Technologická revoluce roku 2014

Technologická revoluce roku 2014

Anotace: Snad první "scifi" úvaha zde :)

Úvod

Tato úvaha a zamyšlení je věnována vědcům a inženýrům, kteří denně pracují na nových objevech jež nás přibližují k nové technologické hranici. Píši ji taky, protože je 1. 1. 2014 a na scéně se objevuje řada přelomových věcí v oblasti technologie. V některých případech i objevy o nichž lidstvo snilo co je lidstvo lidstvem. Proberu každý jednotlivý "vynález", který na nás v roce 2014 snad čeká :)

 

Elixír mládí

Něco o čem pohádkáři, snílci, "vynálezci", panovníci a myslitelé přemítali celá tisíciletí, něco co chtěli získat mocní lidé tohoto světa už tisíce let, se k nám blíží letos, v roce 2014. Náš elixír mládí má celkem nepoetické jméno a rozhodně to není "elixír", nebo lék jak je známe. Je to metabolický koenzym s anglickým názvem nicotinamide adenine dinucleotide (NAD+). Opravdu nepoetický název pro "elixír", který zajistí, že v 60 letech se budete cítit na 20. Prodlužuje i život, neporazí však smrt. Tak daleko se lidstvo ještě nedostalo. Americkoaustralský vědecký tým úspěšně vytvořil koenzym, který udržuje komunikaci mezi mitochondriálním genomem a geny jaderného (jádrového) genomu. Tato "komunikace" se u člověka a drtivé většina organismů časem rozruší, její fungování se omezuje a vlivem toho dochází k oslabení kostí, svalů, kůže, srdce... a tedy stárnutí. Experimenty z předchozích let prokázaly, že myši jímž byl NAD+ podáván se dožily delšího a podstatně aktivnějšího života než "obyčejné" myši. Od roku 2014 začíná série experimentů na lidských dobrovolnících, která má ukázat obnovení "komunikace" genomů a tím zvrácení procesu stárnutí. Něco co se ještě před pár lety zdálo výplodem bláznivých autorů science-fiction se dnes stává ryzí skutečností. Jak úspěšná bude a zda i já budu moci již užívat NAD+, nebo moje děti (pokud pominu fakt, že v prvních letech bude tato "terapie" extrémně drahá, ale tak to bývá u všech vynálezů), těžko říct. Rád bych v 80 letech den co den jezdil na kole a mohl žít mnohem aktivnější život bez problémů než současní "osmdesátníci". Samozřejmě, je i otázka Alzheimerovi choroby, ta metla stáří jež hrozí, že zde budeme mít během pár desetiletí takřka miliardu lidí s touto chorobou. Je možné, že účinky NAD+ zvrátí věkovou degeneraci, která je jedním ze základních faktorů Alzheimerovi choroby. Kdoví, to ukáže čas...

 

3D tisk - průmyslová revoluce 21. století

Prestižní britské noviny The Economist ve svém vydání 10. února 2011 přirovnaly 3D tisk, známí též pod odbornějším názvem "stereolitografie" k vynálezu knihtisku, parního stroje, tranzistoru a tím i nejspíše k počátku nové průmyslové revoluce. Tato technologie rozhodně není nová a možná se příliš nehodí do článku o technologiích roku 2014. Její historie sahá už do 70. a 80. let, ale teprve konec patentových práv vedl k současnému dynamickému růstu. Průmyslové revoluce 21. století. Revoluce, která může mít obrovské důsledky i výhody pro lidstvo, světovou ekonomiku a globální společnost. Málo kdo si dnes uvědomí jaký význam 3D tisk bude mít. Nevěřícně lidé kroutí hlavou nad myšlenkou, že 3D tiskárny budou "tisknout" celé domy a byty v řádu pár desetiletí. Ještě méně lidí si uvědomuje, že 3D tisk, nanášení vrstev rychle tuhnoucí hmoty, přinese i zánik 400 miliónů pracovních míst na celém světě (minimálně). Troufám si říci, že do konce 21. století se manuální práce stane věcí historie o níž se děti budou učit v učebnicích a veškerá práce už bude jen intelektuální. 3D tiskárny budou tisknout i sami sebe, nebo jen nepatrný počet pár miliónů techniků je bude vyrábět. Jejich využítí už dnes je neuvěřitelné. Před pár lety skončila většina patentových práv na různé součásti této technologie a "3D průmysl" se rozjel jako šílený. A to jsme teprve na počátku všeho. Jedna z technologických firem oznámila, že je schopna "tisknout" titanovými pilinami (oxidem titaničitým) což časem povede ke konci celé řady sléváren, železáren a části těžebního průmyslu, když titanové piliny nahradí hliník a železo. Jiná firma oznámila, že je schopna ročně "vytisknout" stěny a podloží o celkových rozměrech 2,500 metrů čtverečních což odpovídá podle jejího výzkumu dvanácti dvoupatrovým domům. NASA oznámila záměr nainstalovat 3D tiskárny na vesmírné stanice, aby odpadla část nákladného zásobování a kosmonauti si mohli sami "tisknout" potřebné zásoby. Evropská vesmírná agentura ESA oznámila vývoj 3D tiskáren schopných z rigolitu (měsíční povrch) vytisknout domy a tím i budoucí kolonii lidstva na Měsíci. NASA již úspěšně vytiskla několik různých součástí raketových motorů, které prošly všemi zatěžkávacími zkouškami. Obrovské množství součástek, předmětů denní potřeby, moderních technologií, aut a podobně, to vše přestanou vyrábět lidské ruce a začnou to vyrábět 3D tiskárny. Dopadů na lidstvo bude mnoho... v rovině ekonomické to bude nová průmyslová revoluce díky, které veškeré propočty MMF a dalších organizací o vývoji hrubého domácího produktu půjdou ke všem šípkům, protože světový HDP se doslova utrhne z řetězů, až se produktivita práce znásobí a náklady na člověka (asi 30-40% nákladů na výrobek) odpadnou. Výkon ekonomiky a růst bude tak obrovský, že program Nepodmíněného základního příjmu o němž jsem v jiné své úvaze psal se stane bez problému uskutečnitelným. Vzhledem k tomu, že stovky miliónů manuálně pracujících lidí přijdou o práci, stane se nejspíše i NEZBYTNÝM.

 

Brain-to-Brain Interface

Další přelomová technologie jež přichází s rokem je technologie telepatie. Ano, čtete správně. Telepatická technologie propojení dvou mozků. Prozatím zkoušená v rovině člověk-zvíře, časem začne být zkoušena i v rovině člověk-člověk. Sledovaný a natáčený experiment s člověkem jehož mozek byl napojen na elektronické nervové rozhraní počítače a propojen s nervovým elektronickým rozhraním počítače napojeného na mozek laboratorní krysy ukázal, že dotyčný člověk byl schopen ovládat část (ocásek) té krysy svou vůlí. To přinese revoluci do mezilidských vztahů, kdy lidé ještě lépe pochopí své příbuzné, přátele a milé. Problém je opět se zneužitím této technologie... představme si takovou technologii v rukou nějaké diktatury, vojenské, fašistické či komunistické. Ovládání lidského myšlení, nebo minimálně jeho ovlivňování elektronickou cestou může být velice riskantní a z těchto tří technologií, které zde uvádím je mi nejméně sympatická. Časem se možná najdou využití, která převáží obrovská rizika této technologie, zatím se k ní tvářím, ale skepticky.

 

Závěr

Toto je jen nepatrná část technologií, které přijdou s rokem 2014. Technologie BBI, "elixíru mládí" a dynamický rozvoj 3D tiskařské průmyslové revoluce mi však přišli jako nejzajímavější. Arthur C. Clark, kdysi řekl... Dostatečně vyspělou technologii již nelze odlišit od magie a kouzel... a k tomu se nyní skutečně blížíme.

 

Zdroje:

http://www.economist.com/node/18114327?story_id=18114327

http://www.iflscience.com/health-and-medicine/anti-aging-formula-slated-begin-human-trials

http://www.osel.cz/index.php?obsah=6&clanek=6708

http://www.extremetech.com/extreme/162678-harvard-creates-brain-to-brain-interface-allows-humans-to-control-other-animals-with-thoughts-alone

nicotinamadenine dinucleotide (NAD+)
nicotinamide adenine dinucleotide (NAD+)
Autor Stalker, 01.01.2014
Přečteno 1147x
Tipy 3
Poslední tipující: Aťan, WhiteRayne, Amonasr
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

Súhlasim

01.01.2014 20:45:23 | WhiteRayne

Zní to opravdu fantasticky, nemám ale důvod Ti nevěřit. O tom, že vědecko-technický pokrok umožňuje neuvěřitelný růst produktivity práce a možnost stále lepšího uspokojování potřeb všech lidí na planetě, není třeba pochybovat. Otázkou spíš je, jakým způsobem se výsledky dostanou skutečně ke všem lidem. V zájmu globálních finančních korporací není bohužel spravedlivé rozdělování výsledků tohoto pokroku pro všechny, ale naopak tendence bohatnutí superbohatých a chudnutí všech ostatních, dokonce celých států, včetně odbourávání sociálních vymožeností širokých vrstev i v tzv. vyspělých ekonomikách je nejméně od konce bipolárního světa zcela zřejmá. To bohužel nevyřeší technologický pokrok sám o sobě, ale jen změna ve způsobu rozdělování tak, aby pokrok sloužil skutečně všem, ne jen hrstce vyvolených. V tomto ohledu nás čekají neméně přelomové věci v sociální struktuře společnosti a následně i v politických procesech - nezbytnost návratu ke skutečné demokracii ve zcela nové kvalitě pro všechny formou přímé demokracie a z toho plynoucí nezbytnost odstranění škodlivé partykracie pod taktovkou globálních finančních korporací je už také leckomu zřejmá. Nikdo zatím pouze netuší, jak k tomu dojde - 1% vyvolených se nebude chtít pochopitelně svých výsad vzdát dobrovolně. I když nevylučuji ani formu víceméně samovolného zhroucení, jako se to stalo např. s tzv. "světovým komunismem", a to formou totálního zhroucení světové ekonomiky, což už nyní nevypadá jako vyslovená utopie. Pak může dojít k rychlému vytvoření nového modelu společenských vztahů na zcela kvalitativně novém, moderním a humanistickém základě...

01.01.2014 18:49:27 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí