Proč tvrdím, že se blýská na lepší časy?

Proč tvrdím, že se blýská na lepší časy?

Anotace: -

 

V pohádkách má dobro předem zjednané vítězství. V reálné politice nezvítězí nikdy úplně. Blýskat na lepší časy se však může i v Česku. Až donedávna byla média v odhalování podezřelých obchodů vrcholných politiků takřka osamocena. Teď tu je "hrdinů", kteří se hodlají z různých důvodů vrhnout na korupci, hned několik.

 

 

 

 

1) Státní zastupitelství. Je to klíčový orgán, který může buď libovolně brzdit, nebo naopak urychlit vyšetřování největších případů. Jak se teď ukazuje u Mostecké uhelné, někteří státní zástupci nejednali, i když věděli o podezřelých okolnostech. Pod Pavlem Zemanem, který řídí prokuraturu od začátku roku, se zastupitelství rozhýbalo, a dokonce se samo zbavuje nebo žene k soudu ty státní zástupce, kteří nepracovali, jak měli.

 

2) Protikorupční nadace. Občanská protikorupční iniciativa začala dobře, opřela se o známé osobnosti. Nepostupuje dryáčnicky, zabývá se případy, které jsou opravdu důležité. Hlavně se však dokázala přesně trefit do společenské poptávky, proto ji musí brát i politici vážně. Do společenské poptávky se trefil i Andrej Babiš. Je otázka, zda z nezištných, obchodních, nebo politických důvodů – nejspíš jde o kombinaci všech tří faktorů. I jeho však musí brát politici vážně – je to tvrdá konkurence.

 

3) Nová koalice na pražské radnici. Souručenství ODS a ČSSD v Praze vytvářelo poklop nad bažinou cinknutých obchodů. I když se primátor Svoboda snažil, nemohl poklop zvednout, pokud na něm stáli zkompromitovaní modří i oranžoví. Koalice však padla, místo ČSSD zaujala TOP 09, a ta bude žádat hlavy. Pražskou bažinu teď začínáme nejen tušit, ale i cítit.

 

Zdá se, že boj proti korupci má konečně šanci, politici musí reagovat na poptávku veřejnosti. Počet otevřených případů roste, a roste i chuť je dostat před soud. Žádný strom neroste až do nebe. Kocourkovy miliony, Besserův byt, čachry kolem Mostecké uhelné, obvinění bývalého ministra Bartáka, podivné cesty peněz za pražské lístky, katarský princ Sání znovu na scéně... Otevřených případů je víc než kdy jindy a státní zastupitelství se mnohem vehementněji zná k tomu, že o nich ví a že je bude řešit. To už není náhoda. Asi poprvé od kuponové privatizace vzniklo prostředí, kdy je možno proti korupci účinně bojovat. Není to však pohádková proměna. Nepohádkoví "hrdinové" dneška mají své vlastní zájmy – ty se však tentokrát propletly tak, že se kryjí se zájmy občanů, kteří jsou úplatkářstvím na vrcholných místech vrcholně znechuceni.

 

Zdroj většinou MF Dnes a Respekt

Autor Aťan, 16.12.2011
Přečteno 404x
Tipy 4
Poslední tipující: Iv, Aťan
ikonkaKomentáře (1)
ikonkaKomentujících (1)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

No takhle se mi to líbí :-)
Dobrej začátek.

17.12.2011 13:01:16 | Iv

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí