emocí...Dokážu "ovládat" své prožívání, potlačit či podpořit své emoce, ale nedokážu reagovat bez jejich vlivu...Však, na druhou stranu, je to asi to, co dělá život životem...
Re: Mluvit o sobě
toto je už horší, tady jsem ještě důvod nenašel...Nechápu proč nedokážu mluvit o sobě ani s člověkem, kterému opravdu* věřím...(*teď mě tak napadá, dokážu vlastně někomu OPRAVDU věřit?hmmmmm...)Nebo když už o sobě něco řeknu(a to opravdu jen někomu, koho znám velmi dobře), proč nikdy neřeknu všechno???!!!tento problém bych chtěl někdy vyřešit, docela mě to trápí...Jsem prostě zavřený sám do sebe, ale za introverta bych se rozhodně neoznačil...

12.12.2006 22:13:00 | kEEp sM:!Le)

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí