Zvyky ničí strach

Zvyky ničí strach

Anotace: snad aspoň trochu úvaha o tom, jak když si lidé zvyknou nebo jsou seznámení s jakkýmsi jevem, ztrácí se jejich strach, který by jinak propukal až do panických záchvatů zděšení...alespoň podle mě...

Je to dáno asi od jakživa, že člověk, ale možná i jiné živé bytosti, bojí neznáma.

Bojíme se tmy, protože jí nemůžeme prohlédnout a projít s tím, že v ní nehrozí nebezpečí.

Bojíme se cizích lidí, protože neznáme jejich povahu a nevíme, jak zareagují, čeho jsou schopní.

Bojíme se nových nemocí a virů, protože víme, že na ně neznáme lék, a tím pádem nám mohou být nebezpečné.

... jenže...

lidé ovládli kouzlo ohně, následně vymysleli baterku a všechny ještě přítomné strachy rozprášilo pouliční osvětlení. A strach ze tmy zmizel, protože jsme tmu udělali průhlednou a zjistili jsme, že v jejich útrobách žádné zlo a nebezpečí nečíhá.

Člověk se seznámí s oným neznámým a cizím ,,druhem", zjistí, jaký je, jaký má charakter a ego, a přestane se bát, protože ví, co od něho může čekat. A ,,xenofobie" je pryč.

Najdeme lék na léčení nového viru a přestaneme se ho bát, protože se stane neškodným.

........................................................

Jak mě vůbec napadlo toto téma? Všechno způsobil měsíc.
Jedné noci se vyloupl zpoza černočerné noci obrovský zářící úplněk, který mi zazářil do mých očí. Možná, že vám to nepřijde, ale kdybych tehdy nevěděl, že je to naše přirozená družice obíhající Zemi po tisícíletí, vyděsil bych se k smrti, protože kdo by čekal, že se z nekonečné černi, která vždy po západu slunce zahalí oblohu, vynoří obrovská bledě běle vyzařující koule s jizvami na povrchu? Přirovnal bych to k tomu, jako kdyby měsíc následovalo ještě další vesmírné těleso. Co by to vyvolalo rozruchu a chaosu...jenže kdyby to tak bylo několik set let, ani bychom jsme se nad tím nepozastavili, byla by to samozřejmost, že máme dva měsíce.

Stejně tak je to s barvami. Víme, že nebe je modré, že listy jsou zelené, že oheň že oranžový...i přesto, že víme, že nebe může mít různé barvy( západ slunce, ale třeba nebe na jiných planetách mají také jiné barvy), listy se s ročním obdobím mění, i oheň může mít jiné zbarvení( plamenné zkoušky)... i přesto, že to víme, zdá se nám např. zelený oheň divný, nepřirozený, snad...NEZVYKLÝ!

O zvyku je i rychlost. Zkuste posadit antického filosofa do Ferrari. nemá šanci se chovat stejně jako lidé ze současnosti, protože NENÍ ZVYKLÝ na takovou rychlost. Myslíte, že my bychom se vyrovnali během chvilky s budoucími doprvními prostředky překonávající naše současné hranice rychlosti tisícinásobně? Ne! museli bychom si hodně dlouho zvykat.

To je asi vše, děkuji za pozornost a doufám, že jsem ve vás zanechal alespoň nepatrnou rýhu mého usílí...děkuji
Autor Muta cum liquida, 09.02.2007
Přečteno 403x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

a Měsíc. ne měsíc..

12.02.2007 16:04:00 | Marketuli

Ahojky :) Slíbila jsem, že se podívám na úvahu.. těšila jsem se na ni a tak jsem ted tady.. a omluv prosím chyby jako tečky a čárky.. mám porouchanou klávesnici... :(
řekla bych, že "odjakživa" než "od jakživa", pak tam máš myslím něco jako "bojí neznáma".. nechybí ti tak někde zvratné zájmeno "se"?
A u konce ti chybí písmenko "a" v doprvnímu.. ale to je maličkost.
Je to průměrně propracovaná úvaha na všem známé téma.
Co mě na ní zaujalo je spojené *průhledná tma*, které odpovídá skutečnosti a zároven působí dobře po umělecké stránce textu.
V čem s Tebou naprosto souhlasím je to, že za všechno může Měsíc. Sama bych to líp nedokázala formulovat,zlatko...
Celkově se mi to moc líbí, ale radějic mám tvé básničky :) Papatko.. :) Posílám pohlazení :)

12.02.2007 12:16:00 | Zamilovaná do nezamilované doby

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí