O štěstí a tak... přání nejen vánoční

O štěstí a tak... přání nejen vánoční

 

Štěstí má mnoho tváří. Může vyrůst z jednoho milého pohledu, vlídného slova. A může být ovocem neúnavné práce a dřiny, ducha i těla. Podle toho by mělo vypadat i jeho trvání: úsměv a krátká radost, úsilí roků a trvalá odměna. Jenže v emocionálním životě se nedá vážit na jednoduchých váhách s číselným označením. Očekávaná bohatá odměna za dlouhou poctivou práci či snahu se může zvrtnout v pravý opak klidu mysli a šťastných chvil. Od pradávna se neznámému nepříteli lidského štěstí říká Osud. 
 
Setkání s dobrým člověkem, jehož dobrota je vyjádřena činem, pohladí mysl a vyvolá pocit sblížení s druhými, v tuto chvíli opravdu bližními. Jsme-li svědky činu velké, životu nebezpečné obětavosti, pak nás prostoupí pocit úcty. K sebeobětavému jedinci, i tak trochu radost nad tím, že mezi námi, lidmi, se může zrodit takový čin.
 
 
Dobro, tak jako zlo, se šíří do svého okolí. Jenomže zlo dovede rozbouřit emocionální hladinu silněji, často do ničivé zuřivosti; neseme v sobě prastaré dědictví velmi tvrdých dob, a nikdy je nevymažeme. Mezi dobrem a zlem je zásadní nerovnováha v dosahu činnosti. Jeden zlý, špatný nebo nesmyslný čin vymaže dlouhou řadu dobrých a rozumných činů. Právě tak i lhostejnost či přezíravost kohokoliv z nás ke špatnosti. Nikdo nejsme dokonalý. Ale bohužel, mýlí se lidé dobré vůle, kteří prohlašují všechny lidi za napravitelné, v náboženském pojetí za spasitelné. Jsou lidé vnitřně nepřístupní jakýmkoliv projevům dobré vůle, i když navenek dají najevo chvilkovou změnu, a mohou být i inteligentní. Vysmějí se nám... 
 
A pak je tu lidská důstojnost, jež vyplývá ze vztahů mezi lidmi. To je, proč jsem se odhodlala tuto úvahu sem vložit : Je krásné uvěřit v sílu přátelství, kdy city a myšlenky jsou život povzbuzující, kdy soudržnost nemusí být ve shodě názorů, ty se mohou lišit, ale v nastolení a ochraně lidské důstojnosti a slušnosti.
 
A tak mi, prosím, dovolte popřát u nastávajících svátků Vánoc spolu s příchodem Nového roku víru, že skutečné přátelství je možné najít a prožít. Přestože je vzácné. Nejvzácnější.
 
 
Děkuji.

  

 



Tatras, symphony of the night






 
Autor Helen Zaurak, 20.12.2016
Přečteno 1019x
Tipy 12
Poslední tipující: enigman, Jeněcovevzduchukrásného, Kubíno, Lighter, Amonasr, jitoush, Fany
ikonkaKomentáře (11)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

možné to je...tak na možnosti!...

04.01.2017 12:51:33 | enigman

Jak je Psáno, vlk může přijít i v rouše beránčím:-(.Doufejme, že náš Osud k nám bude milosrdný.ST.

31.12.2016 09:17:06 | Jeněcovevzduchukrásného

Ze srdce děkuji, Jeněcovevzduchukrásného.

Hodně štěstí v novém roce :-)

31.12.2016 09:19:29 | Helen Zaurak

:-)Tobě také, a všem, podotýkám Všem:-), to samé co mpřeješ mě.Snad ještě přidám, co největšího klidu v duši a Zdraví, upřímné přátele, a co nejméně srážek s pitomci:-)

31.12.2016 09:52:22 | Jeněcovevzduchukrásného

Zlo se rádo předvádí, ale dobro se rádo skrývá. Je jemnější a hlubší. Proto ho povrchnější lidé často přehlížejí. Je zajímavá tvoje úvaha.:-)

22.12.2016 13:33:36 | Lighter

Velice děkuji za přečtení a zastavení, Lightere. Líbí se mi Tvé zamyšlení a jsem potěšena sdílením, děkuji :-)

26.12.2016 07:37:29 | Helen Zaurak

Nelituji ani vteřiny jež jsem věnoval čtení tvého dílka, a s upřímnou úctou smekám svojí buřinku a ukláním se ...

21.12.2016 11:36:53 | klaun

Milý Klaune, jsem vděčna Tvému zastavení, velice si toho vážím. A také jsem ráda, že mám příležitost opět Tě zahlédnout mezi námi :-)
Srdečně Ti děkuji, mám velkou radost, pokud Tě text oslovil. S úctou, Helena :-)

Krásné Vánoce :-))

21.12.2016 17:43:05 | Helen Zaurak

:-) na přátelství :-)! Pěkné zamyšlení, Helen :-)!

21.12.2016 04:40:04 | Fany

Ano, na přátelství! :-)
Velmi mne těší, Fany, mnohokrát Ti děkuji. Krásné svátky :-)

21.12.2016 06:53:36 | Helen Zaurak

I Tobě :-)!

21.12.2016 09:20:58 | Fany

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí