Boj za mír

Boj za mír

Jednoznačný hlas lidu pro vojáka v aktuální prezidentské volbě je velmi symbolický.

Za třicettři Kristových let svobody jsme ušli velký oblouk a kruhem jsme se vrátili na začátek.

Na onom začátku (a opět symbolicky) stál Václav Havel, který, pokud by tehdy přímá volba na Hrad existovala, by v ní vyhrál s převahou stejně drtivou, jako zvítězil nyní Petr Pavel.

Prezident Havel na letišti vítával „Stouny“, jeho přáteli a spolupracovníky byli představitelé "androše", tedy hudebního undergroundu, ale pak také filozofové, umělci, filantropové, šlechticové. Když se tehdy, na počátku 90. let, u středně významného politika zjistilo, že spolupracoval s StB, dotyčný okamžitě a bez diskusí rezignoval na všechny funkce a zmizel navždy z politiky (viz případ lidovce Jiřího Bartončíka).

Prezidenta Havla nahradil Václav Klaus, už o něco kontroverznější, stále však člověk ctící svobodu jako základní princip a neměnící stanoviska. Po něm přišel Miloš Zeman, což byl muž vybírající si vždy názor, který se mu momentálně vyplatil a byl považován za většinový. Jako první byl zvolen přímo, když se mu vyplatil názor tu méně a tu více obhroublý. A na Hrad sebou nevzal intelektuály, ale byznysmeny.

Dnes jsme na prezidentský post vybrali muže oblékajícího celý život uniformu. Nejlépe ze všeho rozumí armádě. Doba totiž opět žádá boj. Boj proti viru, boj proti dezinformacím, boj za čistější planetu, boj za práva menšin. Nakonec ale vždy jde o boj proti zrádcům a BOJ ZA MÍR, jak se říkalo v dobách komunismu.

Boj nás od pradávna fascinuje. Filozof Immanuel Kant nebo francouzský revolucionář Louis Saint–Just v 18. století prohlašovali, že svobodný člověk se nemůže spokojit s prožitím příjemného života a v lásce k vlasti by měl obětovat vše, neboť prý je vždy strašná oběť, která ale nakonec přináší všeobecné dobro.

Před pár týdny zesnulý historik Paul Johnson ve své knize „Dějiny 20. století“ psal, že v roce 1914, na začátku první světové války bylo od vedoucích kulturních osobností tehdejší Evropy možno vyslechnout slova o tom, že nadcházející válka promění svět k lepšímu a účast v ní bude pro všechny vznešená a očistná. Pouze v boji za lepší společnost se člověk náležitě a správně realizuje, pouze taková oběť dá životu smysl a udělá z nás správné hrdiny.

O chladné zimě v roce 1939 si fašistický vůdce Benito Mussolini mrazivé počasí pochvaloval. "Tato zima a sníh jsou dobré, takhle se naši italští budižkničemové zdokonalí. Musíme je držet disciplinované a v uniformách. Bít je a bít je a bít je“ říkal v prosinci devětatřicátého roku italský vůdce svým soudruhům a chtěl Apeninský poloostrov více zalesnit, aby chladné počasí přišlo i další zimy.

Nechceme tedy už dlouhovlasé máničky ani divoce řvoucí stouny. Volíme generála a vládu, kteří chtějí vrátit Česku řád a klid, rozuměj bezpečí a to, aby se o nás někdo postaral a řekl nám, co si máme myslet, co je správné, kdo může za všechny nezdary a hlavně, že tím viníkem nejsme my samotní, že je jím někdo daleko za hranicemi, momentálně za hranicemi východními, byť dříve byl onen nepřítel za hranicemi západními.

Je to vlastně jedno, důležité je, co říká vůdce. Válka je mír, svoboda je otroctví, nevědomost je síla, dodal by Orwell, dle kterého svoboda znamená říkat lidem, co nechtějí slyšet. To však je přesně, co pánové Pavel, Fiala ani Babiš nedělají, oni říkají, co lidé slyšet chtějí, nechávají je ukolébat poukazem, že za všechno špatné a nepovedené může někdo jiný, že svět je jednoduchý a definitivní. K oné jednoduchosti se chceme vrátit, ona představuje onen řád a klid.

Ke dvěma citátům Orwellovým proto přidejme ještě výrok Charlieho Chaplina: Drž se těch, co hledají pravdu. Rychle ale uteč před těmi, co tvrdí, že už ji našli.
Autor Racek, 30.01.2023
Přečteno 137x
Tipy 8
Poslední tipující: Stanislav32, Amonasr, Lighter, lesan-3, Marten, mkinka
ikonkaKomentáře (8)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Časy se asi nmění. Dokonce s tebou začínám souhlasit. A to bych nečekal...:-)

31.01.2023 12:34:41 | Lighter

Děkuji.--- Ano, časy se mění, či možná spíše opakují. Trochu kopírujeme osud první republiky, která rovněž začínala s Masarykem, tedy humanistou, demokratou a s jeho řečmi o morálce a pravdě. Po dvaceti letech byl stejný Masaryk kritizován a odsuzován podobně jako dnes Havel. Lidé zkrátka chtějí silné vůdce, kteří jim řeknou, co mají dělat.

31.01.2023 18:34:00 | Racek

I v tomto s tebou souhlasím, lidská blbost je věčná, jak historie stále dokola ukazuje. :-) Když se mě dnes někdo mladý, kdo Havla nezažil, zeptá, jaký mám na něj názor, je to těžké vysvětlování. Pro mladé je modla až světec, o kterém se nepochybuje, tak je to třicet let učili, a nechtějí slyšet žádnou kritiku.

31.01.2023 19:54:15 | Lighter

Mladí lidé jsou obecně snáze tvarovatelní a slyší na lákavé vizi o tom, že svět může být krásný a nový. Proto se i veškeré nedemokratické režimy soustředí na získávání mladé generace a mají své mládežnické organizace. I KSČ v r. 1946 měla vysoké procento hlasů mezi mladými voliči, podobně jako nacistická NSDAP na začátku třicátých let v Německu. Jak řekl Churchill: Kdo není v mládí socialistou nemá srdce, kdo na stáří není konzervativcem, nemá rozum...

13.02.2023 19:18:04 | Racek

S Churchillem polemizovat nebudu, ale něco na tom je. S mládeží je vždycky problém, ale ten se týká jejich rodičů, co z nich vychovají. Nebo nevychovají a nechají někoho jiného ze svých potomků svobodně . Taky jsme byli mladí a zažili sametový převrat, zkušeností tolik, že nevíme, co s nimi. A proto starším mladí nerozumí, nemají je , neztratili iluze a proto jsou manipulovatelní. Dnes hledají pověstný "řád a klid" anglosaského západního militantního typu "jen zbraně udržují mír" a přes třicet let je jim říkáno, že vše "west is best". Myslím, že stejně jako se říkalo germanizace, pak sovětizace, tak historikové budou této fázi říkat doba amerikanizace. Dříve byla Amerika kolonií Evropy, dnes je to už naopak. Nakolik byla globalizace "amerikánského stylu života" skutečně jen dobrá a nakolik pro nás vůbec ne, někdo posoudí až zpětně, ale to my už dávno nebudeme žít. :-)

14.02.2023 10:57:53 | Lighter

Je naším geopolitickým osudem jako malého národa ve střední Evropě poklonkovat buď Východu nebo Západu. Důsledek je však vždy stejný, vždy budeme jen figurkou na šachovnici velmocenských zájmů. Ale nelze se vymlouvat jen na velmoci. Svojí ochotou a naivitou do té velmocenské hry velmi přispíváme. Tak jsme se v roce 1945 až příliš snadno vrhli do náruče Stalinovi a Sověti se ani příliš snažit nemuseli. Dnes se zase spoléháme na Západ a nevidíme, že ani západní země nikdy nebudou našimi extrapřáteli a že se na nás stále dívají jaksi zpatra....
Jinak máte pravdu. Evropa jako celek už dnes hraje malou roli a stane se tím, co dosud byl Blízký Východ. Snad to však nebude tak zlé jako po druhé světové válce, kdy USA a Sovětský svaz každý z jedné strany nahlížely do trosek doutnající Evropy jako dvě obří sochy, které si pak Evropu rozdělily. Snad jsme se přece jen trochu poučili... Nebo?

14.02.2023 19:11:54 | Racek

Dost dobré.
Jen douška. Velká válka začala ještě před rokem 1908. Západní boj o kolonie a balkánská vřava, kde se střílelo na okupační vojáky, po nerealizovaném slibu ukončení 30leté anexe BiH ze strany R-U.
A pak Mussolini. Projděte si dnešní Istrii od Puly na sever. V jednom baráku komunisti, sousedi fašisti.
Podivuhodnost s dnešní dobou.

30.01.2023 22:55:16 | lesan-3

Ano, samozřejmě ta radikalita stoupala postupně, rok 1914 byl jen definitivním výbuchem dlouho doutnajícího ohně. I tehdy lidé nechali politiku promluvit do svých životů a dovolili, aby je rozdělila. Ve chvíli, kdy tato zbytnělá politika přinesla miliony mrtvých, nastal na chvíli klid, byť ne na dlouho.... My možná máme jistou šanci v tom, že na tom nejsme materiálně až tak špatně jako před sto lety a těm politickým hochštaplerům tak snadno nepodlehneme... Možná...

31.01.2023 18:37:46 | Racek

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí