„Národní rysy Čechů? Přizpůsobivost až plazivost,“ říká filozof Martin Škabraha

„Národní rysy Čechů? Přizpůsobivost až plazivost,“ říká filozof Martin Škabraha

Anotace: Jsou chvíle, kdy občanský postoj by měl hlasitě a veřejně zaznít. Zdá se, že s tímto názorem jsem na Literu v menšině, přátelé :-)

 

Ve čtvrtečním Hyde parku byl rozhovor s  Martinem Škabrahou. Je to mladý filozof, který pedagogicky působil na Univerzitě Palackého v Olomouci a nyní přednáší na Ostravské univerzitě. Myslím, že pár jeho myšlenek opravdu stojí za úvahu:

 

„Myšlenka neviditelné ruky trhu podle Adama Smitha vznikla z fascinace dělby lidské práce. Ale bohužel se ukázalo, že individuální dělba je motivována příliš sobecky. Původní myšlenka byla, že všem sice půjde o individuální prospěch (dělníkovi i kapitalistovi), ale celkově se bohatství bude týkat ne-li všech, tak alespoň drtivé většiny.

 

Ale co se vlastně stalo? Příliš velké množství prostředků zůstalo jen na jedné straně na úkor strany druhé. Představte si například přehradu, která zadržuje vodu. Kolem přehrady prosperuje velké město. Ale pod přehradou časem začne vytékat jen malý pramínek, země vysychá a město se pomalu vylidní.

 

Tak jako s vodou, tak je to i s financemi. Pokud peníze zůstávají jen u elit a málo se rozptýlí do ostatních vrstev obyvatelstva, ekonomika zadrhává, nemůže dobře fungovat. Bohužel rysy naší národní povahy je PŘIZPŮSOBIVOST, až plazivost…“

 

 

 

VIDEO - ZDE

Autor Aťan, 23.03.2012
Přečteno 732x
Tipy 1
Poslední tipující: Jeněcovevzduchukrásného
ikonkaKomentáře (15)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Ahoj Aťane, nemyslím si, že jsi se svým názorem na Literu osamocen. Jsem tady nováček, nevím, co bylo nebylo v dobách před novým Literem, ale zatím jsem nenarazila na moc podobných příspěvků a mě samotnou by také nenapadlo něco podobného sem vyvěsit, snad jen pokud by to byla třeba politická satira. Ano, je tu kategorie úvaha, tam se vleze hodně, ale…. Jak říkám, nenapadlo mě… A patrně nejsem sama. Tady se kochám a ta Blanické rytíře bych tu nečekala, ale pravda, pár pěkných kousků jsem o nich i zde už četla.

26.03.2012 15:11:14 | Radhuza

Holka zlatá, tak v tom případě je nás asi ze dvou tisíc autorů tak akorát na kanastu. :-)) Hérakleitos, Stalker, ty a já..:) snímám

26.03.2012 16:40:00 | Aťan

zase mi někam zmizela polovina už napsané odpovědi, co já s tím dělám? Takže, teď si mi dal fakt zabrat Stalker...??? Si říkám, patrně shoda, není Stalker jako stalker, a co má asi tak společného s Herakleitem... No jasně! Jedině tu kanastu!! nejjednodušší je vždy správně!!! Tady tedy člověk potká "veličiny" :))

26.03.2012 17:47:37 | Radhuza

Radhuzo, Stalker bude do kanasty dobrej jako oponent, alespoň má snahu věcem přijít na kloub a nevzteká se, když s ním člověk nesouhlasí - polemizoval jsem s ním např. u Havla nebo u Kadafiho, atd. Ale s Hérakleitosem jsme si názorově myslím nejblíž, přestože je mezi námi 1,5 generace :-) Objevil jsem ho až včera.
Ještě Misantrop tady docela slušně řádil, mě napadá...

26.03.2012 19:32:30 | Aťan

Musím si pány "prolistovat" :))

26.03.2012 19:56:55 | Radhuza

...tak jo, ale samozřejmě si nejdřív musíš přečíst mých 200 politických literáckých úvah, zítra ráno ať mám na stole stručný výtah. Pak půjdeme na oběd, zbyly mě dvě stravenky.

26.03.2012 20:02:12 | Aťan

...v Polu stravenky berou, ale jen dvě??? mouchy nejím :))a raději bych do Kabinetu a tam nevím nevím :)) a k tomu jsem zítra zadaná, jdu na obídek s jedním gantelmannem (ročník 1928). Náhodou fakt. Třeba mi pomůže s tím rozborem ;))

26.03.2012 21:06:07 | Radhuza

:-)

26.03.2012 21:53:40 | Aťan

Áťo, smiř se s tím, jsme prostě nárůdek POSERŮŮŮ, máme to asi v genech.

24.03.2012 11:30:13 | Jeněcovevzduchukrásného

...ale myslím že to tak nemusí být napořád, letos je to lepší než vloni, cítím to naprosto zřetelně.

24.03.2012 11:33:56 | Aťan

Jo,jo, musíme být trpěliví, tak pět, deset let.Snad se toho dožijem.Jo, a hlavně, aby to nebylo ještě horší:-)

24.03.2012 11:42:00 | Jeněcovevzduchukrásného

...letos! :-) Alespoň vloni jsem to předpověděl, lítá mně v tom sud plzně, když se netrefím... blbá sázka :-))

24.03.2012 11:44:33 | Aťan

Držím palce!.No a já zese předpovídám, že PO roce 2012 začne nukleární válka, tak věřím, že to pivo vypiješ ještě v klidu, pokud ho tedy vyhraješ:-)

24.03.2012 11:49:22 | Jeněcovevzduchukrásného

hmmm... to by se mi pivko pěkně napěnilo!!!

24.03.2012 12:04:59 | Aťan

To jo :-(, jsem realista.

24.03.2012 12:56:03 | Jeněcovevzduchukrásného

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí