Svatý Augustín a jeho obrat

Svatý Augustín a jeho obrat

Anotace: Smutný,a zároveň veselý příběh jednoho z našich důležitých filosofů (jak se to uchopí a pojme) dějin

Kdo to doopravdy byl svatý Augustin. Byl to filosof, poutník hledající smysl a štěstí, nebo zcela ztracená existence? Mohu-li toto blíže osvětlit, jde o velmi impozantní a fascinující osobnost. Svatý Augustin se narodil v r. 354 v Alžírsku (v Africe). Zásadní je chápání postojů rodičů ve vztahu k víře,proto to tu uvádím. Otec byl pohan a matka křesťanka a to mělo pak důsledky. Studoval gramatiku, a rétoriku, ale důležitější bylo, že on sám naprosto nenáviděl řečtinu a také latinu. Tu nemusím ani já, nicméně můj vztah a jakási averze a odpor je dán neznalostí, třeba si ji v budoucnu oblíbím a při troše štěstí si přečtu sv. Augustina v originále. Nicméně k věci, filosofové mají být pragmatičtí. Takže pak byl učitelem řečnictví a procházel velmi silným a velmi kontroverzním duševním vývojem. Fascinuje mě na tom právě jeho postoj ke konvertitě, tedy k obrácení se. Četl Cicerona, později i Platóna, a ztotožňoval se se Stoiky. Že vedl manichejské učení, nebylo tak od věci, byl okouzlen otázkou dobra a zla (která ho tak zmítala) a právě snad tím, že nedostával na tuto otázku odpověď. Později se seznámil s biskupem Ambrosiem a ten na něj velmi zapůsobil. Ovšem nutno dodat, sv. Augustin vedl život velmi bujarý, ne snad Dionýsky vedený, avšak měl nemanželské dítě, a ženu se kterou doposud žil opustil. Je to snad velmi tristní a nezodpovědné, nicméně úmysly vedoucí ho k tomu by ho mohli ospravedlnit, avšak jen do té míry, že by to mohl nějak napravit, což se mu povedlo. Když už celý životem podlomený seděl v zahradě, uslyšel hlas a nechal se jím vést. Po tomto obratu se naprosto změnil, přestal vyučovat, neprováděl řečnictví a po přijetí křtu žije v Africe jako mnich. Teď je ta správná chvíle položit otázku. Není to právě ten impuls, ten zlomový okamžik a mezní hodnota, která nás uvede na cestu otázek, na cestu filosofického tázání se, co např. je život, jak ho naplnit, případně čím? Já bych řekl, že ano. Když hledáte odpovědi, a nedostáváte jich, zkoušíte se tázat jinak, avšak nedaří li se vám ani takto, jdete v tázání dále a hledáte smysl jinde. Smrt jeho matky ho velmi uchvátila, a dovršila tak proces metamorfózy, tedy proměny z člověka na oduševnělou bytost, mající psýché. Ovšem nejemocionálnější prožitek je asi smrt jeho syna, kterého zvěčnil spisem De magistro – O učiteli. A pak se velmi radikálně obrátil a začal používat násilí. Proti donatistům, proti herezi a jiným. Nesouhlasil s kacíři a to bylo osudné. Proč jsem tuto úvahu nazval: „Kdo to doopravdy byl svatý Augustin?“. Protože je docela možné, že leckdo z nás by mohl být ovlivněn tímto autorem do té míry, že by se pokusil jeho život zmapovat. Ale jde o úvahu. Nad čím v tomto případě uvažovat? No není tu třeba otázka, proč se nechal pokřtít avšak nenaplňoval podstatu Desatera, tedy neublížíš bližnímu svému, avšak sv. Augustin ano? Vedlo ho k tomu složitá situace, zahlcující ho prací, obtížemi a psaním, nebo něco jiného? Kdo byl doopravdy jeho syn? Nebyl to snad předobraz, jakýsi tichý hlas vedoucí ho k rozpomenutí a uvědomění si svých činů. Možná ano, ale proč by se ještě měl hlas jaksi jevit? Nejde o jakousi přísnou žádost k následování a zpytování činů ve svém životě? Vlastně je položeno víc otázek než je zdrávo, takže raději skončím. Chci jen závěrem zaujmout postoj k tak rozporuplné osobě, jakou sv. Augustin, Otec Západní filosofie, byl a dodat, že takový osud má málokdo, protože je na tom zřejmé, že jeho konverze ho dovedla nakonec k tomu, že mohl prožít alespoň zbytek života s nějakým smyslem, jak ho využít. Leckomu z nás, se nepodaří najít si smysl života a vlastně životem jen proletí a pak zemřou. Je to správné, nebo ne?

……….
Autor A.N.D.Y., 12.12.2006
Přečteno 300x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (3)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Sv. Augustin žil ve velmi těžké době. Líbí se mi, jak si pokládáš některé otázky. Např. to, jak uvažuješ nad hledáním odpovědí. Sám na sobě jsem to prožil při své vlastní konverzi. Pokládal jsem si otázky, hledal jsem odpovědi. Náhle jsem zjistil, že Bůh je. Že skutečně existuje. Nejen kvůli nalezeným odpovědím, ale i díky božím skutkům, které jsem viděl na vlastní oči.
Ale zpátky ke sv.Augustinovi. On žil úplně stejně jako já, kromě toho, že já nemám dítě jako on:-)) Prostě se oddával povrchnímu světskému životu těla. Ale pak pochopil a stal se křesťanem. Píšeš, že později pronásledoval jisté lidi. Ano, jednalo se o sekty, kterých vznikalo požehnaně. Např. tzv. donatisté. Nesouhlasili s církví a odloučili se. Řím byl v té době vypálen Vandaly. Skutečně to nebyla lehká doba. Augustin se podle mě snažil pouze o to, o co bych se v jeho situaci snažil i já. Očistit pravou víru do bludů, kterou do ní zasévali jiní. Tehdy bylo snadné svést člověka z cesty. Augustin proti tomu bojoval. Jakými prostředky, to nejsem schopen hodnotit.

S požehnáním

15.12.2006 14:54:00 | Hippy

Jistě si vezmu k srdci to, o čem Augustin psal, načtu něco, i když mě středověk tolik neinteresuje, nicméně nebráním se žádnému dílu, je-li dobré, ale chtěl jsem rozpoutat diskusi a polemiku na toto téma, protože bytostně souvisí i s Platónem, kterého jsem toliko obdivovatelem, zastáncem a obráncem, stejně jako Sókrata a Aristotela.

12.12.2006 23:33:00 | A.N.D.Y.

August byl jenom člověk který se ptal a dostával odpověd.Zamysli se jak žil co musel prožít aby byl jak byl.Zřejmě zakoušel vše aby dostal odpověd na vše co ho zajímalo.Určitě si pročti jeho dílo abys veděl na co myslel a jak se mu to vracelo.

12.12.2006 23:27:00 |

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí