Po třech měsících se blíží další významné výročí spojené s koncem druhé světové války.
A sice 80 let od shození atomových bomb na japonská města Hirošimu a Nagasaki.
Vidíme již první náznaky, dle kterých také nadcházející výročí bude využíváno k podpoře aktuálních politických strategií.
Prezident České republiky před svojí návštěvou Japonska (datum jistě není vybráno náhodně) uvedl, že atomové bomby jsou dokladem nezdolnosti japonského národa.
Ano. Danou problematiku lze jistě nahlížet i z tohoto úhlu pohledu. Tedy z pohledu boje, mravního zdokonalování, zápasu a disciplinovanosti.
Jak říkal Mussolini, život znamená vzestup a povinnost. Pokud se díváme na svět takto, tedy očima nezdolnosti, spočívá smysl celého bytí běžného člověka v nutnosti zemřít ve válce za cizí mocenské zájmy.
Jaký boj chce prezident Pavel podpořit svým výrokem a kdo další má být nezdolný, je přitom nabíledni při politice jak prezidentově, tak české vlády. Bez ohledu na ztráty je důležitý mravní princip, jehož finální důsledkem je kolektivní smrt.
O atomových pumách v r. 1945, důvodech jejich použití a zejména oprávněnosti tohoto kroku bylo napsáno spoustu knih, článků, rozborů, úvah.
Vybral bych však postoj amerického historika Paula Johnsona v jeho slavné knize „Dějiny dvacátého století“, kde co do historických faktů Johnson odkazuje na řadu odborných pramenů.
Jeho pohled je poněkud odlišný od pohledu českého prezidenta.
Johnson píše, že v okamžiku, kdy byla shozena první bomba na Hirošimu, byl do Tokia okamžitě povolán šéf japonského jaderného výzkumu, aby nejprve ověřil, zda v Hirošimě opravdu vybuchla nukleární zbraň. Pokud ano, dostal zadání, aby do půl roku urychleně vyrobil obdobnou pumu japonskou. Aby mohla být použita také. První bomba tedy k tomu, aby Japonsko kapitulovalo, nestačila.
Byla tedy shozena druhá, krutou shodou okolností na křesťanské město Nagasaki.
Zároveň pokračovaly konvenční a mohutné nálety na Tokio. Dle dohod z Jalty, které Stalin beze zbytku dodržel, vyhlásil Japonsku válku Sovětský svaz.
Až na základě této reality japonský císař skrze rozhlas promluvil k národu s kapitulačním projevem, v němž ovšem slovo „kapitulace“ ani jednou nepoužil.
Bylo to vůbec poprvé, co japonský císař nějaké rozhodnutí učinil o své vlastní vůli a co obyčejní Japonci slyšeli jeho hlas. Ani při zasedání japonské vlády jinak císař nemluvil a pouze klepal holí na znamení toho, co si myslí.
Velitelé japonské armády i někteří členové japonské vlády chtěli odvysílání kapitulačního projevu zabránit. Když zjistili, že se jim to nepodařilo, někteří z nich spáchali na nádvoří císařského paláce harakiri, jiní alespoň na protest podpálili některé vládní budovy či domy ministrů.
Ze sledu jednotlivých událostí tak vyplývá, že bez použití dvou atomových bomb by se Japonsko s nejvyšší pravděpodobností nevzdalo. Došlo by k tvrdým bojům jak v Mandžusku, tak při dobývání vlastních japonských ostrovů. Ztráty na životech vojáků a civilistů by se počítaly na statisíce (miliony).
Japonsko, resp. jeho vedoucí představitelé byli v době druhé světové války ovládáni kultem bušidó, tedy samurajským morálním kodexem, který vidí (podobně jako Mussolini) smysl života ve cti a umírání, kterým musí běžné lidské city ustoupit.
Právě tento paramilitaristický režim zavedl Japonsko do války a v podstatě bránil tomu ji nějakým rozumným způsobem ukončit. Musely být proto použity nové ničivé zbraně, které donutily japonské vedení k tomu, aby kapitulovalo, patrně i pod mylným dojmem toho, že Američané mají atomových bomb velké množství.
Johnson v dané souvislosti doslova píše: „mrtví v Hirošimě a Nagasaki nebyli ani tak obětmi amerického rozhodnutí o použití bomb, ale obětmi japonského režimu zplozeného zlou ideologií, která zlikvidovala nejen běžné lidské hodnoty, ale i rozum sám“.
Tuto příčinu ale sotva uvidíme.
Stejně jako v dobách komunismu, který atomové zbraně v Hirošimě a Nagasaki, rovněž používal při své propagandě, budeme mít na očích jen důsledky. Komunisté srdceryvně v rámci protizápádní a údajně protiválečné propagandy popisovali Japonce jako oběti atomových bomb, ale již nehovořili o tom, jak mezinárodní právo porušovali během války sami Japonci a co prováděli v jimi zřizovaných zajateckých táborech.
Ani dnes rozum nevládne. Vládne jednostranná propaganda, paramilitarismus a jakási podivná morální zásadovost, o které mluví pan prezident.
A obyčejní lidé ve jménu morálky trpí a je jim tvrzeno, že to utrpení je ušlechtilé. Důvody tohoto utrpení jsou ale stejné, jaké byly vždycky. Aby se mocní udrželi u moci a u svých peněz. Proto i dnes je válka mír, a život, příjemnost a krása v ní nemají místo.
Ostatně i kodex bušidó tance a jejich pořádání zakazoval a čteny mohly být pouze knihy válečné.
Nejde o zbraň, ale o morálnost(dnes se říká hodnoty) člověka, který se rozhodne ji použít. Nebo spíše o nelidskosti toho, co tím způsobí...
29.07.2025 14:53:35 | Lighter
A právě ta morálnost (hodnoty) může být i dnes vykládána v tom smyslu, že se jejím prostřednictvím použití atomové zbraně zdůvodní, popř. bude od nás vyžadováno, abychom se s důsledky tohoto použití morálně vypořádali. Neboť to bude naše morální povinnost.
29.07.2025 19:00:56 | Racek
Jediné co je na hrozbě nukleárního konfliktu "pozitivní" je fakt, že i ti největší váleční štváči si uvědomují, že tato případná konfrontace nebude mít vítěze, živí budou závidět mrtvým a ti co si zalezou do svých podzemních rezidencí, stejně jednou budou muset vylézt a nebo tam zajdou na ponorkovou nemoc --- jedině planeta jako taková, by si oddechla od našeho druhu, jako když se nemocný zbaví těžké rakoviny...
28.07.2025 11:53:52 | RadoRoh
Je to tak. V rámci mezinárodních vztahů a problematiky bezpečnosti Vámi uváděné hledisko vyjadřuje zkratka MAD, která se v dané souvislosti objevila již za dob studené války.
Přívlastek "mad" jednak v angličtině znamená "šílený" a zde je to zároveň zkratka pro "mutually assured destruction", tedy "vzájemně zaručené zničení".
Je v tom opravdu naděje, že tento odstrašující účinek zapůsobí, byť i v r. 1914 si lidé mysleli, že od války odradí vynález obyčejného kulometu.
A i dnes mnozí štváči jakoby opravdu nechtějí vidět, že Rusko má schopnost odvetného úderu za jakýchkoliv okolností. A přesto stále vidí ve válce jedinou možnost.
Přitom teze, že válka je nutná v zájmu pokroku nebo zabránění jiné válce, kterou lidem vtloukají do hlavy dnešní liberální politikové a s nimi spolčená média (to vše v jejich mocenském zájmu), zde byla jak v r. 1914, tak v 1939.
I tehdy Franz Josef nebo Hitler svým podaným, resp. soukmenovcům tvrdili, že válčit musí, aby zabránili ještě větší válce.
Je fascinující, jak je tato zvrácená mantra o válce, která je potřebná v zájmu celku, i po všech těch historických zkušenostech, pro řadu lidí stále lákavá a svůdná.
28.07.2025 12:22:04 | Racek
Velmi v uvozovkách je, že tito šílení váleční štváči si snad myslí, že se jich jaderný konflikt nedotkne, nebo, že před takovou válkou kamsi utečou, ale měli by si uvědomit, že Rusko má k dispozici cca. 5-6000 jaderných hlavic, to samé USA, co tohle množství jadené síly nadělá za paseku, asi není třeba rozebírat. :-(
28.07.2025 14:35:37 | RadoRoh
Tak můžeme si jen myslet (doufat), že to "ti nahoře" budou vyšroubovávat "jen" do míry, kdy na dané věci budou sami bohatnout. Jakmile však jejich štvaní začne ohrožovat je samotné a jejich peníze, upustí od něj.
28.07.2025 14:52:27 | Racek
kariérní bolševik PePa ve svém novém libtardím kabátku zatančil taneček a násrod má zase o čem tlachat...světu je u prdele, ale my si aspoň mám o čem povídat...nebo nad čím blít
28.07.2025 08:12:48 | takk
Ano, mluví-li pan prezident v Hirošimě o nutnosti diplomacie a míru, svádí to s přihlédnutím k jeho jiným výrokům skutečně k břichabolu.
Připomíná to poměry před r. 89, kde se také na povrchu všude mluvilo o míru, ale děti v mateřských školkách běhaly po místnosti v plynových maskách a na Strahov při spartakiádě vbíhaly na stadion tisíce polonahých vojáků.
28.07.2025 08:31:47 | Racek
ano, v té době pilný student s krycím jménem Pávek hltal základy špionského povolání, aby diverzní činností bránil socialismus a mír...pokrytectví těchto panáků, kteří do jednoho mikrofonu melou o nutnosti zbrojení a války a do druhého lžou o míru naučené fráze, je jasné na první pohled. Kdyby zůstal bolševikem, aspoň by si zasloužil ocenění za věrnost
28.07.2025 11:40:38 | takk
Zde se ukazuje nebezpečí přímé prezidentské volby.
Uspěje v nich totiž mediálně podpořený kandidát, jehož hlavní devizou je dobrá vizáž. Skutečnost, že v té fešácké hlavě vůbec není politika a místo ní je zde jen nečitelnost, obojakost a ochota podléhat cizím zájmům, nikoho při výběru takového člověka nezajímá.
O to více jsme pak překvapeni, jakéže to psí kusy ten dobře vypadající pán ve funkci vyvádí.
Prezidenti Klaus a Zeman byli politikové s jasným názorem, který nebyl formován tím, co se líbí novinářům. A novináři a další liberální elity je z tohoto důvodu nenáviděli.
Prezidenta Pavla naopak média milují. Dělá, co chtějí ony.
28.07.2025 12:13:02 | Racek
Prezidenti Klaus a Zeman byli politikové s jasným názorem, který nebyl formován tím, co se líbí novinářům. A novináři a další liberální elity je z tohoto důvodu nenáviděli.
Prezidenta Pavla naopak média milují. Dělá, co chtějí ony.
Myslíte toho Klause, který v devadesátkách řekl - ""Zhasneme, rozsvítíme a jedeme", který nastartoval ono porevoluční drancování, které kritizujete jinde a Zeman, který do poslední chvíle bránil Rusko před po kauze Vrbětice, připustil, že se v ČR/ČSSR vyráběl Novičok a neustále shazoval rozvědku vlastní země? Dva bráchové z nóbl Prognosťáku s vlastním názorem a konstruktéři Oposmlouvy. Zeman s takovým vlastním názorem, že posledních x let ničí ČSSD a otevírá dveře rudé Kateřině, jejíž spolustraníci mají problém se dostat z ruského ráje zase domů?
No a další politik s názorem by byl asi slovák, velkouzenář a karierní agent Bureš.
A jestli máte nějaké zásadní návrhy ke Světovém míru, tak je prostě adresujte do Kremlu. Ať za ušetřené peníze můžeme stavět ty silnice, jak chce Schillerová.
...Zde se ukazuje nebezpečí přímé prezidentské volby. ...
...zde se obecně ukazuje nebezpečí všelidových referend... vystoupení z NATO, EU, ze všech struktur, které nás drží na západě. A jak psala *europoslankyně* Kateřina Konečná, stačí 100000 podpisů, aby se vyvolalo hlasování o odchodu. Takže v tomto souhlas. Je to extrémně nebezpečné. Někdo se totiž dokáže prodat i za koblihu nebo třešňovej džem.
28.07.2025 13:22:00 | jipi
Václav Klaus se sám profiloval do role otce privatizace, čímž si trochu zavinil to, že následně byl považován za hlavního viníka jejich nezdarů.
Ve skutečnosti šlo na počátku privatizace o spor mezi stoupenci tehdy federálního ministra financí Klause, který prosazoval rychlou (šokovou) privatizaci a skupinou ekonomů v české národní vládě kolem Františka Vlasáka, která prosazovala gradualistickou formu.
V praxi se nakonec jednalo o mix postupů, kdy rychlá/šoková privatizace byla doprovázena stabilizačními opatřeními, např. regulací mezd, což zabránilo inflaci, ke které došlo v balkánských zemích. Dále byl obyvatelstvu poskytován tzv. vyrovnávací příspěvek, což mělo mírnit dopad růstu cen. Klausova vláda také zastavila prodej státního majetku do rukou zahraničních vlastníků.
Cílem rychlé privatizace však především bylo to, že stát neměl peníze na restrukturalizaci velkých podniků ani zkušené manažery a byla zde obava z divoké privatizace (tedy rozkradení dosavadním managementem). To motivovalo co nejvíce zkrátit předprivatizační období, což Tomáš Ježek, na počátku spolupracovník Klause, shrnul do slov o nutnosti projít co nejrychleji "údolím smrti", kdy tato slova zřejmě připisujete Václavu Klausovi v podobě řeči o "zhasnutí". Navíc já nikde netvrdím, že po r. 1990 zde šlo o drancování. V mém komentáři, který patrně máte na mysli, tvrdím to, co výše.
Miloš Zeman zvolený do čela ČSSD v r. 1993 vytáhl sociální demokracii z malé strany na cca 30 % stranu ve volbách v r. 1996. Pojal ji jako standardní levicovou stranu bránící zájmy zaměstnanců, střední třídy, matek s dětmi. Soc. dem. pod vedením Šmardy či Hamáčka však spíše přešla na obranu postmateriálních a menšinových zájmů.
Pokud se Vám nelíbí opoziční smlouva, tak tato vznikla jako reakce na neochotu tehdejších malých stran (KDU, Unie svobody) uzavřít koalici s ČSSD. Nepomohlo ani to, že se Zeman byl ochoten ve prospěch některé z těchto stran vzdát premiérské funkce, byť ČSSD vyhrála volby. Skutečnost, že se médiím nebo intelektuálům opoziční smlouva nelíbí, neznamená, že je špatná.
Mluvíte-li o Babišovi, pak toto je politický podnikatel, který rovněž nezastává žádnou konzistentní politickou myšlenku. Jde o populistu. Zeman s ním účelově spolupracoval zřejmě proto, že v něm však viděl lepší cestu než Fialovu ODS, která se pod Fialovým vedením změnila rovněž na stranu nepředvídatelnou a nečitelnou.
Pokud jde o Kreml, zde mějme na paměti slova Bismarckova - znám tisíc způsobů, jak ruského medvěda vylákat z jeho brlohu, neznám ani jeden, jak ho dostat zpět. Nyní, když je vylákán, nám už nějaké silácké řeči nepomohou.
Jde-li o novičok, Vrbětice apod. pak zde se nemohu vyjádřit, neboť přístup k informacím nemám. Je možné, že pravdu má pan Spurný, ale i on je pouze investigativní novinář.
Analogii přímé volby a referenda úplně nerozumím. Ano, referenda jsou poměrně nebezpečným nástrojem, kde mohou hlasující podléhat různým povrchním dojmům. Stejně jako v přímé prezidentské volbě.
28.07.2025 14:25:28 | Racek
Pardon, slovo drancování jsem si vypůjčil odsud https://www.liter.cz/uvahy-politicke-942953-cist#2317158
díky za komentář ke komentáři komentáře :)
28.07.2025 16:12:12 | jipi
Jsem jen obyčejný dědek, takže zopakuji heslo ze svého mládí: "Válka je vůl!" Prostý člověk stejně nemůže nic udělat, když se ti mocní a pracháči pustí do sebe. Kdysi jsem četl knížku o Nagasaki a posledních dnech před výbuchem i další dny po něm. Ano, byli to křesťané, co nejvíc zaplatili svými životy. Válka se neohlíží, válka ničí. Věci, lidi i morálku.
27.07.2025 20:59:52 | Pavel D. F.
Avšak i přes ono nepochybně správné a rozumné "Válka je vůl" dnes řada lidí opět věří, že válka zajistí pokrok (dnes se říká "progres"), je tedy dobrou věcí, kterou se zničí nepřítel a dosáhne se lepšího světa.
Ti, kdo této víře podlehnout nechtějí, jsou zcela oficiálně nejen médii ale i vzdělanými publicisty, historiky a odborníky označováni jako dezoláti nebo chcimírové.
My, obyčejní, snad můžeme dělat to, že budeme volit politiky, kteří tuto vykonstruovanou víru v pokrok, který je dosažitelný umíráním, nepodporují.
28.07.2025 08:10:12 | Racek