kdo kazí vodu

kdo kazí vodu

Anotace: krátce o přemýšlení mezi nepřemýšlejícími a o ulicích ghetta

Netroufám si odhadnout, jakou rychlostí padá tma uprostřed ghetta. Znám setmění jen z periferie, kde se dá mluvit ještě poměrně nahlas, kousek dál už se jen šeptá a kdo nasbírá dost sil, vykřikne zoufalstvím. Čím víc jste tiší, tím hlasitější jsou zvuky a šelesty, jasnější hlasy a melodie, tím zřetelnější je obraz ve vašich hlavách. A cesta nemá nic společného s pohybem vašich nohou.
Stála jsem na samém kraji a děsila se ohromné rozjívené lidské masy, někdo si kousek ode mne vybarvoval omalovánky, už jsem slyšela, že na smíchu není nic špatného, ale o to tady vůbec nejde. Vzadu někdo pískal na píšťalku, že je opuštěný kvůli neznalosti klasických literárních děl. Smáli se maličké liliputce, co chtěla hrát basketbal. V rohu se hrálo pexeso s naivními obrázky, nikdo nemusel moc přemýšlet, nikoho to nenutilo. Nikdo nechtěl slyšet nic hlubšího, úplně stačily historky o tom, kam si schovat tahák. Mrzelo mě to, nedávalo to smysl. Otrava si zrovna v šatně přezula cvičky a vyrazila na bál. A vzduchem létala nákaza a kousek za ní nemoc, jen smrt se ani neukázala, žádný konec, žádné propuštění. A u kašny poskakoval svízel ve výhružných gestech, zapovídal se se zoufalstvím a trochu se pohádali, kazili vodu, hnila, páchla odspodu, ode dna, a ryby se obracely břichem vzhůru. Náhodný chodec se žlutým deštníkem vrazil loktem do Chrona, ten se trochu zachmuřil a zapnul si kabát víc ke krku, aby překryl zažloutlý obvaz plný smradlavého hnisu, nikdy nezhojenou ránu, jak mu kdysi hrdlo prokousl pes. Začalo trošku pršet, v kalužích plavaly rozmáčené vajgly, nebe bylo ocelově šedé, tak Chronos přidal do kroku.
Smáli se rychleji, hlasitěji, déle. A tma nám padala na hlavy - těžko říct, komu rychleji, možná všem stejně, bez rozdílů ras a přesvědčení, bez rozdílu hloubky ghett uvnitř našich duší. Tma nás oblékla do němoty.
Autor grygaruv atelier, 06.03.2007
Přečteno 339x
Tipy 2
Poslední tipující: deus ex machina
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

moc dobrý dílo. V 15ti letech - smekám. Je vidět, že vnímáš tu tupost a nevědomost - nezájem okolí. Nezájem myslet - žít. Fatk moc dobrý dílo. Co takhle napsat ještě něco.

29.03.2007 20:30:00 | Ondrášek

Výborná úvaha!!! Perfekt, jen na mě působí dosti depresivně. Ostatně, kdo říká že všechna díla, úvahy zvláště, mají být plné optimismu. Život je protě velký švédský stůl. Najdou se na něm lahůdky, ale taky pěkné blitky.Děkuji za úvahu a jen tak dál! S vřelým pozdravem Dixie

20.03.2007 19:17:00 | Dixie Bechert

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí