Velký třesk (aneb třesky plesky!)

Velký třesk (aneb třesky plesky!)

Anotace: ...

 

 

V dosud poslední mojí vkládané úvaze o Vesmíru, padla z řad Vás diskutujících zajímavá otázka, kde se vzala prvotní informace, jak je to s Velkým třeskem? Ač jsem pouhý laik, téma mě zajímá, a zkusím se podělit o náhled, který je mi zatím nejbližší. Jak je to se vznikem vesmíru doopravdy, to  nikdo z lidí  dosud neví, nebo alespoň ti, kdo věří přírodním vědám než stvoření světa Bohem.

 

Tak tedy, ptáte se na Velký třesk?

 

Nikde jsem se nedočetla a nikdo mi zatím neřekl ve vší vážnosti, co předcházelo Velkému třesku (těch modelů vzniku vesmíru je více). Mluví se o singularitě, o bezprostorovosti, bezčasovosti, ale je záhadou, jak se z něčeho takového vynořil skutečný vesmír se třemi rozměry prostorovými a jedním rozměrem časovým. Naše vlastní zkušenosti s děním v okolním světě nás vedou k intuitivní představě o příčině a následku. Nestává se, že k nějakým událostem jen tak dojde. Příčina Časově předchází následek. Ale co s tím, když čas vznikl až Velkým třeskem? V samotné singularitě je čas zřejmě nedefinovatelný, a není nic, co by bylo možné v čase měřit před Velkým třeskem. Vesmír nevznikl v čase, ale spolu s časem. Co tedy bylo před Velkým třeskem? Nevím, a myšlence Boha se bráním. Bližší je mi představa, že vesmír vznikl z ničeho. Třeba z vakua zaplněného virtuálními částicemi a poli. V kvantové fyzice "nic" = "vakuum" znamená prostor, v němž neustále po kratičké okamžiky elementární částice začínají a končí svoji existenci. Vlastně nepřetržitě vznikají a zanikají maličké submikroskopické "vesmíry". V tom reji malinkatých vesmírů podle zákonitostí kvantové pravděpodobnosti jednou za čas vznikne tak velká fluktuace, která je schopna dalšího vývoje - inflační expanze. Podle tohoto modelu struktura vesmíru není produktem počátečních podmínek, ale je výlučně důsledkem fundamentálních zákonů fyziky - zákonů gravitace a kvantové teorie pole. Nu, jako dokonalý laik jsem však opět téměř na počátku: Je snad (fyzikální) zákon totožný s bohem? Je tím bohem Informace? Jsme tu, abychom Ji poznali? Vida, z Boha se mi podařilo udělat téměř Ženu :-))

 

 

Převážně jsem čerpala z poznatků od fyzika Vojtěcha Ullmanna




Autor Helen Zaurak, 19.10.2015
Přečteno 1035x
Tipy 23
Poslední tipující: Jeněcovevzduchukrásného, Akrij8, A42, enigman, Lighter, Amonasr, ewon, Nikita44, jitoush, básněnka, ...
ikonkaKomentáře (32)
ikonkaKomentujících (13)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Přečetl jsem si nejen tuto, ale i další Tvé úvahy o vesmíru a životě. Zajímavé, inspirující, čtivě napsané. Dovolím si připojit jednu poznámku k Velkému třesku. Tento termín poprvé použil britský astronom (a autor SCI-FI) Fred Hoyle v roce 1949 během programu rozhlasové stanice BBC. Hoyle byl odpůrcem této teorie a název Bing Bang použil v posměšném slova smyslu. Přesto se termín ve vědeckém světě ujal...

12.02.2017 05:52:15 | František Kašpárek

Mnohokrát děkuji za čtení a zastavení, je mi ctí a těší mne Tvá slova. Děkuji srdečně :-)

18.02.2017 13:47:23 | Helen Zaurak

Vesmír je tady pro nás, lidi, a ne my pro vesmír.Tak to nějak cítím.Vesmír nás neobdivuje, my obdivujeme vesmír a proto je, jinak by byl bezvýznamný.Ale i tak, nezapomeňme na pokoru, a i před vesmírem.Pěkně napsané.

26.11.2015 21:38:52 | Jeněcovevzduchukrásného

Děkuji Ti moc a moc za úvahu a přečtení, jsem ráda, jestli text zaujal. Děkuji!
:-)

27.11.2015 19:30:52 | Helen Zaurak

Toto témata, Vesmír, kvantová fyzika (a to jsem propad z fyziky:-), mě po třicítce nějak začala bavit.Doporučuji skvělou knihu, Jak poznat Boha od Deepak Copra.Člověk ale asi musí mít nějaké to abstraktní cítění, aby se tato kniha dala pochopit, až na dřeň.Myslím, že Ty ho jistě máš.Je to bychle:-), ale četl jsem jí třikrát, a vždy mě potvrdila, a to i na vědecké bázi, že Stvořitel Je a Bude stále.:-)

27.11.2015 20:48:31 | Jeněcovevzduchukrásného

Souhlasím s enigmanem, asi jsme moc vevnitř, tak to nenahlédneme. Částice uvniř atomu se taky nepodívá, jak to vypadá okolo. :-)

21.10.2015 22:34:02 | A42

Děkuji za pěkný komentář, Zdeničko, líbí se mi :-)

27.11.2015 19:32:06 | Helen Zaurak

možná je to tím že jsme uvnitř...to chce mrknout se zvenku...

21.10.2015 11:42:00 | enigman

Za horizontem pozorovatelného vesmíru bude nejspíš akvárium... Díky ti, Enigmane, mám radost z Tvojí stopy, děkuji :-))

21.10.2015 22:14:41 | Helen Zaurak

Zajímavé. Myslím ale, že lidský rozum je tak omezený, že na takové věci nestačí, nemáme dostatečnou schopnost ani představivost to ani vnímat a ani pochopit. Nejde o lepší informace. Nebo jejich množství. K čemu jsou, když jim vlastně nerozumíme? A věda je stejně omezená jako my, vždyť ji tvoří jen lidé. Ale lidské zvědavost je nekonečná, téměř hloupá. ;-)))

20.10.2015 21:19:44 | Lighter

Děkuji Ti, já jsem občas také nekonečně zvědavá :-)))
Moc a moc Ti děkuji za milé zastavení a úvahu, vážím si toho, a v mnohém vidím zřejmě obdobně.
Hezký večer :-)

21.10.2015 22:10:40 | Helen Zaurak

Moc zajímavá zvědavost i tvůj článek. ;-)

22.10.2015 15:38:12 | Lighter

Opět moc zajímavá úvaha :-) Člověk (tedy jak který) je jistě nadán velkou inteligencí a věda už dokázala rozluštit věci, nad kterými zůstává rozum stát, a jistě ještě rozluští. Ale jsme podle mě jen součást nějakého omezeného systému a náš rozum může stačit na hodně, ale zkrátka ne na všechno. Bůh taky není vysvětlení, to je podle mne jen "rezignace" na absolutní možnosti našeho poznání - buď vědomá nebo nevědomá. Já jsem rezignoval vědomě (lépe řečeno smířil se) a Bůh je pro mne to, co nás přesahuje - nevím ale přesně co, spíš něco mimo poznatelný vesmír, mimo hmotný svět... Nicméně doufám, že se možná dozvím víc, až nebudu připoután k závaží právě hmotného světa a budu se moci rozletět někam, kde už mě nebude nic brzdit - ani čas, ani prostor, ani hmota, ani třeba všelijací pitomci... I když kdoví... Promiň, že to zlehčuju, ale já to ve skutečnosti nezlehčuju - jen jsem přesvědčen o tom, že člověk není konstruován na to, aby pochopil to, co ho opravdu přesahuje a je to mimo jeho (i tu nejbláznivější) představivost. Ale je určitě dobře, že se o to snaží - na to naopak kostruován je, aby se snažil a posouval hranice svého poznání až někam do nekonečna, nikoliv však do konečného poznání. Protože nemůžeme přesáhnout sami sebe - jen překonat (se) :-)

20.10.2015 18:01:50 | Amonasr

Děkuji Ti moc za fantastický komentář :-)
Je zajímavé, jak blízké vnímám Tvé úvahy mým představám, tedy, že lidský rozum za současného stavu není schopen pojmout, pochopit "nekonečnost" vesmíru a účast života v něm. Došla jsem dokonce v úvahách tak daleko, že předpokládám i možný další vývoj inteligence, ovšem zřejmě již ne lidské. Zajímala by mě mimolidská inteligence - schopná abstraktního uvažování a komunikace - jak svět ona by vnímala.
Jen s jedním ve Tvém komentáři budu opět polemizovat, prosím :-) - jsem přesvědčena, že vědomí je vtělené, neznám žádný vědecký důkaz pro "duši" mimo tělo. Co je nejdůležitější si uvědomit, vědomí je PROCES nikoli věc :-). Otázkou zůstává, jaké vlastnosti těla a mozku jsou nezbytné a postačující pro vznik vědomí. Mozek pracuje na jednoduchém principu. Evolvuje. To znamená, že není nikým konstruován.
Vysvětlit, co je vědomí, vyžaduje pochopení takových fenoménů, jako je vnímání, paměť, myšlení a konání, zkrátka, celkové pochopení toho, jak mozek pracuje. Téma je velice zajímavé, ale opět musím konstatovat, že jsem pouhý laik, nečiním si nároky na pravdu, jen se snažím porozumět :-)
Moc Ti děkuji, Tvůj zájem a komentář mě velmi těší, děkuji Ti :-)
Omlouvám se za délku odpovědi, i že ji píšu narychlo a nepřipravena.

21.10.2015 22:03:55 | Helen Zaurak

Díky za polemiku i další bezvadné rozvinutí tématu. Tak já si tedy taky malinko zapolemizuju ;-) Jak by mohla věda nalézt nějaký vědecký důkaz pro duši, když tato je mimo sféru jakýchkoliv možností racionálního poznání ;-) Je ale bezva, že se i jako laici dokážeme takto spolu bavit. Nádherná je totiž ta fantazie, která se přitom rozvíjí - ať už racionálním nebo iracionálním směrem. Já samozřejmě nemůžu vědět, jestli duše může existovat mimo tělo nebo ne, na zjevené boží pravdy taky nevěřím, na to jsem příliš velký skeptik - ale ta představa je nádherná a proto si ji podržím. Vědě navzdory :-D A je moc fajn, že si to tu můžeme vzájemně sdělovat bez demagogie a nějaké fanatické zarputilosti, s respektem k názorům a představám toho druhého. Kdyby to tak bylo vždy a všude - to by byl svět hned o poznání hezčí... ;-)

23.10.2015 08:55:56 | Amonasr

:-) ano, mnohokrát Ti děkuji.
Ráda bych ještě dodala, ač v duši mimo tělesnou schránku jejího nositele nevěřím, či spíše odmítám tuto myšlenku, nic mi nebrání v představách toulat se všude tam, kam jen fantazie dokáže přenést, vlastně Ty zmiňuješ obdobné.
V co věřím a o čem jsem se mnohokrát přesvědčila, přestože je duše nehmatatelná, umí vytvářet viditelné stopy v reálném světě, ovlivňovat ho, těmi stopami jsou práce člověka, jeho dílo, a láska... Hezký den! :-)

24.10.2015 07:55:32 | Helen Zaurak

To jsi vyjádřila znamenitě - také Ti přeji hezký den :-)

25.10.2015 15:59:34 | Amonasr

Na otázku co bylo před velkým třeskem se nejlíp odpoví tak, že otázka nedává smysl. :-)
Je to jako se ptát na severním pólu kudy dál na sever...
(k Severce? :)
Já jsem jen zvědavej, jestli se dožiju toho, že na to přijdou (ať je to, co chce...). Obávám se, že když na to přijdou, tak to stejně nepochopím. :-)

20.10.2015 11:21:27 | ewon

Ano, s obdobnou odpovědí, tedy že otázka co bylo "před" nedává smyslu, jsem se častokrát setkávala, až jsem tomu málem uvěřila.
Jsem laikem, jen čtu a zajímám se, občas si něco představím, ale porozumění, znalosti principů, jak co funguje, na to nestačím... Děkuji Ti moc za přečtení a komentář, potěšil mě :-)

21.10.2015 21:50:26 | Helen Zaurak

Myslím si že náš vesmír existuje ve více vesmírech najednou jako takovej hologram a vůbec mozek lidí a vesmíru jest složitě a přitom velmi jednoduše propojen esencí života a to nejen lidského ale i mimozemského...dobrá kniha je Marťan i film je fajn;)máš pozoruhodné úvahy, vesmír je pandořina skříňka a já bych ho přirovnala k hledanému grálu :)

20.10.2015 10:01:28 | xoxoxo

Ano, hologram je zajímavý, mám k němu také úvahu, je to však příliš velká divočina, nevím, možná někdy vložím, třeba na silvestra :-)
Děkuji Ti, milá Xoxoxo, jsem překvapená, ale moc ráda, že ses tu zastavila, děkuji :-)

21.10.2015 21:44:28 | Helen Zaurak

...po pravdě řečeno,některé věci mám pocitově dané nebo nějak podprahově,
ani to něco neumím kolikrát uchopit do slov...je to tam někde uvnitř.
Není to víra,ale důvěra...není to berlička,ale impuls,není to zánik,ale
pokračování....viditelné a neviditelné.....možná,že si každý stvořil svoji
vlastní iluzi....svět,na který se ten vedle dívá jinak.....ale mám
pocit,že mohu být v klidu,chci li.....ani nevím,jak to říci......
Na tyto vědecké teorie,i když o tom skvěle píšeš,je už má představivost
v jistém smyslu krátká....možná je všechno daleko "jednodušší"
a průzračnější.....a dávám za pravdu Jortovi,ano ,věda se posune dál,když
zaujme jiný úhel pohledu.....určitě se to tak už děje,jsou pohledy,
o kterých ani nevíme.Vzpoměla jsem si na Tvé ranní docházení do práce,
vnímejme tedy...a děkuji za Tvá uchopování Tvých záležitostí,které jsou
i našimi záležitostmi....../úsměv/....Ji.

19.10.2015 22:01:50 | jitoush

Je mi potěšením číst Tvá slova, čerpat z nich klid a mír... jsem vděčná za Tvůj náhled, děkuji, a přeji vlídnost ticha pod hvězdami...
Děkuji :-)

19.10.2015 22:06:19 | Helen Zaurak

Velký třesk lze občas zažít i mimo obvyklý Vesmír, např u nás ve Stodůlkách:-), naposled se tak stalo,když jsem zjistila , že mi kocour domácí rozkousal rukávy u kožený bundy:-)

19.10.2015 21:37:34 | básněnka

Dobrý večer, milá Básněnečko :-)
Kdybys kocourovi ve Stodůlkách pořídila myšky, rukávy by si schoval na později, třeba až na léto, kdy bundu určitě potřebovat nebudeš.
:-) děkuji Ti za milé zastaveníčko.

19.10.2015 21:49:42 | Helen Zaurak

Jenomže von je šlechtic, ten myši nerad, maximálně si hraje s myšulí u pc:-), je Helenko strašně mlsnej...:-)

20.10.2015 09:11:02 | básněnka

Leda by to byl myší kožíšek princezny se zlatou hvězdou, což není v tomto případě vyloučeno. :-)

21.10.2015 22:36:52 | A42

vidíš Ivo-vlastně jsi na názorném příkladu předvedla jak může fungovat vnitřní fúze nějakého konkrétního mikrokosmu..:-)))

19.10.2015 21:40:17 | Frr

Jo vesmír je prostě všude, vlastně je i v nás samých...

19.10.2015 21:44:19 | básněnka

To je krásné, bárko siderická-jak se Ti- dle vlastního vyznání-ateistce, náhle s "Boha podařilo udělat téměř Ženu..:-)) to se mi moc líbí..osobně jsem věřícím a s katolictví-nejsem však žádným katolíkem- mě velice okouzluje Mariánský kult..:-DD
a díky za srozumitelný, přitom však dozajista korektní komentář |:-D ST

19.10.2015 21:36:09 | Frr

Jéminkote, to jsem to asi vymňoukla :-))
Ne, vážně, mám radost, když se tu mohu spolu s vámi, kdož se zastavíte, zamyslet i nad tématem, které je tak neuchopitelné, zázračné, a ano, božské :-)
Děkuji Ti moc za vlídnou přízeň, je mi potěšením, děkuji :-)

19.10.2015 21:42:15 | Helen Zaurak

Ak máš chuť prečitqj si Big Ben groteska stvorenia od Vesbudka

24.01.2017 19:28:48 | Vesbudko

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí