STŘEDOBODY

STŘEDOBODY

Anotace: @&@




STŘEDOBODY

 





 

Často se chováme tak, jako bychom byli středobodem Vesmíru. A jak jinak bychom se měli chovat, nejspíš mi někdo namítne. Co je tím středobodem Vesmíru, když ne my sami? No dobrá, a co jsme my sami? Lidstvo jako takové? Nebo snad jen určitá skupina lidí – národ, komunita, vyznavači toho či onoho náboženství či fanoušci nějakého klubu, politického směru nebo jen konkrétní strany, a bůhví k jakým větším či menším skupinám ještě patříme? Nebo jsme to snad my sami jako jednotlivci? Jsem tedy já svým vlastním středobodem Vesmíru? Anebo je snad středobodem Vesmíru onen bod, který si žádal Archimedes, aby mohl pohnout zeměkoulí?

 

Pro věřící je nejspíš středobodem Vesmíru Bůh. Ten „jejich“ Bůh, protože jak známo, každá církev si modeluje Boha k obrazu svému a ty třeba i jen trošku jinak vymodelované prototypy neuznává. Jinak by spolu ve jménu Boha asi stěží vedli přívrženci různých vyznání již celá tisíciletí krvavé války, takže zatímco jeden Bůh vítězí, ten druhý zároveň prohrává. Ve skutečnosti ale vlastně prohrávají oba. Žádný takový Bůh tedy není všemocný, protože kdyby byl, už by dávno vyhladil jinověrce a bezvěrce a všichni bychom byli jen křesťany (ovšem výhradně katolíky případně výhradně protestanty či výhradně ortodoxními) nebo muslimy (ale pochopitelně zase jen výhradně šíity nebo výhradně sunnity) či Židy nebo bůhvíkým ještě. Takže nevím nevím, jestli si i sám takový Bůh může dělat oprávněný nárok na postavení středobodu Vesmíru, když si nedokáže poradit ani s tak nepatrnou jeho částečkou, jako je Země a její neposlušní a věčně rozhádaní obyvatelé.

 

Tudy asi cesta ke středobodu Vesmíru, jak se zdá, nevede. Nehledě na to, že ani pořádně nevíme, jak bychom si takový středobod Vesmíru měli vlastně definovat a neumíme si ho nijak představit. Tedy neumíme si ho představit tak, abychom se na tom opravdu všichni nebo alespoň většinově shodli. A zeptat se Vesmíru samotného, co je jeho středobodem, to zatím taky neumíme. Nejspíš ani netušíme, kde se vůbec nachází takové vesmírné infocentrum, v němž bychom se na něco takového mohli zkusit přeptat. A když něco nedokážeme definovat, nezbývá nám, než na to jít nějakou oklikou nebo se problému dokonce šikovně zbavit a odvést pozornost jinam, abychom neplýtvali marně vynaloženou energií. Potřebujeme vůbec vědět, co je jakýmsi jediným středobodem celého Vesmíru, když stejně ani nevíme, kde náš Vesmír vůbec začíná a kde končí? K čemu by nám to bylo?

 

Doporučuji tedy smířit se s tím, že se to stejně nikdy nedozvíme, tak jako se asi slezina v našem těle (natož třeba jen nějaká jednotlivá buňka) nikdy nedozví, jak vypadá celé tělo, kterého je součástí. A ať si klidně třeba myslí, že je jeho středobodem, i když my si na ni v podstatě nikdy sami ani nevzpomeneme, tedy alespoň ne dotud, dokud funguje a nezlobí. A takových středobodů máme ve svém těle nespočet, někdy o nich něco málo víme a někdy ani to ne. Jsou chvíle, kdy je naším středobodem hlava, když třeba musíme vyřešit nějaký zapeklitý problém, jindy se náhle stane naším středobodem něco v podbřišku, když potkáme bytost, po níž v tu chvíli silně zatoužíme, několikrát denně je naším středobodem žaludek, jakmile pocítíme hlad nebo i jen chuť na nějakou mňamku, a posléze tím v tu chvíli ústředním středobodem může být i něco méně vznešeného, zvlášť když není pohotově nablízku žádné WC. Všechno v našem těle je vlastně důležité a je občas jeho středobodem. A někdy i mimo tělo, protože třeba naše duše se v něm sice dočasně usadila, ale jak známo, umí ho i opustit. Koneckonců i ti, co na duši nevěří, nezpochybňují existenci duševních chorob, což je taky docela paradoxní, ne? Dokonce jsou občas i jejich nositeli, takže v blázincích se klidně mohou octnout i ti nejzarytější materialisté.

 

Připusťme tedy, že každá součást našeho těla i našeho Já se může do jisté míry oprávněně cítit naším středobodem. Tak proč bychom se my nemohli cítit středobodem Vesmíru? Možná dokonce to jediné má pro nás smysl – abychom se pokoušeli středobod Vesmíru hledat sami v sobě. Nebo i klidně v bytosti nám nejbližší. Ovšem v tom případě zase jen s pevnou oporu v tom našem vlastním středobodě, abychom se sami sobě ani jí nakonec neztratili. Jestliže se ale chceme takto středobodově cítit, měli bychom se zároveň chovat tak, aby ten nám nejbližší i vzdálenější Vesmír mohl s námi dobře fungovat. Jinak by nás taky mohl ze svého organismu vyříznout a nahradit něčím méně rizikovým či obtížným. Pokud jsme totiž jedním z nekonečně mnoha středobodů Vesmíru, určitě nejsme tím ústředním, který by dokázal Vesmírem pohnout. Opačně to ale nejspíš bude nepředstavitelně snazší.

 

 




 

Praha, 18.11.2017

 

https://www.youtube.com/watch?v=Bvgao-rrWQw

 





Autor Amonasr, 19.11.2017
Přečteno 857x
Tipy 26
Poslední tipující: mkinka, Iva Husárková, Jeněcovevzduchukrásného, zdenka, Šípková Růženka, Kubíno, Jort, Philogyny1, Frr, piťura, ...
ikonkaKomentáře (23)
ikonkaKomentujících (10)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Vím, že nic nevím:-)
jen věřím.:-)

26.11.2017 12:42:18 | Jeněcovevzduchukrásného

Ano, tak nějak to asi bude ;-)

26.11.2017 20:50:28 | Amonasr

....když si každý svůj vnitřní středobod najde ve svém srdci a posléze
se z mnoha středobodů "vyzáří" paprsky,které se protnou ve vnějším
středobodu,možná budeme mít větší šanci se na něčem smysluplném domluvit
.......a mezi středobody to bude pulzovat........úplně vidím
lidské bytosti v kruhu,které se se svými úmysly protnou ve středu.
Malé středové slunce a paprsky...dávání....braní.....výměna....proměna
......neustálý pohyb sem a tam...vzhůru a dolu buď rovnoběžně do ztracena nebo zase do dalšího nebeského či zemského středobodu....tak si to představ
prostorově................tak.....Ji./úsměv/P.S.Kdybych mohla,tak bych
Ti to namalovala,krásný geometrický obrazec,neustálé odpojování a napojování...napájení a opájení a i pájení styčných bodů..co je libo.../úsměv/

20.11.2017 21:03:32 | jitoush

Hezká představa :-) Ano, tak nějak to možná i funguje, i když to různě zároveň jiskří, přepaluje se, zkratuje a vyhazuje pojistky - nejsme prostě andělé... Což je možná dobře - bůhví, jestli to mezi samými anděli není až moc velká nuda... ;-))

20.11.2017 22:54:01 | Amonasr

....úsměv....Ji.P.S.No,není anděl jako anděl..../smích/.....Ji.

21.11.2017 12:05:06 | jitoush

;-))

22.11.2017 15:07:08 | Amonasr

stredobody jsou mozna v rovine jsoucen ...stale jeste cosi uchopovat ... usmev.z

20.11.2017 17:46:23 | zdenka

Dokud je co, je to dobré... :-)

20.11.2017 22:48:43 | Amonasr

Představuji si, že jsem auto na dálnici, které jede ve svém pruhu,
každé mé zakolísání znamená nebezpečí pro všechny ostatní...proto
je důležité se nevychylovat, ať se děje, co se děje (já vím lehce
se to řekne...ale...)

20.11.2017 17:16:14 | Šípková Růženka

Zajímavý příměr - děkuju :-)

20.11.2017 17:17:20 | Amonasr

Všechno a všichni jsou středobodem jednoho velkého středobodu a ten středobod tvoří právě to všechno a všichni a nebo také ne :-D :-).

Zajímavé zamyšlení, opravdu jsem se zamyslel. :-)

20.11.2017 14:05:49 | Kubíno

Jo, Kubíno - to zní hodně filozoficky... :-))

20.11.2017 17:04:05 | Amonasr

...já zůstávám věren svému pupku...:-)

20.11.2017 11:09:21 | Jort

Věrnost je jistě šlechetná vlastnost... ;-))

20.11.2017 17:02:41 | Amonasr

...nebo z nouze cnost...:-)

21.11.2017 13:06:54 | Jort

;-)))

22.11.2017 15:06:51 | Amonasr

jednou pohneme a narazíme... :)

20.11.2017 11:02:13 | Philogyny1

Jo! Už jen při pouhém pokusu... ;-))

20.11.2017 17:01:54 | Amonasr

vesmír k vesmírku - věčnost za chvilku******:-D :-)))* ST*

20.11.2017 09:55:38 | Frr

Věčnost dvou vesmírků je jedna z těch nejhezčích... ;-))

20.11.2017 17:00:33 | Amonasr

:-) určitě nejsme, díky za Tvé dnešní uvážení, mám ho plnou hlavu, čímž pádem je tedy má hlava v tomto momentu středobodem mého Vesmíru :-)! ST

20.11.2017 07:12:07 | Fany

Nepochybně a nejen v tomto momentu...! ;-))

20.11.2017 16:59:35 | Amonasr

:-)

21.11.2017 03:11:49 | Fany

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí