Sýrie a spol.

Sýrie a spol.

Anotace: O situaci v Sýrii a budoucnosti Blízkého východu. (rozšířeno)

Tuto úvahu jsem se rozhodl napsat v reakci na "chemické útoky" v Ghoutě a na současnou situaci na Blízkém východě obecně. Je to taky úvaha o tom jak žijeme v orwellistickém světě, kde černá je bílá a bílá je černá.

 

Sýrie - počátek nového kalifátu!

Kalifát, nebo-li spojení islámských států, je to co nyní hrozí na BV a Sýrie má být základním kamenem tohoto sjednocení. Syrská sekulární a demokratická opozice je po letech konfliktu vyčerpaná a oslabená. Ze Syrské "svobodné" armády hromadně dezertují stovky vojáků, buď se vzdávají v tom lepším případě, nebo přebíhají do řad organizace Fronta al-Nusra. Od vzniku Syrské "svobodné" armády přeběhlo k al-Nusra téměř třetina vojáků a důstojníků (taky k jiným džihadistickým uskupením). Tato uskupení sdružená kolem triumvirátu al-Nusra, al-Kajda a Islámský stát Iráku a Levanty, představují prodlouženou ruku Rijádu (Saúdské Arábie) a zároveň základní kámen nového kalifátu na BV, který povede ke globální politické a ekonomické destabilizaci.

Vzpomeňme si ještě na zavražděného plukovníka Kaddáfího, když prohlásil, že libyjští povstalci jsou napojení na al-Kajdu a všichni se tomu vysmívali. Dnes, když je libyjský Tripolis pod kontrolou velitele libyjské odnože al-Kajdy (Libyjská islámská bojová skupina) Abdul Hakim Belhadže, který vysílá libyjské dobrovolníky a teroristy do Sýrie, se už nikdo nesměj. Když sekulární diktátoři (Kaddáfí, Mubarak atd.) varovali před nástupem práva šaria, všichni se smáli. Dnes, když libyjský právní sytém opustil italsko-francouzský právní systém a přejal islámský zákoník šaria a když se o to samé pokusilo Muslimské bratrstvo v Egyptě, se už nikdo nesměje. Podobná hrozba se nyní týká Sýrie. Vítězství "povstalců" v Sýrii, povstalců tvořených už jen zlomkem Syřanů, rozhoření nové občanské války v Iráku, kde vládne šiítská vláda, izolaci Iránu a hlavně nástup nového kalifátu pod diktátem Rijádu a možná i Ankary.

 

Kdo je na čí straně v Sýrii?

V Sýrii bojují tři strany:

Legitimní vláda - vládě věrné jednotky, libanonský hizballáh, iránští vojenští poradci, Národní obranné síly (sdružují šiítské a křesťanské stoupence syrské vlády). Dále marxističtí palestinští povstalci z Lidové fronty za osvobození Palestiny - Hlavního velení PFLP-GC, iráčtí dobrovolníci z trosek Mahdiho Armády a irácké Speciální operační skupiny. Na straně vlády rovněž stojí několik zahraničních států. Latinskoamerické státy (Venezuela, Ekvádor atd., aby z principu naštvali USA a udržovali nadále ekonomické vztahy se Sýrií). Čína kvůli svým ekonomickým zájmům a potenciálním poválečným ekonomickým aktivitám. Rusko kvůli námořní vojenské základně v Tartusu, která zajišťuje strategický přístup pro ruskou flotilu ve Středozemním moři. Irán zase vnímá Sýrii jako svého šiítského spojence mezi sunnitskými státy.

Povstalci - Národní opoziční koncil Sýrie, SOHR, Syrská "svobodná" armáda, islamističtí džihádisté (mj. více než tisícovka "Francouzů", "Irů", "Němců" a dalších "Evropanů", dále taky Libyjci, Nigerijci, Somálci, Iráčani, Čečenci /proslavení řezáním hlav/ atp.). Zapojena je taky organizace Muslimské bratrstvo Sýrie.

Kurdové - Lidové bezpečnostní jednotky PYD, Kurdská demokratická strana a kurdské milice. Původně výhradně proti Assadovi, dnes většinou bojují proti islamistickým povstalcům.

 

Legitimní vláda, byť autoritářského charakteru, reprezentuje národnostní a náboženskou stabilitu a zejména pak ochranu náboženských menšin k nimž se řadí i samotná Assadovská dynastie. V oblasti Halabu (Aleppo) stovky křesťanů vstupují do řad loajalistické armády, nebo Národních obranných sil a jiných paravojenských útvarů věrných centrální vládě. Už nyní je vláda povstalců, myšleny oblasti ovládané povstalci, charakterizována jako vláda náboženského teroru. 26. srpna povstalci zavraždili v oblasti Latakie alawitského duchovního Badra Ghazala. Na konci července byl ve východním Damašku unesen italský katolický kněz a STOUPENEC POVSTALCŮ Paolo Dall´Oglio. Unesli ho příslušníci Islámského státu Iráku a Levanty a podle opozičních zdrojů zavraždili (http://www.ibtimes.co.uk/articles/498510/20130812/syria-jesuit-priest-paolo-dall-oglio-killed.htm). Proč? Protože byl křesťan. Český novinář a návštěvník Sýrie Daniel Solis hovořil na několika přednáškách o tom, že syrským "rebelům" nedělá nejmenší problém uříznout člověku hlavu jen, protože nosí křesťanský křížek na řetízku. Abu Sakkar, důstojník brigády al-Farouq při Syrské "svobodné" armádě se letos v květnu proslavil snědením lidského srdce a výzvou, aby toto povstalci dělali všem Assadovým psům a alawitům. Abu Sakkar byl později zabit syrskou armádou v boji. Po pádu Saddáma Hussajna v Iráku začala hromadná perzekuce a vyhánění tamějších křesťanů. To samé se dělo v Egyptě během vlády Muslimského bratrstva.

 

Povstalci a jejich nároky na demokratizaci země jsou naprosto oprávněné a nelze ignorovat fakt, že Assadovci vládnou prostřednictvím armády a baasistické strany, stejně jako prostřednictvím tajné policie a tvrdé cenzury. Tyto fakta nelze ignorovat a zapírat. Ovšem vítězství "povstalců" v Sýrii by vedlo k diktatuře jejíž brutalita by dalekosáhle předčila diktaturu Assadovců. Dalším hrůzným důsledkem by byla mobilizace sunnitských povstalců v Iráku. Islámský stát Iráku a Levanty by s al-Kajdou a při smůle i s někdejšími hussajnovci sdruženými kolem Nejvyššího velení džihádu a osvobození, vyvolali novou občanskou válku v Iráku. Stupňování syrské občanské války přímo koresponduje s vystupňováním násilností v Iráku a irácká centrální vláda vedená šiity se natolik bojí stávající situace, že irácká armáda zaútočila na tábory syrských povstalců při irácko-syrské hranici a umožňuje iránským vojenským poradcům a zásobám zbraní a munice průlet přes irácký vzdušný prostor do Sýrie.

 

Západní praštěná politika.

Zahraniční politika západních států (zejm. USA, Francie a Británie) se v tuto chvíli skutečně nedá nazvat jiným způsobem než jako praštěná a postavená na hlavu. Francoise Hollande vyslal francouzskou armádu do Mali bojovat proti islamistickým teroristům a ve stejnou chvíli těm samým teroristům v Sýrii poskytoval vojenskou podporu. Velká Británie, ani USA se nepoučili, nebo možná nechtějí poučit z libyjské tragédie. V Libyi je dodnes občanská válka a za teror islamistů už zaplatilo životem i několik amerických občanů (americký velvyslanec Petterson v září 2012, během útoku islamistů na americké velvyslanectví v Libyi). Problém je ovšem v tom, že jejich současná politika povede k tomu, že já, nebo moje děti budeme muset možná jednoho dne pozvednout zbraně na obranu Evropy před budoucím kalifátem a džihádem proti Evropě, protože přesně k tomu dojde pokud zvítězí syrští povstalci. Pokud by západní politika protiteroristického boje byla konsistentní, zejména pak Hollandova, první co by po nasazení vojáků v Mali udělal, by bylo zásobování Syrské arabské armády a vyslání vojenských poradců do Damašku. Politika je však nesmyslná a už nyní západoevropští ministři vnitra varovali před rizikem, že pokud syrská občanská válka skončí porážkou Assada, tak se možná do Evropy vrátí stovky džihádistických válečných veteránů, kteří se stanou tikajícími bombami v Paříži, Berlíně, Londýně, Dublinu a další západoevropských metropolích. Rovněž je k nepochopení izraelská zahraniční politika, která jde proti Assadovi. Nejspíše si, až moc věří a myslí si, že rozvrácená Syrie bude pro ně lehkým soustem. Možná bude mnohem horším soustem než pevná Assadovská Sýrie.

Samozřejmě, nesmíme zapomínat na fakt, že to byly USA, které jako jediný stát v historii použily atomovou bombu, ve Vietnamu používaly chemické zbraně československého původu a v Iráku taktické jaderné zbraně (střely s ochuzeným uranem)... a dnes zuří kvůli údajnému útoku syrské armády.

 

Současná situace v Sýrii a "chemický útok".

Informace o chemickém útoku v oblasti východního Damašku se naprosto dokonale časově shodují s posledními zprávami o významných porážkách povstaleckých jednotek v Sýrii. Drtivá většina Homsu, "hlavního města syrské revoluce", byla osvobozena jednotkami SAA a pouze tzv. Starý Homs je v rukou rebelů. Na přelomu května a června padla strategická povstalecká zásobovací linie u al-Qusairu. Před týdnem SAA definitivně zastavila a odrazila povstalecká ofensivu v Latakii a osvobodila všechny obsazené vesnice a města z nichž rebelové vyhnali alawitské a křesťanské obyvatelstvo. Ve východním Damašku jsou povstalecké síly neustále oslabovány. Pouze v největším městě Sýrie, Aleppu, dosahují povstalci relativních úspěchů, byť většinou díky sebevražedným útokům Fronty al-Nusra. V Deir ez-Zoru skončila povstalecká ofensiva a SAA přešla do protiofensivy. Generální amnestie z přelomu července a srpna vedla k hromadným odchodům příslušníků Syrské "svobodné" armády, kteří se po stovkách vraceli domů, když složili zbraně. Mnozí z nich zklamaní, že myšlenky demokratické revoluce byly nahrazeny myšlenkami islámské tyranie. A najednou, z čista jasna, dochází k "chemickému útoku" ve východním Damašku.

Tento chemický útok, pokud by ho skutečně spáchala Syrská arabská armáda, by znamenal zničující porážku Assada a jeho politické podpory. Assad by si tím sám zlámal vaz. Tím spíše, že k útoku došlo u Damašku, tedy nedaleko vládních čtvrtí a jen pár mil od hotelu, kde bydleli inspektoři OSN na chemické zbraně. Okamžitě se objevily otazníky a pochybnosti. Francouzský ministr zahraničí prohlásil, že tento útok mohl být proveden jen letecky a protože rebelové letadla nemají (??? Rebelové obsadili několik leteckých základen a nemají letadla ???), tak to musela udělat vláda. Rebelové ovšem ve stejnou chvíli prohlásili, že útok byl proveden asi dvaceti raketami. Další nesrovnalost tkví v tom, že podle fotografií zemřeli někteří lidé v Ghoutě, 21. srpna, ve spánku což ovšem při použití neurotoxického Sarinu je vyloučeno. Sarin by vás "probudil". Lékaři bez hranic ani inspektoři OSN nejsou schopni určit kdo útok spáchal a zda skutečně šlo o útok (stále se objevuje, i když nepravděpodobná verze, že došlo k zásahu chemické továrny). Přesto, USA, VB a Francie už vědí, že viníkem je syrská legitimní vláda. Vědí to stejně jistě jako George W. Bush věděl, že Irák má zbraně hromadného ničení a nakonec měl velké kulové (http://www.novinky.cz/zahranicni/blizky-a-stredni-vychod/311265-francie-chce-zasahnout-silou-pokud-syrska-armada-pouzila-plyn.html). Zástupkyně OSN Carla del Ponte již pro švýcarskou televizi veřejně a natvrdo prohlásila, že za chemickými útoky (jak na jaře, tak v případě Ghouty) stojí povstalecké jednotky a že žádné důkazy nenasvědčují chemickým útokům ze strany Syrské arabské armády.

 

Mediální válka proti Sýrii.

Už nyní se můžeme setkat s mediální válkou vedenou proti Sýrii a jejím obyvatelům. Na jaře 2011 se objevil případ syrské lesbicky orientované bloggerky Aminy Abdallah Arraf al-Omari. Ta na svém blogu popisovala zvěrstva páchaná syrskými vládními vojáky na civilistech a taky útisk homosexuálů v Sýrii. 6. června měla být unesena syrskou armádou. Už 7. června bylo na facebookové stránce, která bojovala za její záchranu přes 10 tisíc přihlášených. A pak... 8. června, Jelena Lečićová, Chorvatka, oznámila, že fotografie používané na blogu Aminy jsou její a že tu ženu Aminu vůbec nezná. 12. června, organizace Elektronická intifáda sdružující internetové stoupence Palestiny a šiítů, oznámila, že Amina je výmyslem americké manželské dvojice Toma MacMastera a Britty Froechlirové.

Největší rakouské noviny Kronen Zeitung, se zase předvedly fotomontáží, kdy pozadí fotografie jednoho syrského páru doplnily o rozbombardované domy a připsaly, že jde o masakrující bombardování páchané syrským režimem.

Trochu pro pobavení - abyste věděli jak vypadají obyčejní syrští rebelové http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/02637/twitterpic_2637812b.jpg

 

A co Západ? Mají si kde hrát?

Západ bude jednoznačně poražen v této válce, ať Assad vyhraje, či prohraje. Co se stane v případě Assadovi porážky již víme. Započne nová islámská expanze, útoky vůči Izraeli a západním státům. Ale co se stane pokud vyhraje? Assad okamžitě do země pozve ruské jednotky a vojenské poradce, rozšíří námořní vojenskou základnu v Tartusu a taky do země pozve ruské, iránské a čínské podnikatele, aby investovali do zničené infrastruktury a hospodářství a obě strany - Sýrie i její spojenci, na tom vydělali. S touto válkou rovněž padla nepsaná úmluva pax syriana - Západ se nebude plést do vnitřních záležitostí Sýrie a Sýrie ponechá nedotčené ropovody. S tím se Západ může rozloučit.

 

Pád Assada a důsledky pro Evropu a svět?

Co se stane pokud Assad padne?

1. Stoprocentně se rozhoří znova občanská válka v Iráku.

2. Dojde k rozpoutání dalších nepokojů v Egyptě.

3. V Sýrii bude zavedeno právo šaria (na územích ovládaných islamistickými rebely už fungují náboženské tribunály)

4. Sýrie a Irák se sjednotí do jednoho islámského státu pod taktovkou Saúdské Arábie a katarského emíra.

5. Dojde i ke spojení s Tureckem a Irán bude úplně izolován, zatímco v Libanonu propukne nová občanská válka.

...

10. Kalifát vyhlásí džihád proti Evropě, ale to už Holland, Cameron a Obama budou někde v klídku a bezpečí a my budeme zase rýt držkou v zemi.

 

Víte jaký je rozdíl mezi teroristou a povstalcem? Povstalec bojuje na straně západu. Terorista bojuje proti západu. Ať žije orwellismus. ;)

Autor Stalker, 27.08.2013
Přečteno 731x
Tipy 4
Poslední tipující: gabkin, ewon, Amonasr
ikonkaKomentáře (21)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

Ten text je pro mě hodně odbornej. (což je dobře i špatně). Přiznám se, že kdo proti komu jsem absolutně netušil. (a možná jsem to psal jinde: Kaddáfí byl pro mě ten zlej).
Uvítal bych větší množství odkazů.

takovej řekněme detail: co mi přišlo scestný je "Iráku taktické jaderné zbraně (střely s ochuzeným uranem)"- to asi nebudou jaderné zbraně ve smyslu jaderný výbuch. Zkrátka tam potřebují něco s velkou hustotou a to je uran. Ale možná se pletu.

Já osobně si kladu otázku proč- proč tam chtějí? (s minimem znalostí). Ty na ní odpovídáš: je to vpodstatě nesmysl. Ale proč by velmoci dělaly nesmysly?
Zabránění pronikání Číny a Ruska může být důvod, byť nevím, jak moc podstatný. Nepřijde mi, že by západ chtěl instalovat v Sýrii k sobě loajální režim... no, jsou to asi zbytečné spekulace.

K úvaze: je dobrá, ale je pro mě nesnadné říct, kdy je pravdivá... Tj. oceňuju přehled a vůbec schopnost to napsat. Ale asi bych to potřeboval víc s vysvětlením, což by zase zdržovalo a nejspíš zbytečně úvahu roztáhlo. Chápu, že jde o kompromis. Píšeš i někam jinam krom tady?

29.08.2013 15:56:54 | ewon

Již před časem, kdy USA varovaly, že použijí sílu v případě nasazení chemických zbraní Asadovým režimem, se dalo poměrně zřetelně vytušit, že se jen čeká na vhodnou záminku. Útok na Sýrii je již v podstatě hotová věc, aniž by byl znám jakýkoliv důkaz o tom, kdo chemické zbraně skutečně použil - dá se předpokládat, že to nebude známo nikdy, stejně jako se nikdy nenašly jaderné zbraně v Íráku. Leda by zase něco vynesl nějaký další Snowden nebo Manning. Podobné záminky se pravidelně vyráběly i v předchozích konfliktech, včetně jugoslávského - to jsou už poměrně čitelné propagandistické nástroje, kterými se zdůvodňují předem naplánované akce, nehledě na nevinné civilní oběti. Vše zapadá do teorie "řízeného chaosu", kterým chtějí USA a jejich spojenci zabránit ekonomickému pronikání Číny do zájmových oblastí, a to i za cenu spolčování se s těmi nejméně demokratickými režimy na světě, jako je například ten saúdskoarabský.

Jako za všemi konflikty, i tady se nepochybně pod pláštíkem nepřehledných ideologických a náboženských zástěrek skrývá ve skutečnosti boj mocností o sféry vlivu, motivovaný v prvé řadě zájmy nejmocnějších nadnárodních korporací (zbrojních, energetických apod.). A jako vždy jde o nesmírně nebezpečnou a krátkozrakou politiku v zájmu poměrně úzké vrstvičky nejbohatších světových "topnenažerů", která obyčejným lidem na celém světě nic dobrého nepřinese. Ty masivní propagandistické scénáře už jsou ale poměrně obehrané a je otázka, nakolik jim ještě lidé jsou ochotni uvěřit. Myslím, že každopádně těch "naivních" s každým podobným konfliktem rychle ubývá.

Ocenit se dá poměrně zdrženlivý a nestranný postoj českých představitelů, což nás může sice těšit, ale o další mezinárodní blamáži, možná i nadcházející katastrofě, se bohužel rozhoduje jinde...

28.08.2013 16:08:19 | Amonasr

"Vše zapadá do teorie "řízeného chaosu", kterým chtějí USA a jejich spojenci zabránit ekonomickému pronikání Číny do zájmových oblastí, a to i za cenu spolčování se s těmi nejméně demokratickými režimy na světě, jako je například ten saúdskoarabský. "

Uvědomuju si, že sám to nedělám- a taky, že by to tu mělo být víc o úvaze, než o komentech. Ale když píšeš o teorii řízeného chaosu, tak jsi to někde slyšel, viděl na tubu, čet v knížce, nebo jen vydedukoval?
Můj kritickej apel (obecně)(kterej se mnohdy dá aplikovat i na mě je): odkud ta informace je? Nebo to je čistě autorova vize, smyšlenka,... Tím nechci říct, že smyšlenky zakazuju- spíš mi jde o to je podchytit.

V koncovým důsledku tady musí existovat nějakej informační tok...

29.08.2013 16:04:06 | ewon

To samozřejmě není z mé hlavy. Hezky je to vysvětleno např. zde: http://www.vip-vs.sk/clanky-prispevky-blogy/176-krejci-o-chaos-jako-program

Jen mi to hezky zapadá do toho, co tu i sám uvádíš - komu to prospívá? Nic se přece neděje jen tak a navíc příčinu všech válek lze vždy téměř s jistotou hledat v ekonomických zájmech. V současné době je zřejmé, že zaniká unipolární svět a zjednodušeně bych to interpretoval asi tak, že raněný obr začíná kopat v zoufalství kolem sebe v domnění, že si tím svou dosavadní hegemonii udrží nebo alespoň prodlouží. Což určují především ti, kdo z toho profitují a mají dostatečně dlouhé prsty podepřené silou peněz na vrtění mocnými politiky i médii...

29.08.2013 16:55:22 | Amonasr

dík, tak nějak se mi to líbí. (tím myslím, že to považuju za fajn odpověď. Neboli, že tak nějak si to představuju. )
To, co je v článku je poměrně výživné.

Pak jsem to nevydržel a šťoural, kdo napsal ten článek
http://cs.wikipedia.org/wiki/Oskar_Krej%C4%8D%C3%AD
(...článek by asi neměl být úplně hloupý, když ho píše univerzitní profesor)

(mohlo by se zdát, že tím chci článek popřít, což ani nechci. Spíš se ukazuje, jak je všechno složitý...)

29.08.2013 19:01:40 | ewon

Ano, všechno je mnohem složitější, než se zdá. Já však preferuji věcné argumenty - kdybychom měli začít kádrovat, což byla mimochodem specialita především minulého režimu, vydalo by to na mnoho dalších úvah zde. Ale docela pěkně to popsal i autor této úvahy na jiném místě, doporučuji přečíst také: http://www.liter.cz/uvahy-politicke-772354-cist Sice nejsem Zemanovým příznivcem (ani Schwarzenbergovým), ale právě za ten postřeh o kádrování, ke kterému se i dnes často uchylují ti, kterým došly argumenty, jsem mu přidal i svůj tip. Opravdu je všechno mnohem složitější – ale to už jsme se od Sýrie dostali trošku někam jinam. I když vše souvisí se vším a propagandistické triky a metody jsou stejné ve všech režimech, to je jen rutina. Důležité je zachovat si vlastní rozum a umět vyhodnocovat názory z různých částí politického spektra, samozřejmě i s přihlédnutím k politické orientaci autora, která to vždy může příslušně zabarvit. Hledání pravdy není snadný ani pohodlný proces... ;-)

29.08.2013 23:38:13 | Amonasr

ještě taková: nechceš si zatipovat co bude? :)

Já (s tím minimem co vím) tipuju krátce: Amerika zaútočí (do konce září). Britové taky, Francie se sdrží. (je to skutečně prázdný tip). Rusko a Čína dál protestují. Sýrie: pokračující občanská válka.

01.09.2013 17:11:13 | ewon

Tak tady by to moje tipování nebylo moc fér, když Britové už účast ve svém parlamentu překvapivě (ale rozumně) odmítli a naopak francouzský prezident pro mě neméně překvapivě je naladěný válečnicky, zřejmě za tím budou nějaké ekonomické zájmy francouzských korporací. Obama už zaútočit musí, aby nebyl za tlučhubu, a navíc o tom bylo rozhodnuto, soudě podle jeho dřívějších propagandistických výroků, už dávno před samotným chemickým útokem - to pokračování se dalo téměř s jistotou předpovědět, včetně onoho "ospravedlňujícího" použití chemických zbraní. O to víc bych byl obezřetný v posuzování, kdo komu ty chemické zbraně podstrčil. Řekl bych, že tyhle propagandistické scénáře píšou ne druhořadí, ale třetiřadí autoři, protože si je může dopsat téměř neomylně každý sám, jak jsou neuvěřitelně prvoplánové a bez překvapivé zápletky, natož rozuzlení... Takže omezený vzdušný útok téměř jistě přijde a chaos v oblasti to jen zhorší, opět to těžce poškodí i celou světovou ekonomiku a odvede na čas pozornost od obrovských vnitřních ekonomických problémů v USA - jejich enormního vnějšího zadlužení, vnitřní nerovnováhy atd. A taky to bude další kapka v pokračujícím rozkladu celé západní civilizace. Tak jsem si tedy tipnul a budu jen rád, pokud mi to nevyjde, takže vlastně nemůžu prohrát ;-)

02.09.2013 15:43:02 | Amonasr

řek bych, že souhlasím s tím, že věcné argumenty jsou nejlepší (a často scházejí). Řešit původce výroku může být přínosné, ale i zavádějící. Původně mi šlo o to, vědět kde se informace bere... jenže to komplikuje celé sdělení. (dalo by se pak ptát, odkud vzal informace ten člověk na něhož se odkazuješ- čímž zas narůstá délka textu).

No. Vyjadřuju to dost nepřesně, ale snad si rozumíme. Myslím, že je užitečné uvádět odkazy na myšlenky, pokud tyto myšlenky nejsou původní. (na druhou stranu, často vlastní myšlenky mohou být slepencem cizích myšlenek.) Řešit život a chování autora textu je pak obvykle svízelné. (tj. může jít např. o vcelku správné myšlenky, vcelku špatného člověka... (nebo naopak)).

01.09.2013 17:08:11 | ewon

Rozumím Ti, ale to se dá i zobecnit a vztáhnout třeba i na literaturu, či umění vůbec, když už diskutujeme zde na Literu. Prostě dílo a osobnost autora jsou dvě různé věci, které není dobré příliš směšovat, ale ani nezavírat před čímkoliv oči - zkrátka chce to mít vždy i vlastní rozum. Kdybychom třeba měli dílo Jana Nerudy hodnotit podle jeho osobního antisemitismu, asi bychom přišli o jednu z ikon našeho písemnictví, dílo Pavla Kohouta asi nebudeme poměřovat jeho agitkami z padesátých let, ale tím, co se prosadilo ve světové literatuře a dramatické tvorbě později atd. A pokud jde konkrétně o Oskara Krejčího, myslím si, že při samotné sametové revoluci sehrál pozitivní roli a navíc měl vždy pověst neobyčejně vzdělaného a chytrého člověka. Ale ani já nemám ve zvyku někoho pouze papouškovat - pokud se přikloním k nějakému názoru, tak jen proto, že zapadá i do mého myšlenkového systému a úrovně poznání, bez ohledu na to, kdo je autorem. A naopak, i když mi někteří současní myslitelé mluví takříkajíc z duše, jako např. sociolog Keller, filozof Bělohradský nebo ekonom Zelený, k řadě jejich názorů umím být taky kritický a nepřejímám je bezmyšlenkovitě.

02.09.2013 15:22:11 | Amonasr

Zelenýho jsem neznal... a z toho co vidím, tak se dá číst :)

18.10.2013 10:14:02 | ewon

Opravdu doporučuji - je to jeden z mála "českých" ekonomů, který má skutečnou vizi a vidí pod povrch jevů. Navíc jeho "americký" nadhled mu umožňuje vidět věci opravdu v podstatných globálních souvislostech, ne jen ze zorného úhlu našeho zasmrádlého dvorečku, který přeci jen není úplně přesným obrazem toho, co hýbe světem. A chce-li člověk současným procesům porozumět, bez globálních souvislostí to už nejde. Ne, že bych se tomu systematicky věnoval, ale když na něco od něj narazím, tak to je vždy studnice zajímavých úhlů pohledu a souvislostí.

18.10.2013 14:47:02 | Amonasr

čím víc soudnosti tím líp.
...mám pocit, že u týhle úvahy dělám moc velkej chaos ...možná jako USA. :)
(i když to téma moc k smíchu není)

02.09.2013 21:32:35 | ewon

;-)

02.09.2013 22:50:49 | Amonasr

Úvaha je příliš jednostranná, o úloze Ruska a Číny ani řádka. :)

28.08.2013 13:13:43 | Aťan

http://www.parlamentnilisty.cz/parlament/poslanecka-snemovna/Analytik-Drza-Amerika-chysta-totalni-katastrofu-Nenechte-se-debilizovat-a-davejte-pozor-284480

tohohle autora jsem vyjímečně nelustroval. :) Připouštím, že ho neznám.

08.09.2013 20:11:35 | ewon

mimochodem, koukal jsem, jestli nebude třetí světová válka :)

http://www.liter.cz/uvahy-politicke-755720-cist
a nepřímo v něm odkaz na:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=rCZexlDeWEM
(překvapilo mě, že to video tam ještě je).

Myslíš, že to je poplašná zpráva nebo ne? :)

01.09.2013 18:37:34 | ewon

začínám se bát, že mi podle internetu vyjde, že jsem plzeňskej komunista :)

http://www.novinky.cz/domaci/312168-komuniste-srovnali-obamu-s-hitlerem-dej-pracky-pryc-od-syrie.html

(tohle už je o škodlivosti nadměrného čtení novinek)

02.09.2013 21:25:11 | ewon

Myslím, že Williams udělal dobře, když jejich záměry zveřejnil. Ani vládcům světa NAŠTĚSTÍ nejde vše přesně tak, jak si přejí.
Ale nevzdávají se, jak je při současných zmanipulovaných masakrech vidět.

01.09.2013 19:17:37 | Aťan

to video jsem teď nesledoval celý (asi od 10min do 34 min)- a sledoval
jsem ho částečně díky Sýrii, ale těžko se zbavuju přesvědčení, že Williams je konspirační teoretik, kterej na tom vydělává.
jedna ze stránek, na který odkazoval:
http://www.prophecyclubresources.com/Globalism/products/7/

Nicméně, kdyby měl aspoň částečně pravdu- bylo by to o dost horší. A ano uznávám, že to soudím paušálně, a trošku podle obalu a řekněme "kádrově".

...nicméně tak jako tak, zjistit pravdu není snadný.

nicméně věcně: ano, je možný, že elity to měly v plánu (všechno co tam říká, válku v Iránu, krach eura, krach dolaru, něco s dluhem, co jsem nepochopil...) a že jim to nevyšlo (aspoň tak čtu, že to vidíš ty). Moje interpretace je ale jiná.

01.09.2013 20:44:44 | ewon

Nevím, jestli je jednostranná, ale
" Rusko kvůli námořní vojenské základně v Tartusu, která zajišťuje strategický přístup pro ruskou flotilu ve Středozemním moři. Irán zase vnímá Sýrii jako svého šiítského spojence mezi sunnitskými státy."

"Ale co se stane pokud vyhraje? Assad okamžitě do země pozve ruské jednotky a vojenské poradce, rozšíří námořní vojenskou základnu v Tartusu a taky do země pozve ruské, iránské a čínské podnikatele, aby investovali do zničené infrastruktury a hospodářství a obě strany"

29.08.2013 15:40:07 | ewon

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí