ČERNÝ HUMOR

ČERNÝ HUMOR

Anotace: http://www.liter.cz/komentare-dila-775794#1364209

 

ČERNÝ HUMOR

 

Předvčerejší a dokonce ještě i včerejší slovní přestřelka kolem černého humoru, který tu vyvěsil Isquieasuus (viz anotace) a do níž jsem se sám zapojil, mě přiměla k zamyšlení, proč vlastně vypuklo kolem toho tolik vášní. Ono by to za tu úvahu možná ani tolik nestálo, kdyby se tu neukázal daleko obecnější problém – dosti silné generační neporozumění. Pokud by Isquieasuus zastával své stanovisko bez podpory řady svých vrstevníků, stěží by mi to stálo za nějaký hlubší ponor.

 

Současně chci předeslat, že si nedělám nárok na zjevenou pravdu, předkládám zde vlastní úhel pohledu, mohu se v řadě předpokladů mýlit a řada věcí by si zasloužila mnohem hlubší zkoumání, na které tu ani není prostor. Takže jde spíš o takové myšlenkové útržky.

 

Nechci se zaobírat už prioritně tím dílkem, které vyvolalo tolik protichůdných vášní, je to jen odrazový můstek k mému zamyšlení. Své stanovisko jsem uplatnil v diskusi a nemám na něm co podstatného měnit, svým obsahem mi to přijde nepřístojné, nehledě na to, že tam je jistě řada vtipných obratů, pokud bych pominul souvislosti. V tom zůstávám sám se sebou konzistentní, prostě jsem se nikdy neuměl bavit na účet lidí tak či onak postižených osudem a jakákoliv podobná zábava mi vždycky přišla nevkusná a lidsky neobhajitelná. Práh citlivosti, jak vidno, ale máme každý nastavený jinak. A zřejmě se mění i s dobou, tedy generačně, jak se zdá.

 

Proto jsem se postavil na stranu Aťana a jiných, kteří vyjádřili s tímto přístupem nesouhlas. Sám si myslím, že tam, kde je snižována lidská důstojnost, projevuje se cynismus a necitelnost vůči druhým, nemá k tomu člověk mlčet, protože i mlčení je v takovém případě souhlas. Zvlášť v dnešní době je silně narušená empatie k lidem trpícím či jakkoliv postiženým či znevýhodněným, sobecký individualismus si razí neohroženě cestu vpřed a lidské společenství, nepochybně však alespoň naše západní civilizace, si tak zadělává na existenční problém. To není strašení nějakou budoucností, ta nevábná budoucnost už totiž začala, ten civilizační úpadek je zcela zřejmý a zřetelný a současná ekonomická krize není žádnou klasickou cyklickou krizí, jak se o nich píše v učebnicích ekonomie, to je vážný kolaps celého systému. Kolaps, který má své hlubší příčiny nikoliv jen v samotné ekonomice, ale obecně v úpadku duchovních hodnot, kultury obecně, počínaje tou politickou až třeba po kulturu obyčejných mezilidských vztahů.

 

Ani tím však nelze zcela vysvětlit příklon zdejších mladých k jednomu dílku, které se prezentuje jako černý humor. Já sám bych ho nazval spíš cynickým humorem, ale taková kategorie asi ve wikipedii není. Následný spor se však podle mne nevedl (a to nejen slovy, ale ještě víc pak mlčky) zdaleka jen o charakter díla. Ten příklon, to byla podle mne jednoznačná demonstrace toho, že mladí nechtějí být námi staršími poučováni, co si mohou či nemohou dovolit, chtějí být ve svém rozhodování zcela svobodní a nezávislí a jakoukoliv kritiku berou v tomto směru jako omezování své svobody. Potud tomu rozumím a je to asi odvěký konflikt mezi generacemi, který tu byl, je a bude, a je to vlastně i neustálý souboj nového se starým, který svým způsobem posouvá dějiny, když to vzletně zobecním. A teprve v tom souboji se vyjevuje i pravda - nemáme na ni apriorní nárok ani my starší, ani ti mladší.

 

Zároveň jsem však vycítil i cosi konkrétnějšího pod povrchem, na což my psavci (myslím my všichni na Literu), máme možná vyvinutější tykadla, než běžná populace. Ta malá tichá místní revolta (to solidární tipování), a teď schválně vynechávám diskuzi, podle mne nebyla mířena primárně proti Aťanovi a potažmo nám, co jsme se postavili na stejnou stranu, ale byla namířena (možná trochu i podvědomě) proti pokryteckému přístupu, který se u nás uplatňuje v neuvěřitelně nevyváženém prezentování různých tragedií ve světě, ať už v médiích či v oficiálních postojích apod. I já tuto do nebe volající asymetričnost vnímám velmi silně a není mi rozhodně příjemná. V mediálním pokrytí váží jedna oběť teroristického činu v USA či v Evropě tisícinásobně víc, než oběti způsobené podobnými teroristy, jen námi momentálně podporovanými. Al Káida a Bin Ládin by asi nikdy nemohli páchat svá zvěrstva, kdyby je USA zpočátku neučinily životaschopnými, dokud je považovaly za nástroj své politiky. Osobujeme si právo vyvážet násilím demokracii v našem pojetí tam, kde se nemůže nikdy kulturně uchytit, jako například do Íráku, což má za následek desetitisíce, možná statisíce nevinných obětí. A když se nám to nepovedlo přímou intervencí, zkoušíme to jinde pomocí nájemných zabijáků, dokonce islámských teroristů par excellence, jako třeba v Sýrii či Lybii – jako bychom zapomněli, na co jsme si úplně stejným způsobem zadělali v Afghanistánu. Zatímco jeden z nejméně demokratických a nejtmářštějších režimů na světě – ten saúdskoarabský, nás nechává absolutně v klidu, je to totiž náš spolehlivý spojenec. Kdo si snad stále ještě myslí, že to vše se děje opravdu především kvůli demokracii či lidským právům, ten by už dnes musel být hodně velký naiva. Za vším musíme hledat především peníze a zisky nadnárodních korporací – „demokracie“ se vyváží zásadně v jejich zájmu, v žádném jiném – suroviny, strategická poloha (opět kvůli kontrole surovin), levná pracovní síla, přesouvání ekologické zátěže do rozvojového světa atd. Hlásáme sice boj s terorismem, ale snažíme se eliminovat pouze následky. Skutečné příčiny terorismu (který samozřejmě také odsuzuji) nás nezajímají – museli bychom totiž nejdřív pohlédnout do zrcadla a to se nám nechce, hrajeme si na slepou bábu. Takový boj se pochopitelně nedá nikdy vyhrát, zato se na něm dá dobře vydělávat, třeba zbrojařským a dalším koncernům, dá se také v jeho jménu dobře zavádět nepřetržitá neviditelná kontrola každého z nás – to jsou mimochodem další korporátní zájmy.

 

Prostě žijeme ve světě plném pokrytectví, kde něco jiného se hlásá a něco jiného soudně myslící člověk vidí. Politické strany se přeměnily v mafiánské klany, takže do parlamentu si nevolíme zástupce lidu, jak by to naoko mohlo vypadat, a co je také původním smyslem zastupitelské demokracie, ale ty, kteří se dostanou na stranické kandidátky a tam se zase dostanou jen ti, které tam připustí tzv. kmotři. O kmotrech už se dnes píše zcela otevřeně a tak nějak jsme si všichni zvykli, že to jsou oni, kdo o všem rozhodují. Uvědomí si ještě někdo, co slovo kmotr znamená? Wikipedie třeba uvádí, že „ v prostředí organizovaného zločinu označuje šéfa mafie nebo obdobné zločinné struktury“. Ne, to bohužel není žádná nadsázka, tak se dnes u nás skutečně dělá politika – ta nejvyšší i ta regionální. A takovou demokracii chceme ještě vyvážet jinam?

 

Chápu, že to mladé štve, mě to štve taky. Nedělám si o dnešních rozhněvaných mladých přehnané iluze, ale nevěřím ani těm tak strašně skeptickým názorům o jejich zkaženosti, sobectví, zpovykanosti, sebestřednosti atd., které na ně mají třeba někteří učitelé a mnozí další, kteří nad nimi již v podstatě zlomili hůl, slýchám to dost často. Spíš považuji za zázrak, že v tom zaneřáděném prostředí, co jsme jim my starší tady uchystali, ještě takoví snad většinou nejsou. Možná potkávám jiné mladé lidi, ale ti, které znám osobně, a není jich zas tak úplně málo (řekněme ve věku někde mezi 20 – 30 lety), zpravidla nejsou bezcitní, ani zpovykaní. A mnohým to pálí tak, až se nestačím divit. Takoví samozřejmě na tu dnešní pokryteckou propagandu těžko naletí. A svádění všeho na minulý režim - to už taky nemůže fungovat, byť ten režim byl skutečně špatný, v něm bychom tu takovouto diskuzi a téměř ani žádnou jinou, vůbec vést nemohli. Ale po dvaceti letech z velké části promarněných šancí se už na něj nemůžeme jednoduše vymlouvat. Zkrátka mladí jsou citlivější, a vždycky tomu tak bylo, na to, když se jim lže nebo říkají polopravdy. A v dnešním internetovém světě se ta pravda o současném marasmu v politice, doprovázená nevyvážeností a bulvarizací médií, prostě těžko zakrývá.

 

Aťan, a někteří starší spolu s ním, jsme to zkrátka schytali za něco úplně jiného, proti čemu přitom sami otevřeně vystupujeme. A dost mě mrzí, že zrovna Aťan, který nejen v tomto případě prokázal jasnou mravní integritu a urputné odhodlání zastat se hodnot, které by měly patřit k elementární lidské výbavě, to odnesl až vyřizováním osobních účtů v diskuzi. Kde chybí věcné argumenty, tam se zkrátka použije něco jiného. Ale to už je jiná písnička, nerad bych, aby to tu vyvolalo novou vlnu vášní – jen jsem se prostě nemohl nezmínit. Mládí samo bývá ve svém zápalu občas kruté a nespravedlivé – to asi jinak taky nejde.

 

Pokud se tedy vrátím opět na začátek, vnímám, a to i po přečtení několika jiných věcí, co tu Isquieasuus má (a jsou mnohé opravdu výborné), to jeho dílko spíš jako jakousi formu protestu proti pokryteckému oficiálnímu a mediálnímu způsobu nazírání na lidské tragedie ve světě, kdy ty, které nejsou „naše“, nás nechávají absolutně lhostejnými, a zapomínáme třeba, že i palestinské děti jsou úplně stejné a bezbranné nevinné bytosti, jako ty izraelské, že pozabíjení civilistů včetně dětí na afghánské svatbě či ve srbském vlaku nelze jen tak odmávnout poukazem na technický omyl či zbloudilou střelu, že děti umírající hladem v námi podporovaných korupčních režimech v Africe jsou také jedinečné lidské bytosti, které by mohly žít, kdybychom dokázali místo korporátních zájmů prosazovat ve světě opravdu spravedlnost, již jsme si vetkli do štítu či do různých vlajek, ale do praktického konání už bohužel příliš nesestoupila. Přičemž spravedlnost u nás doma se také uplatňuje téměř výhradně selektivně – podle obsahu té které peněženky. A to nemám na mysli zdaleka jen tu zvlášť otrle cynickou a pokryteckou nehoráznost, kterou vyrobila firma Klaus a spol. – to bylo jen otrávené jablko na plesnivém štrůdlu.

 

Přes vše výše uvedené, a dokonce právě proto, ale stejně trvám na tom, že i bostonské oběti, zrovna tak jako všechny ostatní kdekoliv jinde, si zaslouží naši úctu a soucit, a pokud někdo chce proti výše popsaným nebo podobným jevům protestovat, měl by volit takovou formu, která nebude zbytečně kontraproduktivní. Abych nebyl jen obecný: to zlehčení a zesměšnění mohlo být podle mne zaměřeno třeba na mediální či politickou sféru, klidně i s použitím místa tragedie – nikoliv však na oběti samotné. Forma reportáže takovou snahu možná i naznačuje a odráží, ale i tak by to chtělo víc promyslet a propracovat, aby to bylo zřejmější, pokud to autor takto zamýšlel. Stejně jako u jakékoliv jiné literatury není totiž důležité, jak to myslel autor, ale jak to vnímá čtenář. Dílo si žije vlastním životem, jakmile je puštěno do světa. A sám pro sebe si z toho beru krom jiného i poznatek, že dělat dobrý černý humor je asi setsakra těžká věc. Není to sice můj šálek kávy, ale sám bych si na to stejně asi netroufl.

 

A ten nejhorší černý humor stejně píše zase jen sám život.

 

V Praze, 19.4.2013

 

P.S.

 

Tímto současně prosím, aby se případné výměny názorů v osobní rovině vůči komukoliv neodehrávaly v komentářích k této mé úvaze a neposouval se tak její smysl jinam, ale když tak v osobních vzkazech, kam patří. Každou věcnou kritiku a názor , včetně zcela opačných a nesouhlasných, však v komentářích uvítám. Nečekám jen přitákávání, rád se zamyslím i nad opačnými argumenty, umím i z nich pro sebe čerpat. Děkuji :-)

Autor Amonasr, 19.04.2013
Přečteno 801x
Tipy 13
Poslední tipující: Jeněcovevzduchukrásného, Kamil Princ, Robin Marnolli, Aťan, Inna M., Joe Vai
ikonkaKomentáře (45)
ikonkaKomentujících (8)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Co na to říci, snad jen Souhlas, jo, a ještě něco dost důležitého,
nečiň druhým to, co nechceš, aby oni činili Tobě.

04.07.2013 21:04:34 | Jeněcovevzduchukrásného

Ano, přesně tak... Je až s podivem, jak tuto jednoduchou pravdu dnešní mocipáni neumí pochopit... Ale jak píšeš na jiném místě - za vším jsou peníze. "Ideje" jsou jen pokrytecká zástěrka k manipulování těch, kteří jsou pohodlní myslet.

04.07.2013 23:51:20 | Amonasr

Dobrý Černý humor se nemá týkat konkrétních událostí,potažmo tragédií,ale všeobecně by měl poukázat na různé tragédie,zvěrstva a nelidskosti v našem zorném poli.Typické bylo v mém mladém věku,že Somálci své děti posílají na tábor faxem.Dílo,kterého se tato úvaha týká,není z této branže,je to snůška pitomostí s morbidním podtextem.Literárně je to napsáno dobře,leč,kdo má kousek cti v těle,musí zákonitě odsoudit každý takovýto pokus zlehčit událost,která sama o sobě je varováním před nebezpečím,které se netýká toliko Američanů,ale celého vyspělého světa,tudíž i nás.Jistě by to nenapsal,pokud by se to stalo u nás a,nedej Bože,mezi postiženými figuroval někdo z jeho blízkých.Takto je třeba na celý problém pohlížet.Není to otázka generace,je to v každém jedinci a jeho sociálním cítění.Howgh!

21.04.2013 07:42:57 | Bakchus

Bez toho, že by som chcel vyvolávať nejakú konfrontáciu, myslím si, že tá nerovnováha v spravodajstve nie je vyvolaná pokrytectvom.
Jednoducho ľudí tzv. západnej civilizácie pokladáme za svojich a tých ostatných za cudzích.
Ľudia vždy brali inakšie, keď horeli chalupy v ich dedine a keď horeli v dedine za kopcom, kam nechodievali ani na jarmok.
Tá ľahostajnosť (až nepriateľstvo) k cudzincom je v nás zakorenená.
A svedčí o tom aj tá diskusia. Pretože ak by Isquieasuus napísal podobnú frašku z prostredia napr. Severnej Kórei, veľa ľudí by neprskalo. Ibaže on porušil tabu a napadol vlastný kmeň. :-)

19.04.2013 21:03:31 | nebech

Jenže pokládat "naše" mrtvé za hodno medializace, a jejich mrtvé (mám na mysli nevinné) za něco míň, to je právě pokrytectví. :)

20.04.2013 09:48:55 | Aťan

Podľa mňa je skôr pokrytecké tvrdenie, že smrť každého človeka má pre nás rovnakú váhu. :-)

21.04.2013 03:58:51 | nebech

To je pravda, to samozřejmě nemá.. a já to rozhodně ani nikdy netvrdil. Ale podobnou váhu pro mě mají průšvihy západu, východu, severu, jihu - tady je důležité nenadržovat svému kmenu, ale nadržovat spravedlnosti. V Chartě 77 jsem nadržoval svému kmenu nebo spravedlnosti? V dnešních protimafiánských aktivitách Bradáčové, Janečka a dalších, nadržuju svému kmenu nebo spravedlnosti? Tohle je moc důležité umět od sebe oddělit.

21.04.2013 09:45:56 | Aťan

Charta 77 bola konkrétnou reakciou na konkrétnu sociálno-politickú situáciu u nás. Teda v našom kmeni. Rovnako ako protikorupčné aktivity zmienených politikov.
Ak sa s rovnakým zápalom angažuješ v boji proti korupcii v Rumunsku či Bulharsku, tak sa ospravedlňujem. :-)
Motiváciu jednotlivých signatárov samozrejme nepoznám, predpokladám, že bola rôzna: pre niekoho to mohlo byť vyjadrenie jeho politických názorov, pre iného demonštrovanie jeho generačného vzdoru. Morálnu rovinu tomu dal (je to môj subjektívny pohľad) až ubehnutý čas (represie režimu do novembra 1989 a snaha heroizovať sa v očiach druhých po novembri 1989).

21.04.2013 11:49:17 | nebech

Oba víme, že jednotlivec sice zmůže hodně, ale ne všechno. Např. VONS pomohl nejvíc tím, že se informace o persekuovaných dostaly za hranice, do médií, lidé přestali být bezejmenní. Totéž se děje v případě Rumunska, Tibetu, Severní Koreje - informace nesmí být pod pokličkou, jedině tak je alespoň jiskřička naděje na změnu.

Napadlo by tě např., že prťavé Československo bude inspirovat disent v Číně? Mě teda ne:

http://cs.wikipedia.org/wiki/Charta_08

http://atanova-zasuvka.blog.cz/1101/v-cine-proti-aktivistum-pritvrdili

V Chartě 77 byla všehochuť, v tom máš pravdu, od levičáků po pravičáky, od práskačů až po vězněné hrdiny, takovej už je život.

21.04.2013 12:10:42 | Aťan

DODATEK: že se komunistická moc přetransformovala do moci mafie, to je velkoprůser se známými viníky:

http://atanova-zasuvka.blog.cz/1011/byl-jsem-svedkem-kradeze-stoleti-1-dil

21.04.2013 12:24:42 | Aťan

I já jsem přesvědčený o tom, že kritéria spravedlnosti a humanismu mohou být jen jedna pro všechny. Právě to uplatňování selektivní spravedlnosti v mezinárodním měřítku, kdy jedni importovaní teroristé jsou nazýváni "povstaleckými skupinami" a jsou to ti "správní", nehledě na to, že zabíjejí a páchají zvěrstva na civilistech v žoldu pro zájmy korporací a jsou námi tajně vyzbrojováni (nemusí jít třeba jen o Sýrii, stačí se podívat v našem civilizačním okruhu na Kosovo a jaký drogovými mafiemi ovládaný stát z toho vznikl), a proti těm druhým vedeme nesmiřitelný boj (což je samozřejmě správně), může být jednou z příčin, která plodí zase jen další terorismus. Nemyslím si, že různé americké think tanky tohle nevědí - otázka je, proč se ty příčiny nehledají, či spíše zamlčují a nepojmenovávají. Terorismus je jen zákeřná forma boje, to slovo nic neříká o jeho příčinách. To je stejné, jako kdyby spojenci bojovali ve druhé světové válce proti nějaké armádní taktice - ten boj se přece vedl proti fašismu a nacismu, byl jasně pojmenovaný. Boj proti terorismu vlastně nemá skutečné jméno. Terorismus není idea - ta je skrytá někde uvnitř. A jaká to je, z čeho vyrůstá, proč místo koexistence různých kultur volí zákeřný boj, na to bychom si měli snažit odpovědět, pokud ho chceme skutečně eliminovat. Rozhodně si ale nemyslím, že je to jednoduše boj islámu proti křesťanství či židovství a naopak. To bychom se vraceli někam do středověku. A já se do středověku skutečně vracet nechci, to už jsme díky různým velkým evropským humanistům myslím přeci jen o kus dál...

21.04.2013 11:17:19 | Amonasr

Čo sa týka terorizmu, môžem s tebou iba súhlasiť. :-)
K tomu ostatnému: História nám ukazuje, že niečo ako mierová a rovnoprávna koexistencia rôznych kultúr nikdy neexistovala. Na hraniciach ich stretu sa vždy jedna snažila byť dominantnou. Do akej miery sa jej to mohlo podariť, záviselo iba od (väčšinou) vojenskej sily tej druhej. A čím vyspelejšie tie civilizácie sú, tým sofistikovanejšie metódy na ovládnutie používajú.
Písal si o humanistoch.
Žijeme v darwinovskom svete. Aj keď si môžeme namýšľať, že sme niečo viac než svorky predátorov bojujúcich o svoje teritórium (so zvyšujúcim sa počtom členov svorky sa teritórium musí rozširovať), tento svet nezmeníme.
A pokým budeme žiť podľa jeho zákonov, máme šancu na prežitie.
Ale to už sme niekde úplne inde, než bola pôvodná téma. :-)

21.04.2013 13:44:00 | nebech

Pravda nikdy nezvítězí definitivně nad lží, spravedlnost nad nespravedlností, láska nad nenávistí, dobro nad zlem atd. - ale je dobré o to usilovat, být zkrátka na té správné straně. V tom se snad lišíme od zvířat, pokud jde o ten darwinismus - jsme nadáni duchem, který by nám měl umožnit pochopit, že cestou k přežití lidstva není vyvražďování a podmaňování jeden druhého, ale spolupráce. Svět je dnes jiný, než byl ještě před pár desítkami let, globalizace není jen nějaká prázdná floskule. Ten predátorský přístup může vést jedině ke zničení všech, ne pouze "protivníka". Ta dělící linka hodnot vede nebo by měla vést jinudy, než mezi národy, rasami, náboženstvími, kulturami či civilizacemi.

21.04.2013 14:03:49 | Amonasr

Souhlas, souhlas, souhlas.Duchovno, rozum, a cit se rychle vytrácí jen kůli zlaťákům, a moci.Tak to bylo, je a bude, a my s tím musíme bojovat, a to stále, a to citem, rozumem a Láskou, Skutky.:-)

04.07.2013 21:13:02 | Jeněcovevzduchukrásného

Naprosto si rozumíme.

04.07.2013 23:51:56 | Amonasr

V momente, keď v súvislosti s darwinizmom (a nielen s ním) spomenieš obdarenosť duchom, je ďalšia naša diskusia zbytočná.
Maj sa. :-)

21.04.2013 17:41:26 | nebech

Klidně si to slůvko nahraď slůvkem rozum, to je přece jedno, jak budeme nazývat schopnost myslet (a cítit) - merito věci je někde jinde... A duch snad není sprosté slovo ;-)

21.04.2013 17:54:53 | Amonasr

Amonasr, totální souhlas!

21.04.2013 11:56:00 | Aťan

Já nevím jak kdo, ale kdyby si Isquieasuus dělal podobnou legraci z Tibeťanů, zapalujících se na protest okupace Číny, nebo z hladomoru v Severní Koreji, nebo masakru dětí kdesi v Africe, naštval bych se úplně stejně, i když jsou z jiného kmene. Překračování hranice etiky je pro někoho "umělecká svoboda" a prý by se jim do toho nemělo mluvit, jak jsem se v komentech předevčírem dozvěděl.

Je to problém spíš sociální inteligence, která je u některých jedinců nízká, u mladých i u starých - není to generační souboj.

http://www.celostnimedicina.cz/socialni-inteligence.htm

20.04.2013 09:12:23 | Aťan

Obávam sa, že sociálna inteligencia, podobne ako emočná, hovorí iba o interakcii jedinca v rámci sociálnych skupín.
Ľudstvo ako celok určite sociálnu skupinu netvorí. :-)

21.04.2013 03:49:07 | nebech

No právě... Tím se ale otevírá řada dalších otázek. Například - máme právo poučovat ty, kteří nejsou "naši" a vnucovat jim svůj model? Máme patent na zjevenou pravdu? Máme duchovní převahu? Jsme něco lepšího, než "oni"? Platí jiná spravedlnost pro "nás" a pro "ně"? Když ono navíc to "my" a "oni" už v té dnešní globální vesnici je trochu něco jiného, než když jsme barbarsky vedli křižácké války s civilizací, od které jsme se mohli lecčemu přiučit a také se přiučili... A možná ještě závažnější otázka - jak dlouho ještě bude ta představa o "naší" výlučnosti udržitelná? Pokud se toto vše opírá o ještě nedávno neotřesitelnou ekonomickou a potažmo vojenskou převahu, i ta už se zřetelně začíná přechylovat postupně někam úplně jinam. Není tedy už načase začít přeci jen uvažovat trošku méně nafoukaně? A kde tedy začíná a končí pokrytectví?

To, co píšeš, je zřejmě docela výstižné pojmenování podstaty, kterou ale nikdo neřekne takto nahlas /až na Tebe :-) /. Ale třeba se už takové nazírání vyčerpalo? Nejde jen o střet mezi civilizacemi navzájem, ale možná o ještě větší hrozbu - střet mezi námi a přírodou. Ten taky nemůžeme vyhrát, ale chováme se, jako kdybychom mohli. To už je globální problém nás všech - tady už není žádné "my" a "oni". A dokud to nepochopíme, nikam se nepohneme... Nebo s námi bude pohnuto bez toho, aby se nás někdo ptal.

19.04.2013 21:52:00 | Amonasr

Ak by sme neboli presvedčení, že iba naša pravda je tá pravá a že nielenže máme právo, ale máme dokonca svätú povinnosť o tom presvedčiť tých druhých (aj násilím) by história ľudstva, taká aká je, neexistovala.
Človek sa zasa inteligenčne od čias krížových výprav či conquisty nezmenil . Iba pribudla nová technika. :-)
Ako to môže dopadnúť? Stačí pozrieť, ako dopadli Židia. Napriek tomu, že prehrali všetko, čo sa dalo a boli rozprášení do celého sveta, stále sa pokladajú za vyvolený národ. Právom, lebo si udržali presvedčenie o svojej pravde.
Takže, naša predstava o našej výlučnosti bude udržateľná, pokým bude dostatok jedincov, ktorí o nej budú presvedčení.
Ak v boji s našimi cudzincami prehráme, tých zasa čaká boj s ich cudzincami, nech už prídu odkiaľkoľvek.
Greenpeace mi to neodpustí, ale žiadny boj s prírodou neexistuje. Sme integrálnou súčasťou prírody a všetko, čo spravíme iba dočasne pozmení jej formu. Nič to nemení na veci, že tá forma môže byť v príkrom rozpore s podmienkami na prežitie ľudstva. :-)
Howg!

19.04.2013 23:24:12 | nebech

Já se s dovolením vmísím, protože to je zajímavá debata.

Myslím si, že pokud se naše nebo jejich "DOBRO" bude prosazovat zabíjením vojáků i civilistů, tak takové "dobro" stojí za hovno, (jak by řekl současný moderní básník, a ještě by každé slovo odentroval).

http://atanova-zasuvka.blog.cz/1304/templari-tajemstvi-krize

20.04.2013 09:45:06 | Aťan

Každé dobro stojí za hovno.
Rovnako ako pravda, o ktorej som písal.
Vždy je to iba subjektívne kritérium na ospravedlnenie našich činov.
A na toto konštatovanie nemusím byť ani moderný básnik. :->

21.04.2013 03:08:15 | nebech

Dík za vmísení, já se vším, cos tu teď v těch třech reakcích zavěsil osobně naprosto souhlasím. I když už je mi to blbé - neměl bych taky někdy s Tebou nesouhlasit? Aspoň naoko, aby to líp vypadalo? ;-) :-D

20.04.2013 10:19:53 | Amonasr

Určitě se kurňa něco najít musí... :D

20.04.2013 10:27:53 | Aťan

Přinejhorším zase vyjedu s nějakým hudebním nesmyslem :-D

20.04.2013 11:48:47 | Amonasr

Pokud jde o tu přírodu, o to právě jde, že nad ní se vyhrát v konečném důsledku nedá. Pokud se nebudeme chovat jako její integrální součást, ale jen jako její neomezený pán, bude to lidstvo, kdo nepřežije, nikoliv příroda. Nejsme tedy v rozporu. A dál už zacházet nebudu - třeba, že vyhynutím lidstva se z pohledu vesmíru nic tak strašného nestane, bude to jen konec jedné kraťoučké epizodky :-D Abych to vrátil k tématu, není to nakonec taky černý humor?

19.04.2013 23:47:05 | Amonasr

:-D Vidím, že jsi znalec ;-)

20.04.2013 00:10:18 | Amonasr

Podľa tej definície z wikipdie by to mohol byť šibeničný. Skoro doslova. :-D

19.04.2013 23:57:53 | nebech

Za tuhle úvahu ST. je skvělá a myslím, že hodně pravdivá. Přiznám se bez mučení, dal jsem taky jeden bod pod to dílo, ale pak mi to bylo trochu líto, když jsem o tom začal více přemýšlet, nicméně tvá úvaha ne donutila opět o sobě přemýšlet a za to ti moc děkuji.
RM.

19.04.2013 18:22:25 | Robin Marnolli

Robine, myslím, že nás bylo víc, co jsme o sobě po té diskuzní smršti přemýšleli :-D A je nás taky asi víc, co si z toho taky něco odnášíme, což je jedině ku prospěchu :-) Ono někdy neškodí, když se něco vezme trošku víc zgruntu...

19.04.2013 18:29:53 | Amonasr

já jsem totiž ten typ, co mu někdy něco dojde až později, někdy něco udělám bez rozmyslu a pak lituju, ale s věkem a zkušenostma to postupně ubejvá :-)

19.04.2013 18:33:15 | Robin Marnolli

Nechci Tě strašit, ale mně moc nepomohl ani ten věk, ani ty zkušenosti :-D Tak malinko možná... ;-)

19.04.2013 18:38:10 | Amonasr

ale na druhou stranu mám k morálním hodnotám velmi kladný vztah, a to je dobře. Také si dávám cíle na sobě pracovat, abych byl lepším člověkem, to se mi daří někdy víc, někdy míň, ale mám pak sebeúctu.

19.04.2013 18:40:52 | Robin Marnolli

Ta sebeúcta - to je docela klíčová věc, si myslím. A dost nedostatkové zboží, zvlášť v některých sférách mimo Liter... Už jsem potkal pár týpků v životě, u kterých pak přemýšlím, co si tak asi o sobě říkají, když se podívají ráno do zrcadla... I když jeden můj bývalý kamarád se tím dokonce rád vytahoval (a nejspíš ještě i vytahuje), koho zrovna někde podfoukl a ožulil a čekal, jak ho druzí budou za jeho schopnosti obdivovat... Tak nevím... Ale to už by bylo na úplně jinou úvahu ;-)

19.04.2013 18:56:55 | Amonasr

S tím souhlasím...mít se na koukat do zrcadla s nějakým tím dobrým pocitem.

20.04.2013 06:41:55 | Robin Marnolli

Včerejší výměnu názorů jsem nevnímal jako generační střet, protože názory Isquieasuuse, Hoshi, Voralberga a dalších slýchávám i u starší generace.

Ale na druhou stranu, znám názory mladých z Člověka v tísni, Amesty International, Transparency International, různých občanských aktivit např. ProAlt, atd... a nejen názory, ONI JSOU AKTIVNÍ v pomoci druhým - a před těmi smekám, mám z nich velkou radost.

19.04.2013 16:51:46 | Aťan

Ono se nedá určitě paušalizovat, díky za tuto poznámku. Zůstat jen v rovině nějakého generačního sporu by bylo určitě hodně ploché a černobílé.

Já se právě při psaní té úvahy schválně trošku oprostil od té psané diskuze, ale zkusil jsem si pro sebe nějak interpretovat hlavně tu "tichou" podporu v tipování a i tam to myslím vypadá trochu generačně podmíněné. Ale ani to tipování fakt necítím jako podporu nějakému znevažování obětí či celé té tragédie, dokonce si už ani nemyslím, že to sám autor tak zamýšlel, byť to tak bohužel alespoň nám vyznělo či vyznívá.
Ale umím si představit, že to, co my si tak vykládáme, si může někdo vykládat jinak - jen mi tam právě i v té psané diskuzi chyběla nějaká podložená argumentace zastánců.

Ale třeba k tomu ještě někdo něco napíše - ať se nepřesvědčujeme jen sami navzájem ;-)

19.04.2013 17:19:22 | Amonasr

Jsem rád že se trochu rozvířily stojaté vody, protože tohle téma (alespoň dle mého soudu) je hodně důležité. Správně uvádíš nepoměr mediální pozornosti na hrůzy ve světě, např. současná občanská válka v Sýrii stála životy víc než 70 tisíc lidí, také každý z nich by si zasloužil naši pozornost... hladomor v Severní Koreji, zabíjení opozice v Číně... koment by mohl měřit metr, však mi rozumíš.

..a pak mi jedna naivka napíše do vzkazu - nech minulost spát, nikoho to nezajímá. :-)) ještě že nejsou takoví všichni..

19.04.2013 17:32:42 | Aťan

Určitě to víření vod je dobré, zvlášť když se užívají věcné a smysluplné argumenty. A myslím si, že i tím, cos teď napsal, leckdo uvidí, že nejsme navzájem všichni až v takovém rozporu, jak se to na první pohled může jevit.

Taky trošku cítím, že ne každý dokáže v "zápalu boje" a mladistvého elánu pak tu svou argumentaci napsat dost precizně /ale ani já ne :-) /. Mimochodem, měl jsem dnes obsáhlou korespondenci vzkazů s Isquieasuusem a víceméně jsme si navzájem vše vysvětlili tak, že už nemáme skutečně sebemenší důvod celý ten diskurs vnímat v nějaké osobní rovině. On rozhodně není ten, který by tím chtěl znevážit hodnoty, jež máme v podstatě společné, schválně to tu zmiňuji, protože to považuji za důležité.

Ale spor o to vyznění díla je naprosto legitimní a pokud se budou v tomto směru vody ještě trochu vířit, snad to všichni uneseme a může to být docela užitečné :-)

19.04.2013 18:05:46 | Amonasr

souhlas :)

19.04.2013 18:08:19 | Aťan

Víš ono je lehký něco napsat a nezažít to na vlastní kůži a napsat to ještě k tomu špatně ..nic těžkého.Pokud kluk přijde ve válce o nohu jeho černej humor budu brát a obdivovat .pokud to napíše někdo kdo to nezažil a vtipkuje na cizí účet ..mě připadne o ničem ale beru že se některým lidem prostě takovej druh psaní a vtipkování líbí. Rozhodně neříkám že vše se musí zažít ale je to pak silnější a má to emoce.Jsou však lidé co to umí a pobaví..ale je to balanc na tenkým ledě. Zažila jsem dost tvrdej humor u kamaráda kterej vyprávěl o jednom známém kterýmu ve válce urval šrapnel nohu a on viděl další kluky jak jim vylítl mozek z hlavy..ale podal to tak že ..prostě musí se to umět a on to navíc jen opakoval co slyšel od toho muže kterej tam byl..prostě to byl mrazivej humor co mu dával sílu nemyslet na to svinstvo kolem.Tak asi tak.Umět napsat dobrej černej humor je hodně těžký a málo kdo to zvládne a umí.Pak je to jen zprominutím sračka!

19.04.2013 16:14:24 | xoxoxo

Přesně tak, prvoplánový černý humor od vymazlených zelenáčů co maj prdel z cizího neštěstí pobaví opravdu jen podobně vymazlené cucáky.

19.04.2013 21:18:41 | Lilien

Jasně, s tím se nedá nesouhlasit. Ono to konkrétní dílko ale má trochu hlubší pozadí, nějakou konkrétní motivaci, nakonec Isquieasuus /to se nedá napsat, to se musí zkopírovat :-) / tu získal poměrně silnou podporu a to mě taky přimělo, se nad tím zamyslet trochu víc, zkusit pochopit i to, co je za tím. Hloubit jen vzájemně zákopy taky není cesta. Dospěl jsem k tomu, že motivací Isquieasuuse nebylo znevážit oběti, ale poukázat na mediální pokrytectví atd. Otázka je, jak se to povedlo - podle mne se to konkrétně zde nepovedlo, podle jiných možná ano, někteří možná vůbec vidí problém někde jinde... Ale jestliže se tady vytvoří dvě tak poměrně vyhraněné "frontové linie" - mladí vs. starší, tak zkrátka stojí za to, si o tom podiskutovat. Tím spíš, že z jiných věcí, které tu Isquieasuus má, je vidět, že jednak umí dobře psát a jednak, že to určitě není necitlivý nebo málo vnímavý člověk. A nijak mi to ani nebrání trvat nadále na všem, co jsem vyjádřil i ve svých komentářích u předmětného díla a přihlásil se k tomu i zde.

Bez výhrad se můžu podepsat i pod tento Tvůj koment, je to jasně a srozumitelně vyjádřený názor, jasná argumentace.

19.04.2013 16:41:58 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí