Jeskynní umění, Chauvet / zamyšlení

Jeskynní umění, Chauvet / zamyšlení

Anotace: ...

 
Tisíce let uplynuly od doby, kdy ruka živé bytosti nakreslila ve skále obrazy divokých zvířat, kdo z nás by je uměl nakreslit dnes..?


V jeskyni Chauvet ve Francii byla nalezena nejstarší zatím známá řada lidských stop člověka v Evropě, dítěte, snad kluka. Prakluk si v jeskyni svítil loučí, kterou několikrát otřel o stěnu, aby ji očistil,  a právě díky tomu mohlo být umožněno přesné datování, které určilo pobyt  chlapce v jeskyni  před neuvěřitelnými 26.000 lety! V blízkosti jeho stop byly nalezeny rovněž stopy medvěda a vlka. Ouvej! Ale snad se se zvířecími predátory minul a nic zlého se mu nepřihodilo.  Byl určitě správný a odvážný při prozkoumávání tmavé jeskyně, ať již ze zvědavosti nebo při hledání útočiště před drobnou nepohodou. Stejně je fantastické uvědomit si, kolik generací kluků a holčiček, tátů a maminek muselo v drsné a divoké přírodě přežít, kolik práce a úsilí je stálo, než jsme se mohli narodit do dnešních dnů, sedět u svých počítačů a sdílet prostřednictvím internetu to, co nás zajímá. Jen, umíme si pravdivě a s rozvahou zodpovědět, jestli jsme dnes šťastnějšími a spokojenějšími než tenkrát byli dávní kluci a holky, tátové a mámy...?

http://old.speleo.cz/soubory/speleo/sp29/slapota.htm

Život je složitým dějem, jakoby nemá smyslu, přesto stále někam směřuje, organizuje se a znovu se rozpadá. Lidé se usilují prostřednictvím technologií z přírodního způsobu života vymanit, nicméně, stále zůstáváme původně biologickými bytostmi. Myšlenky, pocity, jež leží skryty hluboko v našem nevědomí, tvoří jádro zkušeností a prožitků společné lidem všech kultur, říká se tomu "primární lidský prožitek",  a bezesporu poskytuje možnost nahlédnout i do nitra dávných lidí. Možná jsou mezi námi snílci a dobrodruzi, kteří kdyby měli možnost, vrátili by se v čase zpět, do období, kdy sepětí s přírodou bylo blízké, přirozené. Snad, aby unikli dnešní neúčelnosti, ztrátě hlubšího smyslu, nemožnosti pozorovat východy a západy slunce, postavit se čelem k životu, pěstovat odvahu. Namísto přírodních vjemů, do samé podstaty člověka proniká  elektronika. V běžném každodenním užívání nám ubírá skutečnou realitu, chytá nás do sítí virtuálních známostí a omezuje vlastní cit, k bytostem, s nimiž sdílíme fyzickou přítomnost, skutečné prostředí. Zřejmě i proto, že do virtuálního světa vkládáme jen to, co chceme, svět tam je v tomto ohledu více černobílý, a tudíž snadnější pro tzv. poznání i emoce. Je možné, že elektronická budoucnost vezme člověku duši, jeho lásku, cit? Smysl života? Vlastně, neděje se tak již nyní, neocitá se vědomí člověka v elektronické pasti? A co se stane, až mu bude vzaté i právo na vlastní osobní vědomí? Je to jen fantazie?
 
 
Autor Helen Zaurak, 15.05.2016
Přečteno 830x
Tipy 13
Poslední tipující: Zoltán, Malá mořská víla, jitoush, A42, Frr, Kubíno, Lighter, Amonasr, ewon
ikonkaKomentáře (20)
ikonkaKomentujících (9)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

To je tak boží, čtení mělo úplně hladký průběh, bylo to neskutečné. Děkuji mnohokrát.

31.10.2016 22:12:03 | Zoltán

Ze srdce děkuji za milé zastavení. Jsem velmi překvapená, ani nevím, jak poděkovat za vlídná slova... s pokorou děkuji, Zoltáne :-)

03.11.2016 19:57:58 | Helen Zaurak

Helenko všichni o tom přemýšlejí, polemizují a uvědomují si, že něco je špatně...a teď to přijde ... soustřeď se ;-)...když jim řeknu, aby tedy se mnou šli do té "ledové vody" plavali celý rok a mohli vnímat co je to živá příroda, řeknou , že je jim zima...rozumíš ? :-) že ano.

Mám Tě tolik ráda...:-*

23.06.2016 10:00:25 | Malá mořská víla

Ano, rozumím Ti, Malá mořská vílenko, je to přesně, jak říkáš... i já jsem mnohdy jedna z těch, co jim je zima... a to nemám žádné nároky, jsem úplně obyčejná, ale pořád tak nějak sevřená a uzavřená. Neumím se zcela otevřít světu, lidem, a vlastně ani přírodě ne... vidíš, Tvá slova mě přivedla k zamyšlení, ráda bych na sobě zapracovala :-)

Malá mořská vílenko, děkuji Ti ♥ ♥ :-)

23.06.2016 20:31:50 | Helen Zaurak

miláčku nikdo nejsme obyčejný a Ty jsi jedna z úžasných lidí co je čest v životě poznat...přicházím do styku s velkými osobnostmi a ty mne naučily nemít falešnou skromnost a konečně ve svých skoro padesáti jsem si začala trochu věřit...je to krásný proces, uzrávání a obohacování celku, na kterém se VŠICHNI podílíme různou měrou :-)
nikdy není pozdě vstoupit do nových prožitků a posunů a teď si "kážu" sobě, protože mne velmi brzy, ty nové věci čekají :-)

23.06.2016 21:25:06 | Malá mořská víla

...zajímavé zamyšlení,milá Helenko.....mám pocit,že vše má svůj smysl,že
je to prostě tak a my tudy musíme proplout,jestli chceme nebo ne,že
je tolik různých souvislostí,které jsme ještě nepochopili nebo je
někteří v utajení prohlédli.Prostě si to neseme tady takto a někde jinde
zase jinak.Spíše mě v této souvislosti zneklidňují tak propastné rozdíly,které
panují na planetě Zemi.A jen taková poznámka na okraj.....má 18letá
dcera mi před časem řekla,že je ráda,že prožila dětství bez mobilu,
tabletu,že počítač okusila jen s mírou/teď vše aktivně používá/.......nechci být za zpátečníka,ale
mám pocit,že když mnozí vkládají do rukou už dvouletých dětí tablety
a jiné "hračky"tohoto tipu,tak tím "vysávají"dětské duše....berou
duším "šťávu"obrazotvornosti,zplošťují ji do bezduchosti.Tam vidím
elektronickou past."Čerstvé duše"jsou tímto zranitelné...

17.05.2016 21:47:02 | jitoush

Milá Jituško, děkuji mnohokrát za Tvé zamyšlení. Ano, bez podnětů člověk strádá, stává se plochým.
Jaká nás však čeká budoucnost? Nevím, spatřuji ji možná více futuristickou; nevěřím také, že evoluce končí člověkem... kdoví, kam jednoho dne stav světa dospěje prostřednictvím technologií.
Moc a moc Ti děkuji, Jituško, velmi si považuji Tvého zastavení, s pokorou děkuji :-)

19.05.2016 19:59:21 | Helen Zaurak

Zajímavě se zamýšlíš Helenko. Já na toto mám asi trochu jiný úhel podhledu, nemyslím, že bychom se z přírody přímo vymaňovali, jen její zákony využíváne jinak. Ona nakonec i ta 0/1 je prostý fyzikální jev. Taky myslím, že jsme rádi, když si na angínu můžeme vzít antibiotika, atd. atd. končit se životem maximálně ve třiceti, a to jestli nás něco mezitím nesní, bychom asi taky nechtěli... Myslím, že asi tušíš, kam tím mířím...

17.05.2016 20:08:29 | A42

Milá Zdeničko, vím, co zmiňuješ a bezpochyby s Tebou v mnohém souzním, až na ta antibiotika, já se totiž lékařům a lékům zdaleka vyhýbám, ale nezatracuji je a rozumím, sama budu-li někdy opravdu v úzkých, pomoc zřejmě vyhledám.
Před několika lety jsem zahlédla fotografie domorodého kmenu v nedostupné části Amazonie, který dosud byl před moderní civilizací dokonale skryt. Fotografie ukazovala podlouhlý dům a před ním několik Indiánů. Okamžitě jsem si uvědomila závislost těch lidí jednoho na druhém, nedostatek soukromí... to bych rozhodně nechtěla. Jinak, téma je určitě na širší povídání. Moc hezky však naznačil Amonasr :"otázky jsou důležitější než odpovědi."
Ještě jednou děkuji, Zdeničko, mám velkou radost z Tvého zastavení, děkuji :-)

17.05.2016 20:35:06 | Helen Zaurak

..věřím v propustnost věky vzdálených světů a a v jejich tajemná stigmata ukrytá v každém z nás....za určitých okolností-ve snu, v milostné extázi,
snad také opravdu i v rozjitření smyslů halucinogeny, ve stavu, kdy do nás vstoupí jiskřička Šechiny-Milosti Boží-nás navštíví anděl ROZPOMÍNÁNÍ..
děkuju Ti milá Bárko siderická za Tvůj text, jenž svědčí o Tvé pokoře
vůči dědictví věčné duše Paměti stromu Poznání**
s úctou *j* ST***

16.05.2016 22:07:36 | Frr

"..věřím v propustnost věky vzdálených světů a v jejich tajemná stigmata ukrytá v každém z nás..." - ano, Jiří, přesně jak píšeš, tady se zřejmě naše představy velmi sbližují, a to je úžasné na internetu, nacházet, co je lidem blízké a společné, umět si to sdělit, k potěše a radosti :-)
Krásný večer.

17.05.2016 20:21:07 | Helen Zaurak

Tak ráda bych se zůčasnila honu na mamuta nebo šavlozubého predátora ;-)ano virtuální svět dal lidem něco co by v jeskyni nepoznali...ne vážně ona každá doba má své nástrahy a tak nevím jestli ti lidé byli šťasnější ono je víc úhlů pohledu Ale je to vždy zajímavé o tom přemýšlet.Člověk v cestování časem zaseknut v minulosti někde v jeskyni by dnes těžko přežil a naopak pravěký člověk by v této době zcvokl muselo by to pro něj být jako nejhorší noční müra protože on by o budoucnosti nic nevěděl kdežto mi o minulosti už něco známe tak možná by se šance přežít stala víc reálnější než pro člověka z jeskyně i když kdo ví ;) zajímavé o tom přemýšlet i díky tvému příspěvku...ale je fakt že snad oni byli i víc svobodnější v určitém ohledu vím já :-)možná si to jednou budem moc vyzkoušet stačí uvíznout v časové smyčce :-)

16.05.2016 19:24:52 | xoxoxo

Jsem nadšená, díky moc za Tvoji návštěvu a skvělý komentář se zamyšlením, mám velkou radost, milá Xoxoxo, děkuji :-))

16.05.2016 19:29:54 | Helen Zaurak

podléhám touze k cizímu dílu umístit odkaz... :-)

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3588810/It-want-cry-Google-s-neural-network-produces-strange-threatening-poetry-reading-3-000-steamy-romance-novels.html

Nedočet jsem to, ale zhruba to je (asi) o tom, že umělá inteligence od google přečetla 3000 milostných románů a pak začala psát nějaké nesmysly. :-)

16.05.2016 13:17:09 | ewon

Ewone, moc a moc děkuji, jsem velmi potěšena, že ses k mému textu dokonce vrátil. Domnívám se, jsme s technologiemi teprve na samém počátku možností lidstva, kdoví, co a jak bude dál... Moc Ti děkuji, mám radost, jestli Tě text zaujal. I Tobě hezký večer :-)

16.05.2016 18:35:34 | Helen Zaurak

Potřebná a pěkná úvaha, kdy otázky jsou důležitější než odpovědi. Stejně jako v životě :-) Osobně si myslím, že člověk vždy zůstane člověkem i s těmi prapůvodními hlubokými a opravdovými city a s nástrahami elektronizace se vyrovná - samozřejmě ale ne každý, tak jako i s jinými nástrahami života se nikdy nevyrovnal každý, ale především ti, kteří se dokázali učit na vlastních chybách. Pokud se lidstvo samo nevyhubí nějakou globální katastrofou, která se bohužel nedá kvůli chamtivosti těch nejmocnějších zcela vyloučit, je člověk myslím natolik adaptabilní, že přežije i virtuální svět a bude možná čelit i ještě sofistikovanějším nástrahám, které si sam ve své touze po poznání ještě nalíčí... :-)

16.05.2016 10:31:06 | Amonasr

Děkuji, Josefe, z celého srdce, za krásný komentář s nadějí :-)

Jsem velmi vděčna Tvému přečtení a zastavení, vážím si toho a mnohokrát děkuji.

Dobrý večer. :-)

16.05.2016 18:31:04 | Helen Zaurak

Děkuji Helen za milá slova - u Tebe se zastavím vždy rád a čerpám od Tebe s chutí jak ze studnice poznání, tak i citů a v neposlední řadě i naděje. Je to vždy velmi osvěžující ;-) :-)

17.05.2016 11:22:28 | Amonasr

Děkuji, Josefe. Myslím si, ač tu nikoho z vás neznám, že i přes virtuální vstupy lze vycítit a posoudit důstojnost a opravdovost přispěvatelů. Velmi si považuji Tvé přízně, děkuji! A jasně, mám radost :-))

17.05.2016 20:14:13 | Helen Zaurak

:-)

17.05.2016 21:48:02 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí